Aktualności
Baśniowa kraina
20.08.2009, 11:07:25
Gdańska Galeria Güntera Grassa (filia Gdańskiej Galerii Miejskiej) zaprasza w piątek, 21 sierpnia na wernisaż wystawy fotografii Bary Prasilowej. Wystawa jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Transfotografia.
Bara Prasilova jest czeską fotografką. Wystawiała swoje zdjęcia m.in. w Pradze, Brnie, Berlinie, Wilnie, Londynie. Prace, które pokaże w Gdańsku to cykl baśniowych zdjęć "Never happened" zaprezentowany w maju 2009 roku podczas Transfotografii we francuskim Lille.
- Pomimo obecności elementów realistycznych czerpanych z dzisiejszego stylu życia, z osobistych kolekcji stylistów czy też z prac twórczych, fotografie Bary Prasilovej odnoszą się do ich własnej historii – mówi Jiri Macek, redaktor naczelny "Blok Magazin" - Subtelnie załamując teraźniejszość, odsyłają nas do przeszłości, do czasów gdy fantazja była częścią naszego zwykłego postrzegania codzienności – do epoki naszego dzieciństwa.
"Never happened" – Bara Prasilova
Wernisaż: 21.08.2009, godz. 21
Wystawa czynna: do 25.09.2009
Gdańska Galeria Güntera Grassa Filia Gdańskiej Galerii Miejskiej, ul. Szeroka 34/35, Gdańsk
Bara Prasilova jest czeską fotografką. Wystawiała swoje zdjęcia m.in. w Pradze, Brnie, Berlinie, Wilnie, Londynie. Prace, które pokaże w Gdańsku to cykl baśniowych zdjęć "Never happened" zaprezentowany w maju 2009 roku podczas Transfotografii we francuskim Lille.
- Pomimo obecności elementów realistycznych czerpanych z dzisiejszego stylu życia, z osobistych kolekcji stylistów czy też z prac twórczych, fotografie Bary Prasilovej odnoszą się do ich własnej historii – mówi Jiri Macek, redaktor naczelny "Blok Magazin" - Subtelnie załamując teraźniejszość, odsyłają nas do przeszłości, do czasów gdy fantazja była częścią naszego zwykłego postrzegania codzienności – do epoki naszego dzieciństwa.
"Never happened" – Bara Prasilova
Wernisaż: 21.08.2009, godz. 21
Wystawa czynna: do 25.09.2009
Gdańska Galeria Güntera Grassa Filia Gdańskiej Galerii Miejskiej, ul. Szeroka 34/35, Gdańsk
Podróż do świata wyobraźni
20.08.2009, 10:54:33
Warszawska Galeria Zapiecek zaprasza w poniedziałek, 24 sierpnia na wernisaż wystawy fotografii Joanny Marii Rybczyńskiej.
Joanna Maria Rybczyńska to artystka o wielkiej wrażliwości wizualnej. Zasadniczymi dziedzinami jej twórczości są malarstwo i fotografia. Obie - jak twierdzi artystka - stwarzają okazję do ciągłego eksperymentowania, szukania nowych możliwości ekspresji.
Fotografka tak mówi o swoich pracach: "Treść fotografii można odczytywać na wiele sposobów. I choć część zdjęć posiada swoje tytuły, to sugerują one tylko ścieżkę, którą może, ale nie musi podążyć oglądający. Możliwości interpretacji jest więcej i każdy ma prawo wymyślić do wszystkich zdjęć swoją".
Fotografie Rybczyńskiej to zaproszenie do podróży po świecie wyobraźni, w którym każdy może być pełnoprawnym twórcą. Joanna Maria Rybczyńska mieszka i tworzy w Warszawie. W latach 1979-1981 pracowała jako plastyk i grafik w Niemieckim Instytucie Kultury w Warszawie (obecnie Instytut Goethego). W latach 80. pracowała również jako plastyk i grafik w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Od 1985 roku skoncentrowała się przede wszystkim na malarstwie (malarstwo sztalugowe, akwarela, pastel), ale pod koniec lat 80. rozpoczęła twórczość fotograficzną. Od 2003 roku fotografuje w technice cyfrowej. Zajmuje się również fotografią otworkową. Od 2008 członek rzeczywisty Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej. Ogółem w latach 2002-2009 wzięła udział w 55 wystawach zbiorowych i pokonkursowych oraz zdobyła 21 nagród i wyróżnień.
Joanna Maria Rybczyńska
Wernisaż: 24.08. 2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 6.09.2009
Galeria Zapiecek, ul. Zapiecek 1, Warszawa
Joanna Maria Rybczyńska to artystka o wielkiej wrażliwości wizualnej. Zasadniczymi dziedzinami jej twórczości są malarstwo i fotografia. Obie - jak twierdzi artystka - stwarzają okazję do ciągłego eksperymentowania, szukania nowych możliwości ekspresji.
Fotografka tak mówi o swoich pracach: "Treść fotografii można odczytywać na wiele sposobów. I choć część zdjęć posiada swoje tytuły, to sugerują one tylko ścieżkę, którą może, ale nie musi podążyć oglądający. Możliwości interpretacji jest więcej i każdy ma prawo wymyślić do wszystkich zdjęć swoją".
Fotografie Rybczyńskiej to zaproszenie do podróży po świecie wyobraźni, w którym każdy może być pełnoprawnym twórcą. Joanna Maria Rybczyńska mieszka i tworzy w Warszawie. W latach 1979-1981 pracowała jako plastyk i grafik w Niemieckim Instytucie Kultury w Warszawie (obecnie Instytut Goethego). W latach 80. pracowała również jako plastyk i grafik w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Od 1985 roku skoncentrowała się przede wszystkim na malarstwie (malarstwo sztalugowe, akwarela, pastel), ale pod koniec lat 80. rozpoczęła twórczość fotograficzną. Od 2003 roku fotografuje w technice cyfrowej. Zajmuje się również fotografią otworkową. Od 2008 członek rzeczywisty Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej. Ogółem w latach 2002-2009 wzięła udział w 55 wystawach zbiorowych i pokonkursowych oraz zdobyła 21 nagród i wyróżnień.
Joanna Maria Rybczyńska
Wernisaż: 24.08. 2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 6.09.2009
Galeria Zapiecek, ul. Zapiecek 1, Warszawa
Sfotografuj kolory lata
19.08.2009, 13:19:16
Kożuchowski Ośrodek Kultury i Sportu "Zamek" zaprasza wszystkich twórców fotografii artystycznej do wzięcia udziału w II edycji Otwartego Konkursu Fotograficznego "Obiektyw", którego temat brzmi "Kolory lata".
Regulamin:
Głównym organizatorem konkursu jest Kożuchowski Ośrodek Kultury i Sportu "Zamek", ul. Klasztorna 14, 67-120 Kożuchów, www.zamek.kozuchow.pl, e-mail: zamek@kozuchow.pl
Prace należy nadsyłać do 30 września 2009, a ogłoszenie wyników, wręczenie nagród oraz otwarcie wystawy pokonkursowej będzie miało miejsce w październiku 2009 roku. Organizatorzy przewidują nagrody rzeczowe za I, II i III miejsce oraz trzy wyróżnienia.
Uczestnikiem konkursu może być każdy, kto fotografią zajmuje się zawodowo lub amatorsko.
