Opis zdjęcia
Pytanie: Co to za pomnik, gdzie i od kiedy stoi? ODPOWIEDŹ: to jest pomnik 1 Armii Ludowego Wojska Polskiego odsłonięty 12 października 1963r. w rocznicę bitwy pod Lenino - pomnik jest ostatnim dziełem Xawerego Dunikowskiego. Stoi w Warszawie przy ul. Andersa (d.Nowotki) pomiędzy Pl. Bankowym a ul. Świętojerską.
8. Nastroj.
Niestety nie mam zielonego pojęcia ...
Zibi Lutomski [2009-10-11 13:36:42] howgh
charakterystyczny budynek, okrąglak, chyba wyjatkowy na Muranowie:)
bez czytania komentarzy to budynek mi sie kojarzy z okolicami Andersa i KS Policji.
całkowita zgoda z Zibi Lutomski [2009-10-11 13:25:47]
barszczon [2009-10-11 14:15:56] --> :-)
Zibi Lutomski [2009-10-11 13:36:42] ==> :-)
@Zibi - wybacz, być może zbyt często dopatruję się ironii tam gdzie jej nie ma :). 100% zgody - to byli ludzie (zwłaszcza Polacy) ale i Rosjanie również - którzy walczyli z wrogiem. Tak jak i dziś. W historii - zwłaszcza najnowszej - nie ma "prostych" ocen. One będą proste za lat 1000...
barszczon - W mojej wypowiedzi nie było cienia ironii. Tak twierdzę i tak będę nadal twierdził. To byli prości żołnierze, którzy walczyli o wyzwolenie naszego kraju z rąk hitlerowców.
@Is74 - tak samo jak ja "nie znam Ciebie", Ty nie znasz mnie :) a w dodatku przypuszczam, że nie znasz nikogo, kto byłby w jakikolwiek sposób związany z tymi "idącymi" ze wschodu. Świetnie wiesz co myśleli i czuli...Osąd w kwesti Twojej "wiedzy" (cudzysłów użyty świadomie i z premedytacją) wydałem wyłącznie na podstawie Twoich wypowiedzi...
o, blacha, jak zwykle celnie:)))
@Zibi - być może ironizujesz, być może piszesz "poważnie". Pomijając wszystkie inne aspekty "problemu" - nie wiemy czy kol. Is74 miał na myśli żołnierzy ("idących" od wschodu, spod Lenino) Polaków czy - szeroko to traktując - Rosjan? Zapewne dla kol. Is74 ktoś, kto na czas nie dotarł do zbiorczych obozów dla obywateli Polskich znajdujących się na terenie ZSRR, na czas - by "iść" do Polski nie ze wschodu, a od południa i zachodu - ktoś taki, ze "złości" iż na niego nie poczekali postanowił "przynieść do Polski okupację"...
barszczon, nie zgadzam sie z toba w obu kwestiach. Nie znasz mnie a wydajesz osady w kwestii mojej wiedzy. Co do zolnierzy, ktorzy spod Lenino przyniesli tzw. "wolnosc"...tak, z pewnoscia byli to ludzie nie myslacy w ogole o tym jakie obciazenie polityczne niosa za soba, ot tacy drwale syberyjscy jak np. Wojciech Jaruzelski...
is74 [2009-10-11 13:23:00] - nie zgadzasz się (masz prawo) w kwestii Twojej znajomości i rozumienia historii, czy w kwestii mojego odmiennego zdania? Jaką definicję "okupacji" przyjmujesz? I kiedyż owa "radziecka okupacja" się skończyła?
Widzę, że rozmowa historyczno-polityczna... To ja swoje 0,03zł w temacie: MZ, żołnierze, którzy szli od wschodu, to byli zwykli ludzie, którzy w dobrej wierze wyzwalali nasz kraj spod okupacji hitlerowskiej, nie mieli nic wspólnego z polityką stalinowską, byli zwykłymi, prostymi ludźmi, którzy niejednokrotnie poświęcali życie w walkach o wyzwolenie naszego kraju i nie mieli pojęcia, że za tym stoi jakaś polityka - większość z nich to byli prości robotnicy i chłopi, odziani w mundury, szli na zachód za nasz kraj. To panowie w garniturkach partyjnych wprowadzili okupację komunistyczną na teren naszego kraju. Tak że, moim zdaniem, żołnierzom tym należy się cześć i chwała, nawet tym, co mieli na hełmach czerwoną gwiazdę. To jest moje zdanie i go nie zmienię. Howgh!
barszczon, nie zgadzam sie z toba.
@is74 - wybacz, ale piszesz głupoty...świadczące wyłącznie o całkowitej nieznajomości i niezrozumieniu historii XX wieku - i to nie historii Polski, ale historii Europy.
Dla mnie ci, ktorzy szli od Lenino przyniesli Rzeczypospolitej radziecka okupacje. Tyle w temacie.
is74 [2009-10-11 12:51:04] ==> Cudnie kurna, cudnie! Polski żołnierz w polskim mundurze jest wg Ciebie okupantem?! { Gregor [2009-10-11 00:32:24] nie no błąd..to jest pomnik 1 armii ludowego wojska polskiego,odsłonięty 12 października 1963r. w rocznicę bitwy pod lenino,pomnik był ostatnim dziełem xawerego dunikowskiego.}
to jest pomnik okupanta
Dzięki za dotychczasowe odwiedziny w mych skromnych progach :-)))
Choszczman [2009-10-11 09:02:56] ==> Można się zżymać nad estetyką tego nurtu w sztuce ale jest on faktem w historii kultury m.in. polskej
http://www.dziennik.pl/foto/article300438/Tesknimy_za_socrealizmem_.html?gallerySeq=1#top
Gregor [2009-10-11 00:44:11] ==> yes, yes, yes!
ta armia wyzwalała polskie miasta spod okupacji i forsowała odrę..
...ze względu na Autora, nie ma odważnego aby wyrwać go z korzeniami :-)))
Gregor [2009-10-11 00:32:24] ==> masz rację - wybacz mi starcowi :-(((
nie no błąd..to jest pomnik 1 armii ludowego wojska polskiego,odsłonięty 12 października 1963r. w rocznicę bitwy pod lenino,pomnik był ostatnim dziełem xawerego dunikowskiego.
To jest pomnik żołnierza radzieckiego stojący w Warszawie w głębi przy ul. Andersa (d. Nowotki) - latem jest zupełnie drzewami zasłonięty. Z lewej strony widać narożnik Pałacu Mostowskich - siedziby Stołecznej Komendy Policji. W dniu zbliżającej się rocznicy bitwy pod Lenino (12 października) weterani tej bitwy zapewne zapalą znicze i złożą kwiaty
Popiersie tow. Nowotki zostało dawno unicztożone gdy odbierano mu ulicę na rzecz gen. Andersa
przy andersa?..ciekawe połączenie.
(cos mozna wygrac? to sie zastanowię)(hehe)
muranów przy andersa chyba
o ile znam Autora - wcale nie żart... :) - taki sprawdzian (głównie dla warszawiaków i "warszawiaków")...
to pytanie to żart..?
Ruud się musiał pomylić - sołtys na wąchockim pomniku siedzi i zamast kałacha ma pod ręką koło...niby i to i to na literę "k" się zaczyna i prawie to samo - ale prawie robi róźnicę... :)
Dość socrealistycznie żeś pan tego sołtysa sfocił, a właściwie obrobił - ale forma IMO adekwatna do treści :) Na moje oko to tam niezadługo świeczki zapalą.
W Wilnie ...
A to nie towarzysz Nowotko? :)))
Ruud [2009-10-10 23:34:19] ==> Tak! A na focie jest pomnik sołtysa.
barszczon [2009-10-10 23:31:38] ==> cicho!
podpowiedź - głównie dla Warszawiaków... - zwróćcie uwagę na dosyc charakterystyczne budynki w tle...
w Toruniu kiedyś coś takiego stało ale chyba większe było i bez kałacha
Przyznaję się bez bicia.... Nie wiem :)
Pomnik Ubowca..
...Dla ułatwienia: w mieście na "W".
@rafcio19 ==> możesz nie wiedzieć, bo to nie w Twoim mieście
ja wiem - ale nie powiem :)
Nie wiem Krzysiek :) Przyznaję się bez bicia :)
:))