Aktualności
Quadratpolis
9.06.2009, 11:00:33
Kwadratowy kadr i proste, geometryczne formy to cechy dominujące fotografii Daniela Stasielaka. Jego prace można od dziś zobaczyć w Alchemii na krakowskim Kazimierzu.
Narzuciłem sobie pewną dyscyplinę formalną ograniczając się do prostych elementów geometrycznych jak prostokąt, koło, linia – tak o swoich pracach mówi sam autor. - Rezygnuję z koloru, narracji. Tych parę elementów zamykam w prymitywie geometrycznym jakim jest kwadrat.
"quadratpolis" - Daniel Stasielak
Wernisaż: 9.06.2009, godz. 19.30
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Alchemia, ul. Estery 5, Kraków
Narzuciłem sobie pewną dyscyplinę formalną ograniczając się do prostych elementów geometrycznych jak prostokąt, koło, linia – tak o swoich pracach mówi sam autor. - Rezygnuję z koloru, narracji. Tych parę elementów zamykam w prymitywie geometrycznym jakim jest kwadrat.
"quadratpolis" - Daniel Stasielak
Wernisaż: 9.06.2009, godz. 19.30
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Alchemia, ul. Estery 5, Kraków
Notes
8.06.2009, 11:37:51
W warszawskiej Yours Gallery będzie można oglądać prace Martina Bogrena. To swobodne zapiski, czarno-białe fotografie w formie dziennika z wielu podróży artysty.
Gdy fotografuję, staram się nie myśleć. Myślenie i zrozumienie dla tego co zrobiłem, przychodzi później – tak o swojej wystawie wypowiada się autor. - Ludzie, sytuacje, które napotykam powoli odkrywają się przede mną. To odkrywanie innych, jest jednoczesnym odkrywaniem mnie samego i w tym sensie "Notes" są nie tyle zdjęciami z odbytych podróży, a bardziej z mojej wewntęrznej drogi, którą idę już kilka lat. Oglądanie stykówek często zaskakuje mnie, ale również pozwala na zrozumienie tego kim jestem.
Martin Bogren mieszka i pracuje na południu Szwecji. Zajmuje się fotografią dokumentalną, która poprzez swój osobisty wymiar posiada bardzo charakterystyczny styl. Swoją karierę rozpoczął na początku lat dziewięćdziesiątych jako muzyk, lecz dość szybko fotografia okazała się jego największą fascynacją. Fotografował muzyków i ich koncerty, początkowo dla prasy, później także dla wytwórni płytowych. W ten właśnie sposób powstał jego pierwszy wydany w postaci albumu projekt - The Cardigans: Been it (Tidens Forlag), zrealizowany podczas tournee zespołu. W 2008 roku ukazał się kolejny jego album - Ocean (Journal Forlag), cykl zdjęć eksponowany obecnie w sztokholmskim Kulturhuset oraz w Dunkers Kulturhuset.. Zdjęcia do "Notesu" powstawały na całym świecie, ostatnie również w Polsce, zgodnie z rytmem podróży Martina Bogrena. Cykl ten został w tym roku nagrodzony m.in. na Sony World Photography Awards 2009 w Cannes.
"Notes" – Martin Bogren
Wernisaż: 9.06.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 9.08.2009
Yours Gallery, Krakowskie Przedmieście 33, Warszawa
Gdy fotografuję, staram się nie myśleć. Myślenie i zrozumienie dla tego co zrobiłem, przychodzi później – tak o swojej wystawie wypowiada się autor. - Ludzie, sytuacje, które napotykam powoli odkrywają się przede mną. To odkrywanie innych, jest jednoczesnym odkrywaniem mnie samego i w tym sensie "Notes" są nie tyle zdjęciami z odbytych podróży, a bardziej z mojej wewntęrznej drogi, którą idę już kilka lat. Oglądanie stykówek często zaskakuje mnie, ale również pozwala na zrozumienie tego kim jestem.
Martin Bogren mieszka i pracuje na południu Szwecji. Zajmuje się fotografią dokumentalną, która poprzez swój osobisty wymiar posiada bardzo charakterystyczny styl. Swoją karierę rozpoczął na początku lat dziewięćdziesiątych jako muzyk, lecz dość szybko fotografia okazała się jego największą fascynacją. Fotografował muzyków i ich koncerty, początkowo dla prasy, później także dla wytwórni płytowych. W ten właśnie sposób powstał jego pierwszy wydany w postaci albumu projekt - The Cardigans: Been it (Tidens Forlag), zrealizowany podczas tournee zespołu. W 2008 roku ukazał się kolejny jego album - Ocean (Journal Forlag), cykl zdjęć eksponowany obecnie w sztokholmskim Kulturhuset oraz w Dunkers Kulturhuset.. Zdjęcia do "Notesu" powstawały na całym świecie, ostatnie również w Polsce, zgodnie z rytmem podróży Martina Bogrena. Cykl ten został w tym roku nagrodzony m.in. na Sony World Photography Awards 2009 w Cannes.
"Notes" – Martin Bogren
Wernisaż: 9.06.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 9.08.2009
Yours Gallery, Krakowskie Przedmieście 33, Warszawa
Tardigrada botanica
8.06.2009, 11:34:14
W lubelskiej Galerii Białej od 10 czerwca będzie można oglądać wystawę Jarosława Kozakiewicza, "Tardigrada botanica". To najbardziej radykalny z dotychczasowych projekt badawczo-artystyczny autora.
Jarosławowi Kozakiewiczowi w jego twórczości od początku przyświecała pewna idea, nadrzędna wobec tak stosowanych mediów, jak i strategii artystycznych. To założenie, żeby opowiadać o relacjach człowieka ze środowiskiem, tworząc bazę do filozoficznych refleksji o ludzkiej kondycji. Odnosząc się do śladu, procesu geologicznego, kulturowego kontekstu miejsca, czy jego topografii, Kozakiewicz zaszczepia w swoim dziele te lokalne, zawsze endemiczne zjawiska i hoduje już jako byty estetyczne.
W "Tardigrada botanica" obserwujemy rodzaj odwrócenia charakterystycznej dla Kozakiewicza taktyki twórczej – tym razem artysta "zaszczepia" dzieło w wybranym przez niego miejscu zaszczepione. Artysta daje nam także wgląd nie tylko w proces artystycznej refleksji, ale dodatkowo, cały ten proces jawi się jako zaplanowany i dokładnie skoordynowany zamysł badawczy o charakterze poznawczym.
"Tardigrada botanica" – Jarosław Kozakiewicz
Wernisaż: 10..06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 3.07.2009
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Jarosławowi Kozakiewiczowi w jego twórczości od początku przyświecała pewna idea, nadrzędna wobec tak stosowanych mediów, jak i strategii artystycznych. To założenie, żeby opowiadać o relacjach człowieka ze środowiskiem, tworząc bazę do filozoficznych refleksji o ludzkiej kondycji. Odnosząc się do śladu, procesu geologicznego, kulturowego kontekstu miejsca, czy jego topografii, Kozakiewicz zaszczepia w swoim dziele te lokalne, zawsze endemiczne zjawiska i hoduje już jako byty estetyczne.
W "Tardigrada botanica" obserwujemy rodzaj odwrócenia charakterystycznej dla Kozakiewicza taktyki twórczej – tym razem artysta "zaszczepia" dzieło w wybranym przez niego miejscu zaszczepione. Artysta daje nam także wgląd nie tylko w proces artystycznej refleksji, ale dodatkowo, cały ten proces jawi się jako zaplanowany i dokładnie skoordynowany zamysł badawczy o charakterze poznawczym.
"Tardigrada botanica" – Jarosław Kozakiewicz
Wernisaż: 10..06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 3.07.2009
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12
Przeganianie myśli
5.06.2009, 11:49:48
Dziś w Galerii FF Forum Fotografii przy w Łodzi odbędzie się wernisaż wystawy Bożeny Biskupskiej "Przeganianie myśli". Na wystawie artystka zaprezentuje premierowy pokaz multimedialny.
Ci, którzy pokuszą się o interpretację najnowszego dzieła Bożenny Biskupskiej, nie będą mieli łatwego zadania. Jej praca składa się bowiem z nawarstwiających się form, znaków i treści. Tropem może być tytuł: "Przeganianie myśli" – nie tylko nazwa ostatecznej formy, ale i procesu, w którym powstawała. Dzieło Biskupskiej wyrosło ze swoistego laboratorium kultury, w którym artystka powołała nowy gatunkowo obraz (film), powstały z wydobycia form (okna) z materii wyjściowej, czyli z już istniejącego, zabytkowego kompleksu architektonicznego, przynależnego do dziedzictwa kultury. Okna grają tu już inną rolę. Autorka nadaje im symboliczne znaczenie, nadbudowane własną refleksją nad doświadczaniem sztuki.
Bożenna Biskupska urodziła się w Warszawie w 1952 roku. Studiowała na Wydziale Malarstwa w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dziedziny jej twórczości to: malarstwo, rzeźba i performance. Specyficzny język tworzony przez lata poszukiwań twórczych umożliwił artystce penetrację nowych obszarów, tj. eksperymentalnego teatru, muzyki i nowych mediów.
"Przeganianie myśli" – Bożenna Biskupska
Wernisaż: 5.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 26.06.2009
Galeria FF Forum Fotografii, ul. Traugutta 18, Łódź
Ci, którzy pokuszą się o interpretację najnowszego dzieła Bożenny Biskupskiej, nie będą mieli łatwego zadania. Jej praca składa się bowiem z nawarstwiających się form, znaków i treści. Tropem może być tytuł: "Przeganianie myśli" – nie tylko nazwa ostatecznej formy, ale i procesu, w którym powstawała. Dzieło Biskupskiej wyrosło ze swoistego laboratorium kultury, w którym artystka powołała nowy gatunkowo obraz (film), powstały z wydobycia form (okna) z materii wyjściowej, czyli z już istniejącego, zabytkowego kompleksu architektonicznego, przynależnego do dziedzictwa kultury. Okna grają tu już inną rolę. Autorka nadaje im symboliczne znaczenie, nadbudowane własną refleksją nad doświadczaniem sztuki.
Bożenna Biskupska urodziła się w Warszawie w 1952 roku. Studiowała na Wydziale Malarstwa w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dziedziny jej twórczości to: malarstwo, rzeźba i performance. Specyficzny język tworzony przez lata poszukiwań twórczych umożliwił artystce penetrację nowych obszarów, tj. eksperymentalnego teatru, muzyki i nowych mediów.
"Przeganianie myśli" – Bożenna Biskupska
Wernisaż: 5.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 26.06.2009
Galeria FF Forum Fotografii, ul. Traugutta 18, Łódź
366
5.06.2009, 11:47:14
W sobotę w krakowskiej Galerii Pauza odbędzie się wernisaż wystawy "366" Mateusza Torbusa.
Można uznać "366" za quasi-naukowe studium artystycznej manii. Niekontrolowanej, pełnej pasji dojmującej potrzeby uchwycenia nieosiągalnego. Tego wymarzonego obrazu, wizualnego ideału kojącego chorobliwą pustkę… Czy też jest to sprytna zabawa z odbiorcą?
Zamiłowanie do geometrycznych kształtów, przejść tonalnych i załamań płaszczyzn stworzyło z Mateusza Torbusa łowcę. Z uporem i konsekwencją wytrawnego myśliwego tropił przez wiele miesięcy swoje wizje. Powstała fascynująca kolekcja trofeów reprezentujących ewolucję pojęć symetrii, rytmu i harmonii kształtów. Zimne powierzchnie ścian nabierają barw, odbijając kolory przejmują życie sąsiednich płaszczyzn.
Klarowna geometria wciąga widza w grę znaczeń. Fotografie tworzą mozaiki, konstelacje, faktury. Iluzje, wizje, złudzenia. Czy uda nam się oprzeć odruchowi i pozostawić obraz stworzony przez Torbusa bez dopowiedzeń i nadinterpretacji..?
"366" – Mateusz Torbus
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 28.06.2009
Galeria Pauza, ul.Floriańska 18/5, 2 piętro, Kraków
Można uznać "366" za quasi-naukowe studium artystycznej manii. Niekontrolowanej, pełnej pasji dojmującej potrzeby uchwycenia nieosiągalnego. Tego wymarzonego obrazu, wizualnego ideału kojącego chorobliwą pustkę… Czy też jest to sprytna zabawa z odbiorcą?
Zamiłowanie do geometrycznych kształtów, przejść tonalnych i załamań płaszczyzn stworzyło z Mateusza Torbusa łowcę. Z uporem i konsekwencją wytrawnego myśliwego tropił przez wiele miesięcy swoje wizje. Powstała fascynująca kolekcja trofeów reprezentujących ewolucję pojęć symetrii, rytmu i harmonii kształtów. Zimne powierzchnie ścian nabierają barw, odbijając kolory przejmują życie sąsiednich płaszczyzn.
Klarowna geometria wciąga widza w grę znaczeń. Fotografie tworzą mozaiki, konstelacje, faktury. Iluzje, wizje, złudzenia. Czy uda nam się oprzeć odruchowi i pozostawić obraz stworzony przez Torbusa bez dopowiedzeń i nadinterpretacji..?
"366" – Mateusz Torbus
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 28.06.2009
Galeria Pauza, ul.Floriańska 18/5, 2 piętro, Kraków
Czas niewinności
4.06.2009, 11:07:34
Od soboty w Galerii Camelot w Krakowie będzie można oglądać wystawę zdjęć Stefanii Gurdowej. Wystawa organizowana jest przez Fundację Imago Mundi i Muzeum Etnograficzne w Krakowie.
Przed dwunastu laty na strychu jednej z kamienic w Dębicy znaleziono ponad tysiąc zniszczonych szklanych negatywów. Na większości widniały ekspresyjne portrety anonimowych osób, które mieszkały w okolicy, w dwudziestoleciu międzywojennym. Ocalały zbiór okazał się niezwykłą kolekcją portretów, wykonanych przez zupełnie nieznaną dziś polską fotografkę, Stefanię Gurdową. Wśród odnalezionych w Dębicy negatywów znajduje się trochę ogólnych ujęć miasta, o wartości głównie dokumentacyjnej. Przeważającą część stanowią jednak portrety, zrealizowane w Studio. Na większości negatywów widnieją dwa zdjęcia. Dorośli, dzieci, starsi, mężczyźni, kobiety w rozmaitych strojach, ortodoksyjny Żyd, atleta...Powstała niezwykła kolekcja bardzo różnorodnych wizerunków. Na wystawie "Czas niewinności" będą prezentowane zdjęcia komunijne z tego zbioru.
"Czas niewinności" - Stefania Gurdowa
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30.07.2009
Galeria Camelot & Galeria Imago Mundi, ul. św. Tomasza 17, Kraków
Przed dwunastu laty na strychu jednej z kamienic w Dębicy znaleziono ponad tysiąc zniszczonych szklanych negatywów. Na większości widniały ekspresyjne portrety anonimowych osób, które mieszkały w okolicy, w dwudziestoleciu międzywojennym. Ocalały zbiór okazał się niezwykłą kolekcją portretów, wykonanych przez zupełnie nieznaną dziś polską fotografkę, Stefanię Gurdową. Wśród odnalezionych w Dębicy negatywów znajduje się trochę ogólnych ujęć miasta, o wartości głównie dokumentacyjnej. Przeważającą część stanowią jednak portrety, zrealizowane w Studio. Na większości negatywów widnieją dwa zdjęcia. Dorośli, dzieci, starsi, mężczyźni, kobiety w rozmaitych strojach, ortodoksyjny Żyd, atleta...Powstała niezwykła kolekcja bardzo różnorodnych wizerunków. Na wystawie "Czas niewinności" będą prezentowane zdjęcia komunijne z tego zbioru.
"Czas niewinności" - Stefania Gurdowa
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30.07.2009
Galeria Camelot & Galeria Imago Mundi, ul. św. Tomasza 17, Kraków
World Press Photo 2009 w Złotych Tarasach
4.06.2009, 11:06:26
W Złotych Tarasach w Warszawie 8 czerwca zostanie otwarta wystawa World Press Photo 2009. Zobaczymy 200 najlepszych zdjęć najważniejszego międzynarodowego konkursu fotografii prasowej. W tym roku po raz pierwszy wstęp na ekspozycję będzie nieodpłatny.
W tegorocznym konkursie wzięło udział 5 600 fotoreporterów ze 124 krajów. Jurorzy obejrzeli ponad 96 000 zdjęć, nagradzając łącznie 64 osoby z 24 państw. Polska została wyróżniona 5 razy:
Justyna Mielnikiewicz - II nagroda w kategorii Ludzie i wydarzenia - fotoreportaż;
Wojciech Grzędziński - III nagroda w kategorii Wydarzenia - fotoreportaż;
Tomasz Wiech - III nagroda w kategorii Życie codzienne - zdjęcie pojedyncze;
Tomasz Gudzowaty - III nagroda w kategorii Fotografia sportowa - zdjęcie pojedyncze;
Kacper Kowalski - II miejsce w kategorii Sztuka i rozrywka - fotoreportaż.
Zdaniem jury najlepsze zdjęcie wykonał 53-letni Amerykanin Anthony Suau. Zdjęcie ilustrujące kryzys na amerykańskim rynku nieruchomości zostało opublikowane w magazynie Time i zgłoszone do konkursu w kategorii Życie codzienne. Fotografia wykonana 26 marca 2008 roku przedstawia uzbrojonego detektywa Roberta Kole, przeszukującego dom w Cleveland w stanie Ohio. Lokatorzy zostali eksmitowani z powodu niespłacenia hipoteki, pomimo tego policja upewnia się czy w domu nikt nie pozostał.
World Press Photo 2009
Wystawa czynna: od 8.06.2009 do 1.07.2009
Złote Tarasy, ul. Złota 59, Warszawa
W tegorocznym konkursie wzięło udział 5 600 fotoreporterów ze 124 krajów. Jurorzy obejrzeli ponad 96 000 zdjęć, nagradzając łącznie 64 osoby z 24 państw. Polska została wyróżniona 5 razy:
Justyna Mielnikiewicz - II nagroda w kategorii Ludzie i wydarzenia - fotoreportaż;
Wojciech Grzędziński - III nagroda w kategorii Wydarzenia - fotoreportaż;
Tomasz Wiech - III nagroda w kategorii Życie codzienne - zdjęcie pojedyncze;
Tomasz Gudzowaty - III nagroda w kategorii Fotografia sportowa - zdjęcie pojedyncze;
Kacper Kowalski - II miejsce w kategorii Sztuka i rozrywka - fotoreportaż.
Zdaniem jury najlepsze zdjęcie wykonał 53-letni Amerykanin Anthony Suau. Zdjęcie ilustrujące kryzys na amerykańskim rynku nieruchomości zostało opublikowane w magazynie Time i zgłoszone do konkursu w kategorii Życie codzienne. Fotografia wykonana 26 marca 2008 roku przedstawia uzbrojonego detektywa Roberta Kole, przeszukującego dom w Cleveland w stanie Ohio. Lokatorzy zostali eksmitowani z powodu niespłacenia hipoteki, pomimo tego policja upewnia się czy w domu nikt nie pozostał.
World Press Photo 2009
Wystawa czynna: od 8.06.2009 do 1.07.2009
Złote Tarasy, ul. Złota 59, Warszawa
Historie podróży
3.06.2009, 11:25:51
Amilcar Rivera Munive, Meksykanin, obecnie mieszkający we Wrocławiu czerpie inspiracje do swych fotograficznych realizacji z chromatyki miejsc styku dwóch kultur, które ze sobą przeplata, porównuje i definiuje w dyfuzyjnych nowych konstruktach. Wystawę jego prac od soboty będziemy mogli oglądać we wrocławskim BWA.
Odwołując się do swej wrażliwości Amilcar Rivera Munive wskazuje na podobieństwa polskiej i meksykańskiej mentalności nie tyle na bazie teorii procesów globalizacyjnych co na podstawie historii poszczególnych osób, które portretuje w swoich fotografiach. W portretach, tworzonych bez specjalnej aranżacji, uzupełnianych ekspresyjnym, szybkim rysunkiem ujawniają się jego wrażenia i emocje związane z uniwersalną refleksją na temat ludzi spotykanych w podróży.
"Historias de viaje" – Amilcar Rivera Munive
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.06.2009
BWA, ul. Ruska 46 a, Wrocław
Odwołując się do swej wrażliwości Amilcar Rivera Munive wskazuje na podobieństwa polskiej i meksykańskiej mentalności nie tyle na bazie teorii procesów globalizacyjnych co na podstawie historii poszczególnych osób, które portretuje w swoich fotografiach. W portretach, tworzonych bez specjalnej aranżacji, uzupełnianych ekspresyjnym, szybkim rysunkiem ujawniają się jego wrażenia i emocje związane z uniwersalną refleksją na temat ludzi spotykanych w podróży.
"Historias de viaje" – Amilcar Rivera Munive
Wernisaż: 6.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 20.06.2009
BWA, ul. Ruska 46 a, Wrocław
Against Seeing
3.06.2009, 11:24:41
W krakowskiej galerii Foto-Medium-Art odbędzie się wernisaż indywidualnej wystawy Tomasza Dobiszewskiego "Against Seeing". Artysta formułuje artystyczną wypowiedź, posługując się fotografią, wideo i multimedialnymi instalacjami.
Ekspozycja jest złożona z najnowszych prac artysty i skoncentrowana wokół problemu niewidzialności lub niedostępności obrazu fotograficznego i filmowego. Niewidoczne czy też ukryte obrazy w pracach Dobiszewskiego percypowane mogą być w nietradycyjny sposób, w którym zmysł wzroku odgrywa drugorzędną rolę. Wiedzę na temat artystycznej reprezentacji można czerpać za pośrednictwem słuchu, ruchu lub intuicji.
Badaniom artystycznym Tomasza Dobiszewskiego towarzyszy głęboka znajomość specyfiki klasycznej fotografii, filmu i mediów cyfrowych. W pracach, które są dowodami procesów artystycznego oswajania mediów, nie poprzestaje na czysto konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne, jak na przykład wrażenia zmysłowe i poznanie intuicyjne. Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów człowieka (dźwięk z obrazem), a eksperymentując z fizjonomią widzenia czy słyszenia, z jednej strony dąży do pełniejszego i całościowego przekazu, z drugiej zaś, jakby złośliwie czy może ironicznie, pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła.
Tomasz Dobiszewski (ur. w 1977) w 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Fotografii Intermedialnej pod kierunkiem Krzysztofa J. Baranowskiego i Stefana Wojneckiego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Artysta mieszka i pracuje we Wrocławiu. Działalności twórcy towarzyszy praktyka pedagogiczna.
"Against Seeing" - Tomasz Dobiszewski
Wernisaż: 5.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Foto-Medium-Art, ul. Karmelicka 28/12, Kraków
Ekspozycja jest złożona z najnowszych prac artysty i skoncentrowana wokół problemu niewidzialności lub niedostępności obrazu fotograficznego i filmowego. Niewidoczne czy też ukryte obrazy w pracach Dobiszewskiego percypowane mogą być w nietradycyjny sposób, w którym zmysł wzroku odgrywa drugorzędną rolę. Wiedzę na temat artystycznej reprezentacji można czerpać za pośrednictwem słuchu, ruchu lub intuicji.
Badaniom artystycznym Tomasza Dobiszewskiego towarzyszy głęboka znajomość specyfiki klasycznej fotografii, filmu i mediów cyfrowych. W pracach, które są dowodami procesów artystycznego oswajania mediów, nie poprzestaje na czysto konceptualnych strategiach poznawczych, lecz wzbogaca dyskurs o elementy pozaintelektualne, jak na przykład wrażenia zmysłowe i poznanie intuicyjne. Łączy ze sobą komunikaty czytelne dla różnych zmysłów człowieka (dźwięk z obrazem), a eksperymentując z fizjonomią widzenia czy słyszenia, z jednej strony dąży do pełniejszego i całościowego przekazu, z drugiej zaś, jakby złośliwie czy może ironicznie, pozbawia widza możliwości poznania istoty dzieła.
Tomasz Dobiszewski (ur. w 1977) w 2005 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu w Pracowni Fotografii Intermedialnej pod kierunkiem Krzysztofa J. Baranowskiego i Stefana Wojneckiego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Artysta mieszka i pracuje we Wrocławiu. Działalności twórcy towarzyszy praktyka pedagogiczna.
"Against Seeing" - Tomasz Dobiszewski
Wernisaż: 5.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Foto-Medium-Art, ul. Karmelicka 28/12, Kraków
Zdjęcia z planu filmowego
2.06.2009, 11:01:44
W Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie odbędzie się spotkanie z Borysem Szycem. Aktor otworzy wystawę zdjęć z planu filmu "Wojna polsko-ruska". Autorem fotografii jest Wojciech Krzywkowski, specjalizujący się w robieniu zdjęć pokazujących kulisy realizacji polskich filmów.
Borys Szyc w filmie Xawerego Żuławskiego, ekranizacji kultowej już powieści Doroty Masłowskiej wcielił się w postać dresiarza Silnego. Podczas spotkania w SWPS artysta opowie o kulisach powstawania filmu, o przygotowaniach do roli i atmosferze panującej na planie.
Ekranizacja "Wojny polsko ruskiej pod flagą biało-czerwoną" jeszcze przed swoją premierą w kinach, została wyróżniona Nagrodą Publiczności na Festiwalu Off Plus Camera w Krakowie oraz otrzymała Nagrodę Specjalną na festiwalu filmów polskich Tarnowska Nagroda Filmowa. W filmie oprócz Borysa Szyca wystąpili Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Sonia Bohosiewicz i Dorota Masłowska.
Wernisaż: 3.06.2009, godz. 15.30
Wystawa czynna: do 17.06.2009
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, ul. Chodakowska 19/31, Warszawa
Borys Szyc w filmie Xawerego Żuławskiego, ekranizacji kultowej już powieści Doroty Masłowskiej wcielił się w postać dresiarza Silnego. Podczas spotkania w SWPS artysta opowie o kulisach powstawania filmu, o przygotowaniach do roli i atmosferze panującej na planie.
Ekranizacja "Wojny polsko ruskiej pod flagą biało-czerwoną" jeszcze przed swoją premierą w kinach, została wyróżniona Nagrodą Publiczności na Festiwalu Off Plus Camera w Krakowie oraz otrzymała Nagrodę Specjalną na festiwalu filmów polskich Tarnowska Nagroda Filmowa. W filmie oprócz Borysa Szyca wystąpili Roma Gąsiorowska, Maria Strzelecka, Sonia Bohosiewicz i Dorota Masłowska.
Wernisaż: 3.06.2009, godz. 15.30
Wystawa czynna: do 17.06.2009
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, ul. Chodakowska 19/31, Warszawa
Motyle
2.06.2009, 10:59:19
Motyl symbolizuje duszę, szczęście, lekkość, ale też proces przemiany i przeobrażenia się w lepszą postać, otrzymanie nowego życia. Motyle to także istoty bardzo delikatne i kruche, tak jak delikatni i wymagający troskliwej opieki są mali bohaterowie zdjęć Agnieszki Astaszow, prezentowanych w ramach wystawy pt. "Motyle". Wystawę od środy można oglądać w Mysłowicach.
"Motyle" to opowieść o dzieciach mieszkających w domu prowadzonym przez Zgromadzenie Sióstr Św. Jadwigi w Katowicach-Bogucicach. Ten fotograficzny reportaż pozwala nam zajrzeć na moment w ich codzienność, zobaczyć ich małe radości i troski. Autorka zabiera nas w podróż w krainę wyjątkowych dzieci, dzieci, które dzięki zakonnicom jak gdyby rodzą się na nowo. To za ich sprawą poznają prawdziwe znaczenie takich słów jak miłość i poczucie bezpieczeństwa, bez których człowiek nie potrafi być szczęśliwym na żadnym etapie swojego życia.
By wykonać autentyczne, niepozowane zdjęcia Agnieszka Astaszow odwiedzała ich dom przez blisko miesiąc. Po jakimś czasie dzieci zaakceptowały jej obecność i przestały zwracać uwagę na aparat fotograficzny. Zjawiała się w domu o różnych porach dnia – rano, gdy dzieci się budziły i wieczorem, gdy kładły się spać. Mogła obserwować wszystkie ich zwykłe i niezwykłe zajęcia, które swoje odzwierciedlenie znajdują na prezentowanych fotografiach.
Agnieszka Astaszow od kilku lat zajmuje się zawodowo fotografią — jest absolwentką Studium Fotograficznego przy Instytucie Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Krakowskiej, z wykształcenia również socjolog i dziennikarka. Tegoroczna laureatka nagrody Grand Press Photo (druga nagroda za zdjęcie pojedyncze w kategorii Ludzie). Zajmuje się fotografią w wielu jej aspektach.
"Motyle" – Agnieszka Astaszow
Wernisaż: 3.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria Miejskiego Centrum Kultury w Mysłowicach, ul. Grunwaldzka 7
"Motyle" to opowieść o dzieciach mieszkających w domu prowadzonym przez Zgromadzenie Sióstr Św. Jadwigi w Katowicach-Bogucicach. Ten fotograficzny reportaż pozwala nam zajrzeć na moment w ich codzienność, zobaczyć ich małe radości i troski. Autorka zabiera nas w podróż w krainę wyjątkowych dzieci, dzieci, które dzięki zakonnicom jak gdyby rodzą się na nowo. To za ich sprawą poznają prawdziwe znaczenie takich słów jak miłość i poczucie bezpieczeństwa, bez których człowiek nie potrafi być szczęśliwym na żadnym etapie swojego życia.
By wykonać autentyczne, niepozowane zdjęcia Agnieszka Astaszow odwiedzała ich dom przez blisko miesiąc. Po jakimś czasie dzieci zaakceptowały jej obecność i przestały zwracać uwagę na aparat fotograficzny. Zjawiała się w domu o różnych porach dnia – rano, gdy dzieci się budziły i wieczorem, gdy kładły się spać. Mogła obserwować wszystkie ich zwykłe i niezwykłe zajęcia, które swoje odzwierciedlenie znajdują na prezentowanych fotografiach.
Agnieszka Astaszow od kilku lat zajmuje się zawodowo fotografią — jest absolwentką Studium Fotograficznego przy Instytucie Architektury i Konserwacji Zabytków Politechniki Krakowskiej, z wykształcenia również socjolog i dziennikarka. Tegoroczna laureatka nagrody Grand Press Photo (druga nagroda za zdjęcie pojedyncze w kategorii Ludzie). Zajmuje się fotografią w wielu jej aspektach.
"Motyle" – Agnieszka Astaszow
Wernisaż: 3.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria Miejskiego Centrum Kultury w Mysłowicach, ul. Grunwaldzka 7
Wojna
1.06.2009, 11:17:09
Zapraszamy w środę do warszawskiej Zachęty na spotkanie towarzyszące wystawie "Ludzie, wydarzenia, przemiany 20 lat fotografii Gazety Wyborczej".
Od 1855 roku fotografowie wyruszają na wojnę. Dokumentują wydarzenia. Często są na pierwszej linii frontu. W 1991 roku wojnę dokumentują także kamery telewizyjne. Jak przez ostatnie 20 lat fotografowano konflikty zbrojne - opowiedzą Krzysztof Miller i Damian Karski.
3.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Od 1855 roku fotografowie wyruszają na wojnę. Dokumentują wydarzenia. Często są na pierwszej linii frontu. W 1991 roku wojnę dokumentują także kamery telewizyjne. Jak przez ostatnie 20 lat fotografowano konflikty zbrojne - opowiedzą Krzysztof Miller i Damian Karski.
3.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Schyłek Peerelu. Lata 80. w zdjęciach z agencji FORUM
1.06.2009, 11:14:36
Dom Spotkań z Historią w Warszawie i Polska Agencja Fotografów FORUM zapraszają na wernisaż wystawy "Schyłek Peerelu. Lata 80. w zdjęciach z agencji FORUM".
Na wystawie zobaczymy ponad 200 zdjęć wykonanych w latach 1980-89. Ich autorami są wybitni fotografowie m.in. Aleksander Jałosiński, Jacek Marczewski, Chris Niedenthal, Krzysztof Pawela, Jarosław Stachowicz, Krzysztof Wójcik.
Ze zdjęć wyłania się ponury i groteskowy obraz późnego Peerelu - panorama różnych aspektów życia codziennego. Szarość wielkich miast i smutek prowincji, religia, praca, czas wolny, kolejki, puste sklepy, hasła propagandowe widoczne w pracy i na ulicach, sprzedaż prosiąt z samochodowego bagażnika i papier toaletowy na łańcuchu w Głównym Urzędzie Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk...
"Schyłek Peerelu. Lata 80. w zdjęciach z agencji FORUM"
Wernisaż: 2.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 16.08.2009
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20 w Warszawie
Na wystawie zobaczymy ponad 200 zdjęć wykonanych w latach 1980-89. Ich autorami są wybitni fotografowie m.in. Aleksander Jałosiński, Jacek Marczewski, Chris Niedenthal, Krzysztof Pawela, Jarosław Stachowicz, Krzysztof Wójcik.
Ze zdjęć wyłania się ponury i groteskowy obraz późnego Peerelu - panorama różnych aspektów życia codziennego. Szarość wielkich miast i smutek prowincji, religia, praca, czas wolny, kolejki, puste sklepy, hasła propagandowe widoczne w pracy i na ulicach, sprzedaż prosiąt z samochodowego bagażnika i papier toaletowy na łańcuchu w Głównym Urzędzie Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk...
"Schyłek Peerelu. Lata 80. w zdjęciach z agencji FORUM"
Wernisaż: 2.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 16.08.2009
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20 w Warszawie
Exhibiton # 1.5
29.05.2009, 12:47:54
W Galerii Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego od dziś można oglądać wystawę Marcina Filipowicza.
W swoich pracach Marcin Filipowicz buduje historię hipnotycznie wciągając widza w tok wydarzeń. W dobrze znanej serii "Exhibition #1" patrząc na fragmentaryczne, niemalże reporterskie shoty tworzy napięcie rodem z kryminału czy kronik policyjnych; pozwala nam wierzyć, że jesteśmy świadkami sytuacji "tuż po". Za pomocą silnie diagonalnych kompozycji utworzonych z ciał atrakcyjnych modelek Filipowicz umiejętnie tworzy grę pozorów, zmuszając odbiorcę do zastanowienia się co się przed chwilą wydarzyło, nie pozwala abyśmy przeszli obojętnie. To wszystko sprawia, że czujemy się jak współtwórcy, wręcz "współsprawcy" wydarzenia.
W drugiej części wystawy (owe 0,5 dopełniające nazwę) fotograf prezentuje serię kobiecych aktów. Te fotografie zostały utrzymane w bardziej reporterskim charakterze, kadry bywają lekko poruszone, równocześnie tworzą atmosferę bardzo osobistą, wręcz intymną.
W "Exhibiton # 1.5" stare przeplata się z nowym, tajemnica z dosłownością. Czerpiąc z fascynacji kobiecym pięknem, Marcin Filipowicz tworzy pozbawioną jakiegokolwiek sentymentalizmu narrację nasycając swoje historie humorem i świeżością. Obie serie łączy klimat zaproszenia w ów intrygujący świat, w którym artysta pokazuje to, co zazwyczaj okryte jest tajemnicą. Robi to jednak w sposób nie narzucający jednoznacznych skojarzeń i odpowiedzi, co pozwala nam na tworzenie własnych interpretacji.
Marcin Filipowicz (1985) - fotograf, reżyser filmowy, podróżnik. Urodzony w Krakowie, student reżyserii filmowej na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Stypendysta Telewizji Polskiej w konkursie "Dolina Kreatywna" za projekt fotograficzny Talking Shoes/Gadające buty (I nagroda) oraz za film Malwina i Filip (III nagroda). Autor nagradzanego dokumentu pt. "7109km" (m.in. Srebrny Zamek w Poznaniu). Laureat III edycji programu "Pierwszy dokument". Obecnie pracuje nad dokumentem o młodej Polce, która wyrusza na Kubę w celu odnalezienia własnego ojca. W wolnych chwilach wyrusza z plecakiem do Azji, gdzie od 2 lat pracuje nad swoją fotograficzną opowieścią o tym kontynencie.
"Exhibiton # 1.5" - Marcin Filipowicz
Wernisaż: 29.05.2009, godz. 18.30
Wystawa czynna: do 5.06.2009
Galeria Szewska 36, Instytut Historii Sztuki, ul. Szewska 36, Wrocław
W swoich pracach Marcin Filipowicz buduje historię hipnotycznie wciągając widza w tok wydarzeń. W dobrze znanej serii "Exhibition #1" patrząc na fragmentaryczne, niemalże reporterskie shoty tworzy napięcie rodem z kryminału czy kronik policyjnych; pozwala nam wierzyć, że jesteśmy świadkami sytuacji "tuż po". Za pomocą silnie diagonalnych kompozycji utworzonych z ciał atrakcyjnych modelek Filipowicz umiejętnie tworzy grę pozorów, zmuszając odbiorcę do zastanowienia się co się przed chwilą wydarzyło, nie pozwala abyśmy przeszli obojętnie. To wszystko sprawia, że czujemy się jak współtwórcy, wręcz "współsprawcy" wydarzenia.
W drugiej części wystawy (owe 0,5 dopełniające nazwę) fotograf prezentuje serię kobiecych aktów. Te fotografie zostały utrzymane w bardziej reporterskim charakterze, kadry bywają lekko poruszone, równocześnie tworzą atmosferę bardzo osobistą, wręcz intymną.
W "Exhibiton # 1.5" stare przeplata się z nowym, tajemnica z dosłownością. Czerpiąc z fascynacji kobiecym pięknem, Marcin Filipowicz tworzy pozbawioną jakiegokolwiek sentymentalizmu narrację nasycając swoje historie humorem i świeżością. Obie serie łączy klimat zaproszenia w ów intrygujący świat, w którym artysta pokazuje to, co zazwyczaj okryte jest tajemnicą. Robi to jednak w sposób nie narzucający jednoznacznych skojarzeń i odpowiedzi, co pozwala nam na tworzenie własnych interpretacji.
Marcin Filipowicz (1985) - fotograf, reżyser filmowy, podróżnik. Urodzony w Krakowie, student reżyserii filmowej na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Stypendysta Telewizji Polskiej w konkursie "Dolina Kreatywna" za projekt fotograficzny Talking Shoes/Gadające buty (I nagroda) oraz za film Malwina i Filip (III nagroda). Autor nagradzanego dokumentu pt. "7109km" (m.in. Srebrny Zamek w Poznaniu). Laureat III edycji programu "Pierwszy dokument". Obecnie pracuje nad dokumentem o młodej Polce, która wyrusza na Kubę w celu odnalezienia własnego ojca. W wolnych chwilach wyrusza z plecakiem do Azji, gdzie od 2 lat pracuje nad swoją fotograficzną opowieścią o tym kontynencie.
"Exhibiton # 1.5" - Marcin Filipowicz
Wernisaż: 29.05.2009, godz. 18.30
Wystawa czynna: do 5.06.2009
Galeria Szewska 36, Instytut Historii Sztuki, ul. Szewska 36, Wrocław
Artyści Zaściankowi
29.05.2009, 12:37:09
Twórczość Artystów Zaściankowych wyraża zainteresowanie z pozoru banalną polską codziennością, przejściowością wynikającą z ewolucji czy raczej ze zderzenia dwóch systemów, jest dążeniem do uchwycenia jej ulotnego nastroju. To swoisty pomnik stawiany temu, co jest obecnie. Wystawę twórczości Artystów Zaściankowych od dzisiaj możemy oglądać w warszawskiej Galerii Schody.
Grupę założyli w czerwcu 2007 roku Bartosz Milewski i Karol Wilk, wtedy jeszcze studenci wydziału malarstwa krakowskiej ASP. Od początku wspomagała ich też Agata Grzegorczyk Milewska, a skład grupy ulegał zmianom. Zaściankowi stworzyli blog: www.artysci-zasciankowi.bloog.pl, a następnie stronę: www.zasciankowi.pl z manifestem i pierwszymi obrazami w stylu "zaściankowym". We wrześniu tegoż roku miała miejsce ich pierwsza wystawa w krakowskiej galerii Lamelli zatytułowana "Ku pamięci tego, co jeszcze nie odeszło". W listopadzie powtórzona we wrocławskim OPT przedstawiała obrazy. W lutym następnego roku w Muzeum UMCS w Lublinie artyści dołączyli zdjęcia i krótką formę wideo. W marcu 2009 wystawa "Nie od razu Kraków" z obrazami, zdjęciami, plakatami, wideo i bogatą dokumentacją działań została przedstawiona w krakowskiej "Lamelli". W tym czasie zaściankowi wylegli na ulice plakatując miasto Kraków, a samochód trabant ma stać się w najbliższej przyszłości ich mobilną reklama.
Bartosz Milewski ukończył Cornish College of The Arts w Seattle, USA, na kierunkach malarstwo i wideo oraz krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Współtwórca grupy Artyści Zaściankowi. Ostatnio przede wszystkim malarz, w swoim dorobku ma publikacje, prowadzenie dwóch niszowych pism ("Helikopter" i "Regres"), a także zajęć literackich i warsztatów pisania scenariuszy filmowych. Film fabularny artysty "Oceany" miał swoją światową premierę na festiwalu w Denver w 2002 roku. Tworzy też krótkie formy wideo z pogranicza dokumentu i kina poetyckiego. Jest słuchaczem dziennych studiów doktoranckich na krakowskiej ASP. Mieszka we Wrocławiu.
Agata Grzegorczyk-Milewska - absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego na wydziale historii sztuki oraz Studium Reklamy na kierunku fotografia. Zajmuje się fotografią, przede wszystkim portretową, a także grafiką użytkową w ramach własnej firmy. Mieszka we Wrocławiu.
Karol A. Wilk - absolwent ASP w Krakowie. Na swoim koncie ma kilka wystaw indywidualnych i zbiorowych. Uczestnik plenerów malarskich w kraju i za granicą. Zajmuje się malarstwem akrylowym i olejnym, plastyką reklamową, fotografuje, rzeźbi. Mieszka w Chełmie.
Wernisaż: 29.05.2009, godz.19
Wystawa czynna: do 12.06.2009
Galeria Schody, ul. Nowy Świat 39, Warszawa
Grupę założyli w czerwcu 2007 roku Bartosz Milewski i Karol Wilk, wtedy jeszcze studenci wydziału malarstwa krakowskiej ASP. Od początku wspomagała ich też Agata Grzegorczyk Milewska, a skład grupy ulegał zmianom. Zaściankowi stworzyli blog: www.artysci-zasciankowi.bloog.pl, a następnie stronę: www.zasciankowi.pl z manifestem i pierwszymi obrazami w stylu "zaściankowym". We wrześniu tegoż roku miała miejsce ich pierwsza wystawa w krakowskiej galerii Lamelli zatytułowana "Ku pamięci tego, co jeszcze nie odeszło". W listopadzie powtórzona we wrocławskim OPT przedstawiała obrazy. W lutym następnego roku w Muzeum UMCS w Lublinie artyści dołączyli zdjęcia i krótką formę wideo. W marcu 2009 wystawa "Nie od razu Kraków" z obrazami, zdjęciami, plakatami, wideo i bogatą dokumentacją działań została przedstawiona w krakowskiej "Lamelli". W tym czasie zaściankowi wylegli na ulice plakatując miasto Kraków, a samochód trabant ma stać się w najbliższej przyszłości ich mobilną reklama.
Bartosz Milewski ukończył Cornish College of The Arts w Seattle, USA, na kierunkach malarstwo i wideo oraz krakowską Akademię Sztuk Pięknych. Współtwórca grupy Artyści Zaściankowi. Ostatnio przede wszystkim malarz, w swoim dorobku ma publikacje, prowadzenie dwóch niszowych pism ("Helikopter" i "Regres"), a także zajęć literackich i warsztatów pisania scenariuszy filmowych. Film fabularny artysty "Oceany" miał swoją światową premierę na festiwalu w Denver w 2002 roku. Tworzy też krótkie formy wideo z pogranicza dokumentu i kina poetyckiego. Jest słuchaczem dziennych studiów doktoranckich na krakowskiej ASP. Mieszka we Wrocławiu.
Agata Grzegorczyk-Milewska - absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego na wydziale historii sztuki oraz Studium Reklamy na kierunku fotografia. Zajmuje się fotografią, przede wszystkim portretową, a także grafiką użytkową w ramach własnej firmy. Mieszka we Wrocławiu.
Karol A. Wilk - absolwent ASP w Krakowie. Na swoim koncie ma kilka wystaw indywidualnych i zbiorowych. Uczestnik plenerów malarskich w kraju i za granicą. Zajmuje się malarstwem akrylowym i olejnym, plastyką reklamową, fotografuje, rzeźbi. Mieszka w Chełmie.
Wernisaż: 29.05.2009, godz.19
Wystawa czynna: do 12.06.2009
Galeria Schody, ul. Nowy Świat 39, Warszawa
Fotografia podróżnicza w Sudetach
28.05.2009, 17:50:48
Chcesz poznać sekrety fotografii podróżniczej i przygodowej podczas warsztatów z Markiem Arcimowiczem - doświadczonym fotografem "National Geographic" i przewodniczącym konkursu fotograficznego "Pełnia przyjemności"?
Jeżeli tak, to odwiedź stronę konkursową http://strong.pl/. Masz możliwość wygrać zaproszenie na czterodniowe warsztaty w jednym z najpiękniejszych miejsc w polskich Sudetach - schronisku Samotnia.
Jeżeli tak, to odwiedź stronę konkursową http://strong.pl/. Masz możliwość wygrać zaproszenie na czterodniowe warsztaty w jednym z najpiękniejszych miejsc w polskich Sudetach - schronisku Samotnia.
Spojrzenia Mariusza Czerwiaka
28.05.2009, 14:25:47
9 czerwca o godz. 18, w domu kultury "Zameczek" w Kielcach (ul. Słowackiego 23) odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Mariusza Czerwiaka, zatytułowanej "Spojrzenia".
Prace Mariusza można obejrzeć na jego stronie w serwisie Plfoto.com: http://plfoto.com/37960/autor.html
Prace Mariusza można obejrzeć na jego stronie w serwisie Plfoto.com: http://plfoto.com/37960/autor.html
Pałac w Otwocku Wielkim
28.05.2009, 11:14:09
W Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim dziś odbędzie się otwarcie galerii fotografii. Prezentowane będą fotogramy budynku i jego wnętrz od 1900 do 1950 roku, okresu najbardziej trudnego dla historii pałacu.
Na wystawie zobaczymy około 50 fotografii znanych warszawskich fotografików, m.in. Aleksandra Janowskiego (założyciela Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego) czy Jana Bułhaka (założyciela Polskiego Towarzystwa Fotograficznego) i Czesława Olszewskiego. Sama ekspozycja ta ukazuje stan w jakim pałac znajdował się w pierwszej połowie XX wieku, a także jego popularność wśród mieszkańców niedalekiej Warszawy. Po wernisażu odbędzie się zwiedzanie Pałacu.
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 12
Muzeum Wnętrz, ul. Zamkowa 49, Otwock Wielki
Na wystawie zobaczymy około 50 fotografii znanych warszawskich fotografików, m.in. Aleksandra Janowskiego (założyciela Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego) czy Jana Bułhaka (założyciela Polskiego Towarzystwa Fotograficznego) i Czesława Olszewskiego. Sama ekspozycja ta ukazuje stan w jakim pałac znajdował się w pierwszej połowie XX wieku, a także jego popularność wśród mieszkańców niedalekiej Warszawy. Po wernisażu odbędzie się zwiedzanie Pałacu.
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 12
Muzeum Wnętrz, ul. Zamkowa 49, Otwock Wielki
Wdzięcząc się, umierają
28.05.2009, 11:10:54
W Green Gallery w Warszawie od dziś można oglądać fotografie Ewy. Wystawa odbywa się w ramach V Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej.
Tematem poprzedniej wystawy Ewy Pszczulny były ścięte kwiaty wazonowe w szczególnej dla nich fazie światłoczułości. Obecna wystawa jest kontynuacją poprzedniej, choć jest znacznie dojrzalsza: z mroku kwietnej agonii, dzięki światłu wyłania się piękno. Cykl tylko pozornie jest o umieraniu - poświęcony jest raczej twórczej mocy piękna.
"Wdzięcząc się, umierają" – Ewa Pszczulny
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 19.30
Wystawa czynna: do 14.06.2009
Green Gallery, ul. Krzywe Koło 2/4, Warszawa
Tematem poprzedniej wystawy Ewy Pszczulny były ścięte kwiaty wazonowe w szczególnej dla nich fazie światłoczułości. Obecna wystawa jest kontynuacją poprzedniej, choć jest znacznie dojrzalsza: z mroku kwietnej agonii, dzięki światłu wyłania się piękno. Cykl tylko pozornie jest o umieraniu - poświęcony jest raczej twórczej mocy piękna.
"Wdzięcząc się, umierają" – Ewa Pszczulny
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 19.30
Wystawa czynna: do 14.06.2009
Green Gallery, ul. Krzywe Koło 2/4, Warszawa
Pokrewne drogi
27.05.2009, 12:55:53
W Instytucie Cervantesa w Warszawie można oglądać wystawę hiszpańskich fotografów "Pokrewne drogi".
Na wystawie prezentowanych jest w sumie 87 fotografii dziesięciu najlepszych, współczesnych artystów fotografików z Hiszpanii. Zdjęcia ukazują krajobraz Hiszpanii, mieszkańców i ich zmagania z prozą życia. Celem samej wystawy jest przybliżenie fotografii hiszpańskiej polskiemu odbiorcy. Artyści, których prace można obejrzeć to: Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Ferran Freixa, Cristóbal Hará, Chema Madoz, Angel Marcos, Ouka Leele, Javier Vallhonrat, Bleda y Rosa, Xavier Ribas.
Niektórzy z nich, jak Ferran Freixa, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero czy Cristóbal Hara zajmują się fotografią bardziej tradycyjną lub dokumentalną. Inni, jak Chema Madoz, Angel Marcos, Javier Vallhonrat czy Ouka Leele traktują fotografię na sposób bardziej poetycki, konceptualny czy malarski. Xavier Ribas oraz Bleda y Rosa to artyści urodzeni w latach 60., którzy czerpią zarówno ze źródła dokumentalizmu, jak konceptualizmu.
"Pokrewne drogi"
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Instytut Cervantesa, ul. Nowogrodzka 22, Warszawa
Na wystawie prezentowanych jest w sumie 87 fotografii dziesięciu najlepszych, współczesnych artystów fotografików z Hiszpanii. Zdjęcia ukazują krajobraz Hiszpanii, mieszkańców i ich zmagania z prozą życia. Celem samej wystawy jest przybliżenie fotografii hiszpańskiej polskiemu odbiorcy. Artyści, których prace można obejrzeć to: Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Ferran Freixa, Cristóbal Hará, Chema Madoz, Angel Marcos, Ouka Leele, Javier Vallhonrat, Bleda y Rosa, Xavier Ribas.
Niektórzy z nich, jak Ferran Freixa, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero czy Cristóbal Hara zajmują się fotografią bardziej tradycyjną lub dokumentalną. Inni, jak Chema Madoz, Angel Marcos, Javier Vallhonrat czy Ouka Leele traktują fotografię na sposób bardziej poetycki, konceptualny czy malarski. Xavier Ribas oraz Bleda y Rosa to artyści urodzeni w latach 60., którzy czerpią zarówno ze źródła dokumentalizmu, jak konceptualizmu.
"Pokrewne drogi"
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Instytut Cervantesa, ul. Nowogrodzka 22, Warszawa