Opis zdjęcia
Moje pierwsze poważne podejście do tematu fotografii otworkowej. Puszka - Lubitel 166B z wyjętym obiektywem, dziurka w blaszce z puszki od piwa (piwo jest nieodłącznym elementem wielu zdjęć), velvia 50.... :) Będę wdzięczny za uwagi, zalecenia, spostrzeżenia i oceny :)
Miras40 - dokładnie dla tego. Robienie zdjęć nie obliguje mnie do używania tylko jednego rodzaju tworzenia obrazu. Robię zdjęcia cyfrą, analogiem z pełną klatką, analogiem na średnim formacie, otworkiem w każdym wariancie, jaki mi się udało skonstruować, a i z komórki też znajdziesz zdjęcia w moim portfolio. A dlaczego???? Dla mnie odpowiedź jest prosta: bo mi to sprawia frajdę. I cieszę się, że pod tego typu zdjęciami z wieloma osobami można prowadzić merytoryczną dyskusję o tworzeniu obrazu... Nawet zrobiłem ostatnio aparat z pudełka do butów :) Więc z tym koszem na śmieci nie wiele się pomyliłeś :) Pozdrawiam.
Ale w jakim celu ... ? Wstaw do tego Lubitiela komórkę z aparatem. Będzie lepsza jakość i mniej problemów. Można też użyć kosza na śmieci z otworkiem ....
Marcin Kysiak tak ale ogniskową rozważamy teoretycznie jak dla soczewki skupiającej super cienkiej
Na pewno wielkość dziurki ma znaczenie, jeśli chodzi o ostrość. Ale też do pewnego stopnia, bo później robi się dyfrakcja...
dłuuuugie..:)
... tylko teoretyzuję nie mam doświadczeń z tego typu fotami, coraz bardziej ulegam magii tych fot. Fakt Snowman jest najbardziej kompetentny :) pozdr
Maciek - mam. specjalnie go zdjąłem :) A co do moich luźnych rozważań teoretycznych, to wydaje mi się, ze im bliżej obiekt odo otworka, tym ostrzej wyrysuje się z drugiej strony. Ale jeszcze pozostaje dokładność wykonania dziurki i jej okrągłość. Tyle mojej z niczym nie związanej teorii. Muszę to sobie na spokojnie przerysować :)
nie zgredź ... kup obiektyw :D
AFAIK otworek nie ma ogniskowej ani GO. Ale o szczegóły pytajcie Snowmana.
...oczywiście wielkość dziurki dla GO też ma znaczenie ...:)
postaram się sam zmierzyć z problemem :) A później zobaczymy :)
Też jestem ciekawy ... w razie potrzeby służę pomocą :)
OptykM - a tuś mnie zagiął. Nie zastanawiałem się nad ogniskową otworkowca. Ale poszperam i zrewiduję, czy da się coś z tym zrobić. Obiecuję sprawdzić efekty tegoż eksperymentu :)
fajne piksele
a jeszcze trochę teorii http://fizyka.biz/soczewka_skupiajaca_02.html
No Macieju ...uff gorąco od komentarzy ale zastanawia mnie jedno ... jeżeli już zdjąłeś szkiełko i w drodze recyklingu wykorzystałeś puchę po tak zacnym płynie to ... myśląc optycznie gdyby wysilić umysł i obliczyć ogniskową Twojego urządzenia otworkowego, znając wielkość przedmiotu (przepraszam za porównanie modelki) odległość i wielkość obrazu to można by wyliczyć najlepsza odległość dla modelki żeby wyszła maksymalnie w GO puszki, znając te parametry można by poeksperymentować ... co Ty na to? :)
tylko zerknij co jakiś czas na kompas, żeby w wiadomościach nie mówili, że się na morzu zagapiłeś na pannę:)))))
obyś doczekał :)
1956 i nadal cyka :)))))))
Maciej Blum [2011-01-17 10:49:55] a no jest;DDD łydka;DDD
nonka [2011-01-17 13:10:05] buahahahaha!ale dobrze,że z początku 1928;DDD
Długonoga :]
1928 :DDD
Maciej Blum [2011-01-17 10:49:55] pewnie, że jest... pomimo "rozmazania" i tak widać świetną kobitę z długimi nogami:)
licznik odsłon 1900 :) Czyli coś w tym zdjęciu jest jednak :) hi hi hi
Masz czszęście, że pogadałeś o tej dziurce w puszce... :-))
ja-nusz [2011-01-17 10:23:11] - to foto ma cudowną moc przyciągania :) Poczytaj sobie co pod nim :)
...zaraz tam wyrzygać ;))
nonka - bo przyciągasz odwety w sposób cudowny. Jak tylko kogo co zaboli, to wpada się wyrzygać u Twych stóp :D
No Stary, jak zawsze bania trafia na mnie....upodobali sobie :P
Zwykły Ciemniak [2010-06-30 12:57:49] - to wydłubuj oko temu Ljubitelu, zalep to blaszką od puchy, zrób dziurkę taką tyci, tyci, film i naprzód. W słońcu 5 sekund w cieniu 10 sekund. :) i gotowe :)
Ale jazda`- mam Jubitiela, piwo - co ja jeszcze robie przy necie ? Znowu odwracacie mi uwagę ! :-)
Maciej Olejnik [2010-06-29 10:48:23] - do dziurki zawsze się przykładam :D
Macki !!!!!!!!!!!
