Aktualności
Portret
24.06.2009, 11:20:44
Warszawska Zachęta zaprasza dziś na spotkanie towarzyszące wystawie „Ludzie, wydarzenia, przemiany. 20 lat fotografii Gazety Wyborczej”. Spotkanie poświęcone będzie portretowi.
Portret to jeden z najstarszych gatunków fotograficznych. Jakie zmiany przyniosło mu ostatnie dwudziestolecie? Czy można wykonać jeszcze nowatorski portret? Jaki jest minimalny czas na wykonanie dobrego portretu? Jak zmienia się miejsce fotografii portretowej prasie codziennej? Przez ten czas znacząco uległa zmianie technika fotograficzna czy to faktyczne ułatwienie w pracy studyjnej? Jak odróżnić zdjęcie mody od reklamy ubrania? Na te i inne pytania odpwiedzą goście dzisiejszego spotkania : Adam Kozak i Michał Mutor.
24.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Portret to jeden z najstarszych gatunków fotograficznych. Jakie zmiany przyniosło mu ostatnie dwudziestolecie? Czy można wykonać jeszcze nowatorski portret? Jaki jest minimalny czas na wykonanie dobrego portretu? Jak zmienia się miejsce fotografii portretowej prasie codziennej? Przez ten czas znacząco uległa zmianie technika fotograficzna czy to faktyczne ułatwienie w pracy studyjnej? Jak odróżnić zdjęcie mody od reklamy ubrania? Na te i inne pytania odpwiedzą goście dzisiejszego spotkania : Adam Kozak i Michał Mutor.
24.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Sky blue
23.06.2009, 11:43:14
Naga dziewczyna tańczy w pustym pokoju. Jest szczupła, zbudowana jak baletnica, o egzotycznej urodzie. Jej oczy są zimne jak oczy jaszczurki.To bohaterka zdjęć Mateusza Jarży, którego prace możemy oglądać w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.
Dziewczyna tańczy w pustym pokoju, pośrodku drewnianej podłogi. Pomieszczenie wypełnia ciepłe, żółte światło otulające ją jak bursztyn owada. Ona tańczy, wypełnia kolejne kadry skomplikowaną choreografią, skupiona, wyciszona, odległa, obca... Kolor światła się zmienia, żółć przygasa, barwy się ochładzają, pojawia się fiolet, potem nocny granat, za oknem zerodowany księżyc. Czy taniec się kończy razem z dniem? A może trwa zapętlony w rytmie kolejnych cykli?
Czym są prace Mateusza Jarży, czy to jeszcze fotografia czy już grafika? Popularny termin "fotografia kreacyjna" jest tylko niedoskonałym przybliżeniem. Zresztą te dzieła przechodzą długą drogę nim w końcu wypełzną na ląd, są fotografiami, obrazami, grafikami, obrabiane zarówno manualnie jak i cyfrowo. W tym tkwi część siły sztuki Jarży - artysta swobodnie porusza się w technikach tradycyjnych zarazem pozostając otwarty na zdobycze nowoczesnej technologii.
Jak twierdzi kurator wystawy, Igor, Myszkiewicz, gdyby pokusić się o szukanie wpływów i inspiracji można tu odnaleźć echo malarskich fotografii Saudka czy surrealizujących wizji Lachapella. Jest też trop drugi, kto wie czy nie istotniejszy. Kultura masowa. Prace Mateusza Jarży są estetycznie wystylizowane, nawiązują do estetyki komiksu i kina akcji, SF, często pulpowego horroru. Czuje się tu pastisz, grę z widzem i autentyczną pasję..
Mateusz Jarża (ur. 1979) - absolwent edukacji artystycznej Instytutu Sztuki i Kultury Plastycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego, a także studium informatycznego; w latach 2003 - 2005 prezes Galerii Twórców Galera. Twórca portalu FOTOPARK (www.fotopark.pl), współpracownik magazynu MIASTER. Zajmuje się grafiką komputerową, fotografią, malarstwem, video. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych. Od kilku lat w Edynburgu w Szkocji prowadzi Polish Art Scotland Ltd. - stowarzyszenie, którego głównym celem działalności jest promocja polskiej kultury, sztuki oraz polskich artystów (przede wszystkim mieszkających w Szkocji). PAS promuje także polskich artystów mieszkających w Polsce, z którymi nawiązuje kontakty ułatwiając prezentację ich sztuki w Szkocji. Realizacji powyższych celów sprzyjają stałe kontakty stowarzyszenia z prasą szkocką i polską, która relacjonuje liczne zainicjowane przez PAS wydarzenia kulturalne.
„Sky Blue” - Mateusz Jarża
Wystawa czynna: do 23.08.2009
Muzeum Ziemi Lubuskiej, al. Niepodległości 15, Zielona Góra
Dziewczyna tańczy w pustym pokoju, pośrodku drewnianej podłogi. Pomieszczenie wypełnia ciepłe, żółte światło otulające ją jak bursztyn owada. Ona tańczy, wypełnia kolejne kadry skomplikowaną choreografią, skupiona, wyciszona, odległa, obca... Kolor światła się zmienia, żółć przygasa, barwy się ochładzają, pojawia się fiolet, potem nocny granat, za oknem zerodowany księżyc. Czy taniec się kończy razem z dniem? A może trwa zapętlony w rytmie kolejnych cykli?
Czym są prace Mateusza Jarży, czy to jeszcze fotografia czy już grafika? Popularny termin "fotografia kreacyjna" jest tylko niedoskonałym przybliżeniem. Zresztą te dzieła przechodzą długą drogę nim w końcu wypełzną na ląd, są fotografiami, obrazami, grafikami, obrabiane zarówno manualnie jak i cyfrowo. W tym tkwi część siły sztuki Jarży - artysta swobodnie porusza się w technikach tradycyjnych zarazem pozostając otwarty na zdobycze nowoczesnej technologii.
Jak twierdzi kurator wystawy, Igor, Myszkiewicz, gdyby pokusić się o szukanie wpływów i inspiracji można tu odnaleźć echo malarskich fotografii Saudka czy surrealizujących wizji Lachapella. Jest też trop drugi, kto wie czy nie istotniejszy. Kultura masowa. Prace Mateusza Jarży są estetycznie wystylizowane, nawiązują do estetyki komiksu i kina akcji, SF, często pulpowego horroru. Czuje się tu pastisz, grę z widzem i autentyczną pasję..
Mateusz Jarża (ur. 1979) - absolwent edukacji artystycznej Instytutu Sztuki i Kultury Plastycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego, a także studium informatycznego; w latach 2003 - 2005 prezes Galerii Twórców Galera. Twórca portalu FOTOPARK (www.fotopark.pl), współpracownik magazynu MIASTER. Zajmuje się grafiką komputerową, fotografią, malarstwem, video. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych. Od kilku lat w Edynburgu w Szkocji prowadzi Polish Art Scotland Ltd. - stowarzyszenie, którego głównym celem działalności jest promocja polskiej kultury, sztuki oraz polskich artystów (przede wszystkim mieszkających w Szkocji). PAS promuje także polskich artystów mieszkających w Polsce, z którymi nawiązuje kontakty ułatwiając prezentację ich sztuki w Szkocji. Realizacji powyższych celów sprzyjają stałe kontakty stowarzyszenia z prasą szkocką i polską, która relacjonuje liczne zainicjowane przez PAS wydarzenia kulturalne.
„Sky Blue” - Mateusz Jarża
Wystawa czynna: do 23.08.2009
Muzeum Ziemi Lubuskiej, al. Niepodległości 15, Zielona Góra
Domy zmysłowe jak kobiety
23.06.2009, 11:41:51
W Galerii Sztuki Gacanek od środy można oglądać kolejną, trzecią już wystawę stylu Świdermajer – tym razem jest to „Domy zmysłowe jak kobiety”, wystawa fotografii Tomasza Kapusty.
Czy coś może dorównać kobietom poziomem zmysłowości? Tak brzmi pytanie autora, który próbuje na nie odpowiedzieć w fotogramach ukazujących architekturę na przestrzeni ostatniego wieku, poprzez pryzmat trzech mieszkanek drewnianych domów położonych na tzw. "linii otwockiej".
Wystawa jest już trzecią edycją fotografii stylu Świdermajer w Gacanku. Tym razem w odsłonie zmysłowych kobiet, które niczym domy Andrioliego są strojne, powabne, lekkie pełne wyrafinowanego piękna. Tu czas się nie liczy. Zmysłowość domów i kobiet polega na wabieniu tajemnym, trudnym do uchwycenia urokiem, pożądaniu, wzbudzaniem chęci posiadania. To właśnie kobiety w roli głównej obnażą swe wdzięki podczas świętojańskiej nocy w scenerii borowiackiej architektury siedliska Gacanek.
Tomasz Kapusta to rodowity mieszkaniec Otwocka, pedagog, pasjonat fotografii analogowej oraz laureat trzeciego miejsca w konkursie fotograficznym Świdermajer w 2007 roku.
Wystawa jest częścią cyklu imprez 50.dni Borów Tucholskich.
„Domy zmysłowe jak kobiety” - Tomasz Kapusta
Wernisaż: 24.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Sztuki Gacanek, Cekcyn Wielkie Budziska 31
Czy coś może dorównać kobietom poziomem zmysłowości? Tak brzmi pytanie autora, który próbuje na nie odpowiedzieć w fotogramach ukazujących architekturę na przestrzeni ostatniego wieku, poprzez pryzmat trzech mieszkanek drewnianych domów położonych na tzw. "linii otwockiej".
Wystawa jest już trzecią edycją fotografii stylu Świdermajer w Gacanku. Tym razem w odsłonie zmysłowych kobiet, które niczym domy Andrioliego są strojne, powabne, lekkie pełne wyrafinowanego piękna. Tu czas się nie liczy. Zmysłowość domów i kobiet polega na wabieniu tajemnym, trudnym do uchwycenia urokiem, pożądaniu, wzbudzaniem chęci posiadania. To właśnie kobiety w roli głównej obnażą swe wdzięki podczas świętojańskiej nocy w scenerii borowiackiej architektury siedliska Gacanek.
Tomasz Kapusta to rodowity mieszkaniec Otwocka, pedagog, pasjonat fotografii analogowej oraz laureat trzeciego miejsca w konkursie fotograficznym Świdermajer w 2007 roku.
Wystawa jest częścią cyklu imprez 50.dni Borów Tucholskich.
„Domy zmysłowe jak kobiety” - Tomasz Kapusta
Wernisaż: 24.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 31.07.2009
Galeria Sztuki Gacanek, Cekcyn Wielkie Budziska 31
Kapadocja 2009 - Wystawa Fotograficzna
23.06.2009, 01:26:46
W kwietniu 2009 r. dwanaścioro członków Fotograficznego Klubu Absolwentów uczestniczyło plenerowej wyprawie po Kapadocji – jednej z najbardziej fotogenicznych krain Turcji. W czasie samodzielnie przygotowanej podróży odwiedzali miejsca znane na całym świecie np. Goreme, Zelwe czy Ihlara oraz maleńkie wioski z ich szkołami, meczetami i wiejskimi cafeteriami. Powstały bardzo różnorodne i ciekawe fotografie. Wybór 66 zdjęć – 11 autorów z tej siedmiodniowej eskapady będzie można zobaczyć podczas wystawy prezentowanej w Warszawskim Centrum EXPO XXI ul. Prądzyńskiego 12/14.
Wernisaż wystawy odbędzie się 25 czerwca 2009 r. /czwartek/ o godzinie 19.00. Wstęp wolny. Wystawa potrwa do 25 lipca.
Grupa Działa już prawie dwa lata - spontanicznie i społecznie. Liczy około 30 osób – przedstawicieli bardzo różnych zawodów. Oprócz fotografii członków Klubu łączy także zamiłowanie do podróżowania. Pociąga ich poznawanie nowych kultur, ludzi i miejsc. Wyjeżdżają zatem razem na krajowe i zagraniczne plenery.
Wernisaż wystawy odbędzie się 25 czerwca 2009 r. /czwartek/ o godzinie 19.00. Wstęp wolny. Wystawa potrwa do 25 lipca.
Grupa Działa już prawie dwa lata - spontanicznie i społecznie. Liczy około 30 osób – przedstawicieli bardzo różnych zawodów. Oprócz fotografii członków Klubu łączy także zamiłowanie do podróżowania. Pociąga ich poznawanie nowych kultur, ludzi i miejsc. Wyjeżdżają zatem razem na krajowe i zagraniczne plenery.
Otwarty egzamin
22.06.2009, 11:34:22
W Centrum Sztuki AHE w Łodzi odbędzie się wernisaż wystawy „Otwarty Egzamin - z cyklu Ty + Ja”, studentów i pedagogów Wydziału Artystycznego AHE w Łodzi. Na wystawie zobaczymy rysunek, malarstwo, typografię, obiekty, multimedia, fotografię i taniec.
Otwarty Egzamin to wystawa podsumowująca rok akademicki na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (dawniej WSHE). Zgodnie z przyjęta formułą dialogu „Ty + Ja, artyści”, pedagodzy prowadzący pracownie, razem ze studentami przygotowują ekspozycję i będą w niej uczestniczyć prezentując swoje prace z ostatniego roku. Wystawa jest także faktycznym egzaminem (podczas wernisażu studenci otrzymują zaliczenia do indeksów).
Inicjatorem i pomysłodawcą „Otwartego Egzaminu” jest Mariusz Sołtysik, wykładowca w Katedrze Grafiki i Zakładzie Sztuki Mediów kierunku Grafika WArt. Początkowo w wystawie uczestniczyli jedynie studenci kierunku Grafika. W tym roku wystawa odbędzie po raz piąty i będzie w niej uczestniczył cały Wydział Artystyczny.
„Otwarty egzamin”
Wernisaż: 27.06.2009
Wystawa czynna: do 5.07.09
galeria Nowa Przestrzeń PATIO, ul. Rewolucji 1905 r nr 52, Łódź
Otwarty Egzamin to wystawa podsumowująca rok akademicki na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (dawniej WSHE). Zgodnie z przyjęta formułą dialogu „Ty + Ja, artyści”, pedagodzy prowadzący pracownie, razem ze studentami przygotowują ekspozycję i będą w niej uczestniczyć prezentując swoje prace z ostatniego roku. Wystawa jest także faktycznym egzaminem (podczas wernisażu studenci otrzymują zaliczenia do indeksów).
