Aktualności
Zdjęcia Dnia
22.09.2009, 11:59:58
Z powodu problemów technicznych nastąpiło małe zamieszanie ze Zdjęciami Dnia, za co bardzo Was przepraszamy. Sytuacja wróciła już do normy.
Magiczne fotografie w Solaris Center
21.09.2009, 17:28:08
"W 12 Dni Dookoła Chin" i "Tropem Zaćmień Słońca" to dwie wystawy fotograficzne, które od piątku (18.09.2009r.) można oglądać w Solaris Center (Opole, Plac Kopernika 16). Dla odwiedzających opolską galerię przygotowano prawie
100 zdjęć dokumentujących zorganizowaną przez centrum wycieczkę do Chin oraz portretujących zjawisko zaćmienia Słońca na całym świecie. Wystawa potrwa do połowy października br.
W 12 Dni Dookoła Chin
Na poziomie zero w pasażu pomiędzy Almi Decor a Kinem "Helios" pod hasłem "W 12 Dni Dookoła Chin" na zainteresowanych czeka 48 wyjątkowych fotografii autorstwa Andrzeja Łapety. Wszystkie zostały wykonane podczas wycieczki zorganizowanej przez Solaris Center, która stanowiła nagrodę w konkursie "Zaćmienie Słońca". Przez 12 dni uczestnicy podziwiali najpiękniejsze zakątki Chin. Na wystawie można zobaczyć m.in.: Ogrody Mistrza Sieci, w Suzhou, zwanym "Wenecją Wschodu", słynną Jaskinię Trzcinowego Fletu, wzgórze Trąby Słonia, Zielone Miasto w Guilin, Hong Kong nocą, panoramę rzeki Li, stojąca w pełnym rynsztunku bojowym Armię Terakotową pierwszego cesarza Chin, pokaz tradycyjnych tańców z epoki Tang, słynny stadion olimpijski i Pałac Letni w Pekinie oraz najdłuższą na świecie fortyfikację - Mur Chiński.
Tropem Zaćmień Słońca
Wystawa "Tropem Zaćmień Słońca" została zlokalizowana na Poziomie +2 (część gastronomiczna) w Solaris Center. Prezentowane są na niej zaćmienia całkowite, obserwowane z Madagaskaru, Turcji, Syberii i Chin, zaćmienia obrączkowe, które wystąpiły na terenie Islandii i Hiszpanii oraz przygotowania do prowadzenia ich obserwacji. Autorami zdjęć są członkowie Stowarzyszenia "Obserwuj Zaćmienia": Tymon Kretschmer, Anna Podczaszy i Ksawery Skąpski.
Fotografie zostały wykonane w latach 2001 - 2009. Zdjęcia zaćmień wykonano zarówno tradycyjną, jak i cyfrową metodą rejestracji obrazu. Początkowo do fotografowania wykorzystywaliśmy analogowy aparat z kliszą fotograficzną, dopiero później użyliśmy aparatu cyfrowego. Jako obiektywy stosowaliśmy małe teleskopy lub lunety astronomiczne o ogniskowych od 500 do 1000 milimetrów - mówi Tymon Kretschmer.
Wyprawy (w których uczestniczyły lub organizowały osoby związane ze Stowarzyszeniem Obserwuj Zaćmienia) mają na celu nie tylko zarejestrowanie samego zjawiska zaćmienia. W czasie obserwacji realizowany jest określony program, obejmujący m.in. wykonywanie pomiarów meteorologicznych kilku parametrów pogodowych, które podlegają największym zmianom na skutek zasłaniania tarczy słonecznej przez Księżyc.
100 zdjęć dokumentujących zorganizowaną przez centrum wycieczkę do Chin oraz portretujących zjawisko zaćmienia Słońca na całym świecie. Wystawa potrwa do połowy października br.
W 12 Dni Dookoła Chin
Na poziomie zero w pasażu pomiędzy Almi Decor a Kinem "Helios" pod hasłem "W 12 Dni Dookoła Chin" na zainteresowanych czeka 48 wyjątkowych fotografii autorstwa Andrzeja Łapety. Wszystkie zostały wykonane podczas wycieczki zorganizowanej przez Solaris Center, która stanowiła nagrodę w konkursie "Zaćmienie Słońca". Przez 12 dni uczestnicy podziwiali najpiękniejsze zakątki Chin. Na wystawie można zobaczyć m.in.: Ogrody Mistrza Sieci, w Suzhou, zwanym "Wenecją Wschodu", słynną Jaskinię Trzcinowego Fletu, wzgórze Trąby Słonia, Zielone Miasto w Guilin, Hong Kong nocą, panoramę rzeki Li, stojąca w pełnym rynsztunku bojowym Armię Terakotową pierwszego cesarza Chin, pokaz tradycyjnych tańców z epoki Tang, słynny stadion olimpijski i Pałac Letni w Pekinie oraz najdłuższą na świecie fortyfikację - Mur Chiński.
Tropem Zaćmień Słońca
Wystawa "Tropem Zaćmień Słońca" została zlokalizowana na Poziomie +2 (część gastronomiczna) w Solaris Center. Prezentowane są na niej zaćmienia całkowite, obserwowane z Madagaskaru, Turcji, Syberii i Chin, zaćmienia obrączkowe, które wystąpiły na terenie Islandii i Hiszpanii oraz przygotowania do prowadzenia ich obserwacji. Autorami zdjęć są członkowie Stowarzyszenia "Obserwuj Zaćmienia": Tymon Kretschmer, Anna Podczaszy i Ksawery Skąpski.
Fotografie zostały wykonane w latach 2001 - 2009. Zdjęcia zaćmień wykonano zarówno tradycyjną, jak i cyfrową metodą rejestracji obrazu. Początkowo do fotografowania wykorzystywaliśmy analogowy aparat z kliszą fotograficzną, dopiero później użyliśmy aparatu cyfrowego. Jako obiektywy stosowaliśmy małe teleskopy lub lunety astronomiczne o ogniskowych od 500 do 1000 milimetrów - mówi Tymon Kretschmer.
Wyprawy (w których uczestniczyły lub organizowały osoby związane ze Stowarzyszeniem Obserwuj Zaćmienia) mają na celu nie tylko zarejestrowanie samego zjawiska zaćmienia. W czasie obserwacji realizowany jest określony program, obejmujący m.in. wykonywanie pomiarów meteorologicznych kilku parametrów pogodowych, które podlegają największym zmianom na skutek zasłaniania tarczy słonecznej przez Księżyc.
IV Zamojski Tydzień Fotografii Młodych
15.09.2009, 16:36:14
Od 21 do 27 września potrwa kolejna, czwarta już edycja Zamojskiego Tygodnia Fotografii Młodych. W czasie festiwalu czekają widzów liczne wystawy i spotkania autorskie.
W tym roku przedstawione zostaną również wystawy stypendystów projektów artystycznych: Oli Twardowskiej, Anny Zawadzkiej, Piotra Komajdy i Eweliny Siemko, projekty zbiorowe Młodzieżowej Pracowni Fotografii "Negatyw". Organizatorzy przewidzieli także otwarcie wystawy pokonkursowej: II Ogólnopolskiego Konkursu "Najlepsze Zdjęcie Młodych". Zobaczymy także wystawy autorów z całego kraju, wyłonione w ramach działania "Najlepsza Wystawa Młodego Twórcy" oraz prace wydziału fotografii Łódzkiej Filmówki.
Program:
21.09.2009
godz. 15 - Prezentacja prac pokonkursowych II edycji konkursu "Najlepsze zdjęcie młodych" - Galeria Młodych "Okrąglak", ul. Wyszyńskiego 28a
Otwarcie wystawy Anny Zawadzkiej "Skala szarości"
22.09.2009
godz. 14.30 - "Nasza Dwudziestoletnia" wystawa plenerowa - Rynek Wielki
godz. 15 - Otwarcie wystawy Angeliki Zawalskiej "Smak dzieciństwa" - kawiarnia "5 Strona świata", ul. Zamenhoffa 12
23.09.2009
godz. 12.30 - otwarcie wystawy Arkadiusza Jankowskiego "Photography Saved My Life" - Liceum Plastyczne, ul. Pereca 17
godz. 14 - otwarcie wystawy studentów fotografii z Łodzi PWSFTT "Pracownia niczyja" - Galeria Fotografii "Ratusz", Rynek Wielki 13
godz. 15 - otwarcie wystawy zbiorowego projektu Pracowni Fotografii "Negatyw", "Okładka" - Książnica Zamojska, ul. Kamienna 20
24.09. 2009
godz. 16 - otwarcie wystaw Aleksandry Twardowskiej, Norberta Roztockiego "Kameduli", Andrzeja Jobczyka "Rzeczywistość wywinięta" (zwycięska wystawa konkursowa - prezentacja autorska)- Zamojski Dom Kultury, ul. Partyzantów 13
godz. 18 - Maciej Leszczyński "Bałtyckie Przestrzenie" - Galeria Bursy Międzyszkolnej nr 2, ul. Szczebrzeska 41
25.09.2009
godz. 12.30 - otwarcie wystawy Piotra Komajdy "Dzień handlowy" (projekt stypendialny) - II LO w Zamościu Galeria "Wieszak", ul. Partyzantów 68
godz. 15 - otwarcie wystawy Jakuba Ochnio "Chasydzi" - Galeria Klubu Garnizonowego, ul. Piłsudskiego 36
26.09.2009
godz.15 - otwarcie wystawy Małgorzaty Kawki i Tomasza Cichorka - Corner Pub, ul. Żeromskiego 6
27.09.2009
godz.15 - otwarcie wystawy Eweliny Siemko "S.P.Q.R" (projekt stypendialny) - Corner Pub, ul. Żeromskiego 6
W tym roku przedstawione zostaną również wystawy stypendystów projektów artystycznych: Oli Twardowskiej, Anny Zawadzkiej, Piotra Komajdy i Eweliny Siemko, projekty zbiorowe Młodzieżowej Pracowni Fotografii "Negatyw". Organizatorzy przewidzieli także otwarcie wystawy pokonkursowej: II Ogólnopolskiego Konkursu "Najlepsze Zdjęcie Młodych". Zobaczymy także wystawy autorów z całego kraju, wyłonione w ramach działania "Najlepsza Wystawa Młodego Twórcy" oraz prace wydziału fotografii Łódzkiej Filmówki.
Program:
21.09.2009
godz. 15 - Prezentacja prac pokonkursowych II edycji konkursu "Najlepsze zdjęcie młodych" - Galeria Młodych "Okrąglak", ul. Wyszyńskiego 28a
Otwarcie wystawy Anny Zawadzkiej "Skala szarości"
22.09.2009
godz. 14.30 - "Nasza Dwudziestoletnia" wystawa plenerowa - Rynek Wielki
godz. 15 - Otwarcie wystawy Angeliki Zawalskiej "Smak dzieciństwa" - kawiarnia "5 Strona świata", ul. Zamenhoffa 12
23.09.2009
godz. 12.30 - otwarcie wystawy Arkadiusza Jankowskiego "Photography Saved My Life" - Liceum Plastyczne, ul. Pereca 17
godz. 14 - otwarcie wystawy studentów fotografii z Łodzi PWSFTT "Pracownia niczyja" - Galeria Fotografii "Ratusz", Rynek Wielki 13
godz. 15 - otwarcie wystawy zbiorowego projektu Pracowni Fotografii "Negatyw", "Okładka" - Książnica Zamojska, ul. Kamienna 20
24.09. 2009
godz. 16 - otwarcie wystaw Aleksandry Twardowskiej, Norberta Roztockiego "Kameduli", Andrzeja Jobczyka "Rzeczywistość wywinięta" (zwycięska wystawa konkursowa - prezentacja autorska)- Zamojski Dom Kultury, ul. Partyzantów 13
godz. 18 - Maciej Leszczyński "Bałtyckie Przestrzenie" - Galeria Bursy Międzyszkolnej nr 2, ul. Szczebrzeska 41
25.09.2009
godz. 12.30 - otwarcie wystawy Piotra Komajdy "Dzień handlowy" (projekt stypendialny) - II LO w Zamościu Galeria "Wieszak", ul. Partyzantów 68
godz. 15 - otwarcie wystawy Jakuba Ochnio "Chasydzi" - Galeria Klubu Garnizonowego, ul. Piłsudskiego 36
26.09.2009
godz.15 - otwarcie wystawy Małgorzaty Kawki i Tomasza Cichorka - Corner Pub, ul. Żeromskiego 6
27.09.2009
godz.15 - otwarcie wystawy Eweliny Siemko "S.P.Q.R" (projekt stypendialny) - Corner Pub, ul. Żeromskiego 6
Wystawa na bombach
15.09.2009, 11:42:20
W ogrodzie Willi Caro w Gliwicach od 15 września będzie można zobaczyć archiwalne fotografie, przedstawiające zniszczenia i bombardowania miast we wrześniu 1939 r.
Wystawa z pewnością zaskoczy wszystkich, którzy spodziewają się tradycyjnych plansz i gablot. Do ekspozycji zdjęć wykorzystano bowiem nietypową powierzchnię wystawienniczą, którą stanowi siedem metalowych bomb (wys. 2,5 m, waga 60 kg, podstawa 60 kg).
Prezentacja została przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie, a Gliwice będą drugim po Bielsku Białej miastem, w którym będzie ją można obejrzeć.
W ogrodzie Willi Caro zobaczymy fotografie ze zbiorów: Centralnego Archiwum Wojskowego, Instytutu Pamięci Narodowej, Izby Pamięci Narodowej w Narolu-Wsi, Muzeum Ziemi Wieluńskiej, Narodowego Archiwum Cyfrowego, National Archives and Records Administration, Ośrodka Karta i Wojskowego Biura Badań Historycznych. Autorzy zdjęć to Antoni Bończa-Snawadzki, Julien Bryan, Mensing.
Wystawa czynna od 15.09.09 do 18.10.2009
Ogród Willi Caro, ul. Dolnych Wałów 8a, Gliwice
Wystawa z pewnością zaskoczy wszystkich, którzy spodziewają się tradycyjnych plansz i gablot. Do ekspozycji zdjęć wykorzystano bowiem nietypową powierzchnię wystawienniczą, którą stanowi siedem metalowych bomb (wys. 2,5 m, waga 60 kg, podstawa 60 kg).
Prezentacja została przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie, a Gliwice będą drugim po Bielsku Białej miastem, w którym będzie ją można obejrzeć.
W ogrodzie Willi Caro zobaczymy fotografie ze zbiorów: Centralnego Archiwum Wojskowego, Instytutu Pamięci Narodowej, Izby Pamięci Narodowej w Narolu-Wsi, Muzeum Ziemi Wieluńskiej, Narodowego Archiwum Cyfrowego, National Archives and Records Administration, Ośrodka Karta i Wojskowego Biura Badań Historycznych. Autorzy zdjęć to Antoni Bończa-Snawadzki, Julien Bryan, Mensing.
Wystawa czynna od 15.09.09 do 18.10.2009
Ogród Willi Caro, ul. Dolnych Wałów 8a, Gliwice
Rytmy przyrody
14.09.2009, 13:32:06
22 września o godz. 18 w siedzibie Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego w Łodzi (ul. Piotrkowska 102) odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Marcina Nawrockiego, zatytułowanej "Rytmy Przyrody".
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.fotolens.pl.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.fotolens.pl.
Słynni piktorialiści
14.09.2009, 13:22:07
Od 15 września w warszawskiej Galerii Asymetria można będzie zobaczyć wystawę zatytułowaną "Piktorialiści: Anatol Węcławski i jego kolekcja".
Na wystawie zaprezentowany zostanie fragment zbioru fotografii wybitnego polskiego fotografa-piktorialisty. Anatol Węcławski obok własnej twórczości fotograficznej prowadził także działalność kolekcjonerską, gromadząc prace najznakomitszych artystów z kręgu polskiego piktorializmu: Jana Bułhaka, Witolda i Mariana Dederków, Wiesława Zielińskiego, Władysława Kozłowskiego, Władysława Bogackiego, Bolesława Gardulskiego czy Klemensa Składanka.
Prace, jakie będziemy mogli zobaczyć w Galerii Asymetria, dadzą wyobrażenie zarówno o technikach szlachetnych wykorzystywanych przez piktorialistów, takich jak fotonit – technice opracowanej przez Witolda i Mariana Dederków czy przetłoku – technice polegającej na wykonywaniu obrazów poprzez stykowe odbijanie ich z negatywów pokrytych barwnikami. Eksponowane fotografie przybliżą także typowe dla piktorializmu tematy: eksponowane będą klasyczne już widoki wileńskie Bułhaka, malownicze krajobrazy Kozłowskiego i Wojciechowskiego a także quasi-malarskie portrety, takie jak praca "Ślepiec" Władysława Kozłowskiego.
Gratką dla miłośników fotografii będzie prezentacja jednego z nokturnów Jana Bułhaka oraz pracy "Kamienne Schodki" Anatola Węcławskiego - bardzo docenianej przez odbiorców z tamtej epoki i nagrodzonej na II Międzynarodowym Salonie Fotograficznym w Japonii (Tokio, Osaka, 1928) oraz na Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii Artystycznej na Wołyniu (Krzemieniec, Równe, Łucko, 1929).
Wernisaż: 15.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 9.10.2009
Galeria Asymetria, ul. Nowogrodzka 18a, Warszawa
Na wystawie zaprezentowany zostanie fragment zbioru fotografii wybitnego polskiego fotografa-piktorialisty. Anatol Węcławski obok własnej twórczości fotograficznej prowadził także działalność kolekcjonerską, gromadząc prace najznakomitszych artystów z kręgu polskiego piktorializmu: Jana Bułhaka, Witolda i Mariana Dederków, Wiesława Zielińskiego, Władysława Kozłowskiego, Władysława Bogackiego, Bolesława Gardulskiego czy Klemensa Składanka.
Prace, jakie będziemy mogli zobaczyć w Galerii Asymetria, dadzą wyobrażenie zarówno o technikach szlachetnych wykorzystywanych przez piktorialistów, takich jak fotonit – technice opracowanej przez Witolda i Mariana Dederków czy przetłoku – technice polegającej na wykonywaniu obrazów poprzez stykowe odbijanie ich z negatywów pokrytych barwnikami. Eksponowane fotografie przybliżą także typowe dla piktorializmu tematy: eksponowane będą klasyczne już widoki wileńskie Bułhaka, malownicze krajobrazy Kozłowskiego i Wojciechowskiego a także quasi-malarskie portrety, takie jak praca "Ślepiec" Władysława Kozłowskiego.
Gratką dla miłośników fotografii będzie prezentacja jednego z nokturnów Jana Bułhaka oraz pracy "Kamienne Schodki" Anatola Węcławskiego - bardzo docenianej przez odbiorców z tamtej epoki i nagrodzonej na II Międzynarodowym Salonie Fotograficznym w Japonii (Tokio, Osaka, 1928) oraz na Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii Artystycznej na Wołyniu (Krzemieniec, Równe, Łucko, 1929).
Wernisaż: 15.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 9.10.2009
Galeria Asymetria, ul. Nowogrodzka 18a, Warszawa
Fotograf zaćmień
14.09.2009, 13:15:54
Gliwicka Galeria Perkoz zaprasza 14 września o godzinie 17 na wernisaż wystawy fotografii Marcina Sienko "Tam, gdzie znika Słońce". Wernisaż połączony będzie z prezentacją multimedialną unikatowych astrofotografii obiektów nieba i zaćmień słońca.
Podczas wystawy można będzie zobaczyć niezwykłe astrofotografie zaćmień Słońca z różnych rejonów świata oraz poznać wiele historii, faktów dotyczących astronomii, zaćmień oraz wypraw na zaćmienia. Sama prezentacja ma charakter edukacyjny - jako niezwykle ciekawa lekcja fotografii, astronomii i fizyki.
Marcin Sienko jest organizatorem i szefem wypraw na zaćmienia, autorem licznych publikacji, prelekcji i wystaw na temat zaćmień. Od urodzenia do chwili obecnej mieszka oraz pracuje w Krakowie. Rocznik 1974, w 2002 roku ukończył zarządzanie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest redaktorem naczelnym portalu ASTROHOBBY.PL. Pasjonuje się fotografią, astronomią, zjawiskami optycznymi w atmosferze, poezją (pisze od 1998 roku), informatyką, psychologią, turystyką górską, podróżami, modelarstwem.
Jego przygoda z astronomią rozpoczęła się kilkanaście lat temu, prawie równocześnie z fotografią. Od 1994 roku jest członkiem Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, najbardziej fascynują go zaćmienia Słońca i Księżyca. Fotografował dziewięć zaćmień Słońca. Jako jeden z pierwszych miłośników astronomii i astrofotografii w Polsce rozpoczął dokumentację zjawisk astronomicznych oraz obiektów nieba profesjonalnym sprzętem analogowym i cyfrowym.
"Tam, gdzie znika Słońce" – Marcin Sienko
Wernisaż: 14.09.2009, godz. 17
Wystawa czynna: do 31.10.2009
Galeria Perkoz, ul. Perkoza 12, Gliwice
Podczas wystawy można będzie zobaczyć niezwykłe astrofotografie zaćmień Słońca z różnych rejonów świata oraz poznać wiele historii, faktów dotyczących astronomii, zaćmień oraz wypraw na zaćmienia. Sama prezentacja ma charakter edukacyjny - jako niezwykle ciekawa lekcja fotografii, astronomii i fizyki.
Marcin Sienko jest organizatorem i szefem wypraw na zaćmienia, autorem licznych publikacji, prelekcji i wystaw na temat zaćmień. Od urodzenia do chwili obecnej mieszka oraz pracuje w Krakowie. Rocznik 1974, w 2002 roku ukończył zarządzanie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest redaktorem naczelnym portalu ASTROHOBBY.PL. Pasjonuje się fotografią, astronomią, zjawiskami optycznymi w atmosferze, poezją (pisze od 1998 roku), informatyką, psychologią, turystyką górską, podróżami, modelarstwem.
Jego przygoda z astronomią rozpoczęła się kilkanaście lat temu, prawie równocześnie z fotografią. Od 1994 roku jest członkiem Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, najbardziej fascynują go zaćmienia Słońca i Księżyca. Fotografował dziewięć zaćmień Słońca. Jako jeden z pierwszych miłośników astronomii i astrofotografii w Polsce rozpoczął dokumentację zjawisk astronomicznych oraz obiektów nieba profesjonalnym sprzętem analogowym i cyfrowym.
"Tam, gdzie znika Słońce" – Marcin Sienko
Wernisaż: 14.09.2009, godz. 17
Wystawa czynna: do 31.10.2009
Galeria Perkoz, ul. Perkoza 12, Gliwice
Europa po zmianach
11.09.2009, 13:33:35
Galeria Camelot oraz Fundacja Imago Mundi wraz z Kolektywem Fotografów
Visavis.pl zapraszają w piątek, 11 września do krakowskiej Galerii Camelot na wernisaż wystawy Łukasza Trzcińskiego "Nowa Europa".
Projekt Łukasza Trzcińskiego dokumentuje przemiany, jakie zaszły w Europie Środkowo - Wschodniej po upadku reżimu komunistycznego. Wystawie towarzyszyć będzie wydawnictwo z fotografiami Łukasza Trzcińskiego oraz tekstami Wojciecha Nowickiego, dostępne w Galerii Camelot w okresie trwania ekspozycji.
"Nowa Europa" – Łukasz Trzciński
Wernisaż: 11.09.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30.10.09
Galeria Camelot, ul. św. Tomasza 17, Kraków
Visavis.pl zapraszają w piątek, 11 września do krakowskiej Galerii Camelot na wernisaż wystawy Łukasza Trzcińskiego "Nowa Europa".
Projekt Łukasza Trzcińskiego dokumentuje przemiany, jakie zaszły w Europie Środkowo - Wschodniej po upadku reżimu komunistycznego. Wystawie towarzyszyć będzie wydawnictwo z fotografiami Łukasza Trzcińskiego oraz tekstami Wojciecha Nowickiego, dostępne w Galerii Camelot w okresie trwania ekspozycji.
"Nowa Europa" – Łukasz Trzciński
Wernisaż: 11.09.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 30.10.09
Galeria Camelot, ul. św. Tomasza 17, Kraków
W poszukiwaniu światła
11.09.2009, 12:44:14
W piątek, 11 września 2009 w Krakowie odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Jakuba Pierzchały "poŚWIATY". Wystawa prezentowana będzie do 8 października 2009.
Wystawa poŚWIATY jest pierwszą prezentacją moich prac po cyklu "Źródła" – mówi Jakub Pierzchała. - Choć nowe zdjęcia są zbliżone w atmosferze do poprzedniej serii, wprowadzają do kontynuowanego przeze mnie tematu światła postać ludzką - "odbiorcę", obserwatora, anonimowego aktora. Cykl być może pozwoli mi na (czasowe?) porzucenie poszukiwań światła w sytuacjach z nim związanych. Być może, choć jak dotąd nie zdołałem oprzeć się urokowi poświat(ów). Zdjęcia z tego cyklu to jeszcze jedna próba zmierzenia się z tematem światła. Wystawa jest jednocześnie wyjściem z "ukrycia" po dłuższym przebywaniu w podyplomowej konspiracji ze swoimi zdjęciami.
Jakub Pierzchała urodził się i mieszka w Krakowie. Absolwent Wydziału Grafiki na krakowskiej ASP. Laureat m.in. konkursów Epson Art Photo Award 2005, City After Eight oraz Stypendium Twórczego Prezydenta Miasta Krakowa w roku 2006. Autor ośmiu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkunastu zbiorowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Od 2005 r. pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z fotografii, grafiki cyfrowej i projektowania graficznego. Jako grafik stale współpracuje m.in. z Wydawnictwem Literackim.
"poŚWIATY" - Jacek Pierzchała
Wernisaż: 11.09.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 8.10.2009
Pauza, ul. Floriańska 18/3, I piętro, Kraków
Wystawa poŚWIATY jest pierwszą prezentacją moich prac po cyklu "Źródła" – mówi Jakub Pierzchała. - Choć nowe zdjęcia są zbliżone w atmosferze do poprzedniej serii, wprowadzają do kontynuowanego przeze mnie tematu światła postać ludzką - "odbiorcę", obserwatora, anonimowego aktora. Cykl być może pozwoli mi na (czasowe?) porzucenie poszukiwań światła w sytuacjach z nim związanych. Być może, choć jak dotąd nie zdołałem oprzeć się urokowi poświat(ów). Zdjęcia z tego cyklu to jeszcze jedna próba zmierzenia się z tematem światła. Wystawa jest jednocześnie wyjściem z "ukrycia" po dłuższym przebywaniu w podyplomowej konspiracji ze swoimi zdjęciami.
Jakub Pierzchała urodził się i mieszka w Krakowie. Absolwent Wydziału Grafiki na krakowskiej ASP. Laureat m.in. konkursów Epson Art Photo Award 2005, City After Eight oraz Stypendium Twórczego Prezydenta Miasta Krakowa w roku 2006. Autor ośmiu wystaw indywidualnych oraz uczestnik kilkunastu zbiorowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Od 2005 r. pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z fotografii, grafiki cyfrowej i projektowania graficznego. Jako grafik stale współpracuje m.in. z Wydawnictwem Literackim.
"poŚWIATY" - Jacek Pierzchała
Wernisaż: 11.09.2009, godz. 20
Wystawa czynna: do 8.10.2009
Pauza, ul. Floriańska 18/3, I piętro, Kraków
Polak najlepszym fotoreporterem
9.09.2009, 13:38:58
Kolejny sukces Polaków w świecie fotografii! Wojciech Grzędziński został głównym laureatem międzynarodowego festiwalu fotografii prasowej "Visa pour l\'Image" w Perpignan. Grzędzińskiego nagrodzono w kategorii "news" za fotoreportaż o wojnie w Gruzji zrealizowany dla "Dziennika" latem ubiegłego roku.
Wojciech Grzędziński to 29-letni fotoreporter, współzałożyciel agencji Napo Images, znany ze swoich reportaży realizowanych m. in. W Iraku, Afganistanie, Strefie Gazy i Libanie. Nagrodzony fotoreportaż, zrealizowany dla gazety "Dziennik", przedstawia dramat ludności cywilnej podczas konfliktu zbrojnego między Rosją a Gruzją w 2008 roku. Zresztą to nie pierwszy laur dla Grzędzińskiego za wspomniane zdjęcia – reportaż zdobył także III nagrodę w kategorii "Wydarzenia w zbliżeniu" w tegorocznym konkursie World Press Photo.
Grzędziński nie był jedynym Polakiem nagrodzonym w Perpignan. Nagrodę dla najlepszej kobiety-fotoreportera otrzymała Justyna Mielnikiewicz, autorka fotoreportażu o wojnie w Gruzji opublikowanego w "New York Timesie".
Festiwal "Visa pour l\'Image" to jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych fotoreportażowi. W tym roku odbył się on już po raz 20. Ubiegać się o mogły wszystkie zdjęcia opublikowane w prasie światowej między wrześniem 2008 a sierpniem 2009 r. Oprócz Grzędzińskiego laureaci to afgański fotograf Zalmai, który otrzymał Złotą Wizę w kategorii "Magazyn" za cykl zdjęć o wojnie w Afganistanie, i Barbara Davindson z "Los Angeles Times", laureatka głównej nagrody w kategorii "prasa codzienna" za fotoreportaż o następstwach trzęsienia ziemi w prowincji Sichuan w środkowych Chinach, w maju 2008 roku.
Wojciech Grzędziński to 29-letni fotoreporter, współzałożyciel agencji Napo Images, znany ze swoich reportaży realizowanych m. in. W Iraku, Afganistanie, Strefie Gazy i Libanie. Nagrodzony fotoreportaż, zrealizowany dla gazety "Dziennik", przedstawia dramat ludności cywilnej podczas konfliktu zbrojnego między Rosją a Gruzją w 2008 roku. Zresztą to nie pierwszy laur dla Grzędzińskiego za wspomniane zdjęcia – reportaż zdobył także III nagrodę w kategorii "Wydarzenia w zbliżeniu" w tegorocznym konkursie World Press Photo.
Grzędziński nie był jedynym Polakiem nagrodzonym w Perpignan. Nagrodę dla najlepszej kobiety-fotoreportera otrzymała Justyna Mielnikiewicz, autorka fotoreportażu o wojnie w Gruzji opublikowanego w "New York Timesie".
Festiwal "Visa pour l\'Image" to jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych fotoreportażowi. W tym roku odbył się on już po raz 20. Ubiegać się o mogły wszystkie zdjęcia opublikowane w prasie światowej między wrześniem 2008 a sierpniem 2009 r. Oprócz Grzędzińskiego laureaci to afgański fotograf Zalmai, który otrzymał Złotą Wizę w kategorii "Magazyn" za cykl zdjęć o wojnie w Afganistanie, i Barbara Davindson z "Los Angeles Times", laureatka głównej nagrody w kategorii "prasa codzienna" za fotoreportaż o następstwach trzęsienia ziemi w prowincji Sichuan w środkowych Chinach, w maju 2008 roku.
Historie głuchych
9.09.2009, 11:46:00
W łódzkiej Galerii Carte Blanche od czwartku, 10 września można będzie oglądać wystawę fotografii Filipa Springera "Ja krzyczeć nie mogę". Wystawa jest wydarzeniem towarzyszącym III Europejskiego Festiwalu Sztuki Osób Niesłyszących.
Ta wystawa nie objawia jakiejś uniwersalnej prawdy o sytuacji głuchych w Polsce – mówi Filip Springer. - Jest za to moim spotkaniem z osobami niesłyszącymi. Ich środowisko uchodzi w Polsce za niezwykle zamknięte i hermetyczne. I takie często jest. Nie oznacza to jednak, że ich świat jest całkowicie niedostępny. Głuchym trzeba dać się poznać by zaczęli snuć o sobie swoje historie.
Filip Springer (ur.1982) - absolwent Instytutu Prahistorii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Instytutu Dziennikarstwa Polskapresse. Fotograf i dziennikarz. Od 2008 r. członek Kolektywu Fotografów Visavis.pl. Jego zdjęcia regularnie publikuje dziennik "Polska The Times" i tygodnik "Polityka". Springer publikował też w "Newsweeku", "Przekroju", "Rzeczpospolitej", "Dzienniku", "The Reader\'s Digest", miesięczniku "Press" i "Tygodniku Powszechnym". Fotokasty jego autorstwa prezentowane były w trakcie I Festiwalu Fotodokumentu w Poznaniu (2008) oraz I Międzynarodowego Przeglądu Fotokastów w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie (2009). Z aparatem podążył do Rumunii śladami książek Andrzeja Stasiuka, w Irlandii fotografował polskich emigrantów, w Ulsterze obserwował pozostałości krwawej wojny w dziesięć lat po jej zakończeniu. Od kilku lat dokumentuje przemiany w społeczności rybaków żyjących w miasteczku Nowe Warpno na Pomorzu Zachodnim. Realizuje wieloletni projekt fotograficzny na temat wpływu architektury i rozwiązań urbanistycznych na relacje społeczne. Jest laureatem kilku edycji konkursu Wielkopolska Press Photo oraz zdobywcą pierwszej nagrody w prestiżowym konkursie "Ekologia w obiektywie 2009" organizowanym przez firmę Bayer Polska. Mieszka i pracuje w Poznaniu. "Ja krzyczeć nie mogę" jest jego pierwszą wystawą indywidualną.
"Ja krzyczeć nie mogę" - Filip Springer
Wernisaż: 10.09.2009, godz. 17
Galeria Carte Blanche, ul. Al. J. Piłsudskiego 9, Łódź
Ta wystawa nie objawia jakiejś uniwersalnej prawdy o sytuacji głuchych w Polsce – mówi Filip Springer. - Jest za to moim spotkaniem z osobami niesłyszącymi. Ich środowisko uchodzi w Polsce za niezwykle zamknięte i hermetyczne. I takie często jest. Nie oznacza to jednak, że ich świat jest całkowicie niedostępny. Głuchym trzeba dać się poznać by zaczęli snuć o sobie swoje historie.
Filip Springer (ur.1982) - absolwent Instytutu Prahistorii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i Instytutu Dziennikarstwa Polskapresse. Fotograf i dziennikarz. Od 2008 r. członek Kolektywu Fotografów Visavis.pl. Jego zdjęcia regularnie publikuje dziennik "Polska The Times" i tygodnik "Polityka". Springer publikował też w "Newsweeku", "Przekroju", "Rzeczpospolitej", "Dzienniku", "The Reader\'s Digest", miesięczniku "Press" i "Tygodniku Powszechnym". Fotokasty jego autorstwa prezentowane były w trakcie I Festiwalu Fotodokumentu w Poznaniu (2008) oraz I Międzynarodowego Przeglądu Fotokastów w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie (2009). Z aparatem podążył do Rumunii śladami książek Andrzeja Stasiuka, w Irlandii fotografował polskich emigrantów, w Ulsterze obserwował pozostałości krwawej wojny w dziesięć lat po jej zakończeniu. Od kilku lat dokumentuje przemiany w społeczności rybaków żyjących w miasteczku Nowe Warpno na Pomorzu Zachodnim. Realizuje wieloletni projekt fotograficzny na temat wpływu architektury i rozwiązań urbanistycznych na relacje społeczne. Jest laureatem kilku edycji konkursu Wielkopolska Press Photo oraz zdobywcą pierwszej nagrody w prestiżowym konkursie "Ekologia w obiektywie 2009" organizowanym przez firmę Bayer Polska. Mieszka i pracuje w Poznaniu. "Ja krzyczeć nie mogę" jest jego pierwszą wystawą indywidualną.
"Ja krzyczeć nie mogę" - Filip Springer
Wernisaż: 10.09.2009, godz. 17
Galeria Carte Blanche, ul. Al. J. Piłsudskiego 9, Łódź
Wojciech Bruszewski nie żyje
9.09.2009, 11:33:21
W niedzielę, w wieku 62 lat, zmarł prof. Wojciech Bruszewski, wybitny artysta, prekursor sztuki wideo w Polsce, reżyser, operator filmowy, fotograf, pisarz.
Wojciech Bruszewski urodził się we Wrocławiu, ale to Łódź była jego rodzinnym miastem. Tutaj ukończył studia na wydziałach: operatorskim i reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Później związał się ze sztuką awangardową. Był współzałożycielem i jednym z filarów łódzkiej grupy Warsztat Formy Filmowej, którą budował z Józefem Robakowskim, Zbigniewem Rybczyńskim i Ryszardem Waśką. W latach 70. uczestniczył w międzynarodowym ruchu Kina Strukturalnego. Był też członkiem grupy Zero-61.
W Polsce Wojciech Bruszewski był prekursorem sztuki wideo. Jako filmowiec i wideomaker brał udział w prestiżowych wystawach artystycznych, takich jak documenta 6, documenta 8 w Kassel czy Presences Polonaises w Centrum Pompidou w Paryżu.
W roku 1980 został stypendystą DAAD w Berlinie Zachodnim. Reprezentował tam sztuki wizualne. Bruszewski jest autorem systemu kodowania polskich znaków AmigaPL, następcy standardu xJP dla komputerów Amiga i systemu Amiga OS. Napisał też książkę "Fotograf". Razem z żoną Małgorzatą Kamińską tworzył filmy promocyjne Łodzi - "Łódź - miasto kultury" i "Theo wir fahr\'n nach Lodz".
Wojciech Bruszewski urodził się we Wrocławiu, ale to Łódź była jego rodzinnym miastem. Tutaj ukończył studia na wydziałach: operatorskim i reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Później związał się ze sztuką awangardową. Był współzałożycielem i jednym z filarów łódzkiej grupy Warsztat Formy Filmowej, którą budował z Józefem Robakowskim, Zbigniewem Rybczyńskim i Ryszardem Waśką. W latach 70. uczestniczył w międzynarodowym ruchu Kina Strukturalnego. Był też członkiem grupy Zero-61.
W Polsce Wojciech Bruszewski był prekursorem sztuki wideo. Jako filmowiec i wideomaker brał udział w prestiżowych wystawach artystycznych, takich jak documenta 6, documenta 8 w Kassel czy Presences Polonaises w Centrum Pompidou w Paryżu.
W roku 1980 został stypendystą DAAD w Berlinie Zachodnim. Reprezentował tam sztuki wizualne. Bruszewski jest autorem systemu kodowania polskich znaków AmigaPL, następcy standardu xJP dla komputerów Amiga i systemu Amiga OS. Napisał też książkę "Fotograf". Razem z żoną Małgorzatą Kamińską tworzył filmy promocyjne Łodzi - "Łódź - miasto kultury" i "Theo wir fahr\'n nach Lodz".
Ze zbiorów Muzeum Narodowego
8.09.2009, 11:42:31
W warszawskim Muzeum Narodowym od 11 września można oglądać wystawę fotografii "Światłoczułe". Zaprezentowanych zostanie prawie 1000 zdjęć wybranych z ok. 70 tysięcy zgromadzonych w Muzeum. Pokazywane będą tylko oryginalne fotografie dawnych i współczesnych mistrzów obiektywu z Polski i zagranicy, m.in. Karola Beyera, Maksymiliana Fajansa, Walerego Rzewuskiego, Jana Bułhaka, Jerzego Benedykta Dorysa, Jerzego Kosińskiego, Wiesława Prażucha, Edwarda Hartwiga, Evy Rubinstein, Gustava Le Graya, Edouarda Baldusa, Jamesa Robertsona, Nadara.
Muzeum Narodowe w Warszawie posiada bogaty zbiór fotografii polskiej i światowej, na który składają się historyczne kolekcje prywatne, zbiory rodzinne, archiwa instytucji, a także własne zakupy. Zasoby te są stale wzbogacane nie tylko o fotografię dawną, na przykład unikalną kolekcję Janusza Przewłockiego (1937–2007) ale także o dzieła artystów współczesnych. Spośród blisko 70 tys. fotografii przygotowano na wystawę 952 zdjęcia. Ilustrują one najciekawsze spuścizny - wśród nich znajdują się zbiory zdjęć pisarzy Józefa Ignacego Kraszewskiego i Elizy Orzeszkowej, a także artystów Józefa Brandta i Olgi Niewskiej. Z drugiej strony wystawa stara się przedstawić dwa zagadnienia, budzące obecnie największe zainteresowanie: fotograficznej reprodukcji dzieła sztuki oraz fotoreportażu.
Na wystawie pokazane zostaną tylko oryginalne pozytywy i negatywy od techniki dagerotypu i ferrotypii począwszy, poprzez odbitki na papierze: kalotypie, albuminy i bromy, a także autorskie odbitki, w których artyści zastosowali własne, unikatowe metody tworzenia fotograficznych pozytywów. Prace mistrzów obiektywu z XIX, XX i XXI wieku poprowadzą publiczność przez historię fotograficznego obrazowania oraz podkreślą kulturową rolę kolekcjonerów fotografii, dzięki którym w Muzeum Narodowym w Warszawie zgromadzono ten bezcenny zbiór. Pozwolą także poznać drogę, jaką w zbiorach muzealnych przeszła nowa dziedzina obrazowania od pozycji dokumentalnego źródła historycznego do autonomicznego dzieła sztuki.
"Światłoczułe"
Wystawa czynna: od 11.09.2009 do 15.11.2009
Muzeum Narodowe w Warszawie, al. Jerozolimskie 3, Warszawa
Muzeum Narodowe w Warszawie posiada bogaty zbiór fotografii polskiej i światowej, na który składają się historyczne kolekcje prywatne, zbiory rodzinne, archiwa instytucji, a także własne zakupy. Zasoby te są stale wzbogacane nie tylko o fotografię dawną, na przykład unikalną kolekcję Janusza Przewłockiego (1937–2007) ale także o dzieła artystów współczesnych. Spośród blisko 70 tys. fotografii przygotowano na wystawę 952 zdjęcia. Ilustrują one najciekawsze spuścizny - wśród nich znajdują się zbiory zdjęć pisarzy Józefa Ignacego Kraszewskiego i Elizy Orzeszkowej, a także artystów Józefa Brandta i Olgi Niewskiej. Z drugiej strony wystawa stara się przedstawić dwa zagadnienia, budzące obecnie największe zainteresowanie: fotograficznej reprodukcji dzieła sztuki oraz fotoreportażu.
Na wystawie pokazane zostaną tylko oryginalne pozytywy i negatywy od techniki dagerotypu i ferrotypii począwszy, poprzez odbitki na papierze: kalotypie, albuminy i bromy, a także autorskie odbitki, w których artyści zastosowali własne, unikatowe metody tworzenia fotograficznych pozytywów. Prace mistrzów obiektywu z XIX, XX i XXI wieku poprowadzą publiczność przez historię fotograficznego obrazowania oraz podkreślą kulturową rolę kolekcjonerów fotografii, dzięki którym w Muzeum Narodowym w Warszawie zgromadzono ten bezcenny zbiór. Pozwolą także poznać drogę, jaką w zbiorach muzealnych przeszła nowa dziedzina obrazowania od pozycji dokumentalnego źródła historycznego do autonomicznego dzieła sztuki.
"Światłoczułe"
Wystawa czynna: od 11.09.2009 do 15.11.2009
Muzeum Narodowe w Warszawie, al. Jerozolimskie 3, Warszawa
100-lecie urodzin Edwarda Hartwiga
8.09.2009, 11:30:54
Lubelskie Towarzystwo Fotograficzne, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego oraz Wojewódzki Ośrodek Kultury w Lublinie zapraszają 8 września na wernisaż wystawy fotografii z okazji 100-lecia urodzin Edwarda Hartwiga.
Na wystawie zobaczymy 150 prac rozmaitych autorów – każdy z nich mógł na nią przeznaczyć jedną pracę. Jako pierwsza zrobiła to Ewa Hartwig-Fijałkowska ("Portret Ojca, lata 70-te", zdjęcie czarno-białe wykonane w technice bromowej).
W małej sali wystawowej WBP (tam zresztą Hartwig miał swoją pierwszą w życiu wystawę) zobaczymy także albumy i inne publikacje artysty, a także zdjęcia samego Edwarda Hartwiga pochodzące ze zbiorów Biblioteki.
Autorzy prac biorących udział w wystawie:
Anna Asyngier-Kozieł, Dorota Awiorko-Klimek, Paweł Bajew, Inez Baturo, Wiktor Bednarczuk, Jerzy Bednarski, Wojciech Beszterda, Małgorzata Bigelmajer, Tadeusz Biłozor, Paweł Błachnio, Aleksander Błoński, Andrzej Borowiec, Piotr Bryczek, Piotr Brzozowski, Tomasz Budzyński, Anna Burdzanowska, Iwona Burdzanowska, Stanisław Butrym, Jerzy Chaberek, Tadeusz Jan Chmielewski, Czesław Czapliński, Tomasz Dobiszewski, Janusz Czarnecki, Damian Danak, Lucjan Demidowski, Ladislav Drezdovicz, Stanisław Ekier, Igor Feciak, Alek Figura, Jacek Fijałkowski, Zenon Filipow, Janusz Fogler, Marius Foltanski, Katarzyna Fortuna, Piotr Gąsior, Stanisław Gąsior, Waldemar Gołdziński, Ikar Gzik-Andrzejewski, Dariusz Hankiewicz, Ewa Hartwig-Fijałkowska, Magdalena Hlawacz, Roman Hlawacz, Adam Holweg, Paweł Janczaruk, Leszek Jastrzębiowski, Grzegorz Józefczuk, Ryszard Kisiela, Mirosław Koczkodaj, Wojciech Kornet, Maja Kotarska, Cezary Kowalczuk, Andrzej Kowalik, Antoni Kreis, Edward Kruk, Przemysław Krupski, Janusz Kobyliński, Leszek Kurpiewski, Stanisław Kusiak, Maciej Kuszela, Henryk Kuś, Krzysztof anin Kuzko, Marcin Kwarta, Agata Kwaśniewska, Jarosław Kwiatkowski, Jerzy Lewczyński, Dorota Lewińska, Katarzyna Łata-Wrona, Krystyna Łyczywek, Piotr Maciuk, Jarek Majcher, Franciszek Mazur, Mariusz Paweł Mazur, Leszek Mądzik, Jerzy Mąkowski, Stanisław Michalski, Rafał Michałowski, Bogusław Michnik, Janusz Mielczarek, Jacek Mirosław, Tomasz Młynarczyk, Daniel Mróz, Janusz Musiał, Franciszek Mazur, Stanisława Nazaruk, Władysław Nielipiński, Zbigniew Nita, Piotr Maciej Nowak, Dorota Nowakowska, Waldemar Nowiński, Sławomir Oszywa, Zdzisław Pacholski, Benjamin Parker, Grzegorz Pawlak, Jerzy Piątek, Paweł Pierściński, Jerzy Piwowarczyk, Maciej Plewiński, Zbigniew Podsiadło, Barbara Polakowska, Andrzej Polakowski, Robert Pranagal, Krzysztof Pruszkowski, Anna Edyta Przybysz, Tadeusz Ptasiński, Łukasz Resiak, Izabella Retkowska, Janusz Rosikoń, Andrzej Ruciński, Zdzisław Rynkiewicz, Katarzyna Sadurska, Krzysztof Sak, Tomek Sikora, Michał Skałba, Max Skrzeczkowski, Zygmunt Sobień, Tomasz Sobieraj, Magdalena Anna Soczewka, Mateusz Stachyra, Zbigniew Staniszewski, Waldemar Stępień, Maciej Stobierski, Timm Stütz, Marcin Sudziński, Brunon Szczapiński, Jacek Szczerbaniewicz, Marek Szymański, Stefan Szypulski, Pavel Smid, Ignacy Tokarczuk, Stanisław Turski, Krzysztof Wasilczyk, Stanisław Waszkiewicz, Mariusz Wideryński, Jerzy Wiklendt, Grzegorz Winnicki, Marta Wołosz, Michał Woźniak, Wojciech Woźniak, Mieczysław Wroński, Jacek Zaim, Karol Zienkiewicz, Paweł Znamierowski, Jola Zuchniewicz, Tadeusz Żaczek.
Wystawa prezentowana będzie do 15 października w godzinach pracy biblioteki. Po ekspozycji zostanie przekazana do Zbiorów Specjalnych Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego.
"W hołdzie Hartwigowi"
Wernisaż: 8.09.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 15.10.2009
Galeria Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej, ul. Narutowicza 4, Lublin
Na wystawie zobaczymy 150 prac rozmaitych autorów – każdy z nich mógł na nią przeznaczyć jedną pracę. Jako pierwsza zrobiła to Ewa Hartwig-Fijałkowska ("Portret Ojca, lata 70-te", zdjęcie czarno-białe wykonane w technice bromowej).
W małej sali wystawowej WBP (tam zresztą Hartwig miał swoją pierwszą w życiu wystawę) zobaczymy także albumy i inne publikacje artysty, a także zdjęcia samego Edwarda Hartwiga pochodzące ze zbiorów Biblioteki.
Autorzy prac biorących udział w wystawie:
Anna Asyngier-Kozieł, Dorota Awiorko-Klimek, Paweł Bajew, Inez Baturo, Wiktor Bednarczuk, Jerzy Bednarski, Wojciech Beszterda, Małgorzata Bigelmajer, Tadeusz Biłozor, Paweł Błachnio, Aleksander Błoński, Andrzej Borowiec, Piotr Bryczek, Piotr Brzozowski, Tomasz Budzyński, Anna Burdzanowska, Iwona Burdzanowska, Stanisław Butrym, Jerzy Chaberek, Tadeusz Jan Chmielewski, Czesław Czapliński, Tomasz Dobiszewski, Janusz Czarnecki, Damian Danak, Lucjan Demidowski, Ladislav Drezdovicz, Stanisław Ekier, Igor Feciak, Alek Figura, Jacek Fijałkowski, Zenon Filipow, Janusz Fogler, Marius Foltanski, Katarzyna Fortuna, Piotr Gąsior, Stanisław Gąsior, Waldemar Gołdziński, Ikar Gzik-Andrzejewski, Dariusz Hankiewicz, Ewa Hartwig-Fijałkowska, Magdalena Hlawacz, Roman Hlawacz, Adam Holweg, Paweł Janczaruk, Leszek Jastrzębiowski, Grzegorz Józefczuk, Ryszard Kisiela, Mirosław Koczkodaj, Wojciech Kornet, Maja Kotarska, Cezary Kowalczuk, Andrzej Kowalik, Antoni Kreis, Edward Kruk, Przemysław Krupski, Janusz Kobyliński, Leszek Kurpiewski, Stanisław Kusiak, Maciej Kuszela, Henryk Kuś, Krzysztof anin Kuzko, Marcin Kwarta, Agata Kwaśniewska, Jarosław Kwiatkowski, Jerzy Lewczyński, Dorota Lewińska, Katarzyna Łata-Wrona, Krystyna Łyczywek, Piotr Maciuk, Jarek Majcher, Franciszek Mazur, Mariusz Paweł Mazur, Leszek Mądzik, Jerzy Mąkowski, Stanisław Michalski, Rafał Michałowski, Bogusław Michnik, Janusz Mielczarek, Jacek Mirosław, Tomasz Młynarczyk, Daniel Mróz, Janusz Musiał, Franciszek Mazur, Stanisława Nazaruk, Władysław Nielipiński, Zbigniew Nita, Piotr Maciej Nowak, Dorota Nowakowska, Waldemar Nowiński, Sławomir Oszywa, Zdzisław Pacholski, Benjamin Parker, Grzegorz Pawlak, Jerzy Piątek, Paweł Pierściński, Jerzy Piwowarczyk, Maciej Plewiński, Zbigniew Podsiadło, Barbara Polakowska, Andrzej Polakowski, Robert Pranagal, Krzysztof Pruszkowski, Anna Edyta Przybysz, Tadeusz Ptasiński, Łukasz Resiak, Izabella Retkowska, Janusz Rosikoń, Andrzej Ruciński, Zdzisław Rynkiewicz, Katarzyna Sadurska, Krzysztof Sak, Tomek Sikora, Michał Skałba, Max Skrzeczkowski, Zygmunt Sobień, Tomasz Sobieraj, Magdalena Anna Soczewka, Mateusz Stachyra, Zbigniew Staniszewski, Waldemar Stępień, Maciej Stobierski, Timm Stütz, Marcin Sudziński, Brunon Szczapiński, Jacek Szczerbaniewicz, Marek Szymański, Stefan Szypulski, Pavel Smid, Ignacy Tokarczuk, Stanisław Turski, Krzysztof Wasilczyk, Stanisław Waszkiewicz, Mariusz Wideryński, Jerzy Wiklendt, Grzegorz Winnicki, Marta Wołosz, Michał Woźniak, Wojciech Woźniak, Mieczysław Wroński, Jacek Zaim, Karol Zienkiewicz, Paweł Znamierowski, Jola Zuchniewicz, Tadeusz Żaczek.
Wystawa prezentowana będzie do 15 października w godzinach pracy biblioteki. Po ekspozycji zostanie przekazana do Zbiorów Specjalnych Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego.
"W hołdzie Hartwigowi"
Wernisaż: 8.09.2009, godz. 18
Wystawa czynna: do 15.10.2009
Galeria Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej, ul. Narutowicza 4, Lublin
Zakątki Łodzi
7.09.2009, 12:17:06
W Galerii Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego w Łodzi od wtorku, 8 września będzie można oglądać wystawę Tomasza Sobczaka "Tryptyk Łódzki".
To druga odsłona cyklu, gdzie głównymi bohaterami fotografii są znane i nieznane zakątki Łodzi. Sam autor tak mówi o projekcie: - Prezentacja poszczególnych cykli wystawy "Tryptyk Łódzki" odsłania źródła moich zachwytów i refleksji. Bywa, że czuję spełnienie, kiedy piękno, które dostrzegam w zupełnie niepozornych okolicznościach, zapisuję na kształt harmonii kompozycji.
"Tryptyk Łódzki" – Tomasz Sobczak
Wystawa czynna: od 8.09.2009 do 21.09.2009
Galeria Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego, ul. Piotrkowska 102, Łódź
To druga odsłona cyklu, gdzie głównymi bohaterami fotografii są znane i nieznane zakątki Łodzi. Sam autor tak mówi o projekcie: - Prezentacja poszczególnych cykli wystawy "Tryptyk Łódzki" odsłania źródła moich zachwytów i refleksji. Bywa, że czuję spełnienie, kiedy piękno, które dostrzegam w zupełnie niepozornych okolicznościach, zapisuję na kształt harmonii kompozycji.
"Tryptyk Łódzki" – Tomasz Sobczak
Wystawa czynna: od 8.09.2009 do 21.09.2009
Galeria Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego, ul. Piotrkowska 102, Łódź
Rozmowa z artystami
7.09.2009, 12:10:11
W Starej Galerii ZPAF w Warszawie we wtorek, 8 września odbędzie się spotkanie z Tomkiem Sikorą i Renatą Plagą, autorami wystawy "Usłyszane w ciszy". Spotkanie poprowadzi Basia Sokołowska.
"Usłyszane w ciszy" to projekt multimedialny, którego głównym tematem jest cisza – ta zewnętrzna, z którą spotykamy się coraz rzadziej w hałaśliwym pędzie cywilizacji, a także wyciszenie wewnętrzne, w którym usłyszeć można głos prawdziwego siebie.
Projekt składa się z trzech części - fotografii pejzażowych Tomka Sikory, muzyki Mateusza Kwiatkowskiego oraz krótkich form poetyckie Renaty Plagi, autorki, z którą Tomek Sikora współpracował już przy projekcie "Kobieta".
Tomek Sikora - ur. w 1948 roku. W 1983 wyemigrował do Australii, gdzie prowadził zajęcia w Victorian College of the Arts oraz pracował dla największych agencji fotograficznych. Zrealizował cztery światowe kampanie reklamowe: singapurskich linii lotniczych, hoteli Intercontiental, Sony, Levisa. W 1990 zdobył złoto w Międzynarodowym Konkursie (AWARD International Art Directors Awards in Sydney). W Europie był nagradzany na festiwalach: Golden Drum, Kreaturze, Epice, Cracfilmie. W 1996 zrealizował wystawy w Jackman Gallery in Melbourne, w Australii i w Europie. W 1999 opracował projekt Transparency of Things - wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej. Od 2002 roku prowadzi zajęcia w wielu szkołach fotografii w Warszawie.
Renata Plaga - ur. 1973. Absolwentka Socjologii UW i PDSD UW. Zawodowo zajmuje się komunikowaniem. Pracowała dla MillwardBrown SMG-KRC, Ogilvy, Draft AdFabrika FCB, Young & Rubicam Poland, Profilii, Capitolu, "Zwierciadła", "Twojego Stylu", Prószyńskiego. Dla VFP Communication pisała o trendach w kreacji reklamowej. Jej teksty można przeczytać między innymi w albumie "Kreatywne Rozwiązania 2006". W 2007 zadebiutowała filmem dokumentalnym "Realna Utopia".
Spotkanie: 8.09.2009, godz. 18
Stara Galeria ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
"Usłyszane w ciszy" to projekt multimedialny, którego głównym tematem jest cisza – ta zewnętrzna, z którą spotykamy się coraz rzadziej w hałaśliwym pędzie cywilizacji, a także wyciszenie wewnętrzne, w którym usłyszeć można głos prawdziwego siebie.
Projekt składa się z trzech części - fotografii pejzażowych Tomka Sikory, muzyki Mateusza Kwiatkowskiego oraz krótkich form poetyckie Renaty Plagi, autorki, z którą Tomek Sikora współpracował już przy projekcie "Kobieta".
Tomek Sikora - ur. w 1948 roku. W 1983 wyemigrował do Australii, gdzie prowadził zajęcia w Victorian College of the Arts oraz pracował dla największych agencji fotograficznych. Zrealizował cztery światowe kampanie reklamowe: singapurskich linii lotniczych, hoteli Intercontiental, Sony, Levisa. W 1990 zdobył złoto w Międzynarodowym Konkursie (AWARD International Art Directors Awards in Sydney). W Europie był nagradzany na festiwalach: Golden Drum, Kreaturze, Epice, Cracfilmie. W 1996 zrealizował wystawy w Jackman Gallery in Melbourne, w Australii i w Europie. W 1999 opracował projekt Transparency of Things - wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej. Od 2002 roku prowadzi zajęcia w wielu szkołach fotografii w Warszawie.
Renata Plaga - ur. 1973. Absolwentka Socjologii UW i PDSD UW. Zawodowo zajmuje się komunikowaniem. Pracowała dla MillwardBrown SMG-KRC, Ogilvy, Draft AdFabrika FCB, Young & Rubicam Poland, Profilii, Capitolu, "Zwierciadła", "Twojego Stylu", Prószyńskiego. Dla VFP Communication pisała o trendach w kreacji reklamowej. Jej teksty można przeczytać między innymi w albumie "Kreatywne Rozwiązania 2006". W 2007 zadebiutowała filmem dokumentalnym "Realna Utopia".
Spotkanie: 8.09.2009, godz. 18
Stara Galeria ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Pytanie o korzenie
4.09.2009, 12:59:51
W ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur TERYTORIUM 2009 w Łodzi będziemy mogli obejrzeć wystawę "Anabasis – rytuały powrotu do domu".
Tytuł wystawy przywołuje jako metaforę wędrówki mitycznych bohaterów. Cel tych podróży i sam akt powrotu stoją w centrum zainteresowania zaproszonych do projektu artystów. Każdy z nich zmierzy się z uniwersalnym pytaniem o zakorzenienie, powrót i znaczenie miejsca dla kształtowania się tożsamości człowieka. Naświetleniu ulegają napięcia między przestrzenią prywatną i publiczną, architekturą i miastem, wreszcie różnymi sposobami ich doświadczania.
Do postawienia takich pytań inspiruje sama Łódź wraz z jej okaleczoną historią. Wystawa znajdzie miejsce w zabytkowej rezydencji fabrykanckiej – obiekcie zamieszkiwanym niegdyś przez wielopokoleniową rodzinę, a potem przechodzącym w ręce kolejnych przypadkowych właścicieli. Pałac Ludwika Grohmana pozwoli na nowo snuć opowieść o skomplikowanych powrotach do domu w ich mitologicznym, politycznym i osobistym wymiarze.
Do wystawy zostało zaproszono ponad 20 artystów pracujących w rozmaitych mediach: od instalacji i rzeźby po fotografię i wideo. W projekcie wezmą udział twórcy o utwierdzonej pozycji lub zdobywający uznanie na arenie międzynarodowej. Po raz pierwszy publiczność polska będzie mogła poznać prace takich artystów, jak Helena Almeida czy Elizabeth Diller. Wyjątkowym wydarzeniem będzie także premierowy pokaz unikatowych Polaroidów sławnego reżysera filmowego Andrieja Tarkowskiego.
Znaczną część wystawy stanowić będą specjalne produkcje. Nowe prace pokażą m.in. tak uznani twórcy, jak Pedro Cabrita Reis, Rita Sobral Campos, Sharon Lockhart, Adrian Paci czy artystka pochodzenia polskiego mieszkająca w Berlinie – Kasia Fudakowski. Nową serię fotografii we współpracy ze studentami łódzkiej ASP przygotuje Vera Lutter. Na wystawie znajdą się również uznane już prace Yeal Bartany, duetu Hubbard & Birchler czy Agnieszki Polskiej.
"Anabasis. Rytuały powrotu do domu"
Wernisaż: 5.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 4.10.2009
Willa Ludwika Grohmana, ul. Tylna 9/11, Łódź
Tytuł wystawy przywołuje jako metaforę wędrówki mitycznych bohaterów. Cel tych podróży i sam akt powrotu stoją w centrum zainteresowania zaproszonych do projektu artystów. Każdy z nich zmierzy się z uniwersalnym pytaniem o zakorzenienie, powrót i znaczenie miejsca dla kształtowania się tożsamości człowieka. Naświetleniu ulegają napięcia między przestrzenią prywatną i publiczną, architekturą i miastem, wreszcie różnymi sposobami ich doświadczania.
Do postawienia takich pytań inspiruje sama Łódź wraz z jej okaleczoną historią. Wystawa znajdzie miejsce w zabytkowej rezydencji fabrykanckiej – obiekcie zamieszkiwanym niegdyś przez wielopokoleniową rodzinę, a potem przechodzącym w ręce kolejnych przypadkowych właścicieli. Pałac Ludwika Grohmana pozwoli na nowo snuć opowieść o skomplikowanych powrotach do domu w ich mitologicznym, politycznym i osobistym wymiarze.
Do wystawy zostało zaproszono ponad 20 artystów pracujących w rozmaitych mediach: od instalacji i rzeźby po fotografię i wideo. W projekcie wezmą udział twórcy o utwierdzonej pozycji lub zdobywający uznanie na arenie międzynarodowej. Po raz pierwszy publiczność polska będzie mogła poznać prace takich artystów, jak Helena Almeida czy Elizabeth Diller. Wyjątkowym wydarzeniem będzie także premierowy pokaz unikatowych Polaroidów sławnego reżysera filmowego Andrieja Tarkowskiego.
Znaczną część wystawy stanowić będą specjalne produkcje. Nowe prace pokażą m.in. tak uznani twórcy, jak Pedro Cabrita Reis, Rita Sobral Campos, Sharon Lockhart, Adrian Paci czy artystka pochodzenia polskiego mieszkająca w Berlinie – Kasia Fudakowski. Nową serię fotografii we współpracy ze studentami łódzkiej ASP przygotuje Vera Lutter. Na wystawie znajdą się również uznane już prace Yeal Bartany, duetu Hubbard & Birchler czy Agnieszki Polskiej.
"Anabasis. Rytuały powrotu do domu"
Wernisaż: 5.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: do 4.10.2009
Willa Ludwika Grohmana, ul. Tylna 9/11, Łódź
Mieszkańcy wyspy
3.09.2009, 13:12:07
W Gdańskim Archipelagu Kultury 4 września odbędzie się wernisaż multimedialny wystawy "Tajemnica drewnianej skrzynki - ocalona pamięć".
Wystawa składa się z pokazu multimedialnego zdigitalizowanych szklanych negatywów odnalezionych przypadkowo na Wyspie Sobieszewskiej. Wszystkie zdjęcia wykonał Władysław Gadulski. Połowa zdjęć została zrobiona prawdopodobnie na Kresach, gdzie przed wojną mieszkali bohaterowie fotografii, dalsza część już w ich nowych domach na Wyspie Sobieszewskiej. Szklane negatywy pochodzą prawdopodobnie z lat 1945 - 1950. Jest ich 134 sztuki: format 4,5 x 6 cm, 9 x 12 cm. Materiały fotograficzne były niemieckie, firm Agfa oraz Opta.
Podczas pokazu fotografie zostaną opatrzone autorskim komentarzem ich spadkobierczyni - Anny Boismard.
"Tajemnica drewnianej skrzynki - ocalona pamięć"
Wernisaż: 4.09.2009, godz.: 18
Wystawa czynna: do 4.10.2009
Gdański Archipelag Kultury Wyspa Skarbów, Wyspa Sobieszewska, ul. Turystyczna 3, Gdańsk
Wystawa składa się z pokazu multimedialnego zdigitalizowanych szklanych negatywów odnalezionych przypadkowo na Wyspie Sobieszewskiej. Wszystkie zdjęcia wykonał Władysław Gadulski. Połowa zdjęć została zrobiona prawdopodobnie na Kresach, gdzie przed wojną mieszkali bohaterowie fotografii, dalsza część już w ich nowych domach na Wyspie Sobieszewskiej. Szklane negatywy pochodzą prawdopodobnie z lat 1945 - 1950. Jest ich 134 sztuki: format 4,5 x 6 cm, 9 x 12 cm. Materiały fotograficzne były niemieckie, firm Agfa oraz Opta.
Podczas pokazu fotografie zostaną opatrzone autorskim komentarzem ich spadkobierczyni - Anny Boismard.
"Tajemnica drewnianej skrzynki - ocalona pamięć"
Wernisaż: 4.09.2009, godz.: 18
Wystawa czynna: do 4.10.2009
Gdański Archipelag Kultury Wyspa Skarbów, Wyspa Sobieszewska, ul. Turystyczna 3, Gdańsk
Jubileusz parku narodowego
3.09.2009, 12:29:45
Od 4 września w Biurze Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze będziemy mogli oglądać wystawę fotografii "50 lat Karkonoskiego Parku Narodowego".
Celem wystawy jest pokazanie przyrody Karkonoszy jako tematu i inspiracji do działań twórczych. Autorzy prezentują indywidualne podejście do zagadnienia. Dzięki zastosowaniu różnych technik fotograficznych: od klasycznej fotografii czarno-białej po zaawansowane techniki cyfrowe, powstała przekrojowa wystawa ukazującą wielowarstwowe piękno Karkonoszy.
W wystawie biorą: Marek Arcimowicz, Janina Hobgarska, Piotr Krzaczkowski, Krzysztof Kuczyński, Zbigniew Kulik, Michał Makowski, Jorg Meinert, Tomasz Mielech, Janusz Moniatowicz, Wacław Narkiewicz, Tomasz Olszewski, Andrzej Raj, Roman Rąpała, Krzysztof Romańczukiewicz, Barbara Wieniawska - Raj, Jerzy Wiklendt, Waldemar Wydmuch, Wojciech Zawadzki.
wernisaż: 4.09.2009, godz. 18
wystawa czynna: do 30.10.2009
Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1, Jelenia Góra
Celem wystawy jest pokazanie przyrody Karkonoszy jako tematu i inspiracji do działań twórczych. Autorzy prezentują indywidualne podejście do zagadnienia. Dzięki zastosowaniu różnych technik fotograficznych: od klasycznej fotografii czarno-białej po zaawansowane techniki cyfrowe, powstała przekrojowa wystawa ukazującą wielowarstwowe piękno Karkonoszy.
W wystawie biorą: Marek Arcimowicz, Janina Hobgarska, Piotr Krzaczkowski, Krzysztof Kuczyński, Zbigniew Kulik, Michał Makowski, Jorg Meinert, Tomasz Mielech, Janusz Moniatowicz, Wacław Narkiewicz, Tomasz Olszewski, Andrzej Raj, Roman Rąpała, Krzysztof Romańczukiewicz, Barbara Wieniawska - Raj, Jerzy Wiklendt, Waldemar Wydmuch, Wojciech Zawadzki.
wernisaż: 4.09.2009, godz. 18
wystawa czynna: do 30.10.2009
Biuro Wystaw Artystycznych, ul. Długa 1, Jelenia Góra
Gabinet osobliwości
3.09.2009, 12:22:42
Nicolas Grospierre to artysta urodzony w Szwajcarii (1975), Francuz polskiego pochodzenia, który wychował się, mieszka i pracuje w Polsce. Grospierre znany jest jako wybitny artysta, fotograf architektury, współautor nagrodzonego Złotym Lwem pawilonu "Hotel Polonia" na Biennale Architektury w Wenecji w 2008 roku. Fotografie artysty będziemy mogli oglądać od 4 września w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej.
Zdjęcia dokumentalne budynków jego autorstwa nie przyciągałyby zapewne takiej uwagi publiczności i krytyki, gdyby nie stanowiły zaledwie punktu wyjścia do dalszej pracy mającej na celu wydobycie głębszych sensów kryjących się za fasadą tego czy innego obiektu. W twórczości Grospierre\'a punktem zwrotnym, momentem przewartościowania tradycyjnej formuły dokumentu była "Biblioteka" (2006), w której artysta podjął próbę zwizualizowania nie tyle samego budynku - konkretnego w swym architektonicznym kształcie i materialnym wymiarze - lecz jego idei.
O ile biblioteka zakłada pewien poziom racjonalności i opanowania w formie katalogu ciągle wymykającej się wiedzy, o tyle gabinet kolekcjonera (niem. Kunstkammer) otwiera nas na związaną z doświadczeniem estetycznym dowolność i nieprzewidywalność procesu gromadzenia rzeczy noszących znamiona sztuki. Nie jest to może szaleństwo gabinetów osobliwości - wszelkiej maści "Wunderkamer" - ale nie jest to także porządek Biblioteki, Muzeum, czy Archiwum. W chronologicznym następstwie wystaw składających się na twórczość Grospierre\'a "Kunstkamera" nieprzypadkowo następuje po "Bibliotece" i "Mauzoleum".
W "Kunstkamerze" Grospierre\'a mniej interesuje oryginalność, bardziej derridiańska różnica i powtórzenie rozgrywające się pomiędzy kolejnymi, równoległymi względem siebie płaszczyznami ścian tworzących oktagonalną przestrzeń ekspozycji. Tylko pozornie artysta wycofuje się z charakterystycznych dla siebie fascynacji modernizmem. W przewrotny sposób inspiruje się formalnymi eksperymentami Gustawa Flauberta i Georgesa Pereca, w budzącym respekt sposobie pracy nawiązuje do Paula Cezanne\'a, ale także powtarzającego dawnych mistrzów Pabla Picassa, nie boi się porównań z twórczością takich gigantów nowoczesności jak Eduard Manet i Gustaw Courbet. Czy to wszystko możliwe? Czy w jednym, niewielkich rozmiarów gabinecie można pomieścić tak wiele?
"Kunstkamera" - Nicolas Grospierre
Wernisaż: 4.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: 27.09.09
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa
Zdjęcia dokumentalne budynków jego autorstwa nie przyciągałyby zapewne takiej uwagi publiczności i krytyki, gdyby nie stanowiły zaledwie punktu wyjścia do dalszej pracy mającej na celu wydobycie głębszych sensów kryjących się za fasadą tego czy innego obiektu. W twórczości Grospierre\'a punktem zwrotnym, momentem przewartościowania tradycyjnej formuły dokumentu była "Biblioteka" (2006), w której artysta podjął próbę zwizualizowania nie tyle samego budynku - konkretnego w swym architektonicznym kształcie i materialnym wymiarze - lecz jego idei.
O ile biblioteka zakłada pewien poziom racjonalności i opanowania w formie katalogu ciągle wymykającej się wiedzy, o tyle gabinet kolekcjonera (niem. Kunstkammer) otwiera nas na związaną z doświadczeniem estetycznym dowolność i nieprzewidywalność procesu gromadzenia rzeczy noszących znamiona sztuki. Nie jest to może szaleństwo gabinetów osobliwości - wszelkiej maści "Wunderkamer" - ale nie jest to także porządek Biblioteki, Muzeum, czy Archiwum. W chronologicznym następstwie wystaw składających się na twórczość Grospierre\'a "Kunstkamera" nieprzypadkowo następuje po "Bibliotece" i "Mauzoleum".
W "Kunstkamerze" Grospierre\'a mniej interesuje oryginalność, bardziej derridiańska różnica i powtórzenie rozgrywające się pomiędzy kolejnymi, równoległymi względem siebie płaszczyznami ścian tworzących oktagonalną przestrzeń ekspozycji. Tylko pozornie artysta wycofuje się z charakterystycznych dla siebie fascynacji modernizmem. W przewrotny sposób inspiruje się formalnymi eksperymentami Gustawa Flauberta i Georgesa Pereca, w budzącym respekt sposobie pracy nawiązuje do Paula Cezanne\'a, ale także powtarzającego dawnych mistrzów Pabla Picassa, nie boi się porównań z twórczością takich gigantów nowoczesności jak Eduard Manet i Gustaw Courbet. Czy to wszystko możliwe? Czy w jednym, niewielkich rozmiarów gabinecie można pomieścić tak wiele?
"Kunstkamera" - Nicolas Grospierre
Wernisaż: 4.09.2009, godz. 19
Wystawa czynna: 27.09.09
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa