Aktualności
Pokrewne drogi
27.05.2009, 12:55:53
Na wystawie prezentowanych jest w sumie 87 fotografii dziesięciu najlepszych, współczesnych artystów fotografików z Hiszpanii. Zdjęcia ukazują krajobraz Hiszpanii, mieszkańców i ich zmagania z prozą życia. Celem samej wystawy jest przybliżenie fotografii hiszpańskiej polskiemu odbiorcy. Artyści, których prace można obejrzeć to: Cristina García Rodero, Alberto García-Alix, Ferran Freixa, Cristóbal Hará, Chema Madoz, Angel Marcos, Ouka Leele, Javier Vallhonrat, Bleda y Rosa, Xavier Ribas.
Niektórzy z nich, jak Ferran Freixa, Alberto García-Alix, Cristina García Rodero czy Cristóbal Hara zajmują się fotografią bardziej tradycyjną lub dokumentalną. Inni, jak Chema Madoz, Angel Marcos, Javier Vallhonrat czy Ouka Leele traktują fotografię na sposób bardziej poetycki, konceptualny czy malarski. Xavier Ribas oraz Bleda y Rosa to artyści urodzeni w latach 60., którzy czerpią zarówno ze źródła dokumentalizmu, jak konceptualizmu.
"Pokrewne drogi"
Wystawa czynna: do 30.08.2009
Instytut Cervantesa, ul. Nowogrodzka 22, Warszawa
Pożegnaliśmy Zbigniewa Łagockiego
27.05.2009, 12:53:21
Łagocki był profesorem sztuk plastycznych, wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a od 1990 roku kierownikiem Katedry Fotografii na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie, wieloletnim wykładowcą w Studium Fotografii ZPAF. Członek honorowy ZPAF, wieloletni członek Rady Artystycznej ZPAF i władz Związkowych. Autor wielu wystaw indywidualnych i autorskich publikacji, współorganizator znaczących w polskiej fotografii wystaw: "Polska Fotografia Subiektywna" i "Fotografowie poszukujący".
Popularyzator polskiej fotografii za granicą. Wychowawca wielu fotografów.
Łagocki zmarł 10 maja po długiej chorobie.
New Polish Nude Photography
27.05.2009, 11:14:43
26 maja miała miejsce premiera albumu "New Polish Nude Photography". Album zawiera ponad 100 najciekawszych zdjęć wykonanych przez
polskich fotografów, ze szczególnym uwzględnieniem ich świeżego spojrzenia na istotę aktu i próbę rozszerzenia, albo zmodyfikowania jego dotychczasowej
definicji.
Wydawcą albumu jest nEgoist - młode wydawnictwo promujące najnowszą sztukę polską i zagraniczną na całym świecie (www.negoist.com).
Album wydany został w języku angielskim, w formacie A4 i jest do nabycia w sklepie nEgoista (www.sklep.negoist.com).
Autorzy:
Paweł Bajew
Rafał Bednarz
Bitch von Kicz
Anna Bodnar
Malwina de Brade
Don Bastek
exiff
Andrzej Frankowski
Urszula Kluz-Knopek
Stanisław Kusiak
Rafał Limburski
Magda Lipiejko
Sylwia Makris
Radosław Michałowski
Agnieszka Motyka
Justyna Neryng
Phirania
Darek Siatkowski
Marta Skłodowska
Ol Skoczylas
Agata Szuba
Marcin Twardowski
Katarzyna Widmańska
Wieńczysław Nieszczególny
Krzysztof Winciorek
Zensen
Powidoki
26.05.2009, 11:23:00
Tadeusz Czarnecki jest malarzem, grafikiem, fotografem oraz członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Urodził się w 1960 roku w Końskich. Studia plastyczne ukończył w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Dyplom uzyskał w 1987 roku. Studia doktoranckie w latach 1999 - 2003 odbył w Uniwersytecie Opolskim na Wydziale Historyczno - Pedagogicznym. Stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki obronił w 2007 roku. Dorobek twórczy prezentował na wystawach indywidualnych jak i zbiorowych w kraju m.in. w Kielcach, Krakowie, Tomaszowie Maz., Toruniu, Warszawie i za granicą m.in. w Kassel, Lipsku, Weimarze, Moskwie, Kijowie, Rydze.
"Powidoki" – Tadeusz Czarnecki
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 16
Wystawa czynna: do 20.06.2009
Witryna Artystyczna OK(N)O, ul. Grodzka 1, Przemyśl
20 lat wolności
26.05.2009, 11:19:38
Blisko 140 fotografii przedstawiać będzie polską drogę do wyborów 1989 roku, proces odradzania się demokracji i najważniejsze wydarzenia pierwszych 20 lat wolnej Polski. Uzupełniać je będą plansze w języku polskim i angielskim, z opisami osób, miejsc i okolicznościami powstania zdjęcia. Sama wystawa będzie podzielona na cztery części, które zostaną wyeksponowane na czterech metalowych konstrukcjach.
Pierwsza część wystawy ma tytuł "Przebudzenie" i pokazuje narastanie w narodzie sprzeciwu wobec komunizmu, które w konsekwencji doprowadziło do wydarzeń 1989 roku. Same zdjęcia pochodzą głównie z lat 70. i 80 i przedstawiają coraz trudniejszą sytuację gospodarczą i społeczną kraju, puste półki sklepowe oraz demonstracje przeciwko władzom. Tu znajdziemy fotografie ze stanu wojennego ze słynnym zdjęciem z przemówienia gen. Wojciecha Jaruzelskiego oraz fotografie z pogrzebów ks. Jerzego Popiełuszki i Grzegorza Przemyka oraz pierwszej wizyty papieża Jana Pawła II w ojczyźnie.
Druga część ekspozycji nazywa się "My naród" i w całości jest poświęcona wydarzeniom roku 1989. Trzecia, "Nowa Europa" prezentuje przemiany demokratyczne, jakie miały miejsce w krajach bloku komunistycznego, zainspirowanych wydarzeniami w Polsce: upadek muru berlińskiego, aksamitną rewolucję w Czechosłowacji, upadek reżimu Ceausescu w Rumunii oraz pucz Giennadija Janajewa w ZSRR i przejęcie władzy przez ekipę Jelcyna. Czwarta, ostatnia część ekspozycji nazwana "We własnym domu" przybliża okres od roku 1989 do 2009, pokazując najważniejsze wydarzenia tego czasu. Znajdą się tu zdjęcia dokumentujące proces rodzenia się w Polsce gospodarki rynkowej - pierwsze legalne kantory, otwarcie giełdy, podpisanie konkordatu ze Stolicą Apostolską, wejście Polski do NATO i Unii Europejskiej, a nawet niedawne spotkanie premiera Donalda Tuska i prezydenta Lecha Kaczyńskiego z nowym prezydentem USA Barakiem Obamą.
Wystawie będzie towarzyszył album stanowiący równocześnie katalog wystawy. Znajdą się tam zdjęcia z ekspozycji opisane w czterech językach - polskim, angielskim, niemieckim i francuskim. Część zdjęć z wystawy będzie można obejrzeć na portalu historycznym PAP www.11listopada1918.pl.
Niepotrzebne portrety
25.05.2009, 11:48:22
Szczęście polega na tym, że nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy szczęśliwi. Jak chce Władysław Tatarkiewicz patrzący moim portretem z frontyspismu "O Szczęściu", "Szczęściem jest trwałe, pełne i uzasadnione zadowolenie z życia". Stosując definicję jestem równocześnie szczęśliwy i nieszczęśliwy, powinienem być, a jestem niezadowolony z życia. Dziękuję, że los zetknął mnie z resztkami pokolenia polskich inteligentów, którzy jak Tatarkiewicz telefonowali i pytali "Panie Gierałtowski jak tam moje zdjęcia", jak Ryszard Kapuściński obrażali się za rozedrgany zbyt bolesny obraz, czy jak Stanisław Lorentz tłumaczyli współczesnym swoje kontrefekty "cicho
głupi, dobry".
Zakręt w relacji z portretowanymi obrazują kartki Tadeusza Różewicza który w 1981 pisał "Zdjęcia nieudane wina wspólna", wyrażając jednocześnie nadzieję na przyszłą poprawkę. Zaś niedawno dziękując z rewerencją za przesłany katalog wykluczał możliwość portretowania. Osaczony przez obojętnych i bezrozumnych potomków homo sovieticus, zniesmaczony opuściłem analityczny portret psychologiczny na rzecz syntetycznego subiektywnego. Moje zdjęcia bez widocznego lewego ucha nie nadają się do paszportowej identyfikacji. Oparte na intuicji i strzępach komunikatów, twarze prawdziwe, są intruzami rodzinnych albumów.
Po epoce sarmackich portretów trumiennych fotograf jest potrzebny jedynie jako producent klisz/banałów i twarzy/landryn uosobiających "naszą" pamięć historyczną. Tak więc "Ite Missa est" i niech będą Stwórcy dzięki, że choć tyle się udało.
Krzysztof Gierałtowski, Krynica, Kwiecień 2009.
Krzysztof Gierałtowski urodził się 10 sierpnia 1938 roku w Warszawie. Studiował w Akademii Medycznej w Gdańsku i w Warszawie oraz w Łódzkiej Państwowej Szkole Filmowej i Telewizyjnej. Fotografuje od 1961, wystawia od 1963 roku. Fotografował modę, reklamę, był autorem reportaży z zakładów przemysłowych i wielkich budów. Od 1996 roku prowadzi Galerię/Studio Gierałtowskiego. Realizował kampanie reklamowe w Polsce i Europie Zachodniej.Krzysztof Gierałtowski od ponad trzydziestu lat portretuje indywidualności świata polskiej kultury, nauki, polityki, polskiej inteligencji. Jego zamierzeniami kieruje szczególna ciekawość osobowości portretowanych osób. Wybraną postać fotografuje w kontekście jej pracy, dokonań lub ogólnie znanych przyzwyczajeń. Dramaturgia tych wizerunków opiera się głównie na przerysowaniu, zaaranżowaniu sytuacji zaskakujących, zabawnych, najczęściej niewyobrażalnych dla portretowanej osoby.
"Niepotrzebne portrety" – Krzysztof Gierałtowski
Wernisaż: 28.05.2009, godz. 18.30
Wystawa czynna: do 12.06.2009
Galeria Fotografii Miejskiego Centrum Kultury, al. 3 Maja 6, Ostrowiec Świętokrzyski
Dech
25.05.2009, 11:45:15
Na zdjęciach pokazano pomieszczenia - są one długowiecznymi nośnikami pamięci, niemymi strażnikami i obserwatorami zdarzeń zupełnie prozaicznych, ale także wyjątkowo ważnych. Pomieszczenia wiedzą więcej. Wchodząc w nową przestrzeń rzadko ma się świadomość tego, że moment wcześniej ściany i meble mogły być świadkami jakiegoś dramatu.
Wydaje się nam często, że ożywiamy przestrzeń pomieszczeń swoją obecnością, ale być może istnieją one niezależnie, a z całą pewnością mają swoją specyficzną atmosferę i aurę, która podporządkowuje sobie ludzkie działania. Nasza częsta ułomność w percepcji trójwymiarowej rzeczywistości nie wydaje się nam przeszkadzać. Czasami jednak wyczuwamy niepokój, którego źródła nie jesteśmy w stanie określić...
Michał Grochowiak - absolwent Wydziału Fotografii poznańskiej ASP, członek grupy 4! Redaktor internetowego magazynu "Tempo".
"Dech" – Michał Grochowiak
Wernisaż: 25.05.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 31.05.2009
Galeria Starter, ul. Dąbrowskiego 33, Poznań
Weekend z Miesiącem Fotografii
22.05.2009, 11:46:48
Pierwszym z nich – dziś o godz. 20 (Muzeum Manggha, ul. Konopnickiej 26) jest pokaz "1989-2009. Dwadzieścia lat oczami fotoreporterów Gazety Wyborczej", a po nim spotkanie z fotoreporterami "Gazety Wyborczej": Piotrem Wójcikiem, Krzysztofem Millerem, Sławomirem Kamińskim, Adamem Golcem i Bartoszem Bobkowskim. Z kolei w sobotę o godz. 18 (Goldex Poldex, ul. Józefińska 21/12 ) organizatory zapraszają na panel dyskusyjny "Archiwum. Forma. Działanie".
W panelu udział wezmą: Krzysztof Pijarski, Andrzej Leśniak, Karolina Lewandowska, Wojciech Wilczyk. Panel ma na celu przybliżenie publiczności wybranych prac archiwizacyjnych oraz analizę kilku archiwów. W trakcie dyskusji zostaną zaprezentowane działania z archiwalną strukturą wykorzystujące medium fotografii, warsztat historyka sztuki, kuratora, pracownika instytucji kultury.
Ostatni dzień wystawy
22.05.2009, 11:45:54
Książka „Umożliwianie niemożliwemu” wydana w 2008 roku jest czwartą pozycją z autorskiej serii Jerzego Olka. Publikacja jest składnikiem rozbudowanego projektu – autorskiej idei, którą artysta kontynuuje od 1991 roku pod nazwą „Bezwymiar iluzji”. W ramach tego projektu zorganizował kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i dialogów artystycznych podporządkowanych wiedzy o przestrzeniach nierzeczywistych, ale możliwych bo wyobrażonych.
Dyskutanci:
Dr Marcin Czerwiński – redaktor naczelny „Rity Baum”, adiunkt w instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jego doktorat dotyczył istnienia zjawiska gnozy w literaturze.
Prof. Jerzy Olek - artysta i teoretyk sztuki. Animator ruchu fotografii ekspansywnej i medialnej (lata 70.) oraz fotografii elementarnej (lata 80.). Od 1991 r. realizuje autorską ideę Bezwymiaru iluzji poprzez multimedialne wystawy i publikacje.
Tadeusz Sawa-Borysławski – architekt i artysta, zajmuje się grafiką użytkową, rysunkiem i fotografią, tworzy instalacje i uczestniczy w pokazach intermedialnych. Jest autorem wielu publikacji o architekturze i sztuce współczesnej. Wykłada na Wydziale Artystycznym Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu.
Finisaż: 22.05.2009, godz. 19
Foto-Medium-Art., ul. Karmelicka 28/12, Kraków
.
Oblicza fotografii
21.05.2009, 11:48:34
Znaczna część książki poświęcona jest mało znanym wątkom z okresu międzywojennego: zarówno z zakresu dokumentu fotograficznego (Józef Szymańczyk), modernizmu (Karol Hiller, Janusz M. Brzeski i Kazimierz Podsadecki) czy awangardy (Hans Bellmer). Następną część autor przeznaczył na rozrachunki z polską fotografią awangardową. Sporo miejsca Jurecki poświęcił Zofii Rydet oraz Wiesławowi Hudonowi (zapomnianemu przez historyków sztuki artyście, który był jednym z pierwszych polskich konceptualistów na przełomie lat 60./70.), a także spróbował ocenić portretową twórczość Krzysztofa Gierałtowskiego. Końcowa część tej historycznej z założenia publikacji poświęcona jest fotografii lat 80. i 90., zarówno w sensie analiz ogólnych, jak i bardziej szczegółowym (Andrzej J. Lech, Eva Rubinstein czy Grzegorz Przyborek).
Książka jest ilustrowana pracami ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi, archiwum autora książki oraz zdjęciami udostępnionymi przez prezentowanych twórców, przy czym warto zaznaczyć, że niektóre fotografie publikowane są po raz pierwszy.
"Oblicza fotografii" to zbiór ponownie zredagowanych i opracowanych tekstów już wcześniej publikowanych. Tym razem zostały one zebrane w jednej książce, aby stworzyć zarys wybranych zjawisk zarówno o charakterze problemowym i przekrojowym, jak i monograficznym.
Krzysztof Jurecki (1960) - krytyk sztuki, współpracownik Kwartalnika FOTOGRAFIA, wykładowca w WSSiP w Łodzi i ASP w Gdańsku, kurator wielu wystaw.
Krzysztof Jurecki, "Oblicza fotografii", 275 stron, cena: 45.00 zł
Exodus
21.05.2009, 11:43:21
"Exodus" to po pierwsze 59 obrazów stanowiących fotograficzną odpowiedź inspirowaną sztuką Karen Karin Rosenberg "Pokazała mu, jak rzuca się tortem".
Siła dramatu zmienia się w niezwykle pociągającą poezję obrazu, który, jak się wydaje, spokojnie może również oddziaływać na widza nie znającego twórczości Rosenberg.
"EXodus" – Georgia Krawiec
Wernisaż: 22.05.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 16.06.2009
Galeria Sztuki Wozownia, ul. Ducha Św. 6, Toruń
Spektrum miłości
20.05.2009, 12:40:54
Wystawa będzie otwarta do 23 czerwca.
Ciała niebieskie według Brzóski
20.05.2009, 11:09:33
Wiesław Vistan Brzóska pisze: "Kiedy dowiedziałem się, że 2009 rok ogłoszono Międzynarodowym Rokiem Astronomii, byłem w siódmym niebie. Od młodości interesowałem się nauką, a szczególnie tą jej dziedziną. Z internetu ściągnąłem mnóstwo dużych zdjęć wykonanych przez orbitujące w kosmosie teleskopy Chandra i Hubble\'a. To było fascynujące przeżycie. Wspaniałe, niesamowite ciała niebieskie: gwiazdy, planety, galaktyki, a szczególnie mgławice zrobiły na mnie olbrzymie wrażenie. Obrazy te stały się moją obsesją. Wpatrywałem się w nie godzinami. Doszło do tego, że przy pomocy lupy zacząłem badać je, piksel po pikselu. I wtedy odkryłem coś, czego nikt wcześniej nie zauważył: między pikselami ukryte były jakieś niewyraźne kształty, podobne do postaci. Przy pomocy pewnej techniki, którą sam wynalazłem, wielokrotnie powiększałem te fragmenty nieba, chcąc się naocznie przekonać, czy nie są to tylko złudzenia. Wtedy nastąpił szok: doznałem wstrząsu, kiedy zobaczyłem w otchłaniach kosmosu tak bliskie nam, ludziom formy, które przedstawiam wam na swojej wystawie. Nie jesteśmy zatem, sami w kosmosie. Kosmos jest piękniejszy i bardziej ponętny niż sądzono wcześniej".
Wiesław Brzóska, pseudonim artystyczny Vistan, urodził się w Chrzanowie w 1948 roku. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików od 1985 roku. W latach 1979-1981 należał do grupy twórczej Centrum.
"Odkrywanie Ciał Niebieskich" - Wiesław Vistan Brzóska
Wystawa czynna: do 31.05.2009
Galeria Katowice ZPAF, ul. Św. Jana 10, Katowice
Finisaż wystawy
20.05.2009, 11:04:54
Wystawę można oglądać w Domu Spotkań z Historią do 24 maja. Na ekspozycji prezentowany jest autorski wybór zdjęć Barbary Klemm - jednej z najbardziej cenionych współczesnych fotograficzek, wieloletniej fotoreporterki "Frankfurter Allgemeine Zeitung". Barbara Klemm dokumentowała niemal wszystkie najważniejsze wydarzenia społeczne i polityczne w Niemczech w okresie zimnej wojny i po zjednoczeniu.Na wystawie można zobaczyć też fotografie wybitnych osobistości ze świata sztuki i polityki: Andy\'ego Warhola, Alfreda Hitchcocka, Stanisława Lema, Tadeusza Mazowieckiego, Lecha Wałęsy.
Wystawa, przygotowana przez Instytut Współpracy Międzynarodowej w Stuttgarcie, będzie pokazywana w wielu krajach. Ekspozycja w Domu Spotkań z Historią jest jej światową premierą.
W programie film dokumentalny "Barbara Klemm. Obrazy" w reż. Otto Schweitzera (1996, 60 min).
22.05.2009, godz.18
Dom Spotkań z Historią, ul. Karowa 20, Warszawa
I Just Want to See the Boy Happy
19.05.2009, 11:11:03
Delikatna, lecz z pazurem, piękna aż do granic wytrzymałości, perwersyjna twórczość Zuzanny Krajewskiej i Bartka Wieczorka określa świadome balansowanie na granicy, ciągłe wymykanie się definicjom i zwodzenie odbiorcy niepewnego, z czym właściwie ma do czynienia. Być może taka właśnie postawa najbliższa byłaby definicji kampu Susan Sontag. Co właściwie składa się na wystawę we Wrocławiu? Oprócz nowych prac Krajewska/Wieczorek pokazują fotografie z kultowej już serii Urazów (2005-8) przedstawiające osoby noszące na ciele ślady mniej lub bardziej niebezpiecznych wypadków, operacji, okaleczeń, poparzeń. Cielesna rana, która przyciąga uwagę artystów, określa tożsamość jednostki, którą można opisać poprzez traumy jakich doświadczyła w przeszłości. Eksponując urazy, Krajewska/Wieczorek, na co dzień fotografujący pięknych ludzi dla kolorowych magazynów mody, wydobywają na światło dzienne to, co zwykle pozostaje ukryte.
Obok "Urazów", ten swego rodzaju szkic do wystawy retrospektywnej – jakkolwiek szumnie by to zabrzmiało – uzupełniają zdjęcia z "I Just Want to See the Boy Happy" (2006-2008), w którym artyści forsują ponad podziałami homo/hetero nowy gatunek piękna w klasycznej wręcz formie aktu męskiego. Transgresyjne piękno ma źródła w powrocie do natury i "naturalności" jako swego rodzaju fotograficznym efekcie.
Zuza Krajewska (ur. 1975), fotograf i Bartek Wieczorek (ur. 1979), fotograf i projektant mody. Duet twórczy działający od 2006 roku. Zajmują się fotografią mody i portretem. Stale współpracują z największymi polskimi magazynami mody i markami odzieżowymi.
"I Just Want to See the Boy Happy" - Zuzanna Krajewska, Bartek Wieczorek
wernisaż: 22.05.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 13.06.2009
BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2 – 4, Wrocław
galeria Design | BWA Wrocław, ul. Świdnicka 2-4
Coś niewypowiedzianego
18.05.2009, 12:49:45
Od ponad 30 lat Vladimir Birgus tworzy cykl dokumentalny pod tytułem "Coś niewypowiedzianego". Nazwa cyklu oddaje specyficzne spojrzenie na świat autora, doskonale broniącego się przed prostym dokumentowaniem społecznych sytuacji i politycznych wydarzeń, czy komentowaniem uchwyconych zdarzeń, tak powszechnych we współczesnej twórczości fotograficznej.
Na pierwszy rzut oka fotografie Vladimira Birgusa opowiadają o zdarzeniach rozgrywających się w najdziwniejszych miejscach naszej planety, ale przy głębszym przyjrzeniu się dostrzegamy, że mówią one przede wszystkim o współczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie, żyjącym w nieustającym pośpiechu, o samotności w tłumie, o kontraście pomiędzy snem a rzeczywistością, o tym, co nie zostało wypowiedziane, ale z trudem dostrzeżone.
Vladimir Birgus jest fotografem, krytykiem i kuratorem fotografii oraz wykładowcą i dyrektorem Instytutu Fotografii Twórczej na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Był jednym z pierwszych fotografów czeskich, który na początku lat 80. wprowadził kolor w dokumencie fotograficznym.
"Coś niewypowiedzianego" – Vladimir Birgus
Wernisaż: 21.05.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 6.06.2009
Galeria Stara ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Polityka w fotografii
18.05.2009, 12:09:32
Po roku 1989 świat wielkiej polityki stał się bardziej dostępny. Społeczeństwo zaczęło się interesować życiem ludzi publicznych, zaś politycy niekiedy umiejętnie wykorzystują tę popularność. O fotografowaniu polityki, o ulubionych wydarzeniach i osobach, o specyfice pracy opowiedzą fotografowie "Gazety Wyborczej". W spotkaniu wezmą udział: Sławomir Kamiński, Wojciech Olkuśnik, Piotr Wójcik. Prowadzenie Joanna Kinowska
20.05.2009, godz. 18
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Najmłodsza siostra Krakowa
15.05.2009, 12:27:17
Pierwszą część tej niezwykłej wystawy można było oglądać w ramach obchodów 750-lecia lokacji Miasta Krakowa. W tym roku na terenach parku przy Nowohuckim Centrum Kultury przedstawiona zostanie wystawa "Nowa Huta 1949-1997".
