Aktualności
Konfrontacje II
8.07.2009, 12:04:32
W Gdańskim Archipelagu Kultury "Plama" odbędzie się wernisaż wystawy Konfrontacje II. Tytuł wystawy nawiązuje konfrontacji – w tym przypadku jednak przyjaznych i kulturalnych.
W tym przypadku konfrontacje dotyczą kultur dla siebie obcych, a nawet egzotycznych. Obok fotografii polskiego artysty - Wiesława Zaremby, od lat wykładowcy na tureckim uniwersytecie Sabanci w Stambule są prezentowane kolorowe rysunki Ernesto Pujazon, Peruwiańczyka uczącego w malezyjskim uniwersytecie Limkongwing w Kulala Lumpur i Taylor\'s College w Malezji oraz malezyjczyka Alexa Wonga.
Linie rozbieżnych losów przecinają się tu i teraz. Nie po raz pierwszy: rzymskie II przy tytule oznacza, jak nie trudno się domyśleć, kontynuację. Jest to nawiązanie do wystawy, w której wymienieni artyści już raz się spotkali; wystawy, która odbyła się latem 2007 roku w nieistniejącej już galerii Nowa Oficyna, należącej do gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Konfrontacje II
Wernisaż: 8.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: 8-10.07 oraz 20-25.07.2009
Plama Gdański Archipelag Kultury, ul. Pilotów 11, Gdańsk
W tym przypadku konfrontacje dotyczą kultur dla siebie obcych, a nawet egzotycznych. Obok fotografii polskiego artysty - Wiesława Zaremby, od lat wykładowcy na tureckim uniwersytecie Sabanci w Stambule są prezentowane kolorowe rysunki Ernesto Pujazon, Peruwiańczyka uczącego w malezyjskim uniwersytecie Limkongwing w Kulala Lumpur i Taylor\'s College w Malezji oraz malezyjczyka Alexa Wonga.
Linie rozbieżnych losów przecinają się tu i teraz. Nie po raz pierwszy: rzymskie II przy tytule oznacza, jak nie trudno się domyśleć, kontynuację. Jest to nawiązanie do wystawy, w której wymienieni artyści już raz się spotkali; wystawy, która odbyła się latem 2007 roku w nieistniejącej już galerii Nowa Oficyna, należącej do gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Konfrontacje II
Wernisaż: 8.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: 8-10.07 oraz 20-25.07.2009
Plama Gdański Archipelag Kultury, ul. Pilotów 11, Gdańsk
Światłocień
7.07.2009, 12:21:00
W Muzeum Narodowym w Gdańsku od 8 lipca będzie można oglądać wystawę fotografii reportażowej Barbary Klemm "Światłocień. Retrospektywa zdjęć z lat 1968-2008". W trakcie wernisażu odbędzie się spotkanie z Barbarą Klemm i Ursulą Zeller.
Okazją do światowej premiery tej wystawy jest 20-lecie upadku komunizmu w Polsce. Gdańsk jako źródło niepodległości Europy Środkowo-Wschodniej jawi się jako idealny kontekst dla prezentacji historii przez fotograficzny pryzmat Barbary Klemm. Fotografki, której twórczość to coś więcej niż reportaże, zatrzymanie historycznych chwil.
Wyboru prac do wystawy autorka dokonała we współpracy z Ursulą Zeller oraz Matthiasem Flügge. Na ekspozycję w Gdańsku, gdzie umieszczono ok 150 zdjęć składają się przede wszystkim zdjęcia z Niemiec, szczególnie z okresu zjednoczenia. Klemm dokumentuje nie tylko spektakularne momenty, jak upadek Muru Berlińskiego, lecz także wcześniejsze i późniejsze wydarzenia związane z upadkiem systemu, społeczne zrywy, protesty, budowanie wspólnoty celu. Na wystawie zobaczymy także zdjęcia z Polski, z przełomowych momentów lat 80. m.in. Lecha Wałęsy, Bronisława Geremka, Tadeusza Mazowieckiego oraz portrety sławnych ludzi, m.in. Andy’ego Warhola, Alfreda Hitchcocka, Stanisława Lema. Wystawie towarzyszy film dokumentalny o autorce.
"Światłocień. Retrospektywa zdjęć z lat 1968-2008" – Barbara Klemm
Wernisaż: 8.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna do: 30.08. 2009
Muzeum Narodowe w Gdańsku Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
Okazją do światowej premiery tej wystawy jest 20-lecie upadku komunizmu w Polsce. Gdańsk jako źródło niepodległości Europy Środkowo-Wschodniej jawi się jako idealny kontekst dla prezentacji historii przez fotograficzny pryzmat Barbary Klemm. Fotografki, której twórczość to coś więcej niż reportaże, zatrzymanie historycznych chwil.
Wyboru prac do wystawy autorka dokonała we współpracy z Ursulą Zeller oraz Matthiasem Flügge. Na ekspozycję w Gdańsku, gdzie umieszczono ok 150 zdjęć składają się przede wszystkim zdjęcia z Niemiec, szczególnie z okresu zjednoczenia. Klemm dokumentuje nie tylko spektakularne momenty, jak upadek Muru Berlińskiego, lecz także wcześniejsze i późniejsze wydarzenia związane z upadkiem systemu, społeczne zrywy, protesty, budowanie wspólnoty celu. Na wystawie zobaczymy także zdjęcia z Polski, z przełomowych momentów lat 80. m.in. Lecha Wałęsy, Bronisława Geremka, Tadeusza Mazowieckiego oraz portrety sławnych ludzi, m.in. Andy’ego Warhola, Alfreda Hitchcocka, Stanisława Lema. Wystawie towarzyszy film dokumentalny o autorce.
"Światłocień. Retrospektywa zdjęć z lat 1968-2008" – Barbara Klemm
Wernisaż: 8.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna do: 30.08. 2009
Muzeum Narodowe w Gdańsku Oddział Sztuki Dawnej, ul. Toruńska 1, Gdańsk
Konkurs - Wykluczone!
8.07.2009, 15:36:28
Wykluczone! to konkurs, którego tematem są opuszczone, zaniedbane, wymarłe, zdewastowane obiekty przemysłowe, dworce, domy, tereny i rzeczy. To wszystko, co straciło swoją społeczną funkcję i - albo zyska nową albo ulega degradacji.
! - wykrzyknik przy nazwie oznacza niezgodę na bezmyślne pozbywanie się śladów przeszłości, które często mogą wyśmienicie zaistnieć i współbrzmieć z nowymi funkcjami. Organizatorzy konkursu – Klara Kopcińska i Józef Żuk Piwkowski, m. in. właściciele warszawskiej Galerii 2b i założyciele Stowarzyszenia STEP chcą pomóc lokalnym społecznościom spojrzeć na stwarzające z ich punktu widzenia jedynie problemy obiekty jako na coś potencjalnie wartościowego, co mogłoby znaleźć sobie nową funkcję.
- Odkąd ogłosiliśmy pierwsze Wykluczone!, wiele obiektów znikło z polskiego krajobrazu. Kolejnym grozi to samo – zaznaczają organizatorzy. - Niepewny jest los d. Fabryki Norblina w Warszawie, z którą jesteśmy emocjonalnie związani. Ale są też pozytywne przykłady: w warszawskim rewitalizowanym przez prywatnego dewelopera Koneserze obok funkcji komercyjnych ma znaleźć się miejsce dla działań kulturalnych; w radomskiej Elektrowni, która zgodziła się być naszym partnerem w tym roku, powstało Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, które w tej chwili adaptuje budynek do swoich celów – z poszanowaniem tradycji.
Wykluczone! to zatem także sposób, aby wiele skazanych na "wykluczenie", obiektów zachować dla "potomności" – realnie lub wirtualnie. Prace na konkurs można nadsyłać w trzech kategoriach: film, fotografia, architektura i przestrzeń. Termin nadsyłania prac to 23 sierpnia (decyduje data stempla pocztowego). Do konkursu przyjmowane są prace autorów w każdym wieku, dowolnej profesji i z całego świata. Jury złożone będzie z uznanych fotografików, operatorów i artystów. Uczestnicy będą nadsyłać prace fotograficzne i filmowe (dokumentalne i kreacyjne) dotyczące "wykluczonych" obiektów, a w kategorii Architektura i przestrzeń - pomysły ich adaptacji. Wszystkie parametry techniczne prac, warunki wzięcia udziału w konkursie itp. są określone w regulaminie dostępnym na stronie www.2b.art.pl. Wraz z pracą należy nadesłać kartę zgłoszenia. Prace nadsyłane drogą mailową nie wezmą udziału w konkursie.