Każdy z autorów może nadesłać maksymalnie pięć fotografii. Fotografie należy nadsyłać w formie odbitek lub wydruku komputerowego na papierze fotograficznym o wymiarach od 15 x 21 do 30 x 42.Technika wykonania prac jest dowolna.
Każda praca winna być sygnowana przez autora na odwrocie, ponadto powinna zawierać adres i numer telefonu autora oraz adres e-mail (nieobowiązkowo). Do pracy należy dołączyć oświadczenie podpisane przez autora prac fotograficznych (do pobrania na stronie www.zamek.kozuchow.pl) – prace bez podpisanego oświadczenia nie biorą udziału w konkursie.
Organizatorzy przewidują wydanie folderu z nagrodzonymi i wyróżnionymi pracami. Folder otrzymają bezpłatnie laureaci konkursu.
Przesłane prace nie będą zwracane. Z chwilą nadesłania fotografie przechodzą na własność organizatorów.
Uczestnicy przesyłając prace na konkurs akceptują regulamin oraz wyrażają zgodę na bezpłatne publikacje w celach marketingowych swoich prac – dla celów związanych z konkursem oraz wystawami pokonkursowymi.
Oceny zdjęć dokona jury powołane przez organizatora. Decyzje jury są ostateczne.
Wszyscy laureaci zostaną powiadomieni o werdykcie jury. Prawo interpretacji niniejszego regulaminu przysługuje organizatorom.
Regulamin:
Głównym organizatorem konkursu jest Kożuchowski Ośrodek Kultury i Sportu "Zamek", ul. Klasztorna 14, 67-120 Kożuchów, www.zamek.kozuchow.pl, e-mail: zamek@kozuchow.pl
Prace należy nadsyłać do 30 września 2009, a ogłoszenie wyników, wręczenie nagród oraz otwarcie wystawy pokonkursowej będzie miało miejsce w październiku 2009 roku. Organizatorzy przewidują nagrody rzeczowe za I, II i III miejsce oraz trzy wyróżnienia.
Uczestnikiem konkursu może być każdy, kto fotografią zajmuje się zawodowo lub amatorsko.
Każdy z autorów może nadesłać maksymalnie pięć fotografii. Fotografie należy nadsyłać w formie odbitek lub wydruku komputerowego na papierze fotograficznym o wymiarach od 15 x 21 do 30 x 42.Technika wykonania prac jest dowolna.
Każda praca winna być sygnowana przez autora na odwrocie, ponadto powinna zawierać adres i numer telefonu autora oraz adres e-mail (nieobowiązkowo). Do pracy należy dołączyć oświadczenie podpisane przez autora prac fotograficznych (do pobrania na stronie www.zamek.kozuchow.pl) – prace bez podpisanego oświadczenia nie biorą udziału w konkursie.
Organizatorzy przewidują wydanie folderu z nagrodzonymi i wyróżnionymi pracami. Folder otrzymają bezpłatnie laureaci konkursu.
Przesłane prace nie będą zwracane. Z chwilą nadesłania fotografie przechodzą na własność organizatorów.
Uczestnicy przesyłając prace na konkurs akceptują regulamin oraz wyrażają zgodę na bezpłatne publikacje w celach marketingowych swoich prac – dla celów związanych z konkursem oraz wystawami pokonkursowymi.
Oceny zdjęć dokona jury powołane przez organizatora. Decyzje jury są ostateczne.
Wszyscy laureaci zostaną powiadomieni o werdykcie jury. Prawo interpretacji niniejszego regulaminu przysługuje organizatorom.
Głupi jak oficer
18.08.2009, 15:14:09
W krakowskim Muzeum Historii Fotografii od 23 września będziemy mogli oglądać wystawę "Taka to była armia", pokazującą zdjęcia Wojska Polskiego przed wybuchem II wojny światowej.
Wystawa pokazuje Wojsko Polskie, armię odrodzonej Rzeczypospolitej na chwilę przed tragedią 1 września 1939 r. Założeniem ekspozycji jest zilustrowanie mitów i faktów jakie nagromadziły się przez lata wokół wizerunku polskiego żołnierza, polskiego oficera – tym razem zobaczymy najzwyczajniejsze chwile żołnierskiego życia.
Na kilkudziesięciu wielkoformatowych fotografiach pokazany zostanie żołnierz na służbie: na poligonie, w koszarach oraz prywatnie z rodziną, poza służbą. Żołnierz, uczestnik znaczących wydarzeń politycznych, ale też codziennego życia, przez co stanie się widzowie trochę bliższy. Zapewne uda się też odbrązowić obraz przedwojennej armii – a służyć temu mają zdjęcia humorystyczne, prywatne.
Ekspozycja pokaże obraz armii bardziej bliższy prawdy niż ten, do którego przywykliśmy. Oficjalna propaganda komunizmu wyśmiewała żołnierzy Wojska Polskiego, wyolbrzymiała wady armii, niedociągnięcia, a nawet historyczne potknięcia. Powodowało to, że poza oficjalnym obiegiem rósł przeciwstawny obraz przedwojennego oficera czy żołnierza - mit herosa, członka kasty społecznej, która wywierała znaczący wpływ na całe społeczeństwo, tworząc jego elitę. Był on równie szkodliwy dla prawdziwości obrazu, jak komunistyczne fałszowanie przekazu. Powiedzenie "głupi jak oficer" powstało wszak nie w czasach komunistycznych, tylko właśnie w okresie międzywojennym.
W Muzeum Historii Fotografii zobaczymy kilkadziesiąt zdjęć ze zbiorów Muzeum. Fotogramy będą uzupełnione oryginalnymi elementami munduru i wyposażenia Wojska Polskiego z lat 1918 – 1939. Wystawa będzie kończyć się prezentacją ostatniego dzieła Tadeusza Kantora "Klęska wrześniowa", pracy ukończonej tuż przez śmiercią autora. Instalacji do chwili obecnej nie prezentowano szerszej publiczności. Pokazowi będzie towarzyszył film nagrany przez samego mistrza pokazujący kolejne etapy procesu twórczego i pracy nad dziełem: prób, nie udanych dróg, poszukiwań artysty, o których opowiada sam Kantor ze sobie właściwą manierą.
Wystawa czynna: od 23.08.2009 do 27.09.2009
Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie, ul. Józefitów 16, Kraków
Wystawa pokazuje Wojsko Polskie, armię odrodzonej Rzeczypospolitej na chwilę przed tragedią 1 września 1939 r. Założeniem ekspozycji jest zilustrowanie mitów i faktów jakie nagromadziły się przez lata wokół wizerunku polskiego żołnierza, polskiego oficera – tym razem zobaczymy najzwyczajniejsze chwile żołnierskiego życia.
Na kilkudziesięciu wielkoformatowych fotografiach pokazany zostanie żołnierz na służbie: na poligonie, w koszarach oraz prywatnie z rodziną, poza służbą. Żołnierz, uczestnik znaczących wydarzeń politycznych, ale też codziennego życia, przez co stanie się widzowie trochę bliższy. Zapewne uda się też odbrązowić obraz przedwojennej armii – a służyć temu mają zdjęcia humorystyczne, prywatne.
Ekspozycja pokaże obraz armii bardziej bliższy prawdy niż ten, do którego przywykliśmy. Oficjalna propaganda komunizmu wyśmiewała żołnierzy Wojska Polskiego, wyolbrzymiała wady armii, niedociągnięcia, a nawet historyczne potknięcia. Powodowało to, że poza oficjalnym obiegiem rósł przeciwstawny obraz przedwojennego oficera czy żołnierza - mit herosa, członka kasty społecznej, która wywierała znaczący wpływ na całe społeczeństwo, tworząc jego elitę. Był on równie szkodliwy dla prawdziwości obrazu, jak komunistyczne fałszowanie przekazu. Powiedzenie "głupi jak oficer" powstało wszak nie w czasach komunistycznych, tylko właśnie w okresie międzywojennym.
W Muzeum Historii Fotografii zobaczymy kilkadziesiąt zdjęć ze zbiorów Muzeum. Fotogramy będą uzupełnione oryginalnymi elementami munduru i wyposażenia Wojska Polskiego z lat 1918 – 1939. Wystawa będzie kończyć się prezentacją ostatniego dzieła Tadeusza Kantora "Klęska wrześniowa", pracy ukończonej tuż przez śmiercią autora. Instalacji do chwili obecnej nie prezentowano szerszej publiczności. Pokazowi będzie towarzyszył film nagrany przez samego mistrza pokazujący kolejne etapy procesu twórczego i pracy nad dziełem: prób, nie udanych dróg, poszukiwań artysty, o których opowiada sam Kantor ze sobie właściwą manierą.
Wystawa czynna: od 23.08.2009 do 27.09.2009
Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie, ul. Józefitów 16, Kraków
Uśmiech do siebie
18.08.2009, 15:08:59
Witryna Artystyczna OK(N)O przy salonie Antyki i Dzieła Sztuki Grażyny Niezgody w Przemyślu zaprasza w czwartek, 20 sierpnia na spotkanie z Jolantą Rycerską. Fotografka przedstawi swoją wystawę "Poetyka trwania".
Autorka do budowania obrazów używa słów i fotografii, które stanowią dla niej wartość równorzędną. Cykl "Poetyka trwania" to zbiór właśnie takich poetycko – fotograficznych hybryd, które nigdy nie osiągają fazy ostatecznej. Jolanta Rybczyńska wciąż coś w nich udoskonala, wygładza, dodaje, co jakiś czas pokazując fragmenty swojej pracy na wystawach. - Moje prace są migawką stanów zadumy nad ludzką/moją kondycją. Ale są także spolegliwym uśmiechem do siebie, do moich tęsknot, obaw i nadziei - twierdzi autorka.
Jolanta Rycerska – ur. w 1971 r. w Lublinie. Z wykształcenia filozof i fotograf . Fotografią zajmuje się od 2000 r. W 2004 r. została członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Od pięciu lat mieszka i pracuje w Warszawie. Kuratorka wielu wystaw i projektów fotograficznych. Swoje prace pokazywała na kilkunastu wystawach. Aktualnie jest prezeską Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików i pracuje jako kuratorka Galerii Jabłkowskich w Warszawie.
"Poetyka trwania" - Jolanta Rycerska
Wernisaż: 20.08,2009, godz. 16
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Salon Antyki i Dzieła Sztuki Grażyny Niezgody, ul. Grodzka 1, Przemyśl
Autorka do budowania obrazów używa słów i fotografii, które stanowią dla niej wartość równorzędną. Cykl "Poetyka trwania" to zbiór właśnie takich poetycko – fotograficznych hybryd, które nigdy nie osiągają fazy ostatecznej. Jolanta Rybczyńska wciąż coś w nich udoskonala, wygładza, dodaje, co jakiś czas pokazując fragmenty swojej pracy na wystawach. - Moje prace są migawką stanów zadumy nad ludzką/moją kondycją. Ale są także spolegliwym uśmiechem do siebie, do moich tęsknot, obaw i nadziei - twierdzi autorka.
Jolanta Rycerska – ur. w 1971 r. w Lublinie. Z wykształcenia filozof i fotograf . Fotografią zajmuje się od 2000 r. W 2004 r. została członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Od pięciu lat mieszka i pracuje w Warszawie. Kuratorka wielu wystaw i projektów fotograficznych. Swoje prace pokazywała na kilkunastu wystawach. Aktualnie jest prezeską Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Fotografików i pracuje jako kuratorka Galerii Jabłkowskich w Warszawie.
"Poetyka trwania" - Jolanta Rycerska
Wernisaż: 20.08,2009, godz. 16
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Salon Antyki i Dzieła Sztuki Grażyny Niezgody, ul. Grodzka 1, Przemyśl
Czas zanikania
17.08.2009, 17:05:01
"Od rodziców\\\' , "Czas zanikania" to dwa spojrzenia na to samo. Inspiracją do zdjęć stała się miejscowość Prypeć leżąca w zamknietej strefie bezpieczeństwa wydzielonej po awarii IV reaktora elektrowni w Czarnobylu. Seria zdjęć "Od rodziców" Łukasza Jurewicza (lukass) i "Czas zanikania" Katarzyny Kryńskiej (kalua) to zapis rzeczywistości po 23 latach od awarii.
Zapraszamy na spacer po miejscu wchłanianym przez czas. Pokaz slajdów - 3.9.09 Skład Butelek,.godz. 20.00. Pokaz slajdów - 6.9.09 Skład Butelek, godz. 23.00. Warszawa ul. 11 Listopada 22.
Zapraszamy na spacer po miejscu wchłanianym przez czas. Pokaz slajdów - 3.9.09 Skład Butelek,.godz. 20.00. Pokaz slajdów - 6.9.09 Skład Butelek, godz. 23.00. Warszawa ul. 11 Listopada 22.
Elementy wielkiego miasta
17.08.2009, 16:06:08
Nowy Jork zachwyca drapaczami chmur, wszechobecnym luzem, wystawami sklepów. Grzegorz Piotrowski zwrócił uwagę na te rzeczy wielkiego miasta, których zwykle nie dostrzegamy. Wystawę jego fotografii będziemy mogli oglądać w poznańskim Arsenale.
Podczas przechadzek po Nowym Jorku Grzegorz Piotrowski zwrócił uwagę na geometryczne kompozycje utworzone głównie przez architekturę. Szczególnie zainteresowały go drobne fragmenty miasta (tytułowe elementy) koło których przechodzimy codziennie, a których zazwyczaj nie zauważamy.
Obserwacja detali pozwoliła fotografowi dotrzeć do kolejnych warstw miasta i lepiej je poznać.
"Nowy Jork – elementy" - Grzegorz Piotrowski
Wernisaż: 21.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Galeria Miejska Arsenał, Stary Rynek 3, Poznań
Podczas przechadzek po Nowym Jorku Grzegorz Piotrowski zwrócił uwagę na geometryczne kompozycje utworzone głównie przez architekturę. Szczególnie zainteresowały go drobne fragmenty miasta (tytułowe elementy) koło których przechodzimy codziennie, a których zazwyczaj nie zauważamy.
Obserwacja detali pozwoliła fotografowi dotrzeć do kolejnych warstw miasta i lepiej je poznać.
"Nowy Jork – elementy" - Grzegorz Piotrowski
Wernisaż: 21.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Galeria Miejska Arsenał, Stary Rynek 3, Poznań
Wolna Polska
17.08.2009, 15:34:11
Jak żyje się współczesnym Polakom w wolnym kraju? Czy potrafimy z wolności korzystać, a może z sentymentem wspominamy czasy komuny? W 20-lecie demokratycznej Polski na to pytanie odpowiadają nam artyści, a ich odpowiedzi możemy poznać dzięki wystawie "20 mgnień wolności" w gdańskim Instytucie Sztuki Wyspa.
20-lecie wolnej demokratycznej Polski, przypomina nam, że dzisiaj jesteśmy częścią Europy do której wnieśliśmy wkład ruchu Solidarność i obalenie komunistycznej dyktatury. Wolności uczymy się przez popełniane błędy, które jednak dają szanse na nowe rozwiązania, które muszą być postrzegane w szerszej perspektywie, ale bez gubienia lokalnego polskiego kontekstu.
Wystawa jest istotnym elementem projektu poszerzającym kontekst kulturowy i społeczno-polityczny miejsca jakim jest Stocznia, oraz przybliżającym w wybranych pracach polskie spojrzenie na rzeczywistość ostatnich 20 lat. Obrazy, instalacje, prace video i obiekty w zróżnicowany sposób powiązane tematycznie z refleksją nad demokracją, wolnością słowa, przestrzenią publiczną, rynkiem i religią w kilku przebłyskach naświetlą polski krajobraz.
W wystawie biorą udział artyści
Mirosław Bałka, Anna Baumgart,Grzegorz Klaman, Karolina Kowalska, Marek Sobczyk, Jarosław Modzelewski, Hektor Mamet, Joanna Maltańska, Hubert Czerepok, Twożywo, Jaro Dufek, Leszek Knaflewski, Rafał Jakubowicz, Tomek Kopcewicz, Zorka Wollny i inni.
"20 mgnień wolności"
Wernisaż: 18.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Instytut Sztuki Wyspa, ul. Doki 1/145 B, Gdańsk
20-lecie wolnej demokratycznej Polski, przypomina nam, że dzisiaj jesteśmy częścią Europy do której wnieśliśmy wkład ruchu Solidarność i obalenie komunistycznej dyktatury. Wolności uczymy się przez popełniane błędy, które jednak dają szanse na nowe rozwiązania, które muszą być postrzegane w szerszej perspektywie, ale bez gubienia lokalnego polskiego kontekstu.
Wystawa jest istotnym elementem projektu poszerzającym kontekst kulturowy i społeczno-polityczny miejsca jakim jest Stocznia, oraz przybliżającym w wybranych pracach polskie spojrzenie na rzeczywistość ostatnich 20 lat. Obrazy, instalacje, prace video i obiekty w zróżnicowany sposób powiązane tematycznie z refleksją nad demokracją, wolnością słowa, przestrzenią publiczną, rynkiem i religią w kilku przebłyskach naświetlą polski krajobraz.
W wystawie biorą udział artyści
Mirosław Bałka, Anna Baumgart,Grzegorz Klaman, Karolina Kowalska, Marek Sobczyk, Jarosław Modzelewski, Hektor Mamet, Joanna Maltańska, Hubert Czerepok, Twożywo, Jaro Dufek, Leszek Knaflewski, Rafał Jakubowicz, Tomek Kopcewicz, Zorka Wollny i inni.
"20 mgnień wolności"
Wernisaż: 18.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.09.2009
Instytut Sztuki Wyspa, ul. Doki 1/145 B, Gdańsk
Otworki na odpoczynek
14.08.2009, 12:01:16
Galeria Ciasna w Jastrzębiu Zdroju zaprasza na wystawę fotografii otworkowej Ryszarda Poprawskiego z Zielonej Góry. Na wystawie zobaczymy dwa projekty artysty: "Moje miasto" i "Spacer po plaży".
Ryszard Poprawski – ur. w 1956 roku w Kożuchowie, obecnie mieszkaniec Zielonej Góry. Jego fascynacja fotografią rozpoczęła się około 1965 roku od aparatu DRUCH, który dostał w prezencie na pierwszą komunię. - Później była długa przerwa. Ponowne zainteresowanie fotografią rozbudził we mnie fotograf uliczny pan Julian Biliński – wspomina Ryszard Poprawski.
Zainteresowanie fotografią otworkową wzbudził w artyście artykuł w "Foto Kurierze", który opisywał tę technikę. Pierwsze zdjęcia powstały przy pomocy aparatu Zenith. - Trochę dziwne były to fotografie: mało ostre, niedoskonałe technicznie, ale fascynowało to, że można fotografować bez obiektywu. – zaznacza Ryszard Poprawski. -Po wielu próbach i zbudowaniu własnoręcznie aparatu otworkowego przekonałem się do tej techniki tworzenia obrazu. Trzeba po prostu zmienić swoją świadomość! Teraz chwytam obrazy przez otworek gdy chcę odpocząć od codziennego zgiełku, od 1/2000 sekundy, od super jasnego obiektywu, od tempa 3kl/sek. Wszystkim ten sposób fotografowania gorąco polecam.
"Moje miasto" i "Spacer po plaży" - Ryszard Poprawski
Wystawa czynna: do 18.09.2009
Galeria Ciasna, Katowicka 17, Jastrzębie Zdrój
Ryszard Poprawski – ur. w 1956 roku w Kożuchowie, obecnie mieszkaniec Zielonej Góry. Jego fascynacja fotografią rozpoczęła się około 1965 roku od aparatu DRUCH, który dostał w prezencie na pierwszą komunię. - Później była długa przerwa. Ponowne zainteresowanie fotografią rozbudził we mnie fotograf uliczny pan Julian Biliński – wspomina Ryszard Poprawski.
Zainteresowanie fotografią otworkową wzbudził w artyście artykuł w "Foto Kurierze", który opisywał tę technikę. Pierwsze zdjęcia powstały przy pomocy aparatu Zenith. - Trochę dziwne były to fotografie: mało ostre, niedoskonałe technicznie, ale fascynowało to, że można fotografować bez obiektywu. – zaznacza Ryszard Poprawski. -Po wielu próbach i zbudowaniu własnoręcznie aparatu otworkowego przekonałem się do tej techniki tworzenia obrazu. Trzeba po prostu zmienić swoją świadomość! Teraz chwytam obrazy przez otworek gdy chcę odpocząć od codziennego zgiełku, od 1/2000 sekundy, od super jasnego obiektywu, od tempa 3kl/sek. Wszystkim ten sposób fotografowania gorąco polecam.
"Moje miasto" i "Spacer po plaży" - Ryszard Poprawski
Wystawa czynna: do 18.09.2009
Galeria Ciasna, Katowicka 17, Jastrzębie Zdrój
Różne oblicza fotografii
14.08.2009, 11:54:49
W Lublinie od 25 sierpnia potrwa wystawa dzieł z kolekcji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych "Puls fotografii".
Wystawa "Puls fotografii" ma na celu ukazanie różnorodności współczesnej fotografii artystycznej, pokazanie wielości nurtów i tendencji. Jest też próbą określenia głównych obszarów aktywności fotografa dzisiaj. Prezentuje przemiany formalne oraz nowe funkcje i zastosowania fotografii, jak też jej powiązania z innymi mediami.
Prace pochodzą z kolekcji oraz depozytów Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawa obejmie prace artystów takich, jak: Włodzimierz Borowski, Justyna Gryglewicz, Zuzanna Janin, Grzegorz Kowalski, Danuta Kuciak, Zofia Kulik, Zdzisław Kwiatkowski, Sławomir Marzec, Natalia LL, Irena Nawrot, Renata Plaga (poezja), PSF (Cezary Klimaszewski, Tomasz Kozak, Tomasz Malec), Krzysztof Pruszkowski, Zygmunt Rytka, Diet Sayler, Tomasz Sikora, Cezary Skubiszewski (muzyka), Mikołaj Smoczyński, Jan Świdziński.
"Puls fotografii"
Wernisaż: 21.08.09, godz. 18
Wystawa potrwa: do 25.09.09
Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 5, Lublin
Wystawa "Puls fotografii" ma na celu ukazanie różnorodności współczesnej fotografii artystycznej, pokazanie wielości nurtów i tendencji. Jest też próbą określenia głównych obszarów aktywności fotografa dzisiaj. Prezentuje przemiany formalne oraz nowe funkcje i zastosowania fotografii, jak też jej powiązania z innymi mediami.
Prace pochodzą z kolekcji oraz depozytów Lubelskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Wystawa obejmie prace artystów takich, jak: Włodzimierz Borowski, Justyna Gryglewicz, Zuzanna Janin, Grzegorz Kowalski, Danuta Kuciak, Zofia Kulik, Zdzisław Kwiatkowski, Sławomir Marzec, Natalia LL, Irena Nawrot, Renata Plaga (poezja), PSF (Cezary Klimaszewski, Tomasz Kozak, Tomasz Malec), Krzysztof Pruszkowski, Zygmunt Rytka, Diet Sayler, Tomasz Sikora, Cezary Skubiszewski (muzyka), Mikołaj Smoczyński, Jan Świdziński.
"Puls fotografii"
Wernisaż: 21.08.09, godz. 18
Wystawa potrwa: do 25.09.09
Warsztaty Kultury, ul. Popiełuszki 5, Lublin
PRL jakiego nie znamy
13.08.2009, 13:16:59
Dom Spotkań z Historią i Polska Agencja Fotografów FORUM zapraszają dziś na spotkanie zatytułowane "Kulisy Peerelu". Spotkanie towarzyszy wystawie "Schyłek Peerelu. Lata 80. w zdjęciach z agencji FORUM".
Gościem spotkania będzie Piotr Osęka, historyk i autor komentarzy do wystawy. Opowie on o latach 80., skupiając się na tym, co nie zawsze widoczne na zdjęciach: jak funkcjonowała propaganda, jakie były nastroje społeczne i jak ówczesne władze usiłowały ratować PRL. Spotkanie w scenerii wystawy Schyłek Peerelu uzupełni pokaz fotografii z agencji FORUM, także tych, które nie były prezentowane w ramach ekspozycji. Zapraszamy na czwartkowe spotkanie i do oglądania wystawy.
Termin: 13.08, godz. 18:00
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa
Gościem spotkania będzie Piotr Osęka, historyk i autor komentarzy do wystawy. Opowie on o latach 80., skupiając się na tym, co nie zawsze widoczne na zdjęciach: jak funkcjonowała propaganda, jakie były nastroje społeczne i jak ówczesne władze usiłowały ratować PRL. Spotkanie w scenerii wystawy Schyłek Peerelu uzupełni pokaz fotografii z agencji FORUM, także tych, które nie były prezentowane w ramach ekspozycji. Zapraszamy na czwartkowe spotkanie i do oglądania wystawy.
Termin: 13.08, godz. 18:00
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa
Pięciu młodych
13.08.2009, 13:09:14
W Galerii PAcamera w Suwałkach od piątku można oglądać wystawę fotografii studentów z Pracowni Fotografii Kreacyjnej Wojciecha Prażmowskiego Wyższego Studium Fotografii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi – "Piątka".
Zobaczymy 51 fotografii wykonanych przeważnie w klasycznej technice bromowej, w różnych stylach - od fotomontażu negatywowego po fotokolaże oraz fotografie barwne. Zdjęcia są nie tylko pracami wykonanymi w czasie studiów , ale też odzwierciedlają własne poszukiwania w obszarze fotografii kreacyjnej.
Twórcy wystawy to: Joanna Chudy, Kamila Kalicka-Szewczyk, Izabela Ździebko, Hubert Humka i Grzegorz Mart.
"Piątka"
Wystawa czynna: od 14.08 do 30.09.2009
Galeria PAcamera, ul. Noniewicza 71, Suwałki
Zobaczymy 51 fotografii wykonanych przeważnie w klasycznej technice bromowej, w różnych stylach - od fotomontażu negatywowego po fotokolaże oraz fotografie barwne. Zdjęcia są nie tylko pracami wykonanymi w czasie studiów , ale też odzwierciedlają własne poszukiwania w obszarze fotografii kreacyjnej.
Twórcy wystawy to: Joanna Chudy, Kamila Kalicka-Szewczyk, Izabela Ździebko, Hubert Humka i Grzegorz Mart.
"Piątka"
Wystawa czynna: od 14.08 do 30.09.2009
Galeria PAcamera, ul. Noniewicza 71, Suwałki
Część chaosu
12.08.2009, 11:50:15
W warszawskiej Galerii Asymetria odbędzie się wernisaż wystawy Krzysztofa Pijarskiego "Dłubak – Źródła". Wystawa jest próbą pokazania nieuporządkowanego do dziś archiwum prac Zbigniewa Dłubaka - fotografa, malarza, teoretyka sztuki i krytyka.
Wystawa została przygotowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii, która zajmuje się opracowywaniem archiwum Zbigniewa Dłubaka. W Asymetrii zobaczymy jednak zaledwie fragmenty olbrzymiego archiwum, w którym na uporządkowanie czekają dokumenty, negatywy i zdjęcia.
Krzysztof Pijarski (ur. 1980) jest historykiem sztuki, artystą i badaczem posługującym się medium fotografii, tłumaczem. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i łódzkiej Filmówki; doktorant Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Pisze pracę doktorską o pismach i myśli Michaela Frieda, jednego z krytyków i historyków sztuki związanych z "wysokim modernizmem" w Stanach Zjednoczonych, która ma być swoistą archeologią modernizmu.
"Dłubak – Źródła" - Krzysztof Pijarski
Wernisaż: 14.08,2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 11.09.2009
Galeria Asymetria, ul. Nowogrodzka 18a m 8a (4 piętro), Warszawa
Wystawa została przygotowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii, która zajmuje się opracowywaniem archiwum Zbigniewa Dłubaka. W Asymetrii zobaczymy jednak zaledwie fragmenty olbrzymiego archiwum, w którym na uporządkowanie czekają dokumenty, negatywy i zdjęcia.
Krzysztof Pijarski (ur. 1980) jest historykiem sztuki, artystą i badaczem posługującym się medium fotografii, tłumaczem. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i łódzkiej Filmówki; doktorant Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Pisze pracę doktorską o pismach i myśli Michaela Frieda, jednego z krytyków i historyków sztuki związanych z "wysokim modernizmem" w Stanach Zjednoczonych, która ma być swoistą archeologią modernizmu.
"Dłubak – Źródła" - Krzysztof Pijarski
Wernisaż: 14.08,2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 11.09.2009
Galeria Asymetria, ul. Nowogrodzka 18a m 8a (4 piętro), Warszawa
Spotkanie z warsawianistą
12.08.2009, 11:44:22
Dom Spotkań z Historią i Muzeum Wojska Polskiego zapraszają w środę, 12 sierpnia o godzinie 16 na spotkanie wokół wystawy "Warszawa z wysoka" – "Obraz Powstania Warszawskiego w zdjęciach z National Archives w College Park".
Spotkanie towarzyszy ponownej ekspozycji wystawy "Warszawa z wysoka", którą można teraz oglądać na ogrodzeniu i dziedzińcu Muzeum Wojska Polskiego.
W spotkaniu weźmie udział autor wystawy – Zygmunt Walkowski, odkrywca tej kolekcji zdjęć, varsavianista i dokumentalista. Opowie zarówno o znaczeniu historycznym prezentowanych fotografii, jak i o zagadnieniu ich opracowywania, odczytywania i identyfikacji przedstawionych na nich wojennych wydarzeń.
Podczas spotkania będzie można kupić polsko-angielski katalog wystawy.
12.08.2009, godz. 16
Muzeum Wojska Polskiego, Aleje Jerozolimskie 3
Spotkanie towarzyszy ponownej ekspozycji wystawy "Warszawa z wysoka", którą można teraz oglądać na ogrodzeniu i dziedzińcu Muzeum Wojska Polskiego.
W spotkaniu weźmie udział autor wystawy – Zygmunt Walkowski, odkrywca tej kolekcji zdjęć, varsavianista i dokumentalista. Opowie zarówno o znaczeniu historycznym prezentowanych fotografii, jak i o zagadnieniu ich opracowywania, odczytywania i identyfikacji przedstawionych na nich wojennych wydarzeń.
Podczas spotkania będzie można kupić polsko-angielski katalog wystawy.
12.08.2009, godz. 16
Muzeum Wojska Polskiego, Aleje Jerozolimskie 3
Przestrzenie Art Déco
11.08.2009, 11:36:06
Dzięki wystawie w Galerii Altus w Katowicach każdy może się przekonać, że Śląsk to nie tylko fabryki i kominy, ale także region pełen przepięknych detali i postmodernistycznej harmonii.
Autor wystawy, Tomasz M. Kiełkowski, z pasją i zaangażowaniem "tropi" architektoniczne perełki. Zdjęcia zgromadzone pod wspólnym tytułem "Przestrzenie Art Déco" odzwierciedlają sposób, w jaki artysta odbiera swoją naturalną przestrzeń - miasto.
Wyszukując kamienice z XIX wieku, czy pochodzące z początków wieku XX budynki, lub wręcz odwrotnie - całkiem współczesne nam bloki, Kiełkowski tworzy z nich spójną całość. Całość obfitującą w nierzeczywiste szczegóły, nieoczekiwane kształty i zaskakujące wzory, które pozwalają na nowo odkryć otaczająca nas rzeczywistość.
Autor wystawy chce, aby jego zdjęcia zafascynowały odbiorców, by obecny w nich duch miejsc przekonał, że rodzinne okolice Twórcy pełne są klasycznych elementów architektury modernistycznej. Jak sam mówi: - Jeśli miałbym określić moją metodę twórczą przy tym projekcie, nazwałbym ją "indukcyjną". Przedmiot tworzy przestrzeń, a przestrzeń przedmiot. Mentalne przenikanie się modernizmu i Art Déco tworzy takie właśnie połączenie. Niby oczywiste, a jednocześnie bardzo trudne do zauważenia.
Wszystkich, którzy chcą przekonać się o pięknie i walorach Śląskiej architektury modernistycznej, zapraszamy do Galerii Altus przy ulicy Uniwersyteckiej 13 od 10 sierpnia. Współorganizatorem wystawy jest działające przy Instytucie Nauk o Kulturze Wydziału Filologicznego UŚ Koło Naukowe Estetyków.
"Przestrzenie Art Déco" - Tomasz M. Kiełkowski
Wystawa czynna: do 10.09.2009
Galeria Altus, ul. Uniwersytecka 13, Katowice
Autor wystawy, Tomasz M. Kiełkowski, z pasją i zaangażowaniem "tropi" architektoniczne perełki. Zdjęcia zgromadzone pod wspólnym tytułem "Przestrzenie Art Déco" odzwierciedlają sposób, w jaki artysta odbiera swoją naturalną przestrzeń - miasto.
Wyszukując kamienice z XIX wieku, czy pochodzące z początków wieku XX budynki, lub wręcz odwrotnie - całkiem współczesne nam bloki, Kiełkowski tworzy z nich spójną całość. Całość obfitującą w nierzeczywiste szczegóły, nieoczekiwane kształty i zaskakujące wzory, które pozwalają na nowo odkryć otaczająca nas rzeczywistość.
Autor wystawy chce, aby jego zdjęcia zafascynowały odbiorców, by obecny w nich duch miejsc przekonał, że rodzinne okolice Twórcy pełne są klasycznych elementów architektury modernistycznej. Jak sam mówi: - Jeśli miałbym określić moją metodę twórczą przy tym projekcie, nazwałbym ją "indukcyjną". Przedmiot tworzy przestrzeń, a przestrzeń przedmiot. Mentalne przenikanie się modernizmu i Art Déco tworzy takie właśnie połączenie. Niby oczywiste, a jednocześnie bardzo trudne do zauważenia.
Wszystkich, którzy chcą przekonać się o pięknie i walorach Śląskiej architektury modernistycznej, zapraszamy do Galerii Altus przy ulicy Uniwersyteckiej 13 od 10 sierpnia. Współorganizatorem wystawy jest działające przy Instytucie Nauk o Kulturze Wydziału Filologicznego UŚ Koło Naukowe Estetyków.
"Przestrzenie Art Déco" - Tomasz M. Kiełkowski
Wystawa czynna: do 10.09.2009
Galeria Altus, ul. Uniwersytecka 13, Katowice
Zmarł Bronisław Schlabs
11.08.2009, 11:30:41
Wczoraj na Cmentarzu Junikowskim w Poznaniu odbył się pogrzeb Bronisława Schlabsa. Artysta, legenda polskiej fotografii miał 89 lat.
Bronisław Schlabs fotografował od początku lat 50. XX w., ewoluując w swojej postawie twórczej od dokumentaryzmu do subiektywizmu, w czym wydatnie pomógł kontakt z Otto Steinertem, aktywnym niemieckim animatorem tego nurtu. Najbardziej znany okres jego twórczości to późne lata 50. i początek lat 60. XX w., zwłaszcza współpraca ze Zdzisławem Beksińskim i Jerzym Lewczyńskim. Za początek tej niezwykle owocnej współpracy przyjmuje się poznańską wystawę "Krok w Nowoczesność" w PTF w 1957 r. i późniejsza pierwszą wspólną ekspozycję pod tytułem "Wystawa trzech twórców" w klubie Krzywe Koło w Warszawie.
W 1958 r. pokazana została indywidualna wystawa Schlabsa "Fotografia abstrakcyjna" w klubie SARP w Poznaniu. W tym samym roku Schlabs wziął udział w ważnej wystawie "Subjektive Fotografie" w Essen przez Steinerta. W roku 1959 odbył się słynny Pokaz Zamknięty w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym, znany także pod hasłem "Antyfotografia". W roku 1960 Schlabs został zaproszony do udziału w prestiżowej wystawie "The Sense of Abstraction in Contemporary Photography", organizowanej przez Edwarda Steichena w Museum of Modern Arts w Nowym Jorku. W 1961 roku w Domu Technika NOT w Poznaniu można było obejrzeć kolejną wystawę indywidualną "obrazów strukturalnych" artysty. Także w 1961 roku wziął udział, razem z Beksińskim i Lewczyńskim, w wystawie organizowanej przez Deutsche Gesellschaft für Photographie w Kolonii. W roku 1962, po śmierci żony, Bronisław Schlabs zawiesił działalność twórczą, choć nadal fotografował - i ten jego dorobek wciąż czeka na opracowanie.
W roku 1975 Schlabs wrócił do fotografii jako narzędzia wypowiedzi artystycznej cyklem "Akcja dzieło". Stosował technikę łączącą fotografię z malarstwem. W roku 1988 odbyła się w Starej Galerii ZPAF w Warszawie duża indywidualna wystawa "Bronisław Schlabs. Fotografie z notatnika osobistego". W roku 2004 Galeria Miejska ARSENAŁ w Poznaniu pokazała retrospektywną wystawę "Bronisław Schlabs. Prace z lat 1952-1995".
Bronisław Schlabs fotografował od początku lat 50. XX w., ewoluując w swojej postawie twórczej od dokumentaryzmu do subiektywizmu, w czym wydatnie pomógł kontakt z Otto Steinertem, aktywnym niemieckim animatorem tego nurtu. Najbardziej znany okres jego twórczości to późne lata 50. i początek lat 60. XX w., zwłaszcza współpraca ze Zdzisławem Beksińskim i Jerzym Lewczyńskim. Za początek tej niezwykle owocnej współpracy przyjmuje się poznańską wystawę "Krok w Nowoczesność" w PTF w 1957 r. i późniejsza pierwszą wspólną ekspozycję pod tytułem "Wystawa trzech twórców" w klubie Krzywe Koło w Warszawie.
W 1958 r. pokazana została indywidualna wystawa Schlabsa "Fotografia abstrakcyjna" w klubie SARP w Poznaniu. W tym samym roku Schlabs wziął udział w ważnej wystawie "Subjektive Fotografie" w Essen przez Steinerta. W roku 1959 odbył się słynny Pokaz Zamknięty w Gliwickim Towarzystwie Fotograficznym, znany także pod hasłem "Antyfotografia". W roku 1960 Schlabs został zaproszony do udziału w prestiżowej wystawie "The Sense of Abstraction in Contemporary Photography", organizowanej przez Edwarda Steichena w Museum of Modern Arts w Nowym Jorku. W 1961 roku w Domu Technika NOT w Poznaniu można było obejrzeć kolejną wystawę indywidualną "obrazów strukturalnych" artysty. Także w 1961 roku wziął udział, razem z Beksińskim i Lewczyńskim, w wystawie organizowanej przez Deutsche Gesellschaft für Photographie w Kolonii. W roku 1962, po śmierci żony, Bronisław Schlabs zawiesił działalność twórczą, choć nadal fotografował - i ten jego dorobek wciąż czeka na opracowanie.
W roku 1975 Schlabs wrócił do fotografii jako narzędzia wypowiedzi artystycznej cyklem "Akcja dzieło". Stosował technikę łączącą fotografię z malarstwem. W roku 1988 odbyła się w Starej Galerii ZPAF w Warszawie duża indywidualna wystawa "Bronisław Schlabs. Fotografie z notatnika osobistego". W roku 2004 Galeria Miejska ARSENAŁ w Poznaniu pokazała retrospektywną wystawę "Bronisław Schlabs. Prace z lat 1952-1995".
Śląski fotoplastykon
10.08.2009, 11:08:21
W Muzeum Śląskim udostępniono dla zwiedzających jedyny na Śląsku fotoplastykon - urządzenie z końca XIX wieku służące do projekcji trójwymiarowych zdjęć.
Na pierwszym seansie pokazane zostaną zdjęcia z końca XIX i początku XX wieku, przedstawiające widoki miast polskich, europejskich i zabytki Bilskiego Wschodu oraz cykl fotografii obyczajowych z Górnego Śląska.
Fotoplastykon ze zbiorów Muzeum Śląskiego, jeden z nielicznych w Polsce, pochodzi z końca XIX wieku. Działał od 1949 roku do lat 80. XX wieku w Sosnowcu, na rogu ulicy Modrzejowskiej i Warszawskiej. Służy do projekcji fotografii stereoskopowych, czyli obrazów przestrzennych. Pozwala na równoczesne oglądanie przezroczy na 24 stanowiskach oraz na podświetlanie każdego z osobna odrębnym źródłem światła. Oglądanie fotografii trójwymiarowej daje iluzję obcowania z rzeczywistością prezentowaną na seansach, a widz przenosi się w zatrzymany na jedną sekundę magiczny świat.
Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3, Katowice
Na pierwszym seansie pokazane zostaną zdjęcia z końca XIX i początku XX wieku, przedstawiające widoki miast polskich, europejskich i zabytki Bilskiego Wschodu oraz cykl fotografii obyczajowych z Górnego Śląska.
Fotoplastykon ze zbiorów Muzeum Śląskiego, jeden z nielicznych w Polsce, pochodzi z końca XIX wieku. Działał od 1949 roku do lat 80. XX wieku w Sosnowcu, na rogu ulicy Modrzejowskiej i Warszawskiej. Służy do projekcji fotografii stereoskopowych, czyli obrazów przestrzennych. Pozwala na równoczesne oglądanie przezroczy na 24 stanowiskach oraz na podświetlanie każdego z osobna odrębnym źródłem światła. Oglądanie fotografii trójwymiarowej daje iluzję obcowania z rzeczywistością prezentowaną na seansach, a widz przenosi się w zatrzymany na jedną sekundę magiczny świat.
Muzeum Śląskie, al. W. Korfantego 3, Katowice
Pamięć warstw
10.08.2009, 11:02:25
W Starej Galerii ZPAF w Warszawie będzie można od dziś oglądać wystawę Zbigniewa Tomaszczuka, "Pamięć warstw".
Tytułowe warstwy odnoszą się do trzech warstw światłoczułych, z których składa się każda barwna fotografia. Zbigniew Tomaszczuk rozwarstwia kolor pokazując barwy poszczególnych warstw (czerwona, zielona lub niebieska) i wykorzystując je do wizualnego wydzielenia poszczególnych warstw czasu. Najnowsze, specjalnie przygotowane na obecną wystawę prace z cyklu "Paralaksa czasu" przedstawiają Krakowskie Przedmieście w Warszawie z samochodami, przechodniami i znajdującymi się tam widokami Canaletta tych samych miejsc sprzed dwustu kilkudziesięciu lat - co jest dodatkową warstwą historii tego miejsca.
Zbigniew Tomaszczuk urodził się w 1949 r. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej na ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie sztuki (fotografii). Zajmuje się historią, teorią i estetyką fotografii. Autor kilku książek poświęconych fotografii. Adiunkt w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Wykładowca w Akademii Fotografii w Warszawie i Warszawskiej Szkole Reklamy. Autor wielu wystaw w kraju i zagranicą. Redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii "Camera Obscura".
"Pamięć warstw" – Zbigniew Tomaszczyk
Wernisaż: 10.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Stara Galeria ZPAF, Pl.Zamkowy 8, Warszawa
Tytułowe warstwy odnoszą się do trzech warstw światłoczułych, z których składa się każda barwna fotografia. Zbigniew Tomaszczuk rozwarstwia kolor pokazując barwy poszczególnych warstw (czerwona, zielona lub niebieska) i wykorzystując je do wizualnego wydzielenia poszczególnych warstw czasu. Najnowsze, specjalnie przygotowane na obecną wystawę prace z cyklu "Paralaksa czasu" przedstawiają Krakowskie Przedmieście w Warszawie z samochodami, przechodniami i znajdującymi się tam widokami Canaletta tych samych miejsc sprzed dwustu kilkudziesięciu lat - co jest dodatkową warstwą historii tego miejsca.
Zbigniew Tomaszczuk urodził się w 1949 r. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Ukończył Wyższe Studium Fotografii w Warszawie i Wydział Komunikacji Multimedialnej na ASP w Poznaniu, gdzie uzyskał również doktorat w zakresie sztuki (fotografii). Zajmuje się historią, teorią i estetyką fotografii. Autor kilku książek poświęconych fotografii. Adiunkt w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Wykładowca w Akademii Fotografii w Warszawie i Warszawskiej Szkole Reklamy. Autor wielu wystaw w kraju i zagranicą. Redaktor naczelny naukowo-artystycznego pisma o fotografii "Camera Obscura".
"Pamięć warstw" – Zbigniew Tomaszczyk
Wernisaż: 10.08.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Stara Galeria ZPAF, Pl.Zamkowy 8, Warszawa
Twoja klisza z Powstania
7.08.2009, 12:40:30
Już po raz trzeci Muzeum Powstania Warszawskiego organizuje grę miejską "Twoja klisza z Powstania". W tym roku jej uczestnicy będą przemierzać miasto śladami Harcerskiej Poczty Polowej. Na uczestników czeka wiele nietypowych sytuacji i oryginalnych zadań.
Na terenie miasta zostaną odegrane wybrane sceny z przebiegu Powstania. Tym razem trasa będzie prowadzić śladami Harcerskiej Poczty Polowej, która działała od początku Powstania. Uczestnicy gry wciągnięci zostaną w zagadkową fabułę - z aparatami w ręku wcielą się w role powstańczych fotoreporterów...
"Twoja klisza z Powstania" to połączenie gry miejskiej i fotografii. Jej celem jest ożywienie przestrzeni miejskiej i przywołanie wydarzeń z 1944 roku. Pierwsza edycja projektu odbyła się z 2007 roku. Wzięło w niej udział 800 osób. W zeszłym roku osób było jeszcze więcej, a do pokonania uczestnicy mieli dziesięciokilometrową trasę. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest "łączność". Na graczy czeka wiele nieprzewidzianych zadań, nietypowych sytuacji, zaskakujących wyzwań. Uczestnicy "Kliszy" będą mogli sprawdzić się w trudnych warunkach: presji czasu i zmieniających się okoliczności.
Projekt skierowany jest zarówno do młodych, jak i rodzin z dziećmi, do amatorów i profesjonalnych fotografów. Uczestnicy muszą dotrzeć w wyznaczonym czasie do konkretnych punktów. Po drodze czekają na nich niebezpieczeństwa i pułapki. Ich zadaniem jest uchwycenie scen z życia Powstańców.
Miejscem wokół którego będą się rozgrywać wydarzenia będzie Poczta Główna. Uczestnicy będą mieli do zrealizowania zadania, wśród których znalazły się m.in. zdobycie powstańczego hasła, odnalezienie skrzynki z listami, wydrukowanie gazet i przeniesienie ich pod ostrzałem za barykadę.
Integralną częścią projektu jest konkurs na najlepsze zdjęcie z "Kliszy". Każdy może wziąć w nim udział, wystarczy tylko zamieścić swoją fotografię na stronie internetowej.
Gra rozpocznie się 8 sierpnia o godz. 12. Szczegółowe informacje i materiały z poprzednich edycji gry znajdują się na stronie: www.klisza.1944.pl Tu także mogą zalogować się chętni do udziału w grze, aby otrzymać wszelkie wskazówki dotyczące samej akcji. Liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń.
Na terenie miasta zostaną odegrane wybrane sceny z przebiegu Powstania. Tym razem trasa będzie prowadzić śladami Harcerskiej Poczty Polowej, która działała od początku Powstania. Uczestnicy gry wciągnięci zostaną w zagadkową fabułę - z aparatami w ręku wcielą się w role powstańczych fotoreporterów...
"Twoja klisza z Powstania" to połączenie gry miejskiej i fotografii. Jej celem jest ożywienie przestrzeni miejskiej i przywołanie wydarzeń z 1944 roku. Pierwsza edycja projektu odbyła się z 2007 roku. Wzięło w niej udział 800 osób. W zeszłym roku osób było jeszcze więcej, a do pokonania uczestnicy mieli dziesięciokilometrową trasę. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest "łączność". Na graczy czeka wiele nieprzewidzianych zadań, nietypowych sytuacji, zaskakujących wyzwań. Uczestnicy "Kliszy" będą mogli sprawdzić się w trudnych warunkach: presji czasu i zmieniających się okoliczności.
Projekt skierowany jest zarówno do młodych, jak i rodzin z dziećmi, do amatorów i profesjonalnych fotografów. Uczestnicy muszą dotrzeć w wyznaczonym czasie do konkretnych punktów. Po drodze czekają na nich niebezpieczeństwa i pułapki. Ich zadaniem jest uchwycenie scen z życia Powstańców.
Miejscem wokół którego będą się rozgrywać wydarzenia będzie Poczta Główna. Uczestnicy będą mieli do zrealizowania zadania, wśród których znalazły się m.in. zdobycie powstańczego hasła, odnalezienie skrzynki z listami, wydrukowanie gazet i przeniesienie ich pod ostrzałem za barykadę.
Integralną częścią projektu jest konkurs na najlepsze zdjęcie z "Kliszy". Każdy może wziąć w nim udział, wystarczy tylko zamieścić swoją fotografię na stronie internetowej.
Gra rozpocznie się 8 sierpnia o godz. 12. Szczegółowe informacje i materiały z poprzednich edycji gry znajdują się na stronie: www.klisza.1944.pl Tu także mogą zalogować się chętni do udziału w grze, aby otrzymać wszelkie wskazówki dotyczące samej akcji. Liczba miejsc jest ograniczona, liczy się kolejność zgłoszeń.
Uliczne Atelier
7.08.2009, 11:57:39
W sobotę na Rynku w Gliwicach stanie Uliczne Atelier. Tego dnia organizatorzy zamierzają sportretować mieszkańców miasta, którzy pojawią się w centrum miasta. To próba zatrzymania czasu, uchwycenia indywidualności spotkanych ludzi. Wydarzenie odbywa się w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Artystów Ulicy "Ulicznicy" w Gliwicach.
Przez 10 godzin ( od 10 do 20) każdy, kto wejdzie na Rynek i zgodzi się na zrobienie sobie zdjęcia, stanie się częścią panoramicznego portretu - dostępnego w magazynie PokochajFotografie.pl a także on-line, na specjalnej stronie - gdzie portret będzie można oglądać zarówno, jako całość, jak i we fragmentachon-line w dedykowanym serwisie www - zarówno, jako całość, jak i we fragmentach - dającego możliwość zestawienia razem wszystkich blondynów, dzieci, niebieskookich kobiet w ciąży, czy np. posiadaczy piegów.
Przez 10 godzin ( od 10 do 20) każdy, kto wejdzie na Rynek i zgodzi się na zrobienie sobie zdjęcia, stanie się częścią panoramicznego portretu - dostępnego w magazynie PokochajFotografie.pl a także on-line, na specjalnej stronie - gdzie portret będzie można oglądać zarówno, jako całość, jak i we fragmentachon-line w dedykowanym serwisie www - zarówno, jako całość, jak i we fragmentach - dającego możliwość zestawienia razem wszystkich blondynów, dzieci, niebieskookich kobiet w ciąży, czy np. posiadaczy piegów.