Mogiła, Bieńczyce, Czyżyny, Pleszów, Grębałów, Krzesławice, Lubocza - te miejscowości znikły z mapy Małopolski, a ich mieszkańcy musieli znaleźć sobie nowe miejsce w życiu. Po 1949 roku powstało tu nowe, socjalistyczne miasto. Nowa Huta od 31 marca 1951 roku jest dzielnicą Krakowa. Od daty rozpoczęcia budowy dzielnica liczy sobie 60 lat. W porównaniu z prastarym Krakowem to ledwie ułamek historii, a jednak jest swoistym fenomenem nawet w europejskiej skali. Ma w sobie coś, co nieustannie intryguje kolejne pokolenia historyków, socjologów, demografów, pisarzy, dziennikarzy i artystów próbujących zmierzyć się z tym osobliwym tematem. W ciągu kilku zaledwie dziesięcioleci ukształtowała się tu mała ojczyzna, dokonała się integracja mieszkańców.
Wystawa czynna od 15.05.2009 do 31.08.2009
Plener przed Nowohuckim Centrum Kultury, Kraków
Weekend wydarzeń
15.05.2009, 12:24:21
Już dziś o godz. 18 w Galerii SD Panorama przy ul. Witosa 31/48 można obejrzeć fotografie Aleksandry Wrońskiej, Zuzanny Szarek i Klaudii Jastrzębskiej. O 18.30 w Praskim Centrum Wystawowym w DK Praga przy ul. Dąbrowszczaków 2 zaplanowano wernisaż fotografii twórców z Zaolziańskiego Towarzystwa Fotograficznego: Romana Chmiela, Łukasza Ciahotnego, Radomira Krygiela, Davida Petera, Mariana Siedlaczka oraz Haliny Sikory.
W sobotę organizatorzy zapraszają do czynnego udziału w imprezach kulturalnych przygotowanych na okazję Nocy Muzeów przez galerie współpracujące w ramach V WFFA. Galeria Art NEW media przy Krakowskim Przedmieściu 41 proponuje pokaz filmów Andrzeja Lachowicza (od 18 do 1). Galeria Ateneum Młodych, ul. Piwna 51/53 – w godz. 19 -3 zaprasza do oglądania POProgramu. To cykl prac Bartka Jarmolińskiego obejmujący obrazy ze stylizowanymi wizerunkami słynnych postaci, fotografie, na których w rolę "gwiazdy" wciela się sam autor oraz miniatury z portretami artystów kluczowych dla rozwoju sztuki XX wieku: Duchampa, Beuysa, Bacona, Matisse\'a, Dalego, Warhola i ...Jarmolińskiego. Swój wizerunek artysta wykorzystuje także w filmie IDOL, podszywając się pod George Michaela. W trakcie Nocy Muzeów w ramach wernisażu wystawy odbędzie się POParty.
Fotoplastikon Warszawski, Al. Jerozolimskie 51 – od 19 do 3 zaprasza na wystawę zdjęć stereoskopowych ze zbioru Fotoplastikonu. Wystawie towarzyszyć będą standardy jazzowe i muzyka z filmu VABANK. Klimat lat 20. i 30. XX wieku. Do obejrzenia będzie również fragment filmu VABANK w interpretacji pary aktorów grających Duńczyka i Kwinto, a od 19 do 22 – w Al. Jerozolimskich można będzie spotkać trębacza, grającego charakterystyczny temat muzyczny z filmu VABANK i wskazującego drogę do Fotoplastikonu.
W Green Gallery, ul. Krzywe Koło 2/4 – pomiędzy 19 a 1 oglądamy wystawę AKTOPORTRET Yoli Zuchniewicz i mamy szansę na sfotografowanie się z Syrenką.
W Galerii Klimy Bocheńskiej, ul. Ząbkowska 27/31 – od 19 do 1 oglądamy "Nocne życie" – obrazy cyfrowe Andrzeja Dudzińskiego i "Rejon Konfliktu" - wystawę malarską Wiktora Dyndo.
W Galerii Luksfera, ul. Ząbkowska 27/31 – od 19 do 3 do obejrzenia jest wystawa fotografii Radosława Wojnara "KONESER - koniec pewnej historii" oraz "Młode czeskie fotografki" - wystawa fotografii z Instytutu Kreatywnej Fotografii w Opavie cz. 2.
Grand Press Photo - znamy laureatów
15.05.2009, 12:13:57
W kategorii Wydarzenia (zdjęcie pojedyncze) wygrało zdjęcie Wojciecha Grzędzińskiego (Napo Images, "Dziennik") zrobione w gruzińskim Gori zbombardowanym przez wojska rosyjskie. Drugie miejsce zajęło zdjęcie Rafała Malko ("Gazeta Wyborcza Trójmiasto"). Trzecie było zdjęcie Stefana Karnickiego ukazujące gaszenie pożaru zboża na polu pod Kluczborkiem.
W finale znalazło się jeszcze zdjęcie Bartka Sadowskiego ("Rzeczpospolita") zrobione podczas uroczystości z okazji 25. rocznicy przyznania Lechowi Wałęsie Pokojowej Nagrody Nobla.
W kategorii Życie codzienne (zdjęcie pojedyncze) pierwsze miejsce zajęło zdjęcie Jacka Świerczyńskiego ("Dziennik Wschodni") pokazujące pasażerów busa na dworcu autobusowym w Lublinie; drugie - zdjęcie Magdaleny Ubysz - gdańskie morsy podczas kąpieli w zimnym Bałtyku; a trzecie - zdjęcie Pawła Relikowskiego ("Polska Gazeta Wrocławska") pokazujące kilkudniową Olgę, u której lekarze z Wrocławia przeprowadzili operację oddzielenia tchawicy od przełyku.
W kategorii Ludzie (zdjęcie pojedyncze) wygrało zdjęcie Rafała Malko zrobione podczas uroczystości pod pomnikiem na Westerplatte upamiętniających 69. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Drugie było zdjęcie Agnieszki Astaszow zrobione w Błotnicy Strzeleckiej, gdy premier Donald Tusk przyjechał tam dzień po przejściu trąby powietrznej. Trzecie miejsce zajęło zdjęcie Filipa Klimaszewskiego ("Gazeta Wyborcza") zrobione uczestnikowi demonstracji zorganizowanej przez związkowców przemysłu obronnego, stoczniowego i samochodowego.
W kategorii Sport (zdjęcie pojedyncze) wygrało zdjęcie Jerzego Dudka ("Rzeczpospolita") zrobione podczas meczu Polskiej Ligi Siatkówki, J.W. Construction Osram AZS Politechnika Warszawska kontra AZS UWM Olsztyn. Drugie było zdjęcie Tomasza Gudzowatego (Fundacja Yours Gallery) zrobione w Mongolii na wyścigach konnych z okazji narodowego święta Naadam. Trzecie - zdjęcie Tomasza Gawałkiewicza (Zielonogórska Agencja Fotograficzno-Filmowa) zrobione przed meczem żużlowym, gdy kibice czekają na rozpoczęcie zawodów, które przesunięto z powodu ulewnego deszczu.
W kategorii Przyroda (zdjęcie pojedyncze) jury nie przyznało pierwszego miejsca. Drugie miejsce zajęło zdjęcie Małgorzaty Kujawki ("Gazeta Wyborcza Łódź") zrobione kowalikowi, gdy odlatuje z owocem migdała w dziobie, a trzecie zdjęcie Kacpra Kowalskiego (Kosycarz Foto Press) ukazujące piękno polskiej jesieni na Kaszubach.
W kategorii Wydarzenia (fotoreportaż) wygrał fotoreportaż Wojciecha Grzędzińskiego (Napo Images, "Dziennik") wykonany podczas wojny między Gruzją a Rosją o Osetię Południową w sierpniu ubiegłego roku. Drugie miejsce zajął fotoreportaż Filipa Ćwika (Napo Images, "Newsweek Polska") pokazujący pracę w stoczniach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. W finale był jeszcze fotoreportaż Grzegorza Hawałeja przedstawiający osiem gospodarstw najbardziej zniszczonych w wyniku przejścia trąby powietrznej w Balcarzowicach w woj. opolskim.
W kategorii Życie codzienne (fotoreportaż) wygrał fotoreportaż Damiana Kramskiego ("Gazeta Wyborcza Trójmiasto") zrobiony podczas wieczoru kawalerskiego zorganizowanego w wynajętym zabytkowym tramwaju w Gdańsku. Drugie miejsce zajął fotoreportaż Anny Bedyńskiej ("Gazeta Wyborcza”" ukazujący różne oblicza tacierzyństwa. Ojcowie widoczni na zdjęciach zajmują się dziećmi na pełen bądź częściowy etat, gdy matki po zakończonym urlopie macierzyńskim wróciły do pracy.
źródło: grandpressphoto.pl