Adres, pod który należy nadsyłać prace:
Stowarzyszenie STEP
ul. Radziłowska 5 m. 1
03-943 Warszawa
! - wykrzyknik przy nazwie oznacza niezgodę na bezmyślne pozbywanie się śladów przeszłości, które często mogą wyśmienicie zaistnieć i współbrzmieć z nowymi funkcjami. Organizatorzy konkursu – Klara Kopcińska i Józef Żuk Piwkowski, m. in. właściciele warszawskiej Galerii 2b i założyciele Stowarzyszenia STEP chcą pomóc lokalnym społecznościom spojrzeć na stwarzające z ich punktu widzenia jedynie problemy obiekty jako na coś potencjalnie wartościowego, co mogłoby znaleźć sobie nową funkcję.
- Odkąd ogłosiliśmy pierwsze Wykluczone!, wiele obiektów znikło z polskiego krajobrazu. Kolejnym grozi to samo – zaznaczają organizatorzy. - Niepewny jest los d. Fabryki Norblina w Warszawie, z którą jesteśmy emocjonalnie związani. Ale są też pozytywne przykłady: w warszawskim rewitalizowanym przez prywatnego dewelopera Koneserze obok funkcji komercyjnych ma znaleźć się miejsce dla działań kulturalnych; w radomskiej Elektrowni, która zgodziła się być naszym partnerem w tym roku, powstało Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej, które w tej chwili adaptuje budynek do swoich celów – z poszanowaniem tradycji.
Wykluczone! to zatem także sposób, aby wiele skazanych na "wykluczenie", obiektów zachować dla "potomności" – realnie lub wirtualnie. Prace na konkurs można nadsyłać w trzech kategoriach: film, fotografia, architektura i przestrzeń. Termin nadsyłania prac to 23 sierpnia (decyduje data stempla pocztowego). Do konkursu przyjmowane są prace autorów w każdym wieku, dowolnej profesji i z całego świata. Jury złożone będzie z uznanych fotografików, operatorów i artystów. Uczestnicy będą nadsyłać prace fotograficzne i filmowe (dokumentalne i kreacyjne) dotyczące "wykluczonych" obiektów, a w kategorii Architektura i przestrzeń - pomysły ich adaptacji. Wszystkie parametry techniczne prac, warunki wzięcia udziału w konkursie itp. są określone w regulaminie dostępnym na stronie www.2b.art.pl. Wraz z pracą należy nadesłać kartę zgłoszenia. Prace nadsyłane drogą mailową nie wezmą udziału w konkursie.
Adres, pod który należy nadsyłać prace:
Stowarzyszenie STEP
ul. Radziłowska 5 m. 1
03-943 Warszawa
Nowi święci
6.07.2009, 11:06:34
W warszawskiej Galerii Obok ZPAF można oglądać wystawę prac Agnieszki Rodowicz "Nowi święci".
- Wystawa przypomina mi o odwiecznej dyskusji na temat cienkiej granicy dzielącej pojęcia sacrum i profanum. Każda kultura i religia, wykształciła odrębny dla siebie często tylko zrozumiały system znaków i kodów określających pojęcie Absolutu. W kulturze chrześcijańskiej, mimo rozlicznych kanonów teologicznych narzucanych przez Ojców kościoła wraz z rozwojem, czy wręcz powrotem do korzeni sztuki, dochodziło do rozluźnienia i zwiększenia swobody wypowiedzi artystycznej. Możemy tylko się domyślać kim w rzeczywistości byli modele, portretowani na
wyświęcanych przez Biskupów obrazach, a które wychodziły z pod pędzla Leonarda, Caravaggia, dluta Michała Anioła, Verrocchia, czy Berniniego... W czasach nam współczesnych w małych miasteczkach i na wsiach nie wiele się zmieniło. Możemy ciągle odnaleźć zwyczaje, które są mieszaniną różnych tradycji. Jednak w miastach wizerunki świętych coraz częściej zmieniają miejsce swego "pobytu". Z ołtarzy, kapliczek, mieszkań wędrują na bazary, do klubów i na mury przybierając niejednokrotnie karykaturalne formy, dla których kicz jest określeniem bardzo łagodnym. Dużo w tych przedstawieniach jest również odniesień do pop kultury, czy symboli związanych z wydarzeniami społeczno-politycznymi, które miały miejsce w XX wieku.
Wystawa Agnieszki Rodowicz, to dokumentalny zapis z podróży autorki po Polsce, w którym starała się uchwycić różne przejawy współczesnej polskiej religijności. Agnieszka nie ocenia, nie zastanawia się nad sytuacjami, które utrwala za pomocą fotograficznego aparatu. Zdjęcia przybliżają nam prawdę o naszym pojmowaniu sacrum. Czy bliżej nam do odpustowo pogańskiego celebrowania i fetowania, czy też naszą religijność pojmujemy w sposób bardziej transcendentny?
Agnieszka Rodowicz jest absolwentką Iberystyki i byłą restauratorką. Od sześciu lat pisze o podróżach, jedzeniu, dizajnie, niszowych zjawiskach społecznych. Miłośniczka fotografii, ukończyła z wyróżnieniem Studium Fotografii przy Związku Polskich Artystów Fotografików, wyróżniona w konkursie Fotoplastikon II, International Photo Awards 2007. Ma za sobą dwie wystawy indywidualne i dwie zbiorowe. W fotografii, podobnie jak w życiu, najbardziej interesująca wydaje jej się rzeczywistość. Jednocześnie smutna i śmieszna, prawdziwa i bajkowa, prosta i skomplikowana.
"Nowi święci" – Agnieszka Rodowicz
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Obok ZPAF, pl. Zamkowy 8, Warszawa
- Wystawa przypomina mi o odwiecznej dyskusji na temat cienkiej granicy dzielącej pojęcia sacrum i profanum. Każda kultura i religia, wykształciła odrębny dla siebie często tylko zrozumiały system znaków i kodów określających pojęcie Absolutu. W kulturze chrześcijańskiej, mimo rozlicznych kanonów teologicznych narzucanych przez Ojców kościoła wraz z rozwojem, czy wręcz powrotem do korzeni sztuki, dochodziło do rozluźnienia i zwiększenia swobody wypowiedzi artystycznej. Możemy tylko się domyślać kim w rzeczywistości byli modele, portretowani na
wyświęcanych przez Biskupów obrazach, a które wychodziły z pod pędzla Leonarda, Caravaggia, dluta Michała Anioła, Verrocchia, czy Berniniego... W czasach nam współczesnych w małych miasteczkach i na wsiach nie wiele się zmieniło. Możemy ciągle odnaleźć zwyczaje, które są mieszaniną różnych tradycji. Jednak w miastach wizerunki świętych coraz częściej zmieniają miejsce swego "pobytu". Z ołtarzy, kapliczek, mieszkań wędrują na bazary, do klubów i na mury przybierając niejednokrotnie karykaturalne formy, dla których kicz jest określeniem bardzo łagodnym. Dużo w tych przedstawieniach jest również odniesień do pop kultury, czy symboli związanych z wydarzeniami społeczno-politycznymi, które miały miejsce w XX wieku.
Wystawa Agnieszki Rodowicz, to dokumentalny zapis z podróży autorki po Polsce, w którym starała się uchwycić różne przejawy współczesnej polskiej religijności. Agnieszka nie ocenia, nie zastanawia się nad sytuacjami, które utrwala za pomocą fotograficznego aparatu. Zdjęcia przybliżają nam prawdę o naszym pojmowaniu sacrum. Czy bliżej nam do odpustowo pogańskiego celebrowania i fetowania, czy też naszą religijność pojmujemy w sposób bardziej transcendentny?
Agnieszka Rodowicz jest absolwentką Iberystyki i byłą restauratorką. Od sześciu lat pisze o podróżach, jedzeniu, dizajnie, niszowych zjawiskach społecznych. Miłośniczka fotografii, ukończyła z wyróżnieniem Studium Fotografii przy Związku Polskich Artystów Fotografików, wyróżniona w konkursie Fotoplastikon II, International Photo Awards 2007. Ma za sobą dwie wystawy indywidualne i dwie zbiorowe. W fotografii, podobnie jak w życiu, najbardziej interesująca wydaje jej się rzeczywistość. Jednocześnie smutna i śmieszna, prawdziwa i bajkowa, prosta i skomplikowana.
"Nowi święci" – Agnieszka Rodowicz
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Obok ZPAF, pl. Zamkowy 8, Warszawa
Konkurs \"National Geographic\"
6.07.2009, 11:02:31
Redakcja magazynu "National Geographic" zaprasza wszystkich fotografów oraz miłośników fotografowania do udziału w 5. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego.
Na zwycięzców Konkursu czekają atrakcyjne nagrody, oraz publikacja zdjęć na łamach polskiej edycji legendarnego magazynu "National Geographic". Wyniki 5. Wielkiego Konkursu Fotograficznego zostaną ogłoszone podczas uroczystej Gali, która połączona będzie z obchodami 10-lecia National Geographic Polska. Gala odbędzie się 1 października 2009 r. - dokładnie 10 lat temu do rąk polskich czytelników trafił pierwszy numer National Geographic Polska.
Konkurs organizowany jest w następujących kategoriach tematycznych National Geographic: Krajobraz, Zwierzęta, Ludzie, Adventure, Fotoreportaż oraz kategorii tematycznej Panasonic Polska: Pejzaż Polski. W każdej z kategorii można zgłosić maksymalnie 5 zdjęć. Z wyjątkiem Fotoreportażu, do którego można zgłosić od 3 do 6 zdjęć. Łącznie można zgłosić nie więcej niż 20 fotografii. Zdjęcia należy nadsyłać do 31 sierpnia 2009 r. Spośród nadesłanych prac jury wybierze finalistów, przyznając Grand Prix Konkursu. Ponadto jury przyzna: 1. miejsce w każdej kategorii tematycznej, wyróżnienia w każdej kategorii tematycznej 1. miejsce w kategorii Pejzaż Polski, wyróżnienie w kategorii Pejzaż Polski.
Regulamin konkursu jest dostępny na stronie www.national-geographic.pl
Na zwycięzców Konkursu czekają atrakcyjne nagrody, oraz publikacja zdjęć na łamach polskiej edycji legendarnego magazynu "National Geographic". Wyniki 5. Wielkiego Konkursu Fotograficznego zostaną ogłoszone podczas uroczystej Gali, która połączona będzie z obchodami 10-lecia National Geographic Polska. Gala odbędzie się 1 października 2009 r. - dokładnie 10 lat temu do rąk polskich czytelników trafił pierwszy numer National Geographic Polska.
Konkurs organizowany jest w następujących kategoriach tematycznych National Geographic: Krajobraz, Zwierzęta, Ludzie, Adventure, Fotoreportaż oraz kategorii tematycznej Panasonic Polska: Pejzaż Polski. W każdej z kategorii można zgłosić maksymalnie 5 zdjęć. Z wyjątkiem Fotoreportażu, do którego można zgłosić od 3 do 6 zdjęć. Łącznie można zgłosić nie więcej niż 20 fotografii. Zdjęcia należy nadsyłać do 31 sierpnia 2009 r. Spośród nadesłanych prac jury wybierze finalistów, przyznając Grand Prix Konkursu. Ponadto jury przyzna: 1. miejsce w każdej kategorii tematycznej, wyróżnienia w każdej kategorii tematycznej 1. miejsce w kategorii Pejzaż Polski, wyróżnienie w kategorii Pejzaż Polski.
Regulamin konkursu jest dostępny na stronie www.national-geographic.pl
Twoone
3.07.2009, 13:26:37
W Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu od dziś można oglądać wystawę prac Grzegorza Zygiera.
Grzegorz Zygier urodził się w 1954 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Jest absolwentem Politechniki Krakowskiej. Pracuje jako fotograf w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oprócz fotografii uprawia również sztukę video i performance. W latach 1982-1987 był związany z ruchem artystycznym "Kultura Zrzuty". W tym czasie uczestniczył w wielu manifestacjach, akcjach i spotkaniach artystycznych. Grzegorz Zygier od 1987 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików.
Artysta w Galerii Sztuki Wozownia zaprezentuje cykl fotografii pt. TWOONE. Stanowią one kontynuację wcześniejszych cykli: "Zestaw autorski" i "Perfo.racje". Duże, czarno-białe fotografie wykonane zostały przy użyciu podwójnej ekspozycji. Zastosowanie tej techniki ma duże znaczenie dla warstwy treściowej zdjęć. Artysta fotografuje wąskie wycinki prozaicznej rzeczywistości - krzesła, opony, schody, detale architektoniczne, metalowe części trudnych do zidentyfikowania mechanizmów oraz elementy roślin. Jednak istotniejszy od widoków danych rzeczy jest tu sposób ich zestawienia/nałożenia. To co przedstawione podporządkowane zostało opartej na geometrycznym porządku logice kompozycyjnej obrazu.
"W tych pracach autor poszukuje sensu i klarownych form, walczy z chaosem rzeczywistości. To świat modernistyczny, bez pastiszu i cytatu. To świat techniczny, dotyczący metalowych urządzeń, czasem z elementami natury, ale przede wszystkim racjonalizujący każdy aspekt rzeczywistości" - pisze kurator wystawy Krzysztof Jurecki.
TWOONE i inne fotografie - Grzegorz Zygier
Wernisaż: 3.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 26.07.2009
Galeria Sztuki Wozownia, Rabiańska 20, Toruń
Grzegorz Zygier urodził się w 1954 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Jest absolwentem Politechniki Krakowskiej. Pracuje jako fotograf w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Oprócz fotografii uprawia również sztukę video i performance. W latach 1982-1987 był związany z ruchem artystycznym "Kultura Zrzuty". W tym czasie uczestniczył w wielu manifestacjach, akcjach i spotkaniach artystycznych. Grzegorz Zygier od 1987 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików.
Artysta w Galerii Sztuki Wozownia zaprezentuje cykl fotografii pt. TWOONE. Stanowią one kontynuację wcześniejszych cykli: "Zestaw autorski" i "Perfo.racje". Duże, czarno-białe fotografie wykonane zostały przy użyciu podwójnej ekspozycji. Zastosowanie tej techniki ma duże znaczenie dla warstwy treściowej zdjęć. Artysta fotografuje wąskie wycinki prozaicznej rzeczywistości - krzesła, opony, schody, detale architektoniczne, metalowe części trudnych do zidentyfikowania mechanizmów oraz elementy roślin. Jednak istotniejszy od widoków danych rzeczy jest tu sposób ich zestawienia/nałożenia. To co przedstawione podporządkowane zostało opartej na geometrycznym porządku logice kompozycyjnej obrazu.
"W tych pracach autor poszukuje sensu i klarownych form, walczy z chaosem rzeczywistości. To świat modernistyczny, bez pastiszu i cytatu. To świat techniczny, dotyczący metalowych urządzeń, czasem z elementami natury, ale przede wszystkim racjonalizujący każdy aspekt rzeczywistości" - pisze kurator wystawy Krzysztof Jurecki.
TWOONE i inne fotografie - Grzegorz Zygier
Wernisaż: 3.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 26.07.2009
Galeria Sztuki Wozownia, Rabiańska 20, Toruń
Słone cukierki
3.07.2009, 12:55:58
Poznańska Galeria Nowa zaprasza 6 lipca na kolejną odsłonę projektu "Salted candy". Tym razem zobaczymy prace Marii Lorenz i Michała Piotrowskiego.
"Salted Candy/Słone cukierki, słodkie i słone historie, rozmyta nadzieja na słodycz. Wizja odświeżenia, odnowy, refleksji nad dziesięcioletnim okresem diety bezcukrowej. Nowe cukierki są kolorowe, soczyste i aromatyczne. Poddajmy się im, a ukaże się cel , wypełni przeznaczenie. Przyglądając się mistycznym światom salted candy zauważamy własną wizję rzeczywistości, wizję soczystych obrazów przełamanych solą, naznaczonych skazą, ale to właśnie ta słona skaza wzbudza w nas tak wielki apetyt. Smacznego" - kurator Paulina Płachecka.
Michał Piotrowski w 2008 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, Wydział Komunikacji Multimedialnej. Dyplom przygotował pod kierunkiem profesora Stefana Wojneckiego oraz doktora Krzysztofa J. Baranowskiego. W latach 2000 - 2002 studiował w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Artysta jest finalistą konkursu na Międzynarodowym Biennale Sztuki Nowych Mediów WRO w 2008 roku. Finalistą Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego Mio Photo Award 2008, Osaka, Japonia. Na wystawie artysta zaprezentuje: fotografie z cyklu "Inni" oraz film wideo - "Rodzina".
Maria Lorenz ukończyła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom uzyskała z zakresu malarstwa sztalugowego w pracowni profesora Włodzimierza Dudkowiaka oraz z zakresu ceramiki w pracowni magister Swietłany Zerling. Artystka zdobyła Grand Prix w konkursie, Autoportret w Stalowej Woli oraz w 2007 roku wyróżnienie Honorowe I stopnia w Konkursie Autoportret w Stalowej Woli.
"Słone cukierki" – Michał Piotrowski, Maria Lorenz
Wernisaż: 6.07.2009, godz.
Wystawa czynna: do 25.07.2009
Poznańska Galeria Nowa, ul. Mielżyńskiego 20, Poznań
"Salted Candy/Słone cukierki, słodkie i słone historie, rozmyta nadzieja na słodycz. Wizja odświeżenia, odnowy, refleksji nad dziesięcioletnim okresem diety bezcukrowej. Nowe cukierki są kolorowe, soczyste i aromatyczne. Poddajmy się im, a ukaże się cel , wypełni przeznaczenie. Przyglądając się mistycznym światom salted candy zauważamy własną wizję rzeczywistości, wizję soczystych obrazów przełamanych solą, naznaczonych skazą, ale to właśnie ta słona skaza wzbudza w nas tak wielki apetyt. Smacznego" - kurator Paulina Płachecka.
Michał Piotrowski w 2008 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, Wydział Komunikacji Multimedialnej. Dyplom przygotował pod kierunkiem profesora Stefana Wojneckiego oraz doktora Krzysztofa J. Baranowskiego. W latach 2000 - 2002 studiował w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. Artysta jest finalistą konkursu na Międzynarodowym Biennale Sztuki Nowych Mediów WRO w 2008 roku. Finalistą Międzynarodowego Konkursu Fotograficznego Mio Photo Award 2008, Osaka, Japonia. Na wystawie artysta zaprezentuje: fotografie z cyklu "Inni" oraz film wideo - "Rodzina".
Maria Lorenz ukończyła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom uzyskała z zakresu malarstwa sztalugowego w pracowni profesora Włodzimierza Dudkowiaka oraz z zakresu ceramiki w pracowni magister Swietłany Zerling. Artystka zdobyła Grand Prix w konkursie, Autoportret w Stalowej Woli oraz w 2007 roku wyróżnienie Honorowe I stopnia w Konkursie Autoportret w Stalowej Woli.
"Słone cukierki" – Michał Piotrowski, Maria Lorenz
Wernisaż: 6.07.2009, godz.
Wystawa czynna: do 25.07.2009
Poznańska Galeria Nowa, ul. Mielżyńskiego 20, Poznań
Oblicza oporu
2.07.2009, 13:54:32
Od dziś w Muzeum Żydowskim Galicja w Krakowie można oglądać ciekawą wystawę zdjęć archiwalnych "Oblicza oporu. Wojenne fotografie Faye Schulman, żydowskiej partyzantki".
To prezentacja fotografii zrobionych przez Faye Schulman, która przez 2,5 roku w czasie II Wojny Światowej prowadziła walkę partyzancką we wschodniej Polsce (dzisiejsza Białoruś). Obecnie Faye Schulman mieszka w Kanadzie. Wystawa zorganizowana przez Jewish Partisan Educational Foundation z San Francisco i jest wydarzeniem towarzyszącym 19. Festiwalowi Kultury Żydowskiej.
Oblicza oporu. Wojenne fotografie Faye Schulman, żydowskiej partyzantki
Wystawa czynna: do 31.10.2009
Muzeum Żydowskie Galicja, ul. Dajwór 18, Kraków
To prezentacja fotografii zrobionych przez Faye Schulman, która przez 2,5 roku w czasie II Wojny Światowej prowadziła walkę partyzancką we wschodniej Polsce (dzisiejsza Białoruś). Obecnie Faye Schulman mieszka w Kanadzie. Wystawa zorganizowana przez Jewish Partisan Educational Foundation z San Francisco i jest wydarzeniem towarzyszącym 19. Festiwalowi Kultury Żydowskiej.
Oblicza oporu. Wojenne fotografie Faye Schulman, żydowskiej partyzantki
Wystawa czynna: do 31.10.2009
Muzeum Żydowskie Galicja, ul. Dajwór 18, Kraków
Przez most
2.07.2009, 12:41:41
W sobotę, 4 lipca o godz. 20 zapraszamy do krakowskiej Galerii Pauza na wernisaż zbiorowej wystawy fotografii "Przez most".
"Przez most" jest prezentacją różnorodnych wizji ikonicznego "obiektu" amerykańskiej kultury - Brooklyn Bridge - w fotografii. Porusza kwestię dążenia do spełnienia wielkich marzeń, osiągnięcia sukcesu na światową skalę, doścignięcia nieosiągalnego celu...
Na wystawę - poprzedzoną szeroko zakrojoną "akcją poszukiwawczą" - złożyły się prace uznanych artystów i profesjonalnych fotografików oraz amatorów fotografii. Wiele z prac nie było wcześniej prezentowanych.
Wystawa "Przez most" odbywa się w ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie "Amerykański sen" w Muzeum Narodowym w Krakowie, al. 3 Maja 1, 2 lipca - 4 października 2009, którego kuratorką jest Anna Bujnowska.
"Przez most"
Wernisaż: 4.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30 lipca
Galeria Pauza, ul. Floriańska 18/5, II piętro, Kraków
"Przez most" jest prezentacją różnorodnych wizji ikonicznego "obiektu" amerykańskiej kultury - Brooklyn Bridge - w fotografii. Porusza kwestię dążenia do spełnienia wielkich marzeń, osiągnięcia sukcesu na światową skalę, doścignięcia nieosiągalnego celu...
Na wystawę - poprzedzoną szeroko zakrojoną "akcją poszukiwawczą" - złożyły się prace uznanych artystów i profesjonalnych fotografików oraz amatorów fotografii. Wiele z prac nie było wcześniej prezentowanych.
Wystawa "Przez most" odbywa się w ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie "Amerykański sen" w Muzeum Narodowym w Krakowie, al. 3 Maja 1, 2 lipca - 4 października 2009, którego kuratorką jest Anna Bujnowska.
"Przez most"
Wernisaż: 4.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30 lipca
Galeria Pauza, ul. Floriańska 18/5, II piętro, Kraków
Konkurs na fotografię obiektu przemysłowego
1.07.2009, 11:49:03
Muzeum w Gliwicach zaprasza do udziału w konkursie na fotografię, ukazującą miejsce bądź obiekt uwieczniony przez Ernsta W. Knippla oraz Carla J. Riedena na grafikach wykonanych w połowie XIX wieku.
W ramach prezentowanej w Willi Caro wystawy "Śląskie veduty w rysunku i grafice E.W.Knippla i C.J. Riedena" zobaczyć można 34 prace, grafiki i rysunki, na których znalazły się panoramy miejskie i widoki zakładów przemysłowych, między innymi Gliwic, Katowic, Chorzowa, Siemianowic, Mysłowic, Rybnika, Sosnowca, a także Ozimka, Sławęcic i Zagwiździa. Wiele z uwiecznionych blisko 160 lat temu widoków, a nawet obiektów można odnaleźć dzisiaj. Mamy nadzieję, że ta propozycja zainspiruje wiele osób. Na najlepszą pracę czeka cenna nagroda w postaci kopii jednej z grafik oficyny Rieden&Knippel.
Regulamin konkursu:
1.Tematem konkursu jest współczesny widok miejsca bądź obiektu, który można znaleźć na litografiach oficyny Rieden & Knippel. Litografie dostępne są na trwającej od 1 lipca do 16 sierpnia 2009 r.
2.Konkurs jest otwarty dla wszystkich fotografujących.
3.Uczestnik konkursu może przesłać tylko jedną fotografię w wersji cyfrowej na adres: konkurs@muzeum.gliwice.pl
4.Zasady zgłaszania prac: Prześlij plik jpg nieprzekraczający 1 MB na adres konkurs@muzeum.gliwice.pl. Nazwij plik 6-cio cyfrową liczbą np. 989898.jpg. Jako tytuł/temat emaila podaj hasło: fotokonkurs. W treści podaj swoje imię, nazwisko, tel. kontaktowy i nazwę pliku (6-cio cyfrowa liczba)
5.Brak wymienionych wyżej danych spowoduje nieuwzględnienie w konkursie przesłanej fotografii.
6.Biorąc udział w konkursie oświadczasz, że jesteś autorem nadesłanego zdjęcia i wyrażasz zgodę na jego publikacje.
7.Ogłoszenie rezultatów konkursu nastąpi 20 sierpnia br. najpierw na stronie internetowej Muzeum następnie w mediach.
8.Nadesłane prace oceniać będzie komisja, której skład podany zostanie do 17.07. br.
9.Organizator przewiduje przyznanie trzech nagród rzeczowych, w tym jednej głównej w postaci kopii grafiki oficyny Rieden & Knippel.
10.30 najlepszych prac pokazanych zostanie na stronie internetowej Muzeum w Gliwicach.
W ramach prezentowanej w Willi Caro wystawy "Śląskie veduty w rysunku i grafice E.W.Knippla i C.J. Riedena" zobaczyć można 34 prace, grafiki i rysunki, na których znalazły się panoramy miejskie i widoki zakładów przemysłowych, między innymi Gliwic, Katowic, Chorzowa, Siemianowic, Mysłowic, Rybnika, Sosnowca, a także Ozimka, Sławęcic i Zagwiździa. Wiele z uwiecznionych blisko 160 lat temu widoków, a nawet obiektów można odnaleźć dzisiaj. Mamy nadzieję, że ta propozycja zainspiruje wiele osób. Na najlepszą pracę czeka cenna nagroda w postaci kopii jednej z grafik oficyny Rieden&Knippel.
Regulamin konkursu:
1.Tematem konkursu jest współczesny widok miejsca bądź obiektu, który można znaleźć na litografiach oficyny Rieden & Knippel. Litografie dostępne są na trwającej od 1 lipca do 16 sierpnia 2009 r.
2.Konkurs jest otwarty dla wszystkich fotografujących.
3.Uczestnik konkursu może przesłać tylko jedną fotografię w wersji cyfrowej na adres: konkurs@muzeum.gliwice.pl
4.Zasady zgłaszania prac: Prześlij plik jpg nieprzekraczający 1 MB na adres konkurs@muzeum.gliwice.pl. Nazwij plik 6-cio cyfrową liczbą np. 989898.jpg. Jako tytuł/temat emaila podaj hasło: fotokonkurs. W treści podaj swoje imię, nazwisko, tel. kontaktowy i nazwę pliku (6-cio cyfrowa liczba)
5.Brak wymienionych wyżej danych spowoduje nieuwzględnienie w konkursie przesłanej fotografii.
6.Biorąc udział w konkursie oświadczasz, że jesteś autorem nadesłanego zdjęcia i wyrażasz zgodę na jego publikacje.
7.Ogłoszenie rezultatów konkursu nastąpi 20 sierpnia br. najpierw na stronie internetowej Muzeum następnie w mediach.
8.Nadesłane prace oceniać będzie komisja, której skład podany zostanie do 17.07. br.
9.Organizator przewiduje przyznanie trzech nagród rzeczowych, w tym jednej głównej w postaci kopii grafiki oficyny Rieden & Knippel.
10.30 najlepszych prac pokazanych zostanie na stronie internetowej Muzeum w Gliwicach.
Death book
1.07.2009, 11:44:59
Właśnie ukazał się kolejny album wydany przez wydawnictwo nEgoist – "Death book".
Śmierć w najnowszej sztuce współczesnej to motyw przewodni "Death book". Kolekcja zawiera prace artystów, którzy posługując się różnorodnymi technikami, prezentują świeże podejście do tematu.
Artyści pochodzą z rożnych kultur, co znajduje odzwierciedlenie w ich pracach. W "Death book" odnajdziemy więc turpistyczne wizje epatujące grozą, ale też wizjonerskie surrealistyczne malarstwo.
Wydawcą albumu jest nEgoist - młode wydawnictwo promujące najnowszą sztukę polską i zagraniczną na świecie. Album wydany został w języku angielskim i jest do nabycia w sklepie internetowym wydawnictwa (www.negoist.com).
Autorzy, których prace możemy zobaczyć w albumie: Ramón Alanis, Dragos Ioan Anti, Funda Zeynep Aygüler, Via-Elena von Braun, Santiago Caruso, Jodi Childs, Alessio Crivellato, Shigenori Ebata, exiff, Katja Faith, Piotr Filutowski, Ashley Fundytus, Cameron Gray, Shawn Hansen, Till Hartmann, Brian Henry, Rudolf Imrišík, indio, JiF, kanadam, Adam Kissel, Ludmiła Kufel, Irene Langholm, Stuart Lawrie, Olivier Lomer, Jeff S.Love, Razvan Maiden, Mylene Mozas, Neoromantika, Héctor Pineda, Véronique Portal, Richard Rasner, Steph Ruple, Roxana Sagastume, Gromyko Padilla, emper, Robert Shirley, Dariusz Skitek, Angelika Eleonora Sowul, Alicja Stankiewicz, Sebastian Szczygieł, Victor Tagasa, Andrzej Troc, Ben Ulke, Mariana Palova Urzúa, Cibele Vargas, Wendy Wallace, David Whitlam, Marcin Wiktorski, Bonnie Wood.
Śmierć w najnowszej sztuce współczesnej to motyw przewodni "Death book". Kolekcja zawiera prace artystów, którzy posługując się różnorodnymi technikami, prezentują świeże podejście do tematu.
Artyści pochodzą z rożnych kultur, co znajduje odzwierciedlenie w ich pracach. W "Death book" odnajdziemy więc turpistyczne wizje epatujące grozą, ale też wizjonerskie surrealistyczne malarstwo.
Wydawcą albumu jest nEgoist - młode wydawnictwo promujące najnowszą sztukę polską i zagraniczną na świecie. Album wydany został w języku angielskim i jest do nabycia w sklepie internetowym wydawnictwa (www.negoist.com).
Autorzy, których prace możemy zobaczyć w albumie: Ramón Alanis, Dragos Ioan Anti, Funda Zeynep Aygüler, Via-Elena von Braun, Santiago Caruso, Jodi Childs, Alessio Crivellato, Shigenori Ebata, exiff, Katja Faith, Piotr Filutowski, Ashley Fundytus, Cameron Gray, Shawn Hansen, Till Hartmann, Brian Henry, Rudolf Imrišík, indio, JiF, kanadam, Adam Kissel, Ludmiła Kufel, Irene Langholm, Stuart Lawrie, Olivier Lomer, Jeff S.Love, Razvan Maiden, Mylene Mozas, Neoromantika, Héctor Pineda, Véronique Portal, Richard Rasner, Steph Ruple, Roxana Sagastume, Gromyko Padilla, emper, Robert Shirley, Dariusz Skitek, Angelika Eleonora Sowul, Alicja Stankiewicz, Sebastian Szczygieł, Victor Tagasa, Andrzej Troc, Ben Ulke, Mariana Palova Urzúa, Cibele Vargas, Wendy Wallace, David Whitlam, Marcin Wiktorski, Bonnie Wood.
Dyplomy 2009
30.06.2009, 12:02:54
W Dolnośląskim Centrum Fotografii Domek Romański we Wrocławiu 1 lipca odbędzie się wernisaż wystawy fotografii "Dyplomy 2009" słuchaczy Wyższego Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na ekspozycji swoje prace zaprezentują m.in.: Joanna Nowrot, Sylwia Majer, Witold Kobus, Piotr Blask, Mirosław Sworeń, Łukasz Gątnicki, Agnieszka Szmatłoch. Tematyka, jak to w przypadku dyplomów, jest różnorodna. Część autorów zaprezentuje fotografie z zakresu szeroko pojętego dokumentu z aspektami społecznymi.
"Dyplomy 2009"
Wernisaż: 1.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 25.07.2009
Dolnośląskie Centrum Fotografii Domek Romański, Plac Nankiera 8, Wrocław
Na ekspozycji swoje prace zaprezentują m.in.: Joanna Nowrot, Sylwia Majer, Witold Kobus, Piotr Blask, Mirosław Sworeń, Łukasz Gątnicki, Agnieszka Szmatłoch. Tematyka, jak to w przypadku dyplomów, jest różnorodna. Część autorów zaprezentuje fotografie z zakresu szeroko pojętego dokumentu z aspektami społecznymi.
"Dyplomy 2009"
Wernisaż: 1.07.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 25.07.2009
Dolnośląskie Centrum Fotografii Domek Romański, Plac Nankiera 8, Wrocław
Czarna dziura
30.06.2009, 11:57:50
Od 3 lipca będzie można oglądać wystawę fotografii Michała Sosny "Czarna dziura".
Michał Sosna prezentuje dwa cykle swoich fotografii - "Pink Hole" oraz "Red". W pierwszym dziwaczny pokój zamieszkują postaci jak z koszmarnych sennych wizji. W drugiej serii autor przedstawia postać kobiety i mężczyzny w tajemniczych, przesyconych symboliką kompozycjach. Prace Michała Sosny budzą niepokój, ale ciekawość nie pozwala oderwać od nich wzroku. Urzeczeni starannością artysty-demiurga dajemy się uwieść jego kreacji.
"Czarna dziura" – Michał Sosna
Wernisaż: 3.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 10.09.2009
Pauza,ul. Floriańska 18/3,I piętro, Kraków
Michał Sosna prezentuje dwa cykle swoich fotografii - "Pink Hole" oraz "Red". W pierwszym dziwaczny pokój zamieszkują postaci jak z koszmarnych sennych wizji. W drugiej serii autor przedstawia postać kobiety i mężczyzny w tajemniczych, przesyconych symboliką kompozycjach. Prace Michała Sosny budzą niepokój, ale ciekawość nie pozwala oderwać od nich wzroku. Urzeczeni starannością artysty-demiurga dajemy się uwieść jego kreacji.
"Czarna dziura" – Michał Sosna
Wernisaż: 3.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 10.09.2009
Pauza,ul. Floriańska 18/3,I piętro, Kraków
Pokrewne drogi
30.06.2009, 11:54:42
W warszawskim Instytucie Cervantesa można oglądać wystawę "Pokrewne Drogi". Zobaczymy na niej 87 fotografii, prace dziesięciu najlepszych, współczesnych artystów z Hiszpanii.
Na wystawie będzie można obejrzeć prace autorów już znanych, którzy cieszą się popularnością zarówno w naszym kraju jak i poza Hiszpanią. Artyści ci urodzili się w dekadzie lat 50. oraz 60., i znani są na międzynarodowej scenie artystycznej.
Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Ferran Freixa, Cristóbal Hara, Chema Madoz, Ángel Marcos, Ouka Leele y Javier Vallhonrat zaliczają się do pokolenia ludzi urodzonych pod koniec lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Niektórzy z nich, jak Ferran Freixa, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero czy Cristóbal Hara zajmują się fotografią bardziej tradycyjną lub dokumentalną. Inni, jak Chema Madoza, Angel Marcos, Javier i Vallhonrat czy Ouka Leele traktują fotografię na sposób bardziej poetycki, konceptualny czy malarski.
Xavier Ribas oraz Bleda i Rosa zaliczają się do grupy artystów urodzonych w latach 60., i czerpią zarówno ze źródła dokumentalizmu, jak konceptualizmu.
Wystawa ta koncentruje się na pokazaniu interpretacji wizualnej kultury Hiszpanii, a wybór dzieł ma na celu zwrócenie szczególnej uwagi na tradycje i obyczaje panujące w tej słonecznej krainie gdzie nie brakuje i cienia.
"Pokrewne drogi"
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Instytut Cervantesa, ul. Nowogrodzka 22, Warszawa
Na wystawie będzie można obejrzeć prace autorów już znanych, którzy cieszą się popularnością zarówno w naszym kraju jak i poza Hiszpanią. Artyści ci urodzili się w dekadzie lat 50. oraz 60., i znani są na międzynarodowej scenie artystycznej.
Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Ferran Freixa, Cristóbal Hara, Chema Madoz, Ángel Marcos, Ouka Leele y Javier Vallhonrat zaliczają się do pokolenia ludzi urodzonych pod koniec lat czterdziestych i pięćdziesiątych. Niektórzy z nich, jak Ferran Freixa, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero czy Cristóbal Hara zajmują się fotografią bardziej tradycyjną lub dokumentalną. Inni, jak Chema Madoza, Angel Marcos, Javier i Vallhonrat czy Ouka Leele traktują fotografię na sposób bardziej poetycki, konceptualny czy malarski.
Xavier Ribas oraz Bleda i Rosa zaliczają się do grupy artystów urodzonych w latach 60., i czerpią zarówno ze źródła dokumentalizmu, jak konceptualizmu.
Wystawa ta koncentruje się na pokazaniu interpretacji wizualnej kultury Hiszpanii, a wybór dzieł ma na celu zwrócenie szczególnej uwagi na tradycje i obyczaje panujące w tej słonecznej krainie gdzie nie brakuje i cienia.
"Pokrewne drogi"
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Instytut Cervantesa, ul. Nowogrodzka 22, Warszawa
Miasto na Piaskach
30.06.2009, 11:51:44
W Muzeum Żydowskim Galicja w Krakowie można oglądać wystawę "Tel Aviv lat 30. w obiektywie Zew Aleksandrowicza". Wystawa upamiętnia 100. rocznicę powstania miasta.
W pracach krakowskiego fotografa Tel Awiw uchwycony jest w momencie przeistaczania się z małego prowincjonalnego przedmieścia Jaffy w biznesową i kulturalną stolicę współczesnego Izraela. Na pierwsze wyprawy do Palestyny Aleksandrowicz zawsze zabierał aparat fotograficzny. Wpasowywał się w uliczny tłum oblegający miasto i rejestrował swoje wrażenia. Tel Awiw był wtedy młodym miastem o wielu twarzach, powstającym dosłownie na oczach mieszkańców. Miastem, które stało się schronieniem dla wielu kultur żyjących ze sobą na zwartym i dość niewielkim obszarze. Fotografowi udało się uchwycić ducha pluralizmu na ekspresyjnych czarno-białych fotografiach.
Zew (Wilhelm) Aleksandrowicz urodził się w Krakowie w 1905 roku. Na studia wyższe został wysłany za granicę. Rodzina chciała, aby na uczelniach handlowych w Wiedniu i Bazylei nabył umiejętności, które będzie mógł wykorzystać, przejmując rodzinny biznes. Jednak Aleksandrowicza od najmłodszych lat ciągnęło do fotografii. W latach 20. wykonał setki fotografii przedwojennej Polski i innych europejskich krajów. W latach 1932-1935 trzy razy odwiedził Palestynę, skąd przywiózł setki fotografii Tel Awiwu, Jafy, Hajfy, Jerozolimy, Tyberiady, Hadery czy doliny Ezdrelon. Portretował czołowych przywódców ruchu syjonistycznego; na jego fotografiach zneleźli się m.in.: Chaim Nahman Bialik, Uri Cwi Grinberg, Włodzimierz Żabotyński, Aba Ahimeir, Chaim Arlosoroff, Nahum Sokołow, Itzak Ben-Cwi. Zmarł w Tel Awiwie w 1992 roku.
Miasto na Piaskach: Tel Aviv lat 30. w obiektywie Zewa Aleksandrowicza
Muzeum Żydowskie Galicja, ul. Dajwór 18, Kraków
W pracach krakowskiego fotografa Tel Awiw uchwycony jest w momencie przeistaczania się z małego prowincjonalnego przedmieścia Jaffy w biznesową i kulturalną stolicę współczesnego Izraela. Na pierwsze wyprawy do Palestyny Aleksandrowicz zawsze zabierał aparat fotograficzny. Wpasowywał się w uliczny tłum oblegający miasto i rejestrował swoje wrażenia. Tel Awiw był wtedy młodym miastem o wielu twarzach, powstającym dosłownie na oczach mieszkańców. Miastem, które stało się schronieniem dla wielu kultur żyjących ze sobą na zwartym i dość niewielkim obszarze. Fotografowi udało się uchwycić ducha pluralizmu na ekspresyjnych czarno-białych fotografiach.
Zew (Wilhelm) Aleksandrowicz urodził się w Krakowie w 1905 roku. Na studia wyższe został wysłany za granicę. Rodzina chciała, aby na uczelniach handlowych w Wiedniu i Bazylei nabył umiejętności, które będzie mógł wykorzystać, przejmując rodzinny biznes. Jednak Aleksandrowicza od najmłodszych lat ciągnęło do fotografii. W latach 20. wykonał setki fotografii przedwojennej Polski i innych europejskich krajów. W latach 1932-1935 trzy razy odwiedził Palestynę, skąd przywiózł setki fotografii Tel Awiwu, Jafy, Hajfy, Jerozolimy, Tyberiady, Hadery czy doliny Ezdrelon. Portretował czołowych przywódców ruchu syjonistycznego; na jego fotografiach zneleźli się m.in.: Chaim Nahman Bialik, Uri Cwi Grinberg, Włodzimierz Żabotyński, Aba Ahimeir, Chaim Arlosoroff, Nahum Sokołow, Itzak Ben-Cwi. Zmarł w Tel Awiwie w 1992 roku.
Miasto na Piaskach: Tel Aviv lat 30. w obiektywie Zewa Aleksandrowicza
Muzeum Żydowskie Galicja, ul. Dajwór 18, Kraków
VIII Doroczna Wystawa Studium Fotografii ZPAF
26.06.2009, 11:45:26
W Starej Galerii ZPAF w Warszawie można oglądać VIII Doroczną Wystawę Studium Fotografii ZPAF. Wystawa jest prezentacją fotografii słuchaczy obu cykli rocznych: Podstawowego i Warsztatowego i wybranych uczestników kursów: Przygotowawczego na Rok Warsztatowy i ABC fotografowania.
Na wystawie zobaczymy najlepsze prace uczestników studium i przy okazji będziemy mogli ocenić jakość nauczania. Bowiem wysoka jakość pokazanych prac nie byłaby możliwa bez opanowania techniki fotografowania klasycznego, umiejętności samodzielnego wywoływania negatywów i odbitek na profesjonalnym poziomie, oraz bez poznania warsztatu fotografii i obróbki cyfrowej.
W ramach VIII Dorocznej Wystawy Studium Fotografii ZPAF w Starej Galerii oglądać można także wystawę fotografii re-kreacja. Na ekspozycję składają się prace studentów autorskiej pracowni Basi Sokołowskiej. Przetwarzanie, rekonstruowanie, powielanie i interpretowanie świata, czyli re-kreacja rzeczywistości jest według Sokołowskiej jednym z najważniejszych aspektów fotografii. Wystawa łączy to znaczenie rekreacji ze znaczeniem potocznym, w którym słowo to oznacza odnowę sił fizycznych i psychicznych, wypoczynek, zabawy i rozrywki regenerujące i przywracające energię. Autorzy zdjęć byli tu modelami, konstruktorami i projektantami. Temat zmusił ich do odtwarzania ze zdwojoną siłą własnych myśli, skojarzeń, uczuć, ale i poszukiwania form, faktur i układów.
W wystawie udział biorą:
Rok Podstawowy: Katarzyna Baczewska, Sylwia Borkowska, Lukasz Brzozowy, Jolanta Byliniak-Kozłowska, Anna Fijałkowska, Wioletta Gołębiewska, Marcin Jankowski, Piotr Kajak, Joanna Kamińska, Weronika Kobylińska, Maciej Kopczyński, Tomasz Kopiszka, Piotr Krysiak, Kamil Krystman, Karolina Kwiecińska, Tomasz Łączyński, Michał Maniewski, Milena Marciniak, Marlena Matuszak, Dorota Morkowska, Ewelina Muc, Iwona Nowicka, Rafał Ogórek, Iwona Oleszkiewicz, Natalia Pawlak Monika Pękalska, Aleksandra Puchała, Joanna Skwierawska, Anna Stec, Dominik Szczepanik, Małgorzata Szczepańska, Dorota Taranowicz, Daria Tuszyńska, Cezary Werner, Piotr Wieczorek, Robert Wyrwas, Małgorzata Ziomek, Oliwia Nawrocka, Apoloniusz Sobolewski.
Rok Warsztatowy: Jan Ambroziewicz, Andrzej Andrychowski, Marta Ankiersztejn, Michał Bielicki, Marzena Bigaj, Marta Bulińska, Maciej Cieślak, Małgosia (Gosia) Dekempe, Jowita Flankowska, Łukasz Gietka, Zuzanna Kaczmarska, Karol Kaczorowski, Kasia Korza, Natalia Kuran, Bożena Łagodzińska, Marcin Łazicki, Paweł Mierzejewski, Monika Morawiecka, Agata Pietrzyk, Michał Piwowarczuk, Hubert Pluta, Witold Pokojski, Ilona Pomaska, David Rojkowski, Gabriela Ruzicka, Urszula Sławiec, Monika Smolińska, Robert Szymańczak, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska, Wołoszyn Justyna.
VIII Doroczna Wystawa Studium Fotografii ZPAF
Wystawa czynna: do 13.07.2009
Stara Galeria ZPAF, pl. Zamkowy 8, Warszawa
Na wystawie zobaczymy najlepsze prace uczestników studium i przy okazji będziemy mogli ocenić jakość nauczania. Bowiem wysoka jakość pokazanych prac nie byłaby możliwa bez opanowania techniki fotografowania klasycznego, umiejętności samodzielnego wywoływania negatywów i odbitek na profesjonalnym poziomie, oraz bez poznania warsztatu fotografii i obróbki cyfrowej.
W ramach VIII Dorocznej Wystawy Studium Fotografii ZPAF w Starej Galerii oglądać można także wystawę fotografii re-kreacja. Na ekspozycję składają się prace studentów autorskiej pracowni Basi Sokołowskiej. Przetwarzanie, rekonstruowanie, powielanie i interpretowanie świata, czyli re-kreacja rzeczywistości jest według Sokołowskiej jednym z najważniejszych aspektów fotografii. Wystawa łączy to znaczenie rekreacji ze znaczeniem potocznym, w którym słowo to oznacza odnowę sił fizycznych i psychicznych, wypoczynek, zabawy i rozrywki regenerujące i przywracające energię. Autorzy zdjęć byli tu modelami, konstruktorami i projektantami. Temat zmusił ich do odtwarzania ze zdwojoną siłą własnych myśli, skojarzeń, uczuć, ale i poszukiwania form, faktur i układów.
W wystawie udział biorą:
Rok Podstawowy: Katarzyna Baczewska, Sylwia Borkowska, Lukasz Brzozowy, Jolanta Byliniak-Kozłowska, Anna Fijałkowska, Wioletta Gołębiewska, Marcin Jankowski, Piotr Kajak, Joanna Kamińska, Weronika Kobylińska, Maciej Kopczyński, Tomasz Kopiszka, Piotr Krysiak, Kamil Krystman, Karolina Kwiecińska, Tomasz Łączyński, Michał Maniewski, Milena Marciniak, Marlena Matuszak, Dorota Morkowska, Ewelina Muc, Iwona Nowicka, Rafał Ogórek, Iwona Oleszkiewicz, Natalia Pawlak Monika Pękalska, Aleksandra Puchała, Joanna Skwierawska, Anna Stec, Dominik Szczepanik, Małgorzata Szczepańska, Dorota Taranowicz, Daria Tuszyńska, Cezary Werner, Piotr Wieczorek, Robert Wyrwas, Małgorzata Ziomek, Oliwia Nawrocka, Apoloniusz Sobolewski.
Rok Warsztatowy: Jan Ambroziewicz, Andrzej Andrychowski, Marta Ankiersztejn, Michał Bielicki, Marzena Bigaj, Marta Bulińska, Maciej Cieślak, Małgosia (Gosia) Dekempe, Jowita Flankowska, Łukasz Gietka, Zuzanna Kaczmarska, Karol Kaczorowski, Kasia Korza, Natalia Kuran, Bożena Łagodzińska, Marcin Łazicki, Paweł Mierzejewski, Monika Morawiecka, Agata Pietrzyk, Michał Piwowarczuk, Hubert Pluta, Witold Pokojski, Ilona Pomaska, David Rojkowski, Gabriela Ruzicka, Urszula Sławiec, Monika Smolińska, Robert Szymańczak, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska, Wołoszyn Justyna.
VIII Doroczna Wystawa Studium Fotografii ZPAF
Wystawa czynna: do 13.07.2009
Stara Galeria ZPAF, pl. Zamkowy 8, Warszawa
Dolina kreatywna
26.06.2009, 11:42:26
Rozpoczęła się V edycja projektu stypendialnego Telewizji Polskiej S.A. "Dolina Kreatywna". W ramach projektu organizowany jest między innymi konkurs fotograficzny. Na zwycięzców czekają nagrody finansowe w łącznej kwocie 15 tysięcy złotych.
"Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka" to cykliczny projekt stypendialny Telewizji Polskiej S.A. skierowany do młodych twórców. Przedsięwzięcie obejmuje 10 dziedzin sztuki: multimedia, fotografię, literaturę, taniec, sztuki plastyczne, muzykę, teatr, film, animację kultury i design.
Konkurs fotograficzny adresowany jest do autorów stawiających pierwsze kroki w fotografii, jak i artystów z osiągnięciami, w wieku od 14 do 25 lat. Kandydaci mogą zgłaszać swoje prace sami, mogą też być zgłaszani przez szkoły, uczelnie, domy kultury, fundacje, pracownie. Potrzebna jest jednak zgoda kandydatów i zaakceptowany przez nich formularz zgłoszeniowy.
Termin nadsyłania prac mija 15 sierpnia 2009. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie trzy różne zdjęcia lub jeden fotoreportaż (do sześciu zdjęć). Jeśli przesłane zdjęcie jest w jakikolwiek sposób przetworzone, to autor pracy musi opisać sposób, w jaki zostało to dokonane i dołączyć ten opis do pracy.
Prace wraz z wypełnionym formularzem zgłoszeniowym należy wysyłać na adres dolina.kreatywna@tvp.pl.
Zdjęcia oceni jury złożone z doświadczonych i powszechnie uznanych fotografów. Pod uwagę będą brane: oryginalność pomysłu, walory artystyczne i intelektualne oraz poziom techniczny nadesłanych prac.
Finał konkursu zostanie wyemitowany we wrześniu 2009 na antenie TVP2. Zwycięzcy otrzymają nagrody finansowe.
Regulaminy konkursu oraz dokumenty niezbędne do wzięcia udziału w konkursie dostępne są na stronie: www.dolinakreatywna.tvp.pl
"Dolina Kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka" to cykliczny projekt stypendialny Telewizji Polskiej S.A. skierowany do młodych twórców. Przedsięwzięcie obejmuje 10 dziedzin sztuki: multimedia, fotografię, literaturę, taniec, sztuki plastyczne, muzykę, teatr, film, animację kultury i design.
Konkurs fotograficzny adresowany jest do autorów stawiających pierwsze kroki w fotografii, jak i artystów z osiągnięciami, w wieku od 14 do 25 lat. Kandydaci mogą zgłaszać swoje prace sami, mogą też być zgłaszani przez szkoły, uczelnie, domy kultury, fundacje, pracownie. Potrzebna jest jednak zgoda kandydatów i zaakceptowany przez nich formularz zgłoszeniowy.
Termin nadsyłania prac mija 15 sierpnia 2009. Każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie trzy różne zdjęcia lub jeden fotoreportaż (do sześciu zdjęć). Jeśli przesłane zdjęcie jest w jakikolwiek sposób przetworzone, to autor pracy musi opisać sposób, w jaki zostało to dokonane i dołączyć ten opis do pracy.
Prace wraz z wypełnionym formularzem zgłoszeniowym należy wysyłać na adres dolina.kreatywna@tvp.pl.
Zdjęcia oceni jury złożone z doświadczonych i powszechnie uznanych fotografów. Pod uwagę będą brane: oryginalność pomysłu, walory artystyczne i intelektualne oraz poziom techniczny nadesłanych prac.
Finał konkursu zostanie wyemitowany we wrześniu 2009 na antenie TVP2. Zwycięzcy otrzymają nagrody finansowe.
Regulaminy konkursu oraz dokumenty niezbędne do wzięcia udziału w konkursie dostępne są na stronie: www.dolinakreatywna.tvp.pl
Niewinne oko nie istnieje
25.06.2009, 11:09:26
Od 28. czerwca w Muzeum Etnograficznym w Krakowie, w budynku przy ul. Krakowskiej 46 prezentowana będzie wystawa fotografii Wojciecha Wilczyka "Niewinne oko nie istnieje". Wystawa jest elementem 19. Festiwalu Kultury Żydowskiej.
Rudera, zakład pogrzebowy, magazyn, sklep, remiza strażacka. Budynek mieszkalny, kino, siedziba urzędu, przychodnia, szkoła, bank. Niekiedy – galeria, muzeum. Wszystkie te budynki były kiedyś synagogami i domami modlitwy. Ponad 300 zdjęć. Ponad 300 dowodów na istnienie.
Wojciech Wilczyk sfotografował wszystkie istniejące jeszcze w Polsce żydowskie miejsca modlitwy, które po wojnie zostały "zaadaptowane" na potrzeby miejscowej ludności. Świadkom swojej fotograficznej wędrówki zadawał proste pytanie: czy tu była synagoga?.
Odpowiedzi zapisał. Rezultatem jego dwuipółletniej pracy jest projekt "Niewinne oko nie istnieje" obejmujący album wydany przez wydawnictwa Ha!art i Atlas sztuki oraz projekcję audiowizualną i wystawę, prezentowane w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie.
"Niewinne oko nie istnieje" – Wojciech Wilczyk
Wernisaż: 27.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 2.08.2009
Muzeum Etnograficzne w Krakowie, ul. Krakowska 46
Rudera, zakład pogrzebowy, magazyn, sklep, remiza strażacka. Budynek mieszkalny, kino, siedziba urzędu, przychodnia, szkoła, bank. Niekiedy – galeria, muzeum. Wszystkie te budynki były kiedyś synagogami i domami modlitwy. Ponad 300 zdjęć. Ponad 300 dowodów na istnienie.
Wojciech Wilczyk sfotografował wszystkie istniejące jeszcze w Polsce żydowskie miejsca modlitwy, które po wojnie zostały "zaadaptowane" na potrzeby miejscowej ludności. Świadkom swojej fotograficznej wędrówki zadawał proste pytanie: czy tu była synagoga?.
Odpowiedzi zapisał. Rezultatem jego dwuipółletniej pracy jest projekt "Niewinne oko nie istnieje" obejmujący album wydany przez wydawnictwa Ha!art i Atlas sztuki oraz projekcję audiowizualną i wystawę, prezentowane w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie.
"Niewinne oko nie istnieje" – Wojciech Wilczyk
Wernisaż: 27.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 2.08.2009
Muzeum Etnograficzne w Krakowie, ul. Krakowska 46
Snap
25.06.2009, 11:05:50
Zapraszamy na wystawę Kamila Zacharskiego "Snap".
Snap jest zbiorem obrazów wychwytywanych z codzienności, zatrzymywaniem chwil które składają się na moją codzienność – mówi Kamil Zacharski. - Kompaktowe aparaty - które staram się mieć zawsze przy sobie - dzięki swojej automatyce zwalniają z myślenia nad tym "jak" zrobić zdjęcie, pozwalają skupić się na emocjach; motywach, które być może uciekłyby, gdybym myślał o ustawieniach pozwalających na wykonanie "technicznie poprawnego zdjęcia". Ich prostota daje mi swobodę, oraz zmniejsza dystans miedzy mną, a obiektem który fotografuję, niezależnie czy jest to dziewczyna w mojej sypialni, czy sytuacja na ulicy która przykuła moją uwagę na tyle by nacisnąć spust migawki...
"Snap" – Kamil Zacharski
Wernisaż: 03.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 03.08.2009
Miejsce, Estery 1, Kraków
Snap jest zbiorem obrazów wychwytywanych z codzienności, zatrzymywaniem chwil które składają się na moją codzienność – mówi Kamil Zacharski. - Kompaktowe aparaty - które staram się mieć zawsze przy sobie - dzięki swojej automatyce zwalniają z myślenia nad tym "jak" zrobić zdjęcie, pozwalają skupić się na emocjach; motywach, które być może uciekłyby, gdybym myślał o ustawieniach pozwalających na wykonanie "technicznie poprawnego zdjęcia". Ich prostota daje mi swobodę, oraz zmniejsza dystans miedzy mną, a obiektem który fotografuję, niezależnie czy jest to dziewczyna w mojej sypialni, czy sytuacja na ulicy która przykuła moją uwagę na tyle by nacisnąć spust migawki...
"Snap" – Kamil Zacharski
Wernisaż: 03.07.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 03.08.2009
Miejsce, Estery 1, Kraków
Requiem dla szałasu
24.06.2009, 11:23:20
Jeszcze tylko do najbliższej niedzieli, 28. czerwca 2009 roku, zobaczyć będzie można w Ratuszu Muzeum Etnograficznego w Krakowie wystawę czasową Requiem dla szałasów. Jan Władysław Rączka – Nieobiektywnie. Fotografie”.
Jan Władysław Rączka, znawca budownictwa drewnianego i miłośnik gór, w latach 70. fotografował niszczejące szałasy w Tatrach. Chciał utrwalić coś, co umierało na jego oczach - kulturę pasterską, której namacalnym symbolem były rozsypujące się, ale wciąż piękne, zbite z desek budowle. Jego fotografie nie są jednak wyłącznie dokumentem. W obiektywie Rączki szałasy nabierają cech żywej grafiki. Faktura drewna, ślady po kornikach, promienie światła wpadające pomiędzy belki, postrzępione krawędzie dachu układają się w niepowtarzalny rytm pieśni dla odchodzącego świata.
Ten właśnie graficzny charakter zdjęć Jana Władysława Rączki podejmuje autor aranżacji wystawy, Aleksander Duraj. Tworzy on mocno zrytmizowaną przestrzeń, w której fotografia wykracza poza swoje ramy, zagarniając dla siebie coraz więcej miejsca. Wystawa podzielona jest na dwie części symbolizujące las/szałas i halę. Pierwsza poświęcona została fotografii, w drugiej prezentowana jest projekcja wideo o autorze zdjęć i jego pasji. Wystawa „Requiem dla szałasu” to więc nie tylko hołd złożony odchodzącej kulturze, ale też miejsce spotkania dwóch nieobiektywnych spojrzeń.
„Requiem dla szałasu” – Jan Władysław Rączka
Wystawa czynna: do 28.06.2009
Muzeum Etnograficzne, Ratusz, Plac Wolnica 1, Kraków
Jan Władysław Rączka, znawca budownictwa drewnianego i miłośnik gór, w latach 70. fotografował niszczejące szałasy w Tatrach. Chciał utrwalić coś, co umierało na jego oczach - kulturę pasterską, której namacalnym symbolem były rozsypujące się, ale wciąż piękne, zbite z desek budowle. Jego fotografie nie są jednak wyłącznie dokumentem. W obiektywie Rączki szałasy nabierają cech żywej grafiki. Faktura drewna, ślady po kornikach, promienie światła wpadające pomiędzy belki, postrzępione krawędzie dachu układają się w niepowtarzalny rytm pieśni dla odchodzącego świata.
Ten właśnie graficzny charakter zdjęć Jana Władysława Rączki podejmuje autor aranżacji wystawy, Aleksander Duraj. Tworzy on mocno zrytmizowaną przestrzeń, w której fotografia wykracza poza swoje ramy, zagarniając dla siebie coraz więcej miejsca. Wystawa podzielona jest na dwie części symbolizujące las/szałas i halę. Pierwsza poświęcona została fotografii, w drugiej prezentowana jest projekcja wideo o autorze zdjęć i jego pasji. Wystawa „Requiem dla szałasu” to więc nie tylko hołd złożony odchodzącej kulturze, ale też miejsce spotkania dwóch nieobiektywnych spojrzeń.
„Requiem dla szałasu” – Jan Władysław Rączka
Wystawa czynna: do 28.06.2009
Muzeum Etnograficzne, Ratusz, Plac Wolnica 1, Kraków