Aktualności
Śladami Jana Kiepury
11.11.2012, 19:57:25
Sosnowieckie Centrum Sztuki serdecznie zaprasza na wystawę "Śladami Jana Kiepury" w prestiżowej Galerii Extravagance. Wystawa potrwa do 9 grudnia. Na wernisaż wstęp wolny.
Wystawa "Śladami Jana Kiepury" jest pokłosiem pleneru fotograficznego, który odbył się w tym roku w maju w Beskidzie Niskim w Wysowej Zdroju. Miejsce wybrano z uwagi na bliskie sąsiedztwo Krynicy, z którą Jan Kiepura był związany, a temat zaproponowano w związku ze 110. rocznicą uzyskania przez Sosnowiec praw miejskich. Plener odbył się w ramach XV Sosnowieckich Spotkań Artystycznych. Od pięciu lat na wyodrębniony plener fotograficzny zapraszani są nie tylko fotografowie z regionu śląskiego, ale również goście z całej Polski.
W ostatnich latach uczestnikami pleneru były takie osoby jak: Waldemar Jama, Andrzej Koniakowski, Jowita Mormul, Gabriela Buzek - Garzyńska, Antoni Kreis, Krzysztof Pilecki, Krzysztof Niesporek, Stanisław Michalski (to tylko niektórzy), a w tym roku swoją obecnością plener uświetnili członkowie ZPAF: Jolanta Rycerska (prezes ZPAF), Andrzej Zygmuntowicz, Katarzyna Łata - Wrona (prezes okręgu śląskiego), Zbigniew Podsiadło (prezes okręgu górskiego), Maciej Stobierski, Marek Wesołowski, Piotr Borowicz, Jerzy Łakomski, Janusz Musiał oraz Ewa Zawadzka- profesor sztuk plastycznych ASP w Katowicach.
Indyjskie transfery
11.11.2012, 13:56:44
Wrocławski Firlej (ul. Grabiszyńska 56, Wrocław) zaprasza na wystawę Norberta Ptaka pt. "Indyjskie transfery", której otwarcie nastąpi 15 listopada o godz. 19. Podczas wernisażu zaprezentowany zostanie również slideshow. Wystawa czynna będzie do 9 grudnia.
Cykl zdjęć Norberta Ptaka pt. „Indyjskie transfery” przedstawia portrety ludzi, których autor spotkał podczas swojej ostatniej podróży do Indii. Fotografie wykonane zostały aparatem cyfrowym, a następnie zreprodukowane techniką transferu polaroidowego. Technika ta polega na przeniesieniu, poprzez kontakt bezpośredni i fizyczny, naświetlonej emulsji fotograficznej na zwykłą kartkę papieru. Jest ona nieprzewidywalna, kapryśna, kryje w sobie zagadkę i przynosi zaskakujące rezultaty. Zmienia bowiem kolory, rozmywa kształty, narusza brutalnie obraz bez świadomej ingerencji artysty, dając w nagrodę oniryczne i malarskie efekty. Zupełnie jak Indie, do których autor wciąż powraca. Kraj ten, jak żaden inny, wpisuje się w różne aspekty definicji słowa „transfer”. Od transferu jako formy przemieszczania się - wszak Hindusi to „naród w drodze”, pielgrzymi w ciągłym ruchu, aż po transfer duchowy - Samsarę, czyli wędrówkę dusz. W hinduizmie to również niekończący się cykl narodzin i śmierci, a także proces przemian, któremu podlega wszystko, włącznie z naszymi uczuciami i myślami.
Jak mówi sam fotograf: Indie to dla mnie miejsce pełne magii i niespodzianek. Kolory, zapachy, dźwięki i obrazy obezwładniają zmysły. Ludzie, których tradycja, religia i duchowość są wciąż żywe. Każda sportretowana osoba odsłania przed nami swoją historię, a ich twarze mówią więcej, niż można by powiedzieć słowami. Indie są dla mnie światem, który można odkrywać wciąż na nowo, bez końca.
Norbert Ptak. Urodzony w grudniu 1975 roku we Wrocławiu. Fotograf, grafik, podróżnik. Zafascynowany ludźmi i fotografią portretową. Odwiedził z plecakiem i aparatem między innymi Indie, Nepal, Tajlandię, Kambodżę, Indonezję, Maroko, Egipt, Turcję. Zakochany w Azji, a w szczególności w subkontynencie Indyjskim.
Archiwum Metropolis odsłona 1
6.11.2012, 10:24:44
W środę, 7 listopada o godz, 16.30 w Muzeum Miejskim w Tychach odbędzie się wernisaż pierwszej odsłony "Archiwum Metropolis". Jest ono pokazywane w ramach projektu "Metropolis", który współtworzą m.in.: Mikołaj Długosz, Wojciech Nowicki, Łukasz Trzciński, Marco Zürcher, Matteo Terzaghi. Wystawa czynna do 28 listopada.
„Projekt Metropolis" stawiając sobie za cel wykonanie artystycznego, badawczego programu w aglomeracji i stworzenie nowej ikonografii regionu, nie pomija przeszłości już zapisanej w obrazach, dźwiękach czy dokumentach. „Archiwum Metropolis" to pierwsza odsłona dokumentująca proces poszukiwawczy dokonany przez artystów biorących udział w projekcie. Kładzie nacisk na teraźniejszą (ukierunkowaną na przyszłość) wartość archeologicznego aktu przepisywania, redefinicji, ale i szukania innych wersji historii zawłaszczanych przez dominujące dyskursy, a także wagę jednostkowej pamięci pomieszczonej w odzyskanych zdjęciach i dokumentach.
Wystawa złożona jest z kilku symultanicznych projekcji (slide-show), stanowiąc reprezentatywny wybór z poszukiwań w archiwach przez Mikołaja Długosza, Wojciecha Nowickiego, Matteo Terzaghiego, Łukasza Trzcińskiego i Marco Zürchera.
Poszukiwani Goethe-Guerilla 2013!
2.11.2012, 17:34:51
Już w styczniu ruszy w Krakowie kolejna edycja Goethe-Guerilla! Poszukiwani są Młodzi-Kreatywni z pomysłem na projekt z obszaru muzyki, filmu, sztuk wizualnych lub performatywnych, literatury i języków, być może nauk społecznych... Z pomysłem związanym lub wynikającym z kultury niemieckiej. Goethe-Guerilla to niesamowita możliwość zrealizowania artystycznego pomysłu!
Goethe-Institut w Krakowie serdecznie zaprasza Młodych, Kreatywnych i Aktywnych – osoby w wieku od 19 do 25 lat, pełne zapału i pasji, dysponujące czasem – do udziału w kolejnej edycji projektu Goethe-Guerilla! Przez cały 2012 rok Goethe-Guerilla zajmowali się w swoich projektach zagadnieniami takimi jak terytorium/ przestrzeń (publiczna, miejska, międzyludzka, niczyja...); świeżość/ wolność/ swoboda; znak/ symbol/ tożsamość/ język. W roku 2013 chcemy to kontynuować – i aktywnie rozwijać!
Może stać się częścią Goethe-Guerilla każdy, kto:
ma między 19 a 25 lat,
mieszka w Krakowie lub okolicy,
jest osobą kreatywną,
język niemiecki nie jest dlań całkiem obcy,
chce z nami zrealizować swój pomysł,
chce zdobyć nowe doświadczenia,
ma czas, aby zaangażować się w realizację projektów oraz działania Goethe-Guerilla w okresie od grudnia 2012 do grudnia 2013.
Goethe-Guerilla zaproszeni do udziału w projekcie wraz z Goethe-Institut wspólnie zrealizują swoje projekty.
Goethe-Guerilla to:
możliwość realizacji swoich projektów w pełnej zapału i pomysłów grupie;
działania warsztatowe i wspólnie organizowane akcje;
okazja do aktywnego zaangażowania, doskonalenia się i kreatywnego rozwoju;
aktywne włączenie swojego projektu w Program Wydarzeń Goethe-Institut w Krakowie;
okazja do poznania specyfiki działań międzynarodowej instytucji kultury;
doskonała okazja do wymiany dotychczasowych i zdobycia nowych doświadczeń;
ciekawe kontakty oraz bezcenne doświadczenie.
Goethe-Guerilla zaowocuje serią projektów kulturalnych, które w 2013 roku wzbogacą program wydarzeń Goethe-Institut w Krakowie.
Wszyscy chcący współtworzyć Goethe-Guerilla proszeni są o zgłaszanie się poprzez wypełnienie formularza dostępnego na www.goethe-guerilla.pl i przesłanie go w terminie do 11 listopada 2012 na adres: guerilla@krakau.goethe.org, koniecznie z hasłem: Goethe-Guerilla w tytule maila! Drugi etap kwalifikacji zaplanowany jest w dniach 26 oraz 27 listopada.
W stronę fotografii
31.10.2012, 17:29:20
Do 20 listopada Galeria Pauza (ul. Floriańska 18/5, Kraków) zaprasza na wyjątkową wystawę Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
W stronę fotografii - wystawa studentów, pedagogów i absolwentów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Wystawa „W stronę Fotografii” jest jednym z wydarzeń prezentowanych w ramach I Wyszechradzkiego Projektu Artystyczno – Naukowego „W Stronę Obrazu – Fotografia w Europie Środkowej”, pomyślanego jako platforma wymiany doświadczeń w dziedzinie fotografii między artystami, teoretykami, animatorami sztuki i środowiskiem akademickim z czterech krajów: Czech, Polski, Słowacji i Węgier. Wystawa jest jednym z elementów, dzięki którym Organizatorzy i Partnerzy Projektu mogą podjąć próbę stworzenia Obrazu Współczesnej Fotografii tego rejonu Europy, jakkolwiek byłby on cząstkowy i niedoskonały. Wystawa „W stronę fotografii” prezentuje prace studentów, pedagogów i absolwentów Wydziału Sztuki UP , realizowane według określonych założeń ideowych i formalnych. Jednym z nich jest rozumienie dzisiejszej fotografii jako medium występującego w sztuce w różnych rolach i postaciach. Na wystawie można zobaczyć „czystą” fotografię, ale także rysunki, grafiki, instalacje i filmy. Tytułowe słowa „W stronę fotografii” są kluczem do wyboru prac, w których fotografia jest często ukryta, drugoplanowa, ale w kontekście różnorodności postaw twórczych pokazuje swoje istotne znaczenie dla wyrazu dzieła.
TIFF 2012 // Proces w konstrukcji
26.10.2012, 22:53:07
Ponad dwudziestu fotografów, teoretyków sztuki i kuratorów z siedmiu państw. Pięć sekcji tematycznych oraz kilkanaście wystaw uznanych artystów oraz najlepszych studentów z czterech szkół fotograficznych, na trzech dużych przestrzeniach, w różnych częściach miasta. Wernisaże, inspirujące spotkania oraz debaty, a to wszystko w ramach drugiej edycji Trochę Innego Festiwalu Fotografii // TIFF 2012.
Tegoroczna odsłona wrocławskiego TIFF 2012 będzie miała charakter niezwykle dynamiczny oraz twórczy, a zaprezentowane dzieła powstaną między innymi w trakcie Festiwalu. Uczestnikom i zwiedzającym będzie więc stale towarzyszył proces kreacji, atmosfera ciągłej zmiany oraz odkrywania tajemnicy tworzenia. Artyści i teoretycy fotografii z Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Polski przedstawią własną interpretację hasła „proces w konstrukcji”, próbując tym samym wciągnąć widza w niezwykłą relację pomiędzy twórcą a odbiorcą, czytelnikiem a autorem.
Ponad trzydzieści lat po tym, jak w Łodzi podjęto się innowacyjnego eksperymentu „Konstrukcja w procesie”, który był próbą zmierzenia się z brakiem dialogu pomiędzy społeczeństwem a sztuką, ponawiamy te starania, wybierając za główne medium tej relacji fotografię – wyjaśnia Maciej Bujko fotograf i dyrektor programowy TIFF – Formuła Festiwalu będzie skupiona wokół działań konstrukcyjnych i oddolnych, wykorzystując tak naprawdę dwa kanały kontaktu z widzem -rzeczywisty i wirtualny. Życie przenosi się do Internetu, dlatego też chcąc dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, wiele działań festiwalowych będziemy relacjonować na bieżąco za pośrednictwem naszej strony internetowej. Już od 26 października na stronie www.tiff.wroc.pl będzie można śledzić proces kreowania wystawy, przewidzianej w ramach Programu Głównego. Etap wirtualnej relacji będzie jednocześnie wstępem do wiodącego punktu całego wydarzenia - ekspozycji trzech artystów: Dity Pepe, Saschy Weidner oraz Grzegorza Przyborka, która zostanie zaprezentowana podczas głównego weekendu Festiwalu.
8 – 11 LISTOPADA // WEEKEND OTWARCIA FESTIWALU
W czwartek 8 listopada w Centrum Festiwalowym w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, o godzinie 18.00, z udziałem zaproszonych gości oraz zaangażowanych artystów, odbędzie się uroczysta inauguracja Trochę Innego Festiwalu Fotografii. Następnie od godziny 19.00 do 22.00 trwać będą wernisaże wystaw w ramach czterech z pięciu sekcji TIFF 2012: Programu Głównego, Publikacji, Debiutów oraz projektu Basen.
W piątek, również w Centrum Festiwalowym, będzie można spotkać się z uczestnikami poszczególnych sekcji, w tym z Grzegorzem Przyborkiem (Program Główny), Cristiną De Middel oraz Marc Feustel (Publikacje), a także z Michałem Siarkiem, Martą Zgierską i Maciejem Rukaszem (Debiuty). Tego samego dnia o godzinie 18.00 w Biurze Festiwalowym Impart, w ramach sekcji Szkoły, otwarta zostanie zbiorowa ekspozycja pt. „Private Property”, prezentującej sześć projektów fotografów młodego pokolenia - studentów Akademii Fotografii. Wieczorem zaś w Browarze Mieszczańskim będzie miało miejsce spotkanie ze wszystkimi uczestnikami Programu Głównego oraz wspólna dyskusja na temat przewodniej formuły Festiwalu – „procesu w konstrukcji”.
Trzeci dzień TIFF 2012 rozpoczną spotkania z Marcinem Kwietniem i Kamilą Kobierzyńską (Debiuty), artystami Programu Głównego: Saschą Weidnerem i Ditą Pepe, jak również z Andrew Phelpsem (Publikacje) oraz Jiří Siostrzonkiem z Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie (sekcja Szkoły). Natomiast o godzinie 18.30 w przestrzeni Muzeum Współczesnego Wrocław odbędzie się finisaż wystawy jedenastu studentów opawskiej szkoły fotografii, której kuratorami są Tomáš Pospěch oraz Vladimír Birgus. Z kolei wieczorem w Centrum Festiwalowym na Hubskiej, z pasjonatami fotografii spotkają się uczestnicy projektu Basen: Filip Berent, Przemek Branas, Mateusz Choróbski, Przemek Dzienis, Andrew Jan Hauner, Karol Kaczorowski, Tomasz Koszewnik, Maciej Nowaczyk, Anna Orłowska oraz Franciszek Orłowski. Każdy z nich, zgodnie z formułą „procesu w konstrukcji”, w udostępnionych kadziach Browaru Mieszczańskiego, będących niegdyś basenami na piwo, stworzy i zaprezentuje swoją pracę nawiązującą do medium fotograficznego.
W niedzielę 11 listopada, od godziny 12.00 do 16.30 trwać będą spotkania z artystami i kuratorami zaangażowanymi w sekcje Publikacje oraz Szkoły, między innymi z Krzysztofem Kowalskim oraz z Patrykiem Karbowskim. Weekend otwarcia zakończy diaporama Macieja Bączyka "Śladami Procesu Niespełnionej Konstrukcji".
Ostatni wernisaż Festiwalu przewidziano na 16 listopada o godz. 19.00. Na piątym piętrze Muzeum Współczesnego otwarta zostanie wystawa „Inspiracje 2.0” PWSFTviT w Łodzi, której kuratorami są Aleksandra Buczkowska i Paweł Fabjański. Jeszcze przed oficjalną inauguracją TIFF, 26 października w nowej siedzibie Wrocławskiej Szkoły Fotografii AFA, odbędzie się wernisaż wystawy "FOBOS 1 - odnaleziony". Wszystkie ekspozycje w ramach Trochę Innego Festiwalu Fotografii czynne będą do 30 listopada 2012 r.
O Festiwalu
TIFF - Trochę Inny Festiwal Fotografii powstał z myślą o dynamicznym rozwoju kultury wrocławskiej, w obrębie której wciąż niewystarczająco miejsca poświęca się fotografii. W 2011 roku podczas pierwszej, pilotażowej edycji TIFF, obudziło się w nas śmiałe pragnienie, aby odnowić wpływy wrocławskich środowisk artystycznych na polską fotografię. Powołanie do życia festiwalu jest nawiązaniem do bogatej tradycji wrocławskiej twórczości fotograficznej, która na przestrzeni lat oddziaływała na cały kraj i państwa sąsiednie. Dążymy do tego, aby TIFF wznowił ten kierunek i stał się katalizatorem dla rozwoju fotografii poprzez oferowanie środowiskom lokalnym, artystycznym i akademickim różnorodnych, nowatorskich oraz inspirujących aktywności w obrębie zarówno fotografii jak i sztuk pokrewnych.
Towarzyszy nam idea ciągłego przybliżania, zgłębiania i przeżywania fotografii na nowo. Rozumiemy fotografię jako medium istniejące w różnorodnych kontekstach i biorące na siebie różnorodne funkcje – od prostego zapisu i upowszechnienia subiektywnego obrazu rzeczywistości, przez wykorzystywane komercyjnie informowanie i przekonywanie do obrazowanego przedmiotu, aż do artystycznej kreacji nowych światów i symbolicznych przekazów. Mając świadomość ciągłej zmiany jaka zachodzi w formach aktywności oraz twórczości fotograficznej w postnowoczesnym świecie, proponujemy festiwal wielowątkowy, podlegający ciągłym przemianom, bez ustandaryzowanej formuły. Kolejne edycje TIFF obudowywane są wokół wybranego, aktualnego zagadnienia, będącego jednocześnie ważnym problemem jak i inspiracją dla twórców oraz odbiorców fotografii.
\"Dobry Dań\" - konkurs
25.10.2012, 18:00:50
W związku z ogromną popularnością telewizyjnego programu kulinarnego, emitowanego w jednej z komercyjnych stacji, redakcja Plfoto.com postanowiła ogłosić konkurs na najlepszą fotografię kulinarną. Ugotowaliście sami, a może chodzicie z aparatem do restauracji? Nieważne. Liczy się pomysłowość oraz jakość wykonania fotografii. Czas trwania do 24 listopada. Jedyne co trzeba zrobić, to w tytule, lub opisie zamieścić popularną ostatnio frazę "Dobry dań". Zwycięzca otrzyma ufundowaną przez wydawnictwo Helion ksiązkę "Fotografia kulinarna - Od zdjęcia do arcydzieła"
Polska. W poszukiwaniu diamentów
23.10.2012, 18:45:32
26 października o godz. 19, Galeria Pauza (ul. Floriańska 18/5, Kraków) zaprasza na spotkanie autorskie poświęcone książce Tomasza Wiecha: "Polska. W poszukiwaniu diamentów". Spotkanie z autorem poprowadzi Dorota Jędruch.
Pierwsza książka fotograficzna Tomasza Wiecha pt. Polska. W poszukiwaniu diamentów zabiera nas do Polski, o której milczą zarówno popularne jak i alternatywne przewodniki. To kraj zdumiewającej estetyki, ciężkiej pracy, wielkiej pustki, kraj, w którym najdziksza wizja może stać się ciałem.
Fotografie Tomasza Wiecha i teksty Michała Olszewskiego budują odrębną top listę destynacji wartych odwiedzenia. W tej podróży jest jesiennie, ale i kolorowo, smutno ale i czasami zabawnie. Mijane krajobrazy opowiadają o naszych marzeniach, aspiracjach i tęsknotach.
Autorzy:
Tomasz Wiech - z wykształcenia politolog. Student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie. W latach 2004 – 2010 związany był z Gazetą Wyborczą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010) oraz Narodowego Centrum Kultury (Młoda Polska, 2011). Laureat nagrody World Press Photo 2009. W 2011 jego materiał o współczesnej Polsce znalazł się w finale konkursu Leica Oscar Barnack Award i Magnum Expression Award. Swoje zdjęcia pokazywał w Polsce, na Litwie, w Czechach, Francji, Belgi i Portugalii.
Michał Olszewski – autor reportaży, dziennikarz "Tygodnika Powszechnego", pisarz. Zajmuje się również ekologią i ochroną środowiska. Napisał m.in. książki "Do Amsterdamu", "Chwalcie łąki umajone", "Low-tech", ostatnio "Zapiski na biletach" (WAB 2010) .
Spotkanie moderować będzie Dorota Jędruch - historyk sztuki, doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UJ. Interesuje się architekturą nowoczesną (szczególnie w jej aspekcie społecznym) i sztuką współczesną. Stale współpracuje z pismem „Autoportret”. Członkini zarządu Fundacji Instytut Architektury. Pracuje w Sekcji Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie.
Fotografie Aleksandry Gach
22.10.2012, 15:44:13
Jeszcze do 13 listopada krakowska Galeria Pauza zaprasza na wystawę wyjątkowych zdjęć młodej artystki - Aleksandry Gach.
Aleksandra Gach / 17 lipca 1991 / Łódź - studentka Łódzkiej Szkoły Filmowej
cierpkie wiśnie na czubku,
patetyczne myśli/słowa w bitej śmietanie,
na sam koniec i w deserze zasiane
zostało ziarnko zwątpienia.
końcówka nie zawsze okazuje się być warta całej przebytej drogi,
lecz sama świadomość przejścia, przekroczenia swych możliwości,
sama świadomość wiary nie w coś, kogoś,
lecz właśnie w siebie, daje nam możliwość zrzucenia deseru ze stołu,
rozbicie kryształowego rodowego pucharu zasług, a jednak
cudzych, cudzych w pierwszym odruchu.
dojście do wniosku chęci późniejszego poskładania w całość.
odchodząc, jednocześnie spoglądając przez ramię, czując niesamowitą ulgę,
wracasz, przynajmniej ja wracam.
co do milimetra, okruchu, ziarenka piasku, budując tym samym
własną historię, zapis nic nie znaczących w swym pokoleniu nut,
wychodzących dalej niż przystało na pięciolinii.
horyzonty codzienności niczym wylany sok, spływający ze stołu
tworzący wodospad zdarzeń
Fotografie Waldemara Zielińskiego
17.10.2012, 13:37:58
18 października, o godz. 18.18 w Muzeum Filumenistycznym w Bystrzycy Kłodzkiej odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Waldemara Zielińskiego pt. "Moje fascynacje historią fotografii". Na ekspozycji zostaną zaprezentowane prace, które autor wykonał w ostatnich 13 latach. Wystawa czynna będzie do 16 listopada 2012 roku. Wstęp wolny.
Jakie to proste i jakie niezwykłe – fotografia, niczym zwierciadło, może nas zaprowadzić w głąb duszy, pokazać, ujawnić coś tak niewidocznego i nieuświadamianego jak własna twarz. Nosimy ją całe życie w niewiedzy, w domyśle, swoi właśni znajomi – nieznajomi. System luster, montowany ongiś w toaletkach z ruchomymi skrzydłami, upodobniającymi je przez to do średniowiecznych ołtarzy otwieranych na to, co ważne, co powinno być ujawniane odświętnie i zamykanych, żeby owo sacrum ukryć przed oczami niegodnych, ów system luster otwiera przed patrzącym sobie prosto w oczy cały rytuał postrzegania – zmultiplikowany, dostępny z każdej strony obrotu głowy, jak w dookolnym tańcu, jak na karuzeli. Portret wielokrotny, tyleż istniejący co wyimaginowany – fascynująca wizja nieskończoności w miniaturze.
Właśnie, nieskończoność. W układach, rytmach, w naturze i w upozowaniu. Od kiedy nauczono się zatrzymywać obraz rzeczywistości na kliszy, nauczono się też wykorzystywać go przeciw rzeczywistości. Kuszące jest, by przeniknąć przez materię, dotrzeć przez widzialne do jego niewidzialnego sedna. Fotografia jako manipulacja, jako mistyfikacja – nie opowieść o świecie, obraz świata, ale jego alternatywa. Odbicie – odzwierciedlenie –z dokumentu przekształcone w fikcję – przy pomocy iluzji, a może aluzji – tak, jakby tego zniekształcenia widzenia dokonała zmarszczona podmuchem wiatru powierzchnia – oto demontaż obrazu świata w tafli jeziora, zwierciadła, fotografii. Fatamorgana. Gra prawdą w fikcję. A może fikcją w prawdę?
I to jest to, co wydaje mi się w fotografiach Waldemara Zielińskiego najważniejsze – gra. Bo – zawsze – fotografia jest cytatem, zapożyczeniem, istnieniem dzięki, istnieniem wobec, wbrew, poprzez i właśnie dlatego.
/Zofia Gebhard
Waldemar Zieliński
Ukończył fizykę doświadczalną na Uniwersytecie Wrocławskim (1979) oraz fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2000). Jest członkiem Stowarzyszenia Historyków Fotografii oraz Związku Polskich Artystów Fotografików. Bierze udział w wystawach zbiorowych. Realizuje również projekty indywidualne, m. in. Fotografie milczące , Znaki Ślady, Pejzaże możliwe, Taśmy na koniec wieku, Cienie, rusz cienie, Mój teatr lalek, Tłuste plamy. Zajmuje się dydaktyką oraz publikuje prace z historii fotografii.
Dzień Gniota 2012
14.10.2012, 21:45:48
Oto nadciąga nieubłaganie kolejna edycja Dnia Gniota! 16 października, czyli już w najbliższy wtorek, wszyscy użytkownicy Plfoto będą mogli z dumą zaprezentować najbardziej nieudane zdjęcia w swoim dorobku. Gnioty mogą być zarówno wypadkiem przy pracy, jak i „dziełem” stworzonym z myślą o tym, jakże wyjątkowym dniu. Ważne, żeby każdy gniot opatrzony został opisem „Dzień Gniota”. W przeciwnym razie zdjęcie będzie wymoderowane.
TIFF 2012 // Proces w konstrukcji
9.10.2012, 16:40:31
Tegorocznej edycji Trochę Innego Festiwalu Fotografii towarzyszyć będzie idea dynamicznego i inspirującego procesu tworzenia. Po raz pierwszy formuła konstruowania wystawy będzie dostępna na bieżąco, za pośrednictwem transmisji internetowej. W ten sposób widzowie będą mogli uczestniczyć w kreacji dzieła, a zaproszeni artyści odkryją przed nimi zmienność i wolność aktu tworzenia.
Formuła „procesu w konstrukcji” opiera się na dwóch filarach: tworzeniu płaszczyzny komunikacji oraz interakcji pomiędzy artystami, jak również refleksji nad twórczością fotograficzną rozpatrywaną w czasie. Nawiązuje ona do przełomowej wystawy zatytułowanej „Konstrukcja w procesie”, która odbyła się w 1981 r. w Łodzi. Wtedy artyści zamiast prezentować gotowe prace, zdecydowali się współpracować i synergicznie stworzyć jedną, wspólną wystawę, ożywiając tym samym środowisko twórcze, wypracowując nowe modele współdziałania oraz przybliżając sztukę jej odbiorcom. Dziś my, mając na uwadze te same cele w stosunku do medium fotografii tworzymy festiwal, w ramach którego odbędzie się pięć sekcji tematycznych: Program Główny, Publikacje, Szkoły, Debiuty i projekt Basen.
W ramach Programu Głównego grupa twórców o różnym pochodzeniu, wieku, doświadczeniach ze sztuką oraz odmiennych drogach artystycznych przeprowadzi wyjątkowy eksperyment, badający problemy oraz możliwości istniejące w zmiennej i dynamicznej współczesności. Zaproszeni artyści: Dita Pepe (Czechy), Sascha Weidner (Niemcy) oraz Grzegorz Przyborek (Polska) stworzą ekspozycję od jej podstaw. Będąc jednocześnie kuratorami – konstruktorami, spróbują podnieść sam proces tworzenia wystawy do rangi dzieła. Widzowie będą świadkami procesu kreacji - etapu, który zwykle nie jest ujawniany i pokazywany odbiorcom, a czasem wręcz trzymany w tajemnicy. Innowacja „procesu w konstrukcji” polega nie tylko na spontanicznym współdziałaniu samych artystów, ale również aktywnym zaangażowaniu widzów.
Od 26 października za pośrednictwem strony www.tiff.wroc.pl będzie można śledzić krok po kroku proces kreowania planowanej wystawy. Etap wirtualnej relacji będzie jednocześnie wstępem do wiodącego punktu całego programu. Wystawa, będąca owocem prawie dwutygodniowego współdziałania jej twórców, zostanie otwarta podczas głównego weekendu festiwalu 8 listopada.
W ramach sekcji Publikacje zaprezentowane zostaną najnowsze trendy w dziedzinie publikacji fotograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem autorskich i niezależnych wydawnictw, także tych funkcjonujących poza mainstreamem, jak self-publishing. Pierwszą część stanowić będzie wystawa ponad osiemdziesięciu zagranicznych tytułów, których wyborem zajmie się trzech kuratorów związanych z czołowymi serwisami internetowymi, dotyczącymi książek fotograficznych: Marc Feustel z Eyecurious, Hester Keijser z Mrs. Deane i The Independent Photobook, Andrew Phelps z Buffet. Druga część Publikacji poświęcona zostanie polskim autorom, a ich wyborem zajmie się Krzysztof Kowalski - niezależny kurator, fotograf i konsultant projektów książkowych. Jednym z zaproszonych gości będzie Cristina de Middel, która zadebiutowała albumem „The Afronauts".
Kolejne festiwalowe sekcje to Szkoły, Debiuty oraz projekt Basen. Pierwsza z nich obejmie trzy przekrojowe wystawy najlepszych studentów Uczelni: PWSFTviT w Łodzi, Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie (czynnej już od 26 października) oraz Akademii Fotografii z Warszawy. Sekcja Debiuty promować będzie nieznaną polską fotografię, a wybrane projekty będzie można zobaczyć na zbiorowej ekspozycji w przestrzeni Browaru Mieszczańskiego. Z kolei założeniem przedsięwzięcia Basen jest zainicjowanie spotkania grupy dziesięciu młodych artystów. Filip Berent, Przemek Branasm, Mateusz Choróbski, Przemek Dzienis, Andrew Jan Hauner, Karol Kaczorowski, Tomasz Koszewnik, Maciej Nowaczyk, Anna Orłowska oraz Franciszek Orłowski działają w obszarze różnych mediów. Każdy z nich, zgodnie z formułą „procesu w konstrukcji”, w udostępnionych kadziach Browaru Mieszczańskiego, będących niegdyś basenami na piwo, stworzy i zaprezentuje swoją pracę nawiązującą do medium fotograficznego.
Weekend otwarcia Festiwalu 8-11 listopada 2012.
Browar Mieszczański // wystawy sekcji: Program Główny, Publikacje, Basen, Debiuty.
Muzeum Współczesne Wrocław // wystawy: PWSFTviT w Łodzi i Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie.
Biuro Festiwalowe Impart // wystawa Akademii Fotografii.
Wystawy czynne do 30 listopada 2012.
Ruszyła już przedsprzedaż festiwalowych karnetów. Więcej informacji na temat TIFF oraz zakupu karnetów znajduje się na stronie www.tiff.wroc.pl.
O Festiwalu
TIFF - Trochę Inny Festiwal Fotografii powstał z myślą o dynamicznym rozwoju kultury wrocławskiej, w obrębie której wciąż niewystarczająco miejsca poświęca się fotografii. W 2011 roku podczas pierwszej, pilotażowej edycji TIFF, obudziło się w nas śmiałe pragnienie, aby odnowić wpływy wrocławskich środowisk artystycznych na polską fotografię. Powołanie do życia festiwalu jest nawiązaniem do bogatej tradycji wrocławskiej twórczości fotograficznej, która na przestrzeni lat oddziaływała na cały kraj i państwa sąsiednie. Dążymy do tego, aby TIFF wznowił ten kierunek i stał się katalizatorem dla rozwoju fotografii poprzez oferowanie środowiskom lokalnym, artystycznym i akademickim różnorodnych, nowatorskich i inspirujących aktywności w obrębie fotografii i sztuk pokrewnych.
Towarzyszy nam idea ciągłego przybliżania, zgłębiania i przeżywania fotografii na nowo. Rozumiemy fotografię jako medium istniejące w różnorodnych kontekstach i biorące na siebie różnorodne funkcje – od prostego zapisu i upowszechnienia subiektywnego obrazu rzeczywistości, przez wykorzystywane komercyjnie informowanie i przekonywanie do obrazowanego przedmiotu, aż do artystycznej kreacji nowych światów i symbolicznych przekazów. Mając świadomość ciągłej zmiany jaka zachodzi w formach aktywności i twórczości fotograficznej w postnowoczesnym świecie proponujemy festiwal wielowątkowy, polegający ciągłym przemianom, bez ustandaryzowanej formuły. Kolejne edycje TIFF obudowywane są wokół wybranego, aktualnego zagadnienia będącego jednocześnie ważnym problemem jak i inspiracją dla twórców i odbiorców fotografii.
A Girl and Her Room
8.10.2012, 19:51:44
Od 3 października do 6 listopada w Leica Gallery Warszawa można obejrzeć wystawę "A Girl and Her Room" Ranii Matar.
"Odkryłam osobę stojącą na progu dorosłości ale desperacko trzymającą się dzieciństwa, zawieszoną pomiędzy dwoma światami."
Dziewczyna i jej pokój to projekt fotograficzny w całości poświęcony młodym kobietom – nastolatkom pochodzącym z różnych warstw społecznych i środowisk etnicznych. Rania Matar pokazuje je w codziennym, całkowicie prywatnym otoczeniu. Zaglądając do pokoi dziewcząt, przekraczamy granice ich przestrzeni osobistej. Co ciekawe, każde z wnętrz wydaje się harmonizować z osobowością ich właścicielek. Dziewczyny stworzyły warunki, w których czują się dobrze, środowisko, które najbardziej im odpowiada i jest wyrazem ich indywidualności.
"Te młode kobiety dały mi unikalną możliwość wglądu w ich całkowicie prywatny świat. Przeczuwając, że ich nie osądzam, ani nie oceniam obdarzyły mnie pełnym zaufaniem. Piękno i siła, marzenia i życzenia tych młodych kobiet pochodzących z zupełnie różnych światów, głęboko mnie poruszyły. Moje fotografie są jak niewidzialne lustro które odbija wszelkie aspekty ich osobowości" – mówi Rania Matar.
Książka pod tym samym tytułem – The Girl and Her Room, została wydana wiosną 2012.
"Odkryłam kobietę stojącą na progu dorosłości ale desperacko trzymającą się dzieciństwa, zawieszoną pomiędzy dwoma światami, starającą się zaakceptować ten przejściowy etap w życiu i zmiany jakie ze sobą niesie. Plakaty gwiazd rocka, przywódców politycznych i top modelek wisiały ponad łóżkami wypełnionymi maskotkami, wszystko odbijało się w lustrach, które są bardzo istotnym wyposażeniem dziewczęcych pokojów. Pokój pełen osobistych przedmiotów jak zdjęcia, porozrzucane ubrania czy stosy kosmetyków do makijażu, zdawał się być jak bezpieczne łono chroniące przed światem" – opowiada artystka.
Rania Matar - urodzona i wychowana w Libanie, od 1984 roku mieszka w USA. Skończyła architekturę a także fotografię w New England School of Photography. Wykłada w Massachusetts College of Art and Design, latem pracuje z nastolatkami w palestyńskich obozach dla uchodźców w Libanie. Rania Matar jest laureatką wielu nagród fotograficznych m.in. Legacy Award 2011, grantu od Massachusetts Cultural Council Fellowship w roku 2011, otrzymała także honorowe wyróżnienie Picture of the Year w konkursie UNICEF-u w 2010 roku.
Zostań wolontariuszem TIFF!
5.10.2012, 17:29:09
Proces w konstrukcji to tegoroczna formuła festiwalu, opierająca się na dwóch filarach: tworzeniu płaszczyzny komunikacji i interakcji pomiędzy krajami grupy wyszechradzkiej oraz refleksji nad twórczością fotograficzną rozpatrywaną w czasie. Artyści, teoretycy i widzowie z Polski, Czech, Słowacji i Węgier będą mogli zastanowić się czym jest proces twórczy i na ile można go konstruować i kontrolować.
Weekend otwarcia: 8 - 11 listopada 2012 roku!
JAK MOŻNA ZOSTAĆ WOLONTARIUSZEM?
Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy on-line, umieszczony na stronie www.tiff.wroc.pl (zakładka wolontariat). Formularz jest aktywowany w okresie naboru wolontariatu tj. od 1 do 12 października 2012r.
KTO MOŻE ZOSTAĆ WOLONTARIUSZEM ?
Wolontariuszem może zostać każdy, kto ukończył 18 lat oraz osoby niepełnoletnie, które ukończyły 16 lat, jednak muszą przedłożyć pisemną zgodę od rodziców lub prawnych opiekunów.
KOGO SZUKAMY ?
Prowadzimy nabór wolontariuszy do ekip:
Promocji: wsparcie kolportażu materiałów promocyjnych, obsługa biura prasowego, dokumentacja foto i video.
Techniki: wsparcie w produkcji wystaw, montażu i przygotowaniu przestrzeni wystawienniczej.
Administracji: drobne prace biurowe, obsługa księgarni festiwalowej.
Tłumaczy: obsługa gości zagranicznych i tłumaczenia w trakcie spotkań autorskich.
Logistyki: obsługa artystów i gości festiwalowych, odbiór z lotniska/dworca, dowóz do hotelu.
Informacja: obsługa info punktu na festiwalu.
INFORMACJE I KONTAKT
Paulina Ograbisz
www.tiff.wroc.pl
Mail: wolontariat@tiff.wroc.pl
Tel: 604-223-167
festiwal.FOTODIALOG 5
4.10.2012, 23:00:01
grupa.FOTODIALOG
zaprasza na
festiwal.FOTODIALOG 5
Września - 13.10.2012 (sobota)
Wrzesiński Ośrodek Kultury
start o godzinie 17:30
Program imprezy:
GOŚĆ SPECJALNY: Waldemar Śliwczyński
- wystawa premierowych prac z cyklu „Topografia niepamięci”
- rozmowa z autorem
WYSTAWY FOTOGRAFII:
- „Ja i Wy, moje bezgłowie rozumu”, Adrian Apo (Warszawa)
- „Dwa poziomy”, Domek Kultury (Wrocław)
- „Dychotomie”, Angeline Glk (Wierzyce)
- „Sekret-nie”, Anna Mayrah Gregorczyk (Poznań)
- „Ukradkiem”, Michał Przybył (Kalisz)
- „Droga do zwycięstwa”, Adrian Wykrota (Poznań)
ROZMOWY Z AUTORAMI PRAC, WYBÓR NAJCIEKAWSZEJ PRACY FESTIWALU, WRĘCZENIE PAMIĄTKOWYCH STATUETEK
Wstęp wolny!!!
Słowo od grupy.FOTODIALOG:
„W dobie internetu każdy twórca ma niemal nieograniczoną możliwość prezentacji własny prac. Wierzymy jednak, iż nic nie jest w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu na linii: obraz-widz, twórca-odbiorca. Dlatego też podczas festiwalu.FOTODIALOG dużą wagę przywiązujemy do dialogu: dyskusji pomiędzy autorami, zaproszonymi gośćmi i widzami.
Zależy nam na luźnej atmosferze, wymianie doświadczeń, poglądów… doznań. Chcemy, aby każdy, przychodząc na FOTODIALOG, czuł się swobodnie, jak na spotkaniu towarzyskim z przyjaciółmi, gdzie może pochwalić się swoją twórczością, porozmawiać… a ostatecznie nawet posprzeczać się. Konfrontacja z odbiorcą jest potrzebna każdemu twórcy – nie tylko po to, aby usłyszeć pochwały; chodzi również o uwagi, sugestie i wzajemną inspirację.”
Zapraszamy
grupa.FOTODIALOG:
Piotr Górniak
Marek Holewiński
Andrzej Jerzy Lech
Piotr Nowak
Michał Sobczak
Karol Gustaw Szymkowiak
Festiwal fotografii absolwentek i absolwentów Kursu Fotografii Artystycznej
3.10.2012, 23:31:08
Jesienią w wielu krakowskich galeriach i klubach odbędzie się kilkanaście wystaw oraz pokazów współtworzących festiwal fotografii z okazji jubileuszu XV-lecia KFA. Organizatorem imprezy jest Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie, prowadzący KFA Zbigniew Pozarzycki oraz sami uczestnicy.
Rozpoczynając przygotowania do obchodów piętnastolecia Kursu Fotografii Artystycznej zadano absolwentom i absolwentkom KFA pytanie o to, czym się obecnie zajmują. Jak się okazało, dla bardzo dużej części z nich uczestnictwo w Kursie Fotografii Artystycznej stało się istotnym krokiem dla dalszych poszukiwań, nauki oraz rozwoju artystycznego i zawodowego. Bardzo duża część uczestników KFA prężnie i aktywnie działa obecnie na polu fotografii, w różnych jej dziedzinach.
Program rozpoczynającego się 12 października festiwalu fotografii XV-lecie KFA powstawał więc według jednej prostej zasady. Poproszono absolwentów i absolwentki KFA o zaprezentowanie prac fotograficznych, będących wyrazem ich obecnych zainteresowań, przemyśleń i poszukiwań. Wystawy i prezentacje powstawały przy minimum opieki kuratorskiej i są właściwie samodzielnym dziełem każdego z uczestników. Większość z nich to wydarzenia premierowe, część to rozwinięcia i przeformułowania wcześniej prezentowanych projektów.
W trakcie festiwalu można będzie zobaczyć ogromne spektrum zainteresowań uczestników.
Z jednej strony, znajdą się tam między innymi, fotograficzne opowieści o podróżach przez Amerykę Południową, Indochiny, Indie i Afrykę w prezentacjach multimedialnych Kasi i Rafała Siudowskich, Laury i Zdzisława Deców i Bogumiły Jareckiej, refleksje nad atmosferą miast współczesnych Niemiec na wystawie „Die Stadtgeist”, specyfika tureckiej ulicy w ramach projektu „Hidden Under Hijab” Pawła Wieczorka oraz intrygujący reportaż z niezwykłego miejsca na zdjęciach Pawła Sasora „Metelkova City”. Z drugiej zaś strony wyraźnie ujawnią się oryginalne, często bardzo emocjonalne poszukiwania oraz osobisty, intymny charakter wielu prac i wystaw. Przykładem mogą być tu tajemnicze pejzaże fotografii otworkowej Andrzeja Ruszkowskiego, wyrafinowane, inspirowane malarstwem akty Roberta Zielińskiego, baśniowo-senne sceny prac Agaty Wójtowicz, czy niezwykle poruszające portrety inauguracyjnej wystawy „Skala odcieni samotności” Alicji Brodowicz. W ramach festiwalu zobaczymy również wystawy Bożeny Piłat, Michała Sośnickiego, Marty Grabskiej-Press, Jacka Wołczyńskiego, Macieja Świstka, kolejną wystawę semestralną KFA oraz podsumowanie realizowanego w ciągu ostatniego roku projektu „Miasto – organizm - maszyna”.
Alicja Brodowicz – krakowianka z urodzenia; aktualnie mieszkanka Bochni. Zajmuje się głównie czarno-białą fotografią analogową, technologia ma dla niej jednak znaczenie drugorzędne. Wkrótce rozpoczyna studia w Instytucie Fotografii Kreatywnej w czeskiej Opawie.
Prezentowana wystawa bedzie częścią obchodów XV-lecia Kursu Fotografii Artystycznej organizowanego przez Śródmiejski Ośrodek Kultury w Krakowie, gdzie autorka ukończyła dwa kursy. Wystawa potrwa do końca listopada.
Wernisaż: 12 października 2012 (piątek), g. 19:00
Wstęp: wolny
Wystawa fotografii Jakuba Kamińskiego oraz koncert zespołu The Stylacja
30.09.2012, 22:17:35
Już 16 października o godz. 19 w Firleju (ul. Grabiszyńska 56, Wrocław) otwarta zostanie wystawa Jakuba Kamińskiego pt. "Kadry centralne". Ekspozycja czynna do 13 listopada.
Seria zdjęć „Kadry centralne” nie prezentuje typowej fotografii ulicznej. Od jakiegoś czasu autor zmienił sposób postrzegania, a co za tym idzie, sposób pracy. Dawniej intensywnie szukał bressonowskich „decydujących momentów”, traktując wyjście na ulicę z aparatem priorytetowo. Obecnie, co wynika także z ograniczonego czasu, fotografuje niejako przy okazji, wiedząc, że interesująca sytuacja przytrafi się prędzej lub później. Gdy się przytrafia, odczuwa przyjemność z bycia w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie.
Tytuł wystawy - wstępnie roboczy, a potem ostateczny - wskazuje na kompozycję centralną lub „około-centralną”, której fotograf często używa w swoich kadrach.
Jakub Kamiński urodził się w 1986 roku w Strzelcach Opolskich. Jest studentem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku Fotografia i Multimedia. Uczy fotografii i projektowania graficznego we wrocławskim Technikum nr 15. Uznając wyższość kliszy fotograficznej nad matrycą cyfrową, fotografuje z użyciem sprzętu i materiałów tradycyjnych. Jego fotografia oscyluje wokół dokumentu i reportażu ulicznego. W swej pracy kieruje się słowami fotografa Tomka Niewiadomskiego: „Film czy matryca cyfrowa służą jedynie do wyrażania siebie. Zdjęcia robi się przede wszystkim swoim jestestwem”.
Oprócz fotografii Kamiński tworzy także filmy animowane, projekty graficzne oraz muzykę elektroniczną. Prace prezentuje na stronie www.jakubkaminski.com
Wernisażowi towarzyszyć będzie koncert zespołu The Stylacja.
The Stylacja to łódzki zespół muzyczny, działający od 2002 roku i dokładający wszelkich starań do promocji i rozpowszechniania mało znanego w Polsce gatunku muzycznego, jakim jest Ska. W skład zespołu wchodzi ośmiu muzyków, z czego połowa to sekcja dęta (puzon, waltornia, saksofon, trąbka). Charakterystyczne brzmienie zespołu opiera się na połączeniu muzyki Ska z elementami innych gatunków, takich jak jazz czy swing.
Skład zespołu:
Jakub Michalski - głos, róg
Jan Jarmuż - instrument klawiszowy
Piotr Zawada - puzon
Piotr Wojtczak - trąbka
Robert Zinabold - saksofon
Artur Sawicki - gitara
Sebastian Klim - gitara basowa
Piotr Patolski - perkusja
Irlandzkie opowieści
29.09.2012, 23:08:41
Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kartuzach serdecznie zaprasza do odwiedzenia wystawy zdjęc Tomasza Suterskiego "Irlandzkie opowieści".
Wystawa dostępna będzie do 19 października w czytelni popularno-naukowej przy ul. Parkowej 3.
Zdjęcia prezentowane są w dużym formacie B1.
Obrazy warte uwagi. Tym bardziej, że pokazujące Irlandię inną aniżeli wszyscy znamy.
Sny o wolności
23.09.2012, 22:04:18
1 października o godzinie 19 w Galerii "Skwer" w Warszawie (ul. Krakowskie Przedmieście 60a obok pomnika Mickiewicza) odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Marcina Sachy „Sny o wolności”. Wystawę będzie można oglądać do 14 października.
Marcin Sacha - Urodzony w 1970 roku. Mieszka w Tarnowie.
"W świecie człowiek splątany jest siecią zależności i zobowiązań, a kompromis jest podstawowym składnikiem relacji społecznych. Fotografia jest moją formą ucieczki od rzeczywistości i sposobem na doświadczenie prawdziwej wolności. Chciałbym za jej pomocą pokazać świat takim, jakim go widzę. Świat tajemniczy, dziwny, obcy, nie do końca zrozumiały, ale piękny. Przy pracy nad obrazami często używam papieru, gliny, cegieł, a także form ceramicznych przygotowanych własnoręcznie. Tworzę z nich scenografię i bawiąc się światłem staram się wydobyć ciekawe, abstrakcyjne, budujące nastrój zestawienia światła i cienia w płaszczyźnie kadru. Próbuję stworzyć ułudę przestrzeni na płaskiej powierzchni obrazu. Jeśli już moje światy zamieszkują ludzie, to są zdominowani przez kształty, cienie, światła. Przytłoczeni groźną i nieludzką architekturą. Są w tych światach obcy."
Z wysokim OB
20.09.2012, 23:18:03
„Z wysokim OB” to tytuł wystawy organizowanej przez grupę twórców skupionych w portalu obiektywni.pl. Wernisaż wystawy odbędzie się 29 września o godz. 17 w Galerii Stary Zaułek (Olsztyn, ul. Rodziewiczówny 8). Wystawione zostaną fotografie sześciu autorów pochodzących z Olsztyna i Trójmiasta, których połączyła pasja fotografowania, rozpalając w każdym inne nurty tworzenia – od fotografii abstrakcyjnej, przez pejzaże i architekturę, po portret i akt. O fotografiach przy lampce wina opowiedzą autorzy prac. Fotografie obejrzeć można będzie do końca października.
Autorzy prac:
Sławomir Lach (autor na obiektywni.pl: TheHeartless)
Sławomir fotografię kocha od zawsze, a zajmuje się nią od niedawna. Nie rozstaje się z aparatem wciąż szukając nowych ujęć. Największe wrażenie wywiera na nim człowiek i to właśnie on jest motywem przewodnim wielu jego prac. Z twórczością autora można się zapoznać na stronie: www.naszobiektyw.wordpress.com
Maria Laskowska (autor na obiektywni.pl: majalas2)Maria - na co dzień farmaceutka, od zawsze ścisły umysł z duszą artysty. Dzielnie przemierza wszelakie plenery, by uchwycić inne spojrzenia na codzienność. Początkowo samouk z wielkim zacięciem do szlifowania swoich umiejętności, obecnie słuchaczka Studium Fotografii Artystycznej Stefana Figlarowicza w Gdańsku. Fotografia zaistniała w jej życiu kilka lat temu i od tego czasu stała się prawdziwą pasją. Na wystawie "Z wysokim OB" Maria Laskowska prezentuje trzy zdjęcia przedstawiające sentymentalne kompozycje drzew - symbole łączące Niebo i Ziemię, symbole życia i jego niekończącą się ewolucje.
Mana Manowska (autor na obiektywni.pl: Mana)
Mana bakcylem fotografii zaraziła się już w dzieciństwie od ojca, jednak fotografuje dopiero od pięciu lat. Fotografia to dla niej przede wszystkim sposób patrzenia. W równej mierze lubi bawić się obrazem jak słowem, tytuł zawsze stanowi integralną część jej prac. Fascynuje ją kolor i forma, ale również człowiek i emocje. Fotografia jest pretekstem jej podróży po Europie.
Adrian Manowski (autor na obiektywni.pl: nobody)Adrian jako student uprawiał fotografię analogową. Po latach wrócił do młodzieńczej pasji w wydaniu cyfrowym. Jako osoba rządna nowych wyzwań próbuje sił we wszystkich kategoriach fotografii. Ulubione tematy to pejzaż, architektura i portret. Chętnie fotografuje też ptaki. Aparat jest wiernym towarzyszem jego corocznych wypraw po Europie.
Beata Podwysocka (autor na obiektywni.pl: Tinkerbell)
Fotografia jest dla Beaty punktem wyjścia do spojrzenia na świat z innej niż codzienna perspektywy, co powoduje, że zwykłe staje się w sposób zupełnie nieoczekiwany niezwykłe. Aparat jest dla niej niczym nożyce krawieckie i używa go do wycinania skrawków rzeczywistości w poszukiwaniu budzących emocje obrazów - faktur, struktur, układów geometrycznych, cieni oraz odbić. Z przeglądem twórczości można zapoznać się na stronie: www.beatapodwysocka.netgaleria.eu
Piotr Wyrzykowski (autor na obiektywni.pl: wyrzykus)
Piotr od trzech lat fotografuje krajobraz Warmii, lubi wstać przed wschodem słońca, pobrudzić się i zmęczyć, aby zdobyć upragniony kadr. Zajmuje się także fotografią ślubną, której stara się nadać artystyczny rys. Wystawione w ‘Cafe Młynek’ fotografie to część trwającego ciągle projektu „Warmia, czarno-białe kwadraty” oraz panorama warmińskiego krajobrazu. Z twórczością i inspiracjami można zapoznać się na blogu: www.blog.piotrwyrzykowski.pl
link do wydarzenia na FB: http://www.facebook.com/events/484410511572129/