Aktualności
Twoja klisza z Powstania - finał
19.10.2010, 16:43:27
21 października o godz. 19.00, już po raz czwarty, Muzeum Powstania Warszawskiego zaprasza na finał projektu „Twoja klisza z Powstania”. Podczas wieczoru wystąpi Voice Band - zespół, którego koncert przeniesie słuchaczy w klimat przedwojennych kawiarni…
„Twoja klisza z Powstania” to projekt składający się z dwóch części: fotograficznej gry miejskiej i konkursu na najlepsze zdjęcie. Jak co roku, gra odbyła się w sierpniu w ramach obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego. Teraz przyszedł czas na rozstrzygnięcie konkursu na najlepsze zdjęcie wykonane podczas gry lub zgłoszone dodatkowo, a ukazujące ślady Powstania Warszawskiego. Podczas finału nagrody za najlepsze zdjęcie zostaną przyznane zarówno przez internautów, którzy głosowali na zdjęcia na facebookowym profilu „Ziutka”, a także Jury w składzie: Karol Bagiński (wykładowca Warszawskiej Szkoły Fotografii), Dariusz Majgier (autor popularnych na Facebooku gier fotograficznych FotoWarszawa i FotoKraków), Julia Sielicka-Jastrzębska (fotograf z Muzeum Powstania Warszawskiego) oraz Maciej Skawiński (reporter, laureat nagrody World Press Photo).
Podczas wieczoru nie zabraknie także wyjątkowej muzyki. Zapraszamy na koncert zespołu Voice Band. Grupa, przy akompaniamencie akordeonu, wykonuje znane, oryginalne piosenki w nowoczesnych aranżacjach. Członkowie kapeli sięgają po tradycję przedwojennych revellersów, czyli męskich kwartetów lub kwintetów wokalnych, śpiewających piosenki i inne lekkie utwory muzyczne rozpisane na głosy, najczęściej a capella, bez akompaniamentu instrumentów. Revellersi narodzili się przed I wojną światową w Stanach Zjednoczonych. Fascynowali słuchaczy różnorodnością stylów, bogactwem repertuaru, umiejętnym opracowaniem utworów na głosy oraz niezwykłą aranżacją, która uwzględniała możliwości głosowe poszczególnych artystów. Wśród najsłynniejszych polskich revellersów warto wspomnieć chór Dana, w którym śpiewał Mieczysław Fogg, legendarny warszawski bard.
Tegoroczna edycja "Twojej kliszy z Powstania" poświęcona była życiu i twórczości Józefa Andrzeja Szczepańskiego czyli „Ziutka”, twórcy słynnego „Pałacyku Michla". Od 13 października zdjęcia „z Kliszy” oglądać można także w Fotoplastikonie Warszawskim (Al. Jerozolimskie 51, w podwórzu czynszowej kamienicy naprzeciwko Dworca Śródmieście). Na wystawie prezentowane są zdjęcia nadesłane na konkurs i spełniające wymogi trójwymiarowego pokazu. Warto dodać, że Fotoplastikon Warszawski rozpoczął działalność około 1905 roku i przetrwał w tym samym miejscu okres zaborów, obie wojny światowe, Powstanie Warszawskie oraz czasy PRL. Jest obecnie jedynym takim obiektem na świecie zachowanym w oryginalnym miejscu eksploatacji.
Wstęp wolny
Konfrontacja/ KGFtryptyki
10.10.2010, 16:15:14
Krakowska Grupa Fotograficzna to kolektyw krakowsko-śląski - łączy zainteresowanych i zajmujących się dokumentem, reportażem oraz fotografią uliczną. KGF współtworzą miłośnicy fotografii, reporterzy, dziennikarze i podróżnicy. Zbiorowy projekt KGF Tryptyki konfrontuje spojrzenia fotograficzne członków grupy. Przyjęta forma tryptyków, mini-historii opowiedzianych przez poszczególnych autorów, stała się punktem wyjścia i wspólnym mianownikiem wystawy. Nie ograniczając indywidualnego podejścia do fotografii, prezentuje zbiór fotografii o współczesności i człowieku. Materiał miał swoją premierę jako publikacja multimedialna na stronie internetowej KGF oraz był częściowo prezentowany w ramach Galerii Bezdomnej w Tarnowie w 2009 roku. Teraz, po roku, grupa pokazuje ten projekt jako osobną, zmaterializowaną całość.
Więcej informacji na:
Konfrontacja / KGFtryptyki
16.10.2010 - 14.11.2010
wernisaż: 16.10.2010, godz. 18.00
miejsce: Fabryka Drutu /Halo!gen/
ul. Dubois 22, Gliwice
Afganistan. Pragnienie życia
7.10.2010, 20:24:19
W ramach piątej edycji Objazdowego Festiwalu Filmowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie w Katowicach organizowana będzie wystawa fotografii Marcina Sudera pt. "Afganistan. Pragnienie życia". Ekspozycja prezentowana będzie w Galerii 5 w Centrum Kultury im.Krystyny Bochenek (p.Sejmu Śląskiego 2, Katowicach) od 5 do 31 października. Wstęp wolny.
Autor zdjęć pisze: "W Afganistanie wojna trwa nadal. Nie ta medialna, głośna, znana z pierwszych stron gazet, lecz cicha, zapomniana wojna Afgańczyków o edukację. Jest to walka z biedą, walka z nieudolnością państwa zniszczonego długotrwałym konfliktem zbrojnym, ale także walka z wyczerpanymi tą sytuacją i sponiewieranymi umysłami. Wojna ukochała sobie to miejsce i zadomowiła się w tym urokliwym kraju, zamieszkanym przez pięknych, pokornych ludzi. Ludzi, których jedynym marzeniem jest po prostu żyć. Wyobraź sobie, że Twoje dziecko idzie do szkoły przez dwie godziny, w klapkach z gołymi stopami, po śniegu. Wyobraź sobie, że Twoje dziecko idzie do szkoły w palącym słońcu bez kropli wody do picia. Wyobraź sobie, że Twoje dziecko idzie do szkoły przez pola minowe. Wyobraź sobie, że w ciągu roku starcza Tobie i Twojej rodzinie jedzenia tylko na 5-7 miesięcy. Wyobraź sobie, że do najbliższego lekarza masz kilka godzin drogi, a gdy zachorujesz - po prostu umierasz. Jeśli potrafisz to sobie wyobrazić, to zrozumiałeś ich życie i zrozumiesz także, dlaczego Afgańczycy powiedzą Tobie "Żyjemy by przeżyć, a nie by żyć"."
Marcin Suder - Fotografią zajmuje się od kilkunastu lat. Wykonuje fotografię portretową, reklamową, lecz prawdziwą jego pasją jest fotografia społeczna i wojenna. Realizował fotoreportaże w kilkudziesięciu państwach m.in. w Afganistanie, Birmie, Czeczenii, Indiach, Iranie, Kaszmirze, Kongo, Palestynie, Ruandzie, Sierra Leone, Sudanie. Na co dzień pracuje dla agencji Melon i Corbis. Przez kilka lat był wykładowcą w pracowni fotoreportażu w Akademii Fotografii.
WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie w Katowicach
6.10.2010, 17:05:41
Stowarzyszenie Bona Fides już po raz piąty zaprasza do udziału w Objazdowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie w Katowicach.
W tym roku festiwal potrwa 7 dni od poniedziałku (18 października) do niedzieli (24 października).
Projekcje filmowe odbywać się będą od środy do niedzieli w aulach Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego (lista i opisy filmów na stronie: www.watchdocs.org.pl).
Poza filmami w programie: koncert zespołu Sinojja oraz pokaz slajdów z Iranu (19.10), pokaz filmów z Azerbejdżanu (20.10), panel dyskusyjny: "Kobiety w obronie kobiet" z udziałem m.in. Ewy Furgał z Fundacji Przestrzeń Kobiet (21.10).
W piątek (22.10) dyskusję o wolności słowa poprowadzą m.in. Tomasz Pietrzykowski z Wydziału Prawa Uniwersytetu Śląskiego i Wojciech Konończuk z Ośrodka Studiów Wschodnich, a wieczorem w ten sam dzień odbędzie się relacja i pokaz zdjęć z badawczego projektu w Pamirze, realizowanego przez Agnieszkę Słomian i Jerzego Lubińskiego z Instytutu Wschodnich Inicjatyw.
W sobotę (23.10) będzie miało miejsce spotkanie z Wojciechem Góreckim, autorem "Toastu za przodków" (Empik w SCC), a także na debata "Terroryzm, męska rzecz", gdzie rozmawiać będą m. in Krzysztof Liedel, dyrektor Collegium Civitas i Jacek Barcki z Katedry Prawa Międzynarodowego Uniwersytetu Śląskiego.
W ostatni dzień festiwalu (24.10), gościem będzie Jacek Giszczak, który opowie o książce "Strategia antylop" (Empik w Silesia City Center).
W weekend będzie można także wziąć udział w niezwykłej akcji: licytacji dzieł sztuki „Coś za coś”. Ta odbędzie się w katowickiej Klubokawiarni Przedświt.
Przez cały czas trwania festiwalu będzie można również zwiedzać wystawę "Afganistan. Pragnienie życia" zrealizowaną przez Marcina Sudera dla Polskiej Akcji Humanitarnej w ramach projektu Akcja Edukacja, a także obejrzeć prace laureatów konkursu fotograficznego "Prawa Człowieka-Wolność" (Galeria BWA).
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest BEZPŁATNY. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: www.watchdocs.org.pl
Tubylcy/Turyści - fotografie Macieja Stawińskiego
5.10.2010, 23:28:31
Maciej Stawiński (ur. 1953) - fotografik, kurator wystaw, autor projektów artystycznych. Zajmuje się także dydaktyką fotografii. Uprawia autorską koncepcję fotografii. Obszarem jego zainteresowań jest szeroko pojęta problematyka tożsamości kulturowej
i społecznej. Rozciągnięte w czasie projekty fotograficzne (od 1978) i eksperymentalne wideo (od 1990 r.) realizuje w estetyce obiektów i obrazów zwizualizowanych, fotografii gestu oraz dokumentu fotograficznego. Programowo używa różnych technologii klasycznych, cyfrowych (od 2000) i hybrydowych. Mieszka i pracuje we Wrocławiu. Więcej informacji: www.stawinski.art.pl
Jak sam mówi: Wystawa "Tubylcy / Turyści" prezentuje wybrane fragmenty projektu fotograficznego "Nowe dokumenty", realizowanego od roku 2007. Autorski punkt widzenia analizuje obserwację ludzi zanurzonych w skupiskach miast poprzez konceptualne wykorzystanie medium fotografii. Ukazanie wielkomiejskiego tłumu poprzez jednostki służy zwróceniu uwagi na uniwersalne cechy człowieka współczesnego. Wielkoformatowe, barwne fotografie nawiązują do przedstawień aktywności ludzkiej w sytuacjach konsumpcji dóbr oraz ciągłego przemieszczania się w celu ich poszukiwania. Idea projektu odnosi się do przestrzeni społecznej tworzonej i użytkowanej przez jej podmioty oraz nawiązuje do problematyki tożsamości kulturowej i społecznej w dobie zjawisk migracji i globalizacji.
We wstępie do katalogu, towarzyszącego wystawie autorstwa Marka Śniecińskiego – poety, eseisty, krytyka sztuki, kuratora wystaw - możemy m.in. przeczytać:
"W pierwszej chwili można by sądzić, że nowa seria fotografii Macieja Stawińskiego (zatytułowana "Tubylcy/ Turyści") zrealizowana w ramach projektu "Nowe dokumenty" jest serią portretową, że fotograf wyruszył w świat zainteresowany przede wszystkim portretowymi fotograficznymi "znaleziskami". Szybko jednak zdajemy sobie sprawę, że artysta nie prowadzi tutaj gry, której stawką miałby być portret. Albo inaczej – obrazy te nabierają portretowego charakteru tylko mimochodem, portret jest tu tylko ubocznym produktem działań fotografa.
Stawiński porusza się wśród ludzi nie chcąc być rozpoznany przez nich jako fotograf. Jest jednym z nich, przechodniem, turystą, który ich mija, który przystanął na chwilę zajęty swoimi sprawami. Ludzie nie wiedzą o oku fotografa, tego oka w ogóle tu nie ma, nie reagują zatem na obecność kamery. Nie pozują. Maciej Stawiński fotografuje "z biodra", tylko do pewnego stopnia kontrolując kadr, przewidując, co "zobaczy" kamera. Oko kamery i oko fotografa spoglądają w inną stronę, nie utożsamiają się ze sobą – kamera rejestruje przypadkowe momenty procesu, w którym uczestniczy fotograf, procesu niezakłócanego przez obecność aparatu i przez czynność fotografowania. Nawiasem mówiąc widać tu pewne podobieństwo do projektu zrealizowanego przez Beata Streuli na nowojorskich chodnikach. Streuli usunął się jednak z pola widzenia ludzi stosując teleobiektyw, natomiast Stawiński jest blisko, jest wśród ludzi, a schował się przed rozpoznaniem dzięki zastosowanej przez siebie metodzie. (…)"
"Tubylcy/Turyści" Macieja Stawińskiego
Wernisaż: 19.10.2010. Godz. 18:00
Firlej,
ul. Grabiszyńska 56, Wrocław
Wystawa czynna do 17.11.2010.
Wstęp wolny.
Użytkownicy Plfoto laureatami
4.10.2010, 23:58:53
Miło nam donieść, że w szóstej edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska nagrodzono użytkowników serwisu Plfoto.com. Jury w składzie: Tomasz Tomaszewski, Tomasz Sikora, Piotr Andrews, Grzegorz Leśniewski, Rafał Milach, Martyna Wojciechowska i Wojciech Franus przyznało: Grand Prix i pierwsze miejsce w kategorii "Ludzie" Izabeli Perez Harriette za zdjęcie "Niñas". Pierwsze miejsce w kategorii "Zwierzęta" Radosławowi Kołpowskiemu za pracę "Małpia twarz". Wyróżnienie w kategorii "Fotoreportaż" Maćkowi Dakowiczowi za cykl prac o Cardiff. Wyróżnienie w kategorii "Pejzaż polski" Jackowi Niewczasowi za zdjęcie "Zima". Serdecznie gratulujemy!
Jordi Socías. Fotografia
28.09.2010, 16:54:08
Nawet utopiona w długach i gigantycznym bezrobociu Hiszpania nieustannie pozostaje w centrum zainteresowania turystów, koneserów sztuki lub artystów. Od 30 września wszyscy przybyli do Galerii Pauza będą mogli przekonać się o jej fenomenie i magnetyzmie za sprawą zdjęć Jordi Socíasa.
Jordi Socías (urodzony w Barcelonie, w 1945) to kluczowa postać dla współczesnego fotodziennikarstwa hiszpańskiego. Charakterystyczny styl artysty, w którym dostrzegalne są wpływy Avedona czy Cartier-Bressona, naznaczył kilka pokoleń reporterów. Od lat 70-tych ubiegłego wieku, Socías współpracował z najważniejszymi magazynami i dziennikami hiszpańskimi. Wystawa “Jordi Socías. Fotografía” to retrospektywa blisko 80 prac artysty, na których uwieczniony został okres przejścia Hiszpanii od dyktatury do demokracji, sceny ukazujące codzienność i niezwykłość życia hiszpańskich miast. Bez wątpienia jednak trzon wystawy stanowią portrety, zawierające osobiste spojrzenie artysty na kluczowe postaci dla kultury hiszpańskiej i europejskiej ostatnich czterech dekad.
Jordi Socías. Fotografía
Galeria Pauza
ul. Floriańska 18/5, II piętro, Kraków
wernisaż: 30 września, godz. 19
wystawa trwa do 24 października
Pamięć miejsca
25.09.2010, 15:45:19
Projekt Mikołaja Grynberga "Auschwitz - co ja tu robię?" ma na celu stworzenie warunków do międzypokoleniowego
i międzykulturowego dialogu na temat Holocaustu. Projekt jest głosem w międzynarodowej dyskusji o przyszłości Miejsc Pamięci. Porusza temat analizy zjawiska polityki wizualnej i potrzeby ciągłego oswajania Holocaustu przez pokolenia bezpośrednio tą tragedią niedoświadczone. Pogłębia poczucie wspólnego dziedzictwa kulturowego i historycznego odbiorców, pomaga zrozumieć im swoją rolę w Europie, do której przynależą, zarówno dzisiejszej, jak i przyszłej. Na całość przedsięwzięcia składa się wystawa fotografii, publikacja, program edukacyjny oraz portal internetowy.
Muzeum Auschwitz-Birkenau jest najczęściej odwiedzanym muzeum w Polsce. Wystawa "Auschwitz - co ja tu robię?", dzięki sztuce rozmowy oraz fotografii, stwarza ramy do podjęcia otwartej dyskusji i zastanowienia się, dlaczego tam jeździmy, dlaczego ciągle odwiedzamy miejsce, które i tak nie da o sobie zapomnieć?
Wystawę tworzą nieostre fotograficzne portrety osób odwiedzających Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau oraz zdjęcia obejmujące architekturę byłego nazistowskiego obozu. Fragmenty rozmów Mikołaja Grynberga z odwiedzającymi Muzeum, kluczowe i stanowiące o wyjątkowości projektu, funkcjonują w ramach wystawy w formie przestrzennej instalacji dźwiękowej.
Mówią oni:
- Jak oglądam starych ludzi na przedwojennych fotografiach, to myślę: mam nadzieję, że mieli szczęście umrzeć przed tym wszystkim.
- Trzeba chronić pamięć o tym, co tu się wydarzyło.
- Jak?
- Nie wiem. To jest nasze wyzwanie.
- Mam niepełnosprawne dziecko. Cały czas myślę, że nie dałabym się od niego oddzielić. Sama bym je zaniosła do gazu.
Głównym celem rozmów Mikołaja Grynberga z odwiedzającymi było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego przyjeżdżają do Miejsca Pamięci, „co tam robią?”. Artysta, poprzez konfrontację ze zwiedzającymi, podjął próbę samodzielnego zmierzenia się z tym trudnym pytaniem. Nagrania wykorzystane w ramach wystawy powstały w czasie akcji: w Domu Spotkań z Historią w Warszawie (19 czerwca 2010) oraz, we współpracy z RADIOFONIĄ, w Galerii Pauza w Krakowie (27 i 29 lipca 2010).
Towarzysząca wystawie publikacja "Auschwitz - co ja tu robię?" zawiera 100 fotografii Mikołaja Grynberga. 70 z nich to portrety osób odwiedzających Miejsce Pamięci Auschwitz, wykonane w sposób dający efekt zamglonego, niewyraźnego obrazu. Kolejne 30 fotografii to swoista obserwacja i ilustracja emocji - dokument przedstawiający były obóz koncentracyjny i zagłady, pokazujący, że można opowiedzieć o historii tego miejsca współczesnymi środkami artystycznymi. Publikacja prezentuje fotografie uzupełnione słowem - komentarzem płynącym z głębokich i prawdziwych odczuć osób tam przyjeżdżających, jak i samego artysty.
Poprzez swoją nowatorską formę i silny emocjonalny ładunek projekt jest intymną próbą odpowiedzi artysty na pytanie: „Co ja tu robię?” i uzyskania - poprzez rozmowy z innymi odwiedzającymi Auschwitz oraz fotografowanie - odpowiedzi: „dlaczego Ty tu jesteś?”. Projekt przebiega wielopłaszczyznowo, publikacja jako rzeczowa dokumentacja nie tylko odwołuje się do przeszłości, ale przed wszystkim pyta o teraźniejszość i przyszłość. Tekst "Przewodnik" Pani Anny Sommer, przewodniczki Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, otwiera książkę. Wywiad z Mikołajem Grynbergiem, autorstwa Justyny Sobolewskiej, wprowadza czytelnika w świat artysty, opowiada jego osobistą historię. Książka dostępna jest w Księgarni Internetowej Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau (www.auschwitz.org.pl).
Mikołaj Grynberg - z wykształcenia psycholog, fotografią zajmuje się od 20 lat. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Tematem głównym jego fotografii są emocje, wyrażane poprzez różne techniki, oraz na różnorakie sposoby. Premierowa podwójna odsłona wystawy Mikołaja Grynberga "Auschwitz - co ja tu robię?" odbywa się równolegle w Krakowie w Galerii Pauza (6.08 - 26.09.2010) oraz w Warszawie w CSW Zamek Ujazdowski (24.09 - 24.10.2010).
Mikołaj Grynberg "Auschwitz - co ja tu robię?"
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, Warszawa
Otwarcie wystawy: piątek 24 września, godz. 18.00
Wystawa czynna do 24 października
Kresy i bezkresy
23.09.2010, 22:56:45
W najbliższą niedzielę, 26 września, o godz. 13.00 Muzealno - Edukacyjny Ośrodek Roztoczańskiego Parku Narodowego w Zwierzyńcu (ul. Plażowa 3) zaprasza na wernisaż wystawy "Kresy i bezkresy" autorstwa Fotograficznej Grupy Twórczej "FotoQuortet".
Fotograficzna Grupa Twórcza "FotoQuortet" powstała wiosną 2007r. "z potrzeby serc i umysłów" Andrzeja Borowca i Tadeusza J. Chmielewskiego, w prześwietnej kawiarni Rosenthal w Lublinie. "Ojcowie Założyciele" do stałej współpracy zaprosili Jarosława Bartoszka z Lublina, który właśnie na chwilę wyemigrował do Warszawy. Czwartym filarem Kwartetu jest... Za każdym razem ktoś inny: znakomity Honorowy Gość - Przyjaciel w Fotografii.
Na wystawę "PASMA" zaproszenie przyjął Mieczysław Wielomski, "Cztery Strony Krajobrazu" zaszczycił Paweł Pierściński. W tym roku czwartym autorem został Marcin Jastrzębski.
"Kresy i bezkresy" to trzecia wystawa Grupy. Prezentowane fotografie, to autorskie interpretacje tematu wystawy. Od ascetycznych i minimalistycznych prac Andrzeja Borowca i Marcina Jastrzębskiego, poprzez pełne wdzięku refleksje Tadeusza J. Chmielewskiego, po abstrakcje Jarosława Bartoszka. "Kresy i bezkresy" rozumiane jako bezemocjonalne zimowe pejzaże, interpretowane przez dal i pustkę morskich pejzaży i nieme symbole odchodzącej kultury. Czterech fotografów i cztery spójne zestawy, a łączą ich miejsca wykonania - kresy Europy. Marcin Prezentuje fotografie wykonane blisko koła podbiegunowego i nad Oceanem Atlantyckim, natomiast trzej pozostali bazowali na potencjale Roztocza - krainy na kresach Polski, kresach Europy, która z zapomnianej enklawy staje się kolejną turystyczną atrakcją.
Zjawisko naturalne
22.09.2010, 13:58:35
24 września w Galerii Sztuki Wozownia zainaugurowana zostanie wystawa p.t. „Zjawisko naturalne”, na której Basia Sokołowska zaprezentuje zbiory swoich fotografii z lat 1989 – 2010 oraz do tej pory nie pokazywane publicznie prace. Każde ze zdjęć stanowi emocjonalny zapis świata otaczającego artystkę i próbę zmierzenia się z nim.
Prezentowana w 2009 roku w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej wystawa Basi Sokołowskiej „Mroczne przejście”, a także wydany z tej okazji, bogato ilustrowany autorski album, pozwoliły zapoznać się bliżej z dotychczasowym dorobkiem autorki. Prezentacja toruńska będzie swoistym rozwinięciem koncepcji, które ujawnione zostały na wystawie w Zamku Ujazdowskim. Dla artystki, fotografowanie jest sposobem oswajania rzeczywistości, budowania związków z otoczeniem, wizualnego i emocjonalnego przetwarzania i przyswajania tego, co nas otacza.
Autorka o swoich pracach: „Ważna jest dla mnie procesualność fotografii, a w to wpisana jest przemiana. To widać po tym, jak ewoluuje moja fotografia: zaczęłam od postmodernistycznej zabawy z kompleksową kompozycją i bogatą kolorystyką (‘Carmen Infinitum‘, ‘Internior/Mieszkanie‘), ewoluując ku formom bardziej abstrakcyjnym i syntetycznym (‘Poza Powierzchnię‘, ‘Ars Moriendi, Chrysalis‘). Ostatnio też zwróciłam się ku fotografii dokumentalnej w cyklach „Gdzie indziej” czy „Untold Narratives”. Mimo różnych stylistyk moją fotografię łączy problematyka, wokół której krążę, jak relacja między wnętrzem i światem zewnętrznym, wielowarstwowość, procesualność, symbol.”
W „Zjawisku naturalnym” Basia Sokołowska prezentuje obszerny materiał wizualny pochodzący z lat 1989 do chwili obecnej, nawiązujący do trzech fotograficznych cykli „Ars Moriendi” (1997-8), „Chrysalis” (2003) i „Tkanki/Adaptation” (2005), także pokazywanych na wystawie. Większość fotografii na wystawie pochodzi z bogatego archiwum artystki i będzie publicznie prezentowane po raz pierwszy. Zdjęcia zostały wykonane w różnych technikach - na wystawie obecna jest klasyczna fotografia czarno-biała, zarówno mało i wielkoformatowa, heliografia, fotografia cyfrowa, wykonana zarówno profesjonalnym sprzętem jak i rejestrowana telefonem komórkowym. Fotografie, rysunki i notatki łączy wspólna tematyka, która pokazuje długofalową fascynację autorki zjawiskami organicznymi, we wszystkich swoich przejawach. Zaprojektowany przez autorkę katalog zestawiający w oryginalny sposób materiał z wystawy stanowi integralną część prezentacji.
Basia Sokołowska studiowała historię sztuki na UW oraz na University of Sydney w Australii. Jej fotografie były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Australii, Europie i Japonii. Jest członkiem ZPAFu od 2003. W ubiegłym roku Centrum Sztuki Współczesnej wydało obszerną publikację o jej twórczości pt. „Mroczne Przejście”. Jej fotografie znajdują się między innymi w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Bibliotheque Nationale w Paryżu oraz wielu kolekcjach prywatnych. Basia Sokołowska wykłada w Europejskiej Akademii Fotografii i Studium Fotografii ZPAF w Warszawie.
Basia Sokołowska „Zjawisko naturalne”
Galeria Sztuki Wozownia,
ul. Ducha Świętego, Toruń
Wernisaż: 24 września, godz. 18
Wystawa trwa do 17 października
Kolejne krakowskie spotkanie Plfoto.com
29.09.2010, 14:50:55
Zapraszamy na kolejne spotkanie w krakowskiej Galerii Pauza (Kino Pauza, ul. Floriańska 18/3, poziom 2). Spotkanie odbędzie się w niedzielę, 10 października, o godzinie 17. Chętnych do pokazania zdjęć podczas spotkania zapraszamy do pisania na adres admin@plfoto.com.
Fotografia obnażona
14.09.2010, 11:43:49
Wydawnictwo Helion oraz Trójmiejska Szkoła Fotografii zapraszają na wystawy prac autora książki "Fotografia Obnażona" - Radka Brzozowskiego, nad którą Plfoto objęło patronat. Wernisaże wystaw połączone z prezentacją książki odbędą się w następujących terminach:
Gdynia, 16 września 2010, o godz. 18:00, w klubokawiarni COCO przy ul. Waszyngtona 21 (Centrum Gemini)
Bydgoszcz, 17 września 2010, o godzinie 18:30, w klubie Mózg przy ul. Gdańskiej 10.
Twarze codzienności. Afganistan
12.09.2010, 20:44:21
Gdy mówi się o Afganistanie, na myśli ma się tylko wojnę – wojnę afgańsko-sowiecką, wojnę domową, wreszcie operację stabilizacyjną wojsk NATO. Mówi się o walce z terroryzmem, o fundamentalistycznych talibach z długimi brodami albo o uciemiężonych kobietach w burkach. Słyszy się o kolejnych wybuchach, nalotach i atakach. Zwykła codzienność, sprowadzona do sprzedawania chleba, modlitwy w meczecie, tłumnej ulicy i kakofonii dźwięków ulicy, bywa zapomniana, a życie mimo wojny toczy się dalej.
"Twarze codzienności. Afganistan" - to autorska wystawa zdjęć Magdaleny Borowiec, która jako kobieta przemierzyła północny Afganistan. Nie skrywała swojej kobiecości pod błękitną burką. Ubrana w czarną chustę i kolorową tunikę uważnie fotografowała ludzi napotkanych na ulicy – sprzedawców sierpów, hodowców ptaków, straganiarzy, pracujące dzieci, kobiety modlące się przed meczetem i mężczyzn zarabiających na kawałek chleba. Autorkę zdjęć zaskoczył Afganistan bez agresji, Afganistan zwykły, codzienny, zabiegany, ciekawski i otwarty. Nie szukała obliczy wojny – opancerzonych Rosomaków ani uzbrojonych po zęby żołnierzy NATO. Próbowała dostrzec zwykłych Afgańczyków, zahartowanych w spartańskiej, ubogiej codzienności. Jako kobiecie było jej łatwiej zdobyć ich zaufanie – otaczali ją tłumnie na bazarach, chcąc być sfotografowanym. Patrzyli zawsze prosto w obiektyw – dumnie i hardo, jak to w przypadku Pasztunów, z huzarskim figlem w oczach albo z tadżyckim kupieckim skupieniem. Ci, którzy mieli walczyć, dawno poszli w oddziały mudżahedinów, czy talibów. Większość jednak stara się przetrwać w wojennej zawierusze chwytając każdej pracy, by w domu nie zabrakło kawałka chleba. Nie wiele jest też miejsc na świecie, gdzie ojcowie tak dbają o swoje rodziny. Biblijny niemalże obrazek, gdy w surowym krajobrazie skalistych gór zza zakrętu wyłoniła się jadąca na osiołku kobieta w błękitnej burce, a obok dreptał brodaty mąż i dwójka bosych dzieci. Roześmiane rodziny przed meczetem w Mazar-e-Sharif i uśmiechy kobiet skryte pod maską burki.
W fotografiach Magdaleny Borowiec widać kobiecą wrażliwość – wszystkie twarze są spokojne, ciepłe, z mimowolnym uśmiechem, nawet wzrok hardy łagodnieje. To inne spojrzenie na Afganistan. Spojrzenie kobiety.
Magda Borowiec „Twarze codzienności. Afganistan”
Muzeum Azji i Pacyfiku w Traffic Club,
ul. Bracka 25, Warszawa
Wernisaż: 3 września
Wystawa czynna do 1 października
Mirrorman dla dzieci pokrzywdzonych przez Czarnobyl
10.09.2010, 12:00:20
Ruszyła sprzedaż zdjęć Mirrorman’a, z której całkowity dochód przeznaczony jest na wsparcie dzieci oczekujących na specjalistyczne zabiegi kardiochirurgiczne ratujące życie.
Mirorrman zdecydował się wesprzeć w ten sposób Chernobyl Children’s Project International (CCPI) – organizację, która prowadzi wiele projektów mających na celu poprawę życia dzieci oraz rodzin poszkodowanych przez skutki wydarzeń z 1986 roku.
W chwili obecnej ponad 2500 (do niedawna liczba ta wynosiła ponad 7000) ukraińskich i białoruskich dzieci z wrodzonymi wadami genetycznymi serca będącymi konsekwencją katastrofy w czarnobylskiej elektrowni wpisywanych jest na listę oczekujących. W zależności od wysokości zebranych środków, CCPI organizuje misje medyczne, w ramach których zagraniczni specjaliści przeprowadzają operacje kardiochirurgiczne.
Portfolio zdjęć mirrorman’a, które zostały wystawione na sprzedaż znajduje się tutaj:
Nad bezpieczeństwem zakupów czuwają dwaj najpopularniejsi operatorzy płatności online: platności.pl oraz PayPal. Mirrorman zadeklarował, iż 100% kwoty pochodzącej ze sprzedaży zdjęć przekazywane jest CCPI. Dodatkowo, do sprzedaży trafiły także wszystkie płyty z dyskografii artysty.
Zdjęcia wywoływane są w dwóch formatach, 20x20cm oraz 30x30cm na papierze Ilford Pearl o gramaturze 290g natomiast muzyka udostępniana jest w postaci najwyższej jakości plików mp3.
Aktualnie Mirrorman przygotowuje specjalną edycję (drukowaną) albumu fotograficznego „Lustrzana Rzeczywistość” oraz album muzyczny „In The Fog” nagrany z amerykańską wokalistką She.xist - sprzedaż obu pozwoli uratować życie kolejnych dzieci.
strona artysty: www.mirrorman.pl
wsparcie dla CCPI: www.mirrorman.pl/ccpi
Wystawa \'The Best of Poland\' Polska w Obiektywie
9.09.2010, 19:46:05
Wystawa „The Best of Poland” Polska w Obiektywie - powstała z pasji. Pasji fotografowania piękna tego co nas otacza. Wystawa, która będzie prezentowana w kilku miastach naszego kraju przedstawi prace 42 autorów. Ludzi, którzy poznali się na portalu plfoto i wspólnie postanowili przedstawić swój sposób postrzegania. Pierwszą Wystawę będzie można zobaczyć w Miejskim Domu Kultury w Mikołowie w dniach 30.08-24.09.2010 r. Inauguracyjny Wernisaż odbędzie się 10.09.2010 r. o godz. 18.00.
Wystawa „The Best of Poland” Polska w Obiektywie
MDK Mikołów, Rynek 19
Wernisaż: 10.09.2010, godz. 18.00
13 do kwadratu - fotografie Katarzyny Kryńskiej we Wrocławiu
7.09.2010, 01:05:56
Cykl zdjęć "13 do kwadratu" Katarzyny Kryńskiej, to opowieści o ludziach i ich drogach życiowych. Ukazuje rzeczywistość nie zawsze łatwą, pełną wątpliwości i słabości. Jest też w niej radość zwykłych dni i nadzieja, która pozwala stawiać czoła wyzwaniom nawet w chwilach pełnych zwątpienia. Sentencje oraz aforyzmy łączą zdjęcia w pary i nadają im lekko ironiczne znaczenie. Tworzą w ten sposób pełne nowych znaczeń opowieści o wewnętrznym potencjale, potrzebie wyzwalania go i podejmowaniu ryzyka przy wyborze własnej ścieżki, niezależnie jak bardzo krętej. "13 do kwadratu", to próba interpretacji życiowych wyborów na 169 sposobów.
Kasia Kryńska (ur. 1972). Ukończyła studia na Wydziale Architektury na Politechnice Warszawskiej (1999) oraz Europejską Akademię Fotografii (2005). Kryńska jako architekt, designer i fotograf żyje i pracuje w Warszawie. Swoje fotografie prezentowała na wystawach zbiorowych (Kobiety w Hadze i w Warszawie - Haga 2003, Streetphoto dla Marcinka - Warszawa 2007, Przejście w ramach interdyscyplinarnego projektu \'The Promised City\' - Berlin 2010) i indywidualnych w Polsce i za granicą (Za pięć dwunasta - Kraków 2004, 13 do kawdratu - Warszawa 2005, Czas zanikania - Covilha 2009, Sześć kapeluszy - Dublin 2010). Laureatka konkursu fotograficznego 5th Annual Black&White Spider Awards w kategorii Still Life. Miłośniczka fotografii analogowej, używa aparatów średniego formatu Rolleiflex, Hasselblad i Holga.
"13 do kwadratu" – fotografie Katarzyny Kryńskiej we Wrocławiu
Wernisaż: 24.09.10., Godz. 18:00
Miejsce: Firlej, ul. Grabiszyńska 56, Wrocław
Wystawa czynna do 17.10.10.
Geometria wg Isaaca Sibecasa
29.08.2010, 13:10:05
14 września, o godz. 20 w Klubokawiarni "Ogrody" (ul. Mariensztat 21a, Warszawa) odbędzie się wernisaż wystawy cyklu fotografii pt. "Geometria". Jej autor, kataloński fotograf Isaac Sibecas to artysta, który ma już za sobą wystawy w Europie oraz w Ameryce Południowej. Jego prace nie były jeszcze prezentowane w Polsce. W tym roku odwiedzi również Chorwację. Współracuje z Instytutem Cervantes Luces de Bohemia w Pradze, jak i z Ambasadą Hiszpańską w Pradze. Jego zdjęcia często pojawiają się w prasie.
Fotografia jest jego pasją od dziecka. Pochodzi z rodziny z tradycjami fotograficznymi (trzecie pokolenie), a więc można śmiało powiedzieć, że ten rodzaj sztuki jest jego naturalnym środowiskiem. W wieku dwóch lat zaczął fotografować. Sam o sobie mówi, że żyje na przełomie fotografii analogowej i cyfrowej, dlatego właśnie jego prace zawsze są zawieszone pomiędzy klasycznym i nowatorskim obrazem. Wszystko to składa się na swoistą swobodę i odwagę w poruszaniu się na płaszczyźnie klatek, a sposób widzenia i uchwycenia tego świata jest szalenie niepowtarzalny. Każdy jego obraz jest oryginalną całością, która łączy w sobie różne techniki. Ponieważ artysta zawsze pozostawia otwarte drzwi, szczelinę, przez którą można się prześlizgnąć i wejść do niezwykłej przestrzeni minimalizmu, niedomówień, prostoty, gry świateł i archaicznej zabawy black&white. Tę niesamowitą całość, każdy może dokończyć we własnym otoczeniu.
Cykl fotografii "Geometria" (geo - ziemia, metria - miara) obejmuje prace, które można uszeregować w trzy główne nurty:
- point of view
- circus
- street art
Fotografie te powstały w okresie 2004 - 2010 w rozmaitych światoprzestrzeniach. Artysta posłużył się różnymi technikami, sięgnął do klasycznej, analogowej fotografii jak i do współczesnej - cyfrowej. Wszystkie prace są czarno-białe. Niezwykle ważną rolę odgrywa tu światło i cień oraz uzyskana perspektywa. Elementy te sprawiają, że odbiorca ma niepowtarzalną możliwość zobaczenia wielości obrazu na płaszczyźnie jednej fotografii. Inaczej mówiąc, cykl łączy prace, które nie są jednoznaczne. Mnogość ich znaczeń potęguje zestawienie takich wrażeń jak gładkość-surowość, obłość-ostrość, światło-cień... Przy tych wszystkich wymiarach wkrada się harmonia, która zachowując odpowiednie proporcje tworzy całkowitą przestrzeń miasta, jakiegokolwiek miasta.
Na wystawę wstęp wolny.
Strona artysty http://www.isaacsibecas.com/
Ptaki Polskie w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu
27.08.2010, 17:20:08
W piątek, 3 września 2010 roku, w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu (pl. Jana III Sobieskiego 2, Bytom) o godzinie 17.00 odbędzie się wernisaż wystawy„Ptaki Polskie”. To kolejny przystanek na trasie tej ekspozycji, która gościła już między innymi w Zakopanem, Iławie, a nawet za granicą – w duńskim Centrum Edukacji Przyrodniczej NaturBornholm.
Wystawa organizowana jest przez Polskie Stowarzyszenie Fotograficzne „Nikona” oraz Muzeum Górnośląskie w Bytomiu w dniach 3-20 września 2010 roku. Autorzy prezentowanych fotografii to jedenastu członków Stowarzyszenia „Nikona”. To równocześnie czołowi fotograficy i pasjonaci fotografii przyrody - cierpliwi, konsekwentni, zakochani w świecie przyrody. Widać to na prezentowanych fotografiach. Znakomite, a często unikatowe ujęcia ukazują wiele gatunków ptaków, w tym także mało znanych. Znaleźć tu można ptaki drapieżne, wróblowate, ptactwo wodne, czaple, rybitwy oraz inne gatunki przedstawione w ich naturalnym środowisku. Warto zauważyć, że wiele z prezentowanych zdjęć jest wyjątkowych i jedynych w swoim rodzaju, wymagających od fotografa długotrwałych przygotowań w oczekiwaniu na ten właściwy moment. Konsekwencją tych perfekcyjnych przygotowań i zaangażowania jest wystawa, która dla odbiorcy jest ucztą dla zmysłów, a równocześnie świadczy o wyjątkowej wrażliwości fotografików. W gronie autorów znaleźli się: Piotr Chara, Tomasz Grześkowiak, Henryk Janowski, Michał Jastrzębski, Andrzej Jeziorowski, Jacek Kardasiewicz, Sławomir Krajniewski, Tomasz Krupienko, Tomasz Olechno, Paweł Pawlak, Waldemar Woźniak. Wystawa jest częścią Zlotu PSF Nikona „Pod ziemią” organizowanego w dniach 3-5 września br. w Bytomiu. Można ją zwiedzać w godzinach pracy Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu: wtorki, czwartki i piątki od 9:00 do 15:00, środy od 10:00 do 17:00, soboty od 11:00 do 16:00 oraz w niedziele i święta od 11:00 do 15:00.
Wystawa czynna od 3 do 20 września.
Spotkanie informacyjne Studium Fotografii ZPAF
23.08.2010, 16:30:36
Studium Fotografii ZPAF zaprasza na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 24 sierpnia 2010 o godzinie 18:00 w Starej Galerii ZPAF w Warszawie. Oferta Studium skierowana jest zarówno do początkujących amatorów fotografii, jak i do tych bardziej zaawansowanych.
Studium Fotografii ZPAF to trzystopniowy kurs fotografii prowadzony w ramach działalności Związku Polskich Artystów Fotografików przez artystów i wieloletnich praktyków, członków ZPAF. Program obejmuje liczne zajęcia o charakterze wieczorowym. Specjalny dobór wykonywanych zadań, pozwala słuchaczom stopniowo zapoznać się z obszernym materiałem dotyczącym różnych dziedzin fotografii. Studium Fotografii ZPAF to jedno z niewielu miejsc wciąż kształcących adeptów fotografii od podstaw - od fotografii tradycyjnej czarno-białej. Takie podejście pozwala w miarę rozwoju wiedzy i praktycznego doświadczenia płynnie wejść także w obszary współczesnej fotografii cyfrowej, umożliwiając swobodne poruszanie się w obu dziedzinach z pełnym zrozumieniem ich podobieństw i różnic.
Program Studium:
Rok Podstawowy: dla początkujących i wszystkich chcących zdobyć wiedzę z zakresu podstaw fotografii. Program obejmuje podstawy klasycznych i cyfrowych technik fotograficznych, praktykę w pełni wyposażonej ciemni i studio oświetleniowym, materiałoznawstwo, kompozycję, wykłady historii sztuki i fotografii oraz teoretyczne i praktyczne podstawy wiedzy w zakresie między innymi fotografii portretowej, dokumentalnej, martwej natury, pejzażu, fotomontażu.
Rok Warsztatowy: dla absolwentów Roku Podstawowego i dla osób o zaawansowanej wiedzy o fotografii, przyjętych na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej i przedstawieniu dotychczasowych dokonań. Program pogłębia wiedzę o fotografii klasycznej i cyfrowej, obejmując między innymi zagadnienia z zakresu sensytometrii, psychofizjologii widzenia i analizy obrazu. Rozwija umiejętność podejmowania różnorodnych wyzwań fotograficznych, inspirowanych między innymi zajęciami w pracowniach autorskich. Program poszerza wiedzę dotyczącą fotografii w obszarze sztuki, wspiera samodzielną działalność artystyczną dając praktyczne umiejętności przygotowania wystawy fotograficznej oraz zaprojektowania portfolio.
Rok Dyplomowy: wyłącznie dla absolwentów Roku Warsztatowego. Program wspomaga realizację pracy dyplomowej, która jest samodzielną realizacją dotyczącą szeroko pojmowanej twórczości fotograficznej, składającą się z części praktycznej (zestaw fotograficzny, pokaz multimedialny, instalacja etc.) i części teoretycznej. Obrony dyplomów odbywają się publicznie.
Więcej szczegółowych informacji znaleźć można na stronie www.zpaf.pl i pod adresem mailowym studium@zpaf.pl oraz numerem telefonu (022) 635 86 97.
Spotkanie informacyjne Studium Fotografii ZPAF
24 sierpnia, godz. 18.00
Stara Galeria ZPAF
Pl.Zamkowy 8, Warszawa
Pokój w Kambodży
18.08.2010, 21:02:39
Weekend Galeria Camelot (ul. św. Tomasza 17, Kraków) proponuje zacząć od seansu w kinie letnim. W najbliższy piątek, 20 sierpnia, o godz. 21.30 odbędzie się kolejny seans dla miłośników fotografii. Za sprawą filmu "Cambodian Room. Situations with Antoine D\'Agata" będzie można poznać osobę i narkotyczne wizje słynnego fotografa.
Antoine D\'Agata, francuski fotograf urodzony w 1961 roku. W wieku 22 lat opuścił Francję i następne 10 spędza za granicą. W 1990 roku w Nowym Jorku zaczyna studia w nowojorskim International Center of Photography razem z Larry\'m Clarkiem i Nan Goldin. Jednocześnie pracuje jako asystent redakcji agencji Magnum. Po powrocie do Francji w 1993 na całe trzy lata porzuca robienie zdjęć. W 1998 roku ukazuje się jego pierwszy album zatytułowany "Mala de Muerte", a następny "Hometown" zdobywa nagrodę dla młodych fotografów Niépce Prize. Kolejna wystawa "1001 Nuits" oraz wydane albumy "Vortex" i "Insomnia", "Stigma" utwierdzają jego pozycję jako jednego z najciekawszych i najbardziej intrygujących współczesnych fotografów. Od 2004 jest członkiem agencji Magnum.
Dokument rozpoczyna się w momencie gdy Antoine D\'Agata przyjeżdża do stolicy Kambodży, Phom Pehn i kilka kolejnych tygodni spędza zamknięty ciasnym pokoju z prostytutką Lee. Seks, narkotyki i poczucie zagubienia w świecie, od zawszę były częścią zarówno życia prywatnego jak i artystycznego fotografa. W Kambodży jego koszmary sięgają kulminacyjnego punktu. Zamknięty w mikroskopijnej przestrzeni z Lee, Antoine przeżywa paradoksalne i desperackie "love story", narkotyzuje się i jednocześnie próbuje sfotografować intymną więź łączącą go z Lee. Autorom dokumentu udało się uchwycić na taśmie nieznaną część jego artystycznej twórczości, jego wybór życia wypełnionego seksem i narkotykami, będącym zarówno lekiem czyniącym życie znośnym jak i przekleństwem - podobnie jak w przypadku innych heretyków współczesnej sztuki od Kerouac\'a do Artauda, od Bacona do Pasoliniego.
"Cambodian Room" pokazywany był dotychczas jedynie na europejskich festiwalach m.in. podczas Italia Doc, IDFA, zdobył nagrodę specjalną jury festiwalu filmowego w Turynie w 2009 roku. Jest to pierwsze wyświetlenie dokumentu w Polsce. Autorami oryginalnej ścieżki dźwiękowej są Nicola Tescari oraz Chris Tsoupas.