ne przyłożyłeś się do dziurki ;D
Maciek - jakiego szkła ?? Nie mieszaj umysłowo dwóch odmiennych systemów walutowych :D
kiepski sprzet, mała rozdzielczość optyczna szkła ... lipa
no, ktoś musi....
Hue hue hue, zawsze ja obrywam.....:D
nonka [2010-06-29 10:18:24] - cudowna moc przyciągania jest w tej focie :)
No Stary, jak ktos chce zablysnac to zawsze czepia sie tego zdjecia....:DDDDD
jak na zastosowaną technikę, to prawda :) Dzięki.
no tutaj mistrzostwo swiata!
kerko - znalazłeś to jedno zdjęcie i wleciałeś z odwetem ? Żenada :)
!
Toż to Wrocław, a nie żaden England !! tfu !!
Piękne nogi w obleśnej, angielskiej architekturze. Toż to profanacja !! :) PS. Kwadrat wpisany w kółko is good :)
miło mi .
inne już sprawdziłem, niektóre bardzo fajne są:)
to możę inne moje wypociny znajdą Twoje uznanie :) Dzięki mimo wszystko, że zajrzałeś :) pozdro.
nie były już wakacje?:D ogólnie te fotki otworkowe nie są w moich klimatach, pewnie za młody jestem. a jeśli otworek do jakiegoś oldskulowego klimatu
ważne słowo: "jakby"
jedyne co mi się podoba to światło. kadr niezbyt i ogólnie nie wiem o co chodzi w tej focie. taka pamiątka z wakacji jakby.
Ale włączyłem redukcję czerwonych oczu :)
czekam na kolejną dostawę filmów i montuję coś następnego :) Tak na długie zimowe wieczory :) brrrrrrrrrr.
:)
Ruud - nie po browarze, tylko przed browarem. To z Lubitela otworek zmontowany.
no AF się skasztanił, bo szkło wyciągłem :) A jak szkło wyciągłem w ogóle, to i matryca zaczęła szumieć.... :)
a pokaż exif. a dziwnie mydlany ten obiektyw. AF się popsuł pewnie... :(
(spostrzezenie: swietne nogi)
wiesz, ale jest :) powoli, powoli i może będzie coś więcej :) hi hi hi...
Szkoda, że ubrana:-)
taaaaaaaa
Ciekawa dyskusja o mierzeniu sztuki
a dzięki Steven M. :)
Posiadam Lubitiela z dawnych czasów, pomysł zasługuje na uwagę.
zanim nazwano ten aparat lubitel, to wcześniej znazywał się "komsomolec" he he he ;) Zacna skrzynka. Bardzo ją lubię :)
od dzisiaj wiem co to Lubitel....sam rozumiesz ;)
Sława [2009-08-24 22:53:17] - jedynie 8 sekund :) hi hi hi
cierpliwa...
slawek123 [2009-08-24 21:22:00] - to cieszy najbardziej :)) pozdrawiam
ile emocji wyzwala fotografia otworkowa :))
@JarekZ-68 [2009-08-24 17:02:44] - Dziękuję, że zdjęcie zwróciło Twoją uwagę (lub komentarze) :). Co do blokady oceny, to nie miałem zamiaru tego robić. Jak sięwczytasz w komentarze i moje odpowiedzi, to widać, że na ocenie mi nie zależy, tylko na chęci uzasadnienia niskiej oceny przez osobę oceniającą. Boli mnie to, że szasta się na lewo i prawo słowem "gniot", ale na odrobinę komentarza, który by na pewno pomógł, to już sięwysilać co poniektórym nie chce... @arkjus [2009-08-24 17:08:55] - otworek 0,36 mm :)
calkiem ostro jak na otworek w blaszce puszki, fajne
własnie za takie dyskusje lubie na plf ;) :))) Teraz serio - trochę nie rozumiem reakcji Centura, Autor wyraźnie pisze pod zdjęciem "co i jak" więc albo udzielam rad albo odpuszczam sobie fotke i tyle. Z drugiej strony - czy nie, że tak powiem, bezpieczniej jest po prostu zablokować ocene zdjęcia ? I po kłopocie. Co do zasypywanie portalu zdjęciami - pisałem już u siebie w folio co o tym myślę, czy naprawdę zwiększenie limitu zdjęć było sensownym posunięciem, czy nie skończyło się jak z cyfrówkami ;)? Kiedyś brało się aparat, kilka filmów i nad kazdym kadrem trzeba się było mocno zastanowić, klatek ubywało w tempie ekspresowym ... teraz - ile karta pomieści, a jeszcze jedna w torbie się chowa. Zwróćcie uwagę na "niedzielno-wycieczkowych focistów" u których aparat wydaje dźwieki podobne do kałacha, sam słyszałem niedawno jak przechwalał sie taki jeden że "... na jednodniowej wycieczce ponad 800 zrobiłem, klasa sprzęt ..." no tak, a potem do galerii. Ale odskoczyłem od tematu i żeby nie przeciągać zbytnio - Malczer [2009-08-24 14:52:13] - tą wypowiedź popieram w 100% Pozdrówka wszystkim dyskutantom
Mariusz Lemiecha [2009-08-24 15:12:40] - no właśnie rozpracowuje gimpa, bo wczoraj zassałem. Popatrzę. Ja zazwyczaj zmniejszałem irfanem, gdzie można było wybrać do jakiej wielkości ma skompresować. (w kb).