Inicjatorem i pomysłodawcą „Otwartego Egzaminu” jest Mariusz Sołtysik, wykładowca w Katedrze Grafiki i Zakładzie Sztuki Mediów kierunku Grafika WArt. Początkowo w wystawie uczestniczyli jedynie studenci kierunku Grafika. W tym roku wystawa odbędzie po raz piąty i będzie w niej uczestniczył cały Wydział Artystyczny.
„Otwarty egzamin”
Wernisaż: 27.06.2009
Wystawa czynna: do 5.07.09
galeria Nowa Przestrzeń PATIO, ul. Rewolucji 1905 r nr 52, Łódź
30 lat Świętokrzyskiego Okręgu ZPAF
22.06.2009, 11:33:05
W Galerii BWA w Kielcach można oglądać wystawę podsumowującą 30 lat istnienia Świętokrzyskiego Okręgu ZPAF.
Na wystawie możemy oglądać fotografie zarówno archiwalne, jak i najnowsze, twórczość fotografików zrzeszonych w kieleckim Okręgu fotografików, a także artystów z Krakowa, Lublina, Stalowej Woli, Przemyśla, Tarnowa, Rzeszowa i Sanoka. Głównej wystawie w Galerii BWA „Piwnice” będą towarzyszyć wystawy fotografii w technice gumy w Galerii Fotografii BWA/ZPAF i wystawa aktu w Galerii KCK „Winda”.
Wystawa czynna: do 9.07.2009
Galeria Piwnice, ul. Leśna 7, Kielce
"Guma"
Wernisaż: 22.06.2009, godz. 18
Galeria Fotografii, ul. Planty 7, Kielce
„Akt”
Wernisaż: 26.06.2009, godz. 19
Galeria KCK „Winda”, plac Moniuszki 2 b
Na wystawie możemy oglądać fotografie zarówno archiwalne, jak i najnowsze, twórczość fotografików zrzeszonych w kieleckim Okręgu fotografików, a także artystów z Krakowa, Lublina, Stalowej Woli, Przemyśla, Tarnowa, Rzeszowa i Sanoka. Głównej wystawie w Galerii BWA „Piwnice” będą towarzyszyć wystawy fotografii w technice gumy w Galerii Fotografii BWA/ZPAF i wystawa aktu w Galerii KCK „Winda”.
Wystawa czynna: do 9.07.2009
Galeria Piwnice, ul. Leśna 7, Kielce
"Guma"
Wernisaż: 22.06.2009, godz. 18
Galeria Fotografii, ul. Planty 7, Kielce
„Akt”
Wernisaż: 26.06.2009, godz. 19
Galeria KCK „Winda”, plac Moniuszki 2 b
Avant Music Festival - autoportret
19.06.2009, 11:59:35
W ODA Firlej we Wrocławiu odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Edgara de Poray "Avant Music Festival – Autoportret".
Fotograf skupił swoją uwagę na artystach, którzy wystąpili na scenie Firleja w ramach zeszłorocznego Avant Music Festival oraz klimacie, który panował wokół całego wydarzenia. Główną ideą wystawy jest uchwycenie wielości kontekstów, w jakich funkcjonują artyści oraz uważna obserwacja ich emocji, wrażeń, charakteru. Czarno-białe fotografie, tworzące ekspozycję, wykonane zostały aparatem analogowym. Podczas wernisażu będzie można zobaczyć również film prezentujący koncerty i wywiady z artystami Avant Music Festival 2008.
Edgar de Poray - fotograf i operator. Studiował Filologię Klasyczną i Kulturę Śródziemnomorską na Uniwersytecie Wrocławskim. Student Filmówki, jeden z twórców Warsztatów Street Photo we Wrocławiu. Współpracował między innymi z teatrami w Łodzi, Kaliszu i we Wrocławiu. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych. W fotografii głównie posługuje się techniką klasyczną, a przede wszystkim czarno - białą.
"Avant Music Festival – Autoportret" - Edgar de Poray
Wernisaż: 25.06.2009, godz.19
Wystawa czynna do 31.08.2009
ODA Firlej, ul. Grabiszyńska 56, Wrocław
Fotograf skupił swoją uwagę na artystach, którzy wystąpili na scenie Firleja w ramach zeszłorocznego Avant Music Festival oraz klimacie, który panował wokół całego wydarzenia. Główną ideą wystawy jest uchwycenie wielości kontekstów, w jakich funkcjonują artyści oraz uważna obserwacja ich emocji, wrażeń, charakteru. Czarno-białe fotografie, tworzące ekspozycję, wykonane zostały aparatem analogowym. Podczas wernisażu będzie można zobaczyć również film prezentujący koncerty i wywiady z artystami Avant Music Festival 2008.
Edgar de Poray - fotograf i operator. Studiował Filologię Klasyczną i Kulturę Śródziemnomorską na Uniwersytecie Wrocławskim. Student Filmówki, jeden z twórców Warsztatów Street Photo we Wrocławiu. Współpracował między innymi z teatrami w Łodzi, Kaliszu i we Wrocławiu. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych. W fotografii głównie posługuje się techniką klasyczną, a przede wszystkim czarno - białą.
"Avant Music Festival – Autoportret" - Edgar de Poray
Wernisaż: 25.06.2009, godz.19
Wystawa czynna do 31.08.2009
ODA Firlej, ul. Grabiszyńska 56, Wrocław
Godziny, minuty, teraz...
19.06.2009, 11:59:08
W Gdańskiej Galerii Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy Grzegorza Rogali "Godziny, minuty, teraz…". Wystawa jest interaktywną instalacją fotograficzną, podejmującą temat obecności w powiązaniu z zapamiętaną i przetwarzaną przez nasz umysł historią.
Grzegorz Rogala wykorzystując nakładane na siebie warstwami dawne fotografie, kreuje wizerunki, które nigdy nie istniały. Zadziwiający jest autentyzm postaci zwróconych en face, nawiązujących rodzaj milczącego porozumienia ze zmultiplikowanymi fotografami. Uważny obserwator bez przymusu, z szacunkiem, zatrzymuje się przez moment przed tymi, których w innych okolicznościach nigdy by nie dostrzegł. Dotyczy to zarówno portretów indywidualnych, jak i zbiorowych. Zwłaszcza w portretach grupowych doświadczyć można cieni istnienia. Trójwymiarowy obraz tworzony jest poprzez pojawianie się poszczególnych twarzy. Ich obecność na ekranie trwa krócej lub dłużej, pozostawiając potomnym ślad mniej lub bardziej trwały. Inne, pomimo wzroku skierowanego wprost na widza, zdają się istnieć jedynie w odległej rzeczywistości. Łączy je jakaś powaga wspólnej tajemnicy przemijania.
"Godziny, minuty, teraz…" – Grzegorz Rogala
Wernisaż: 25.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 2.08.2009
Gdańska Galeria Fotografii Muzeum Narodowego, Grobla I 3, Gdańsk
Grzegorz Rogala wykorzystując nakładane na siebie warstwami dawne fotografie, kreuje wizerunki, które nigdy nie istniały. Zadziwiający jest autentyzm postaci zwróconych en face, nawiązujących rodzaj milczącego porozumienia ze zmultiplikowanymi fotografami. Uważny obserwator bez przymusu, z szacunkiem, zatrzymuje się przez moment przed tymi, których w innych okolicznościach nigdy by nie dostrzegł. Dotyczy to zarówno portretów indywidualnych, jak i zbiorowych. Zwłaszcza w portretach grupowych doświadczyć można cieni istnienia. Trójwymiarowy obraz tworzony jest poprzez pojawianie się poszczególnych twarzy. Ich obecność na ekranie trwa krócej lub dłużej, pozostawiając potomnym ślad mniej lub bardziej trwały. Inne, pomimo wzroku skierowanego wprost na widza, zdają się istnieć jedynie w odległej rzeczywistości. Łączy je jakaś powaga wspólnej tajemnicy przemijania.
"Godziny, minuty, teraz…" – Grzegorz Rogala
Wernisaż: 25.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 2.08.2009
Gdańska Galeria Fotografii Muzeum Narodowego, Grobla I 3, Gdańsk
Pocztówka z Indii
18.06.2009, 15:52:10
Indie to jeden z tych krajów, które nieustannie nas przyciągają i fascynują. To tam wyjeżdża się w „podróż życia”, to w tym kraju większość z Europejczyków chce odnaleźć właściwą drogę życia. Indie stały się także tematem fotograficznych działań Ryszarda Sobolewskiego.
Na wystawę prezentującą zdjęcia z podróży do Indii Ryszarda Sobolewskiego zaprasza Wejherowskie Centrum Kultury oraz Stowarzyszenie "Akademia Złotego Wieku". Honorowy patronat nad wystawą objęła Ambasada Indii w Polsce.
"Pocztówka z Indii" – Ryszard Sobolewski
Wernisaż: 19.06.2009, godz. 18
Wejherowskie Centrum Kultury, ul Sobieskiego 255
Na wystawę prezentującą zdjęcia z podróży do Indii Ryszarda Sobolewskiego zaprasza Wejherowskie Centrum Kultury oraz Stowarzyszenie "Akademia Złotego Wieku". Honorowy patronat nad wystawą objęła Ambasada Indii w Polsce.
"Pocztówka z Indii" – Ryszard Sobolewski
Wernisaż: 19.06.2009, godz. 18
Wejherowskie Centrum Kultury, ul Sobieskiego 255
Wyspa pamięci
18.06.2009, 15:47:14
W Galerii Fotografii B&B w Bielsku-Białej odbędzie się wernisaż fotografii włoskich artystów Mauro Manuini i Massimiliano Boschini "Wyspa pamięci".
Obecność człowieka kształtowała krajobraz północnych Włoch przez wieki. Jeszcze w XX wieku była to współpraca oparta na harmonii. Jednak w ciągu ostatnich 50 lat powstał tu jeden z najbardziej uprzemysłowionych i zaludnionych regionów. Jesteśmy świadkami przemiany społeczeństwa z rolniczego w wielkomiejski. Wiele z wiejskich domów zostało opuszczonych i porzuconych na rzecz mieszkań w miastach. Tam, gdzie kiedyś stały ładne domy, kościoły, stodoły, teraz są tylko ruiny, porastające chwastami. Pejzaż prowincji ogląda się już tylko przez okno samochodu podczas szybkich podróży z miasta do miasta. Dziedzictwo ulega zapomnieniu, prawie nikt, oprócz nielicznych, nie chce już mieszkać na farmach. A wśród ruin znaleźć można ślady pamięci po dawnych mieszkańcach.
Uzbrojeni w aparaty fotograficzne Mauro Manuini i Massimiliano Boschini chodzili po tych terenach, gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością. Nikt już nie pamięta tych, którzy tu kiedyś mieszkali. Te opuszczone, nie remontowane przez nikogo domostwa są symbolem przemijania i rozpadu, ale równocześnie stanowią żywe świadectwo przeszłości, która nikogo dziś nie interesuje, i skomplikowanej teraźniejszości, która właściwie też nikogo nie obchodzi. Opuszczone farmy są wyspami pamięci o tych, którzy tu kiedyś mieszkali. Są również wyspami nadziei dla tych, którzy wybrali je dziś na miejsce zamieszkania.
"Wyspa pamięci" - Mauro Manuini i Massimiliano Boschini
Wernisaż i spotkanie z artystami: 19.06.2009, godz. 18.30
Wystawa czynna: do 15.07.2009
Galeria Fotografii B&B, ul. 1 Maja 12, Bielsko-Biała
Obecność człowieka kształtowała krajobraz północnych Włoch przez wieki. Jeszcze w XX wieku była to współpraca oparta na harmonii. Jednak w ciągu ostatnich 50 lat powstał tu jeden z najbardziej uprzemysłowionych i zaludnionych regionów. Jesteśmy świadkami przemiany społeczeństwa z rolniczego w wielkomiejski. Wiele z wiejskich domów zostało opuszczonych i porzuconych na rzecz mieszkań w miastach. Tam, gdzie kiedyś stały ładne domy, kościoły, stodoły, teraz są tylko ruiny, porastające chwastami. Pejzaż prowincji ogląda się już tylko przez okno samochodu podczas szybkich podróży z miasta do miasta. Dziedzictwo ulega zapomnieniu, prawie nikt, oprócz nielicznych, nie chce już mieszkać na farmach. A wśród ruin znaleźć można ślady pamięci po dawnych mieszkańcach.
Uzbrojeni w aparaty fotograficzne Mauro Manuini i Massimiliano Boschini chodzili po tych terenach, gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością. Nikt już nie pamięta tych, którzy tu kiedyś mieszkali. Te opuszczone, nie remontowane przez nikogo domostwa są symbolem przemijania i rozpadu, ale równocześnie stanowią żywe świadectwo przeszłości, która nikogo dziś nie interesuje, i skomplikowanej teraźniejszości, która właściwie też nikogo nie obchodzi. Opuszczone farmy są wyspami pamięci o tych, którzy tu kiedyś mieszkali. Są również wyspami nadziei dla tych, którzy wybrali je dziś na miejsce zamieszkania.
"Wyspa pamięci" - Mauro Manuini i Massimiliano Boschini
Wernisaż i spotkanie z artystami: 19.06.2009, godz. 18.30
Wystawa czynna: do 15.07.2009
Galeria Fotografii B&B, ul. 1 Maja 12, Bielsko-Biała
Ziemia Myślenicka wielką jest artystką
18.06.2009, 10:39:52
W sobotę 27 czerwca w Myślenickim Muzeum Regionalnym "Dom Grecki" (ul. Sobieskiego 3. O godz. 18.) odbędzie się wernisaż promujący album "Ziemia Myślenicka wielką jest artystką" z fotografiami Stanisława Jawora.
Stanisław Jawor
Współzałożyciel "Myślenickiej Grupy Fotograficznej - MGFoto". Organizator warsztatów fotograficznych. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych, prezentowanych w kraju i zagranicą. Jego zdjęcia publikowano w czasopismach: "Poznaj Świat", "National Geographic" w wydawnictwach "PWN", "PWF", "Ricochet Dream USA", w gazetach lokalnych, na stronach WWW promujących gminy i powiaty Małopolski. Laureat konkursów fotograficznych. Autor zdjęć zdobiących restauracje i prywatne wnętrza. Na co dzień kieruje firmą produkującą meble szkolne.
- Do Państwa rąk oddaje zbiór 120 fotografii przedstawiających Ziemię Myślenicką, chciałem nimi pokazać zmiany jakie zachodzą w krajobrazie oraz naszą obecność w ich kontekście. Wiele z tych ujęć niestety nie da się już odtworzyć. Mam nadzieję, że prezentowane fotografie pozwolą zauważyć to, co bezpowrotnie nam umyka i powtórnie odkryć miejsca, które
dobrze znamy - mówi autor.
Teksty do albumu pisane są przez Emila Bielę. Emil Biela urodził się w roku 1939 w Myślenicach. Z zawodu był nauczycielem języka polskiego. Prócz pracy pedagogicznej zajmował się - i czyni to nadal - twórczością literacką. Ostatnio para się również malarstwem. Opublikował sporo książek (proza, poezja). Jest laureatem konkursów pisarskich. Zajmuje
się też od kilkudziesięciu lat krytyką literacką, publikując recenzje w pismach ogólnopolskich ( jak np. miesięczniki "Akant" , "Gazeta Kulturalna", " Radostowa" ).
Album można nabyć w księgarniach powiatu myślenickiego.
Stanisław Jawor
Współzałożyciel "Myślenickiej Grupy Fotograficznej - MGFoto". Organizator warsztatów fotograficznych. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych, prezentowanych w kraju i zagranicą. Jego zdjęcia publikowano w czasopismach: "Poznaj Świat", "National Geographic" w wydawnictwach "PWN", "PWF", "Ricochet Dream USA", w gazetach lokalnych, na stronach WWW promujących gminy i powiaty Małopolski. Laureat konkursów fotograficznych. Autor zdjęć zdobiących restauracje i prywatne wnętrza. Na co dzień kieruje firmą produkującą meble szkolne.
- Do Państwa rąk oddaje zbiór 120 fotografii przedstawiających Ziemię Myślenicką, chciałem nimi pokazać zmiany jakie zachodzą w krajobrazie oraz naszą obecność w ich kontekście. Wiele z tych ujęć niestety nie da się już odtworzyć. Mam nadzieję, że prezentowane fotografie pozwolą zauważyć to, co bezpowrotnie nam umyka i powtórnie odkryć miejsca, które
dobrze znamy - mówi autor.
Teksty do albumu pisane są przez Emila Bielę. Emil Biela urodził się w roku 1939 w Myślenicach. Z zawodu był nauczycielem języka polskiego. Prócz pracy pedagogicznej zajmował się - i czyni to nadal - twórczością literacką. Ostatnio para się również malarstwem. Opublikował sporo książek (proza, poezja). Jest laureatem konkursów pisarskich. Zajmuje
się też od kilkudziesięciu lat krytyką literacką, publikując recenzje w pismach ogólnopolskich ( jak np. miesięczniki "Akant" , "Gazeta Kulturalna", " Radostowa" ).
Album można nabyć w księgarniach powiatu myślenickiego.
Wystawa \"Juwenalia w Obiektywie\"
17.06.2009, 16:44:49
18 czerwca w Klubie Studenckim "Żaczek" (Kraków, Al. 3 Maja 5) otwarta zostanie wystawa finałowych prac konkursu "Juwenalia w Obiektywie", który zorganizowała Fundacja Studentów i Absolwentów UJ "Bratniak" przy współpracy z Plfoto.com.
Wystawę będzie można oglądać do 15 lipca. Zapraszamy!
Wystawę będzie można oglądać do 15 lipca. Zapraszamy!
Transformacje
17.06.2009, 11:57:44
W Galerii Kameralnej w Słupsku odbędzie się wernisaż wystawy Magdy Hueckel "Transformacje".
Tworząc "Transformacje" Magda Hueckel zderzyła ze sobą dwie odrębne prace podejmujące podobne zagadnienie. "Autoportret" (wideo + fotografie) to próba stworzenia autoportretu syntetycznego - składającego się różnych nastrojów i rejestrującego powolne zmiany jakie zachodzą w fizjonomii człowieka.
"Autoportrety obsesyjne" to cykl dotyczący nieuchronnego rozpadu ciała, niesionego przez chorobę, uraz, starzenie się. Fotografie ukazują ciało człowieka jako materię organiczną.
Magda Hueckel urodziła się w 1987 roku w Gdańsku. W 2004 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku (kierunek: grafika, specjalizacje: fotografia, scenografia). Studiowała fotografię w ASP w Bratysławie oraz grafikę w szwajcarskiej Schule fuer Gestaltung w St. Gallen. Zajmuje się fotografią, grafiką i scenografią. W 2002 roku wraz z Agatą Serafin założyła grupę fotograficzną hueckelserafin. W 2004 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu Sopocka Muza dla młodych Twórców. Od 2005 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików, od 2008 roku do stowarzyszenia Fetart. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Wykłada Fotografię oraz Grafikę w Studium Fotografii ZPAF, współpracuje z warszawskimi teatrami (Teatrem Nowym, Teatrem Współczesnym, Teatrem Ateneum). W 2009 roku otrzymała półroczne Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brała udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. Wolny czas spędza podróżując po świecie (najchętniej po Azji, Afryce i Ameryce Południowej).
"Transformacje" – Magda Hueckel
Wernisaż: 19.06.2009, godz. 17
Wystawa czynna: 12.07.2009
Galeria Kameralna, ul. Partyzantów 31a, Słupsk
Tworząc "Transformacje" Magda Hueckel zderzyła ze sobą dwie odrębne prace podejmujące podobne zagadnienie. "Autoportret" (wideo + fotografie) to próba stworzenia autoportretu syntetycznego - składającego się różnych nastrojów i rejestrującego powolne zmiany jakie zachodzą w fizjonomii człowieka.
"Autoportrety obsesyjne" to cykl dotyczący nieuchronnego rozpadu ciała, niesionego przez chorobę, uraz, starzenie się. Fotografie ukazują ciało człowieka jako materię organiczną.
Magda Hueckel urodziła się w 1987 roku w Gdańsku. W 2004 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku (kierunek: grafika, specjalizacje: fotografia, scenografia). Studiowała fotografię w ASP w Bratysławie oraz grafikę w szwajcarskiej Schule fuer Gestaltung w St. Gallen. Zajmuje się fotografią, grafiką i scenografią. W 2002 roku wraz z Agatą Serafin założyła grupę fotograficzną hueckelserafin. W 2004 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu Sopocka Muza dla młodych Twórców. Od 2005 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików, od 2008 roku do stowarzyszenia Fetart. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Wykłada Fotografię oraz Grafikę w Studium Fotografii ZPAF, współpracuje z warszawskimi teatrami (Teatrem Nowym, Teatrem Współczesnym, Teatrem Ateneum). W 2009 roku otrzymała półroczne Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Brała udział w licznych wystawach w kraju i za granicą. Wolny czas spędza podróżując po świecie (najchętniej po Azji, Afryce i Ameryce Południowej).
"Transformacje" – Magda Hueckel
Wernisaż: 19.06.2009, godz. 17
Wystawa czynna: 12.07.2009
Galeria Kameralna, ul. Partyzantów 31a, Słupsk
Goalkeeper Forever
16.06.2009, 11:33:45
W poznańskiej galerii Piekary można oglądać wystawę Zdzisława Sosnowskiego "Goalkeeper Forever".
Tytuł wystawy jest nawiązaniem do powstającego od 1974 roku cyklu prac Sosnowskiego pt. "Goalkeeper". Składający się z filmu oraz serii fotografii cykl pokazywany był w 1977 na Biennale w Paryżu. Sosnowski porusza w nim problem medialnej popularności gwiazd (w tym wypadku gwiazdy futbolu - artysta był w młodości bramkarzem w klubie sportowym Calisia Kalisz), świadomie kreując własny mit i wizerunek medialny.
Zdzisław Sosnowski urodzi się w 1947 r.. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Zajmuje się eksperymentalnym filmem i fotografią, sztuką performance oraz audio art. Łączy kreację z działalnością animatora środowiska artystycznego i teoretyka. Dzieła Zdzisława Sosnowskiego z pierwszej połowy lat 70. są efektem badania mediów (fotografii i filmu) i ujawniają zainteresowanie artysty semiotyką obrazu. Charakterystyczne jest podważenie wartości dzieła, wynikających z indywidualnej pracy artysty nad nim: odautoryzacji, unikatowości i ładunku egzystencjalnego.
"Goalkeeper Forever" – Zdzisław Sosnowski
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria Piekary, ul. Piekary 5, Poznań
Tytuł wystawy jest nawiązaniem do powstającego od 1974 roku cyklu prac Sosnowskiego pt. "Goalkeeper". Składający się z filmu oraz serii fotografii cykl pokazywany był w 1977 na Biennale w Paryżu. Sosnowski porusza w nim problem medialnej popularności gwiazd (w tym wypadku gwiazdy futbolu - artysta był w młodości bramkarzem w klubie sportowym Calisia Kalisz), świadomie kreując własny mit i wizerunek medialny.
Zdzisław Sosnowski urodzi się w 1947 r.. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Zajmuje się eksperymentalnym filmem i fotografią, sztuką performance oraz audio art. Łączy kreację z działalnością animatora środowiska artystycznego i teoretyka. Dzieła Zdzisława Sosnowskiego z pierwszej połowy lat 70. są efektem badania mediów (fotografii i filmu) i ujawniają zainteresowanie artysty semiotyką obrazu. Charakterystyczne jest podważenie wartości dzieła, wynikających z indywidualnej pracy artysty nad nim: odautoryzacji, unikatowości i ładunku egzystencjalnego.
"Goalkeeper Forever" – Zdzisław Sosnowski
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria Piekary, ul. Piekary 5, Poznań
Jedno mgnienie
16.06.2009, 11:22:14
W warszawskiej Galerii van Golik można od środy oglądać wystawę fotografii Joanny Marii Rybczyńskiej. Zobaczymy wybrane zdjęcia z ostatnich pięciu lat – prace pokazujące przekrojowo twórczość artystki, dokończone cykle i zaczęte projekty.
Joanna Maria Rybczyńska zajmuje się malarstwem i fotografią. To te dziedziny pozwalają jej – jak sama twierdzi - w pełni wykorzystać jej możliwości twórcze. Obie dziedziny twórczości stwarzają okazję do ciągłego eksperymentowania, szukania nowych możliwości ekspresji w tych tak dwóch różnych dziedzinach sztuki.
Rybczyńska umiejętnie dobiera środki ekspresji, by spotęgować plastyczny wyraz, udokumentować drogę prowadzącą do ostatecznego efektu, na który składają się wzruszenie, pasja i spontaniczność. Niektóre prace stwarzają wrażenie pochodzenia z innego świata, świata wrażliwości autorki. Każda kreacja zawiera w sobie tajemnicę, odpowiednio stonowaną dozę mistyki, głębi duchowej i estetycznego przeżycia. Kreuje ona światy, w których widz może zanurzyć się, kierując się własną intuicją i zdolnością do osobistego przeżywania artystycznego przekazu.
Joanna Maria Rybczyńska mieszka i tworzy w Warszawie. W latach 1979-1981 pracowała jako plastyk i grafik w Niemieckim Instytucie Kultury w Warszawie (obecnie Instytut Goethego). Od 1985 skoncentrowała się przede wszystkim na malarstwie (malarstwo sztalugowe, akwarela, pastel). Pod koniec lat 80. rozpoczęła twórczość fotograficzną. Od 2003 roku fotografuje w technice cyfrowej. Zajmuje się również fotografią otworkową. Od 2008 członek rzeczywisty Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej. W 2009 została wybrana do Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej i pełni funkcję sekretarza.Ogółem w latach 2002-2009 wzięła udział w 54 wystawach zbiorowych i pokonkursowych, w tym 33 wystawach zagranicznych oraz zdobyła 21 nagród i wyróżnień, w tym 13 poza granicami kraju.
"Jedno mgnienie" - Joanna Maria Rybczyńska
Wernisaż: 17.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria van Golik, ul. Berezyńska 27/6, Warszawa
Joanna Maria Rybczyńska zajmuje się malarstwem i fotografią. To te dziedziny pozwalają jej – jak sama twierdzi - w pełni wykorzystać jej możliwości twórcze. Obie dziedziny twórczości stwarzają okazję do ciągłego eksperymentowania, szukania nowych możliwości ekspresji w tych tak dwóch różnych dziedzinach sztuki.
Rybczyńska umiejętnie dobiera środki ekspresji, by spotęgować plastyczny wyraz, udokumentować drogę prowadzącą do ostatecznego efektu, na który składają się wzruszenie, pasja i spontaniczność. Niektóre prace stwarzają wrażenie pochodzenia z innego świata, świata wrażliwości autorki. Każda kreacja zawiera w sobie tajemnicę, odpowiednio stonowaną dozę mistyki, głębi duchowej i estetycznego przeżycia. Kreuje ona światy, w których widz może zanurzyć się, kierując się własną intuicją i zdolnością do osobistego przeżywania artystycznego przekazu.
Joanna Maria Rybczyńska mieszka i tworzy w Warszawie. W latach 1979-1981 pracowała jako plastyk i grafik w Niemieckim Instytucie Kultury w Warszawie (obecnie Instytut Goethego). Od 1985 skoncentrowała się przede wszystkim na malarstwie (malarstwo sztalugowe, akwarela, pastel). Pod koniec lat 80. rozpoczęła twórczość fotograficzną. Od 2003 roku fotografuje w technice cyfrowej. Zajmuje się również fotografią otworkową. Od 2008 członek rzeczywisty Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej. W 2009 została wybrana do Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej i pełni funkcję sekretarza.Ogółem w latach 2002-2009 wzięła udział w 54 wystawach zbiorowych i pokonkursowych, w tym 33 wystawach zagranicznych oraz zdobyła 21 nagród i wyróżnień, w tym 13 poza granicami kraju.
"Jedno mgnienie" - Joanna Maria Rybczyńska
Wernisaż: 17.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 30.06.2009
Galeria van Golik, ul. Berezyńska 27/6, Warszawa
Ciało w ruchu
15.06.2009, 12:19:57
W Galerii Austriackiej Austriackiego Forum Kultury w Warszawie można oglądać wystawę Agnieszki Wołodźko "Ciało w ruchu". Wystawa jest projektem artystycznym, zrealizowanym w formie podróży, jakie artystka odbyła w Europie, Azji i Afryce.
Autorka podczas swoich podróży bardziej przyglądała się codziennemu życiu peryferii, niż turystycznym atrakcjom. Powstały w ten sposób fotograficzny zapis jest subiektywnym oglądem świata, a także rejestracją osobistych doznań artystki, która zamienia stacjonarność życia w domu na chwilowość przygodnych miejsc pobytu. Fotografie zestawiono z mapami świata, pochodzącymi z różnych krajów, które przedstawiają ogląd fizycznego kształtu ziemi z tylko na pozór obiektywnego punktu widzenia krajów i kultur, z których pochodzą.
Agnieszka Wołodźko urodziła się w Gdańsku. Pracuje jako artystka i kuratorka wystaw. Jest autorką tekstów o sztuce oraz współczesnej architekturze i urbanistyce. Brała udział w wielu wystawach i projektach artystycznych w kraju i na świecie. Przebywała na pobytach rezydencyjnych w Nowym Jorku i Reykjaviku, Helsinkach, Grazu, Bremie, Japonii i Berlinie.
"Ciało w ruchu" – Agnieszka Wołodźko
Wystawa czynna: do 25.06.2009
Galeria Austriacka, Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 8, Warszawa
Autorka podczas swoich podróży bardziej przyglądała się codziennemu życiu peryferii, niż turystycznym atrakcjom. Powstały w ten sposób fotograficzny zapis jest subiektywnym oglądem świata, a także rejestracją osobistych doznań artystki, która zamienia stacjonarność życia w domu na chwilowość przygodnych miejsc pobytu. Fotografie zestawiono z mapami świata, pochodzącymi z różnych krajów, które przedstawiają ogląd fizycznego kształtu ziemi z tylko na pozór obiektywnego punktu widzenia krajów i kultur, z których pochodzą.
Agnieszka Wołodźko urodziła się w Gdańsku. Pracuje jako artystka i kuratorka wystaw. Jest autorką tekstów o sztuce oraz współczesnej architekturze i urbanistyce. Brała udział w wielu wystawach i projektach artystycznych w kraju i na świecie. Przebywała na pobytach rezydencyjnych w Nowym Jorku i Reykjaviku, Helsinkach, Grazu, Bremie, Japonii i Berlinie.
"Ciało w ruchu" – Agnieszka Wołodźko
Wystawa czynna: do 25.06.2009
Galeria Austriacka, Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 8, Warszawa
Fotografowanie sportu
15.06.2009, 12:16:33
Warszawska Zachęta zaprasza w środę na spotkanie towarzyszące wystawie "Ludzie, wydarzenia, przemiany. 20 lat fotografii Gazety Wyborczej". Tym razem spotkanie będzie poświęcone relacjonowaniu sportu, a wezmą w nim udział Kuba Atys, Bartosz Bobkowski i Mieczysław Michalak.
Zmiany w relacjonowaniu sportu przez ostatnie 20 lat wydają się najbardziej znamienne. Nie tylko rozwój techniki fotograficznej dał więcej możliwości. Wiele dyscyplin sportowych zmieniło się przez ten czas od strojów sportowców, poprzez organizacje konkurencji, wyniki czy wreszcie organizacje zawodów.
Przede wszystkim zmienił się jednak sposób fotografowania sportu. Wraz z coraz doskonalszym technicznie sprzętem i możliwościami jakie oferują współczesne aparaty i obiektywy, reporterzy nie są ograniczeni problemami jak: ilość klatek na kliszy, zbyt wolny czasem naświetlania, który nie pozwala uchwycić dynamicznej akcji. Coraz mocniejsze i jaśniejsze teleobiektywy, szybki autofokus oraz setki zdjęć, które mieszczą się na kartach pamięci umożliwiają uchwyceni najbardziej spektakularnych momentów. Zmieniło się również postrzeganie sportu, który przestał być domeną wąskiej grupy zawodowców w trykotach a stał się codziennością dla wielu ludzi, stylem życia i modą. Sportowcy stali się również ikonami popkultury, a ukazywanie ich życia okazało się równie interesujące co ukazywanie ich osiągnięć. Rozgrywki i mistrzostwa są w też wydarzeniami, na których chętnie pokazują się politycy, aktorzy i gwiazdy pop. Podczas spotkania zaproszeni goście opowiedzą czym różni się fotografowanie wielkich mistrzostw od pokazywania lokalnych rozgrywek i koleżeńskich spotkań na golfie, kiedy sfotografować jak piłka wpada do bramki a kiedy siedzącego na trybunach polityka czy aktora.
17.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Zmiany w relacjonowaniu sportu przez ostatnie 20 lat wydają się najbardziej znamienne. Nie tylko rozwój techniki fotograficznej dał więcej możliwości. Wiele dyscyplin sportowych zmieniło się przez ten czas od strojów sportowców, poprzez organizacje konkurencji, wyniki czy wreszcie organizacje zawodów.
Przede wszystkim zmienił się jednak sposób fotografowania sportu. Wraz z coraz doskonalszym technicznie sprzętem i możliwościami jakie oferują współczesne aparaty i obiektywy, reporterzy nie są ograniczeni problemami jak: ilość klatek na kliszy, zbyt wolny czasem naświetlania, który nie pozwala uchwycić dynamicznej akcji. Coraz mocniejsze i jaśniejsze teleobiektywy, szybki autofokus oraz setki zdjęć, które mieszczą się na kartach pamięci umożliwiają uchwyceni najbardziej spektakularnych momentów. Zmieniło się również postrzeganie sportu, który przestał być domeną wąskiej grupy zawodowców w trykotach a stał się codziennością dla wielu ludzi, stylem życia i modą. Sportowcy stali się również ikonami popkultury, a ukazywanie ich życia okazało się równie interesujące co ukazywanie ich osiągnięć. Rozgrywki i mistrzostwa są w też wydarzeniami, na których chętnie pokazują się politycy, aktorzy i gwiazdy pop. Podczas spotkania zaproszeni goście opowiedzą czym różni się fotografowanie wielkich mistrzostw od pokazywania lokalnych rozgrywek i koleżeńskich spotkań na golfie, kiedy sfotografować jak piłka wpada do bramki a kiedy siedzącego na trybunach polityka czy aktora.
17.06.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Vogue
10.06.2009, 11:19:18
W Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy "Vogue". W wystawie wezmą udział artyści: Arkadius, Grupa Bergamot (Raman Tratsiuk i Volha Maslovskaya), Anna Nawrot, Tomek Kawszyn, Tomek Kitliński, Leszek Knaflewski, Zuza Krajewska & Bartek Wieczorek, Oiko Petersen, Karol Radziszewski oraz Piotr Żyliński.
Wystawa poświęcona jest modzie męskiej jako tematyce w polskiej sztuce współczesnej. Ekspozycja koncentruje się na tym, jak moda i strój tworzą zmienną tożsamość wizualną i seksualną mężczyzn.
Obok fascynacji modą męską drugim tropem wystawy jest estetyzacja i fetyszyzacja męskości, która dokonuje się poprzez ubiory i akcesoria. Czasopismo "Vogue" zawsze inwestowało w idealizacje i erotyzacje najpierw ciała kobiecego, a potem męskiego. Podobne podejście reprezentują dzieła sztuki zaprezentowane w CSW Łaźnia. Jest to lekcja stylu i gry z męskością, skupiona na poszukiwaniu męskiej atrakcyjności i seksualności oraz jej wizualnych fikcji tworzonych przez reklamy i czasopisma mody.
Zaproszeni twórcy podejmują temat męskości wyrażanej poprzez system mody, posługując się jego atrakcyjnym komercyjnym obrazowaniem i zmysłowością. Jednocześnie podkreślone zostaje, jak w modzie męskiej odzwierciedlają się kwestie polityczne, ekonomiczne i ideowe naszej epoki, jej konflikty i rozkosze, które zostaną ubrane w ekscytujące stroje/fetysze skrojone przez artystów.
"Vogue"
Wernisaż: 18.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 19.07.2009
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
Wystawa poświęcona jest modzie męskiej jako tematyce w polskiej sztuce współczesnej. Ekspozycja koncentruje się na tym, jak moda i strój tworzą zmienną tożsamość wizualną i seksualną mężczyzn.
Obok fascynacji modą męską drugim tropem wystawy jest estetyzacja i fetyszyzacja męskości, która dokonuje się poprzez ubiory i akcesoria. Czasopismo "Vogue" zawsze inwestowało w idealizacje i erotyzacje najpierw ciała kobiecego, a potem męskiego. Podobne podejście reprezentują dzieła sztuki zaprezentowane w CSW Łaźnia. Jest to lekcja stylu i gry z męskością, skupiona na poszukiwaniu męskiej atrakcyjności i seksualności oraz jej wizualnych fikcji tworzonych przez reklamy i czasopisma mody.
Zaproszeni twórcy podejmują temat męskości wyrażanej poprzez system mody, posługując się jego atrakcyjnym komercyjnym obrazowaniem i zmysłowością. Jednocześnie podkreślone zostaje, jak w modzie męskiej odzwierciedlają się kwestie polityczne, ekonomiczne i ideowe naszej epoki, jej konflikty i rozkosze, które zostaną ubrane w ekscytujące stroje/fetysze skrojone przez artystów.
"Vogue"
Wernisaż: 18.06.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 19.07.2009
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ul. Jaskółcza 1, Gdańsk
Akt 2
10.06.2009, 11:07:35
Akty autorstwa Wacława Wantucha od 13 czerwca będzie można oglądać w Muzeum Zamkowym w Malborku.
Wacław Wantuch urodził się w 1965 r. w Tuchowie pod Tarnowem. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest autorem albumów fotograficznych na temat Krakowa, najbardziej jednak zasłynął dzięki swoim wydawnictwom poświęconym kobiecemu aktowi. To właśnie prace z jego ostatniego albumu "AKT 2" znajdują się na wystawie prezentowanej na zamku Malborskim. Światłocieniowe ujęcie i oryginalne kąty wykonania zdjęć sprawiają, że Wantuch należy do najoryginalniejszych autorówaktu fotograficznego w Polsce. Modelki z jego zdjęć często przywołują na
myśl posągi, lecz nie te klasyczne, a odrealnione, wręcz kubistyczne, będące zbiorem kul, stożków i łuków...
"Akt 2" – Wacław Wantuch
Wystawa czynna: od 13.06 do 30.07.2009
Muzeum Zamkowe w Malborku, ul. Starościńska 1
Wacław Wantuch urodził się w 1965 r. w Tuchowie pod Tarnowem. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest autorem albumów fotograficznych na temat Krakowa, najbardziej jednak zasłynął dzięki swoim wydawnictwom poświęconym kobiecemu aktowi. To właśnie prace z jego ostatniego albumu "AKT 2" znajdują się na wystawie prezentowanej na zamku Malborskim. Światłocieniowe ujęcie i oryginalne kąty wykonania zdjęć sprawiają, że Wantuch należy do najoryginalniejszych autorówaktu fotograficznego w Polsce. Modelki z jego zdjęć często przywołują na
myśl posągi, lecz nie te klasyczne, a odrealnione, wręcz kubistyczne, będące zbiorem kul, stożków i łuków...
"Akt 2" – Wacław Wantuch
Wystawa czynna: od 13.06 do 30.07.2009
Muzeum Zamkowe w Malborku, ul. Starościńska 1
104 pielgrzymki. Jan Paweł II na drogach świata
9.06.2009, 11:05:28
Na krakowskich Plantach przy ulicy Franciszkańskiej odbędzie się uroczyste otwarcie wystawy "104 pielgrzymki. Jan Paweł II na drogach świata". Otwarcia dokona J.E. Ks. Kard. Stanisław Dziwisz, który objął wystawę patronatem.
Głównym zamierzeniem wystawy jest uczczenie wyjątkowego jubileuszu, 30. rocznicy Pierwszej Pielgrzymki Papieża Jana Pawła II do Polski, oraz 4. rocznicy jego śmierci. Wystawa ukazuje Jana Pawła II jako niestrudzonego pielgrzyma, nauczającego wszystkie narody świata. Zaprezentowane zdjęcia Arturo Mari upamiętniają 104 pielgrzymki niestrudzonego podróżnika - papieża Jana Pawła II, który idąc za przykładem apostołów niósł przesłanie chrześcijańskie po wszystkich drogach świata. Ojciec Święty w swoich licznych pasterskich pielgrzymkach odwiedził ponad 130 krajów na wszystkich kontynentach. Wszędzie przyjmowany był z entuzjazmem, a na spotkania z nim przybywały miliony wiernych.
"104 pielgrzymki. Jan Paweł II na drogach świata" – Arturo Mari
Wernisaż: 10.06.2009, godz. 12
Planty, ul. Franciszkańska, Kraków
Głównym zamierzeniem wystawy jest uczczenie wyjątkowego jubileuszu, 30. rocznicy Pierwszej Pielgrzymki Papieża Jana Pawła II do Polski, oraz 4. rocznicy jego śmierci. Wystawa ukazuje Jana Pawła II jako niestrudzonego pielgrzyma, nauczającego wszystkie narody świata. Zaprezentowane zdjęcia Arturo Mari upamiętniają 104 pielgrzymki niestrudzonego podróżnika - papieża Jana Pawła II, który idąc za przykładem apostołów niósł przesłanie chrześcijańskie po wszystkich drogach świata. Ojciec Święty w swoich licznych pasterskich pielgrzymkach odwiedził ponad 130 krajów na wszystkich kontynentach. Wszędzie przyjmowany był z entuzjazmem, a na spotkania z nim przybywały miliony wiernych.
"104 pielgrzymki. Jan Paweł II na drogach świata" – Arturo Mari
Wernisaż: 10.06.2009, godz. 12
Planty, ul. Franciszkańska, Kraków