Malczer [2009-08-24 14:52:13] - dziękuję za słowa otuchy :) jeszcze mi się chce eksperymentować. I wkurza mnie, że ci obrońcy poziomu portalu, którzy zagorzale walczą ze zdjęciami słabymi sami się zniżają do niewiarygodnie niskich pułapów...... żenada po prostu i tyle.
Macieju Olejnik [2009-08-24 14:29:30] - no pewnie, że są książki, poradniki w necie itp. Niemniej jednak Autor powyższego nie spadł z księżyca. Postanowił rozszerzyć horyzonty, napracował się, „zainwestował” wyobraźnię i dotychczas nabyte umiejętności w nową dziedzinę, a ty na początek dowiaduje się że „gniot”. No zaiste - wyjątkowo „rzeczowy” komentarz. Dla mnie też, bo sam z zainteresowaniem śledzę różne nurty fotografii, próbuję tego i owego, chociaż nie wszystko pokazuję. Świat otworka nadal jest dla mnie obcy, więc ograniczyłem się do, sensownej w moim pojęciu sugestii, dotyczącej prezentacji, i na tym zakończyłem. Oczywiście mógłbym jeszcze dywagować nad wieloma sprawami, ale to byłyby tylko dywagacje, bo rzeczonego slajdu w ręku nie miałem. Generalnie, to pozostaje mi ukłon w stronę Autora, że mu się chciało. Bo mi ta chęć coraz częściej przechodzi, jak czytam takie komentarze jak poniżej...
Maciej Blum [2009-08-24 14:37:07]> spoko, Ci co radzą zwykle też nie, ci z większym fartem to przynajmniej są w posiadaniu takowej
Maciej Olejnik [2009-08-24 14:29:30] - kurka - nie przeczytałem żadnej książki o fotografii... Żadnej !!!
Malczer [2009-08-24 14:16:26] > ej, no ... od wiedzy co i jak to sa książki tyle tkwisz na plf i jeszcze tego nie wiesz ?? :P
No właśnie szkopuł w tym, że każdy potrafi napisać „gnior”, ale niewielu potrafi to uzasadnić, a tak naprawdę to tylko nieliczni potrafi napisać co poprawić, żeby było lepiej. Taaa...
szambonur [2009-08-24 13:41:24]> ja bym to uogólnil ... sa kadry nadajace sie na zdjecie lub nie ... i sztuka ocenić do której kategori co sie zalicza :))
szambonur [2009-08-24 13:41:24] - Ok. nie bronię mu tego. Walnął bańkę, napisał, że gniot, wylał jad. Tylko na jakiej podstawie On własnie prawi moralitety na temat poziomu, skoro go tak zaniża swoim zachowaniem? (odsyłam do wpisów na jego koncie). A wracając do zdjęcia, to jaki kadr i jaka scena się nadaje na otworek ? Wiesz, przepraszam, ale śmieszy mnie powiedzenie, że coś się nadaje do zrobienia otworkiem, co innego średnim formatem, a co innego tylko eosem 1dsmkIII.... Sorry.
Moim zdaniem centur za bardzo się zaangażował w to zdjęcie, jakby tak odrzucić wszystko co nie potrzebne to wydaje mi się iż chciał powiedzieć iż nie każdy kadr czy scena nadaje się na 'otworek'. Ten rodzaj fotografii ma dodać magicznego klimatu scenie którą fotografujemy, a czy tutaj taki klimat się wytworzył... Myślę że nie, bo cóż tajemniczego jest w stojącej przy barierce panience... Przy takim ciepłym światełku w tym przypadku mógłbyś zrobić bardzo solidny portrecik...
centur [2009-08-24 13:24:20] - ale uwierz mi, że ja też stawiam "1" jak mi coś totalnie nie leży w zdjęciu. (subiektywnie podchodząc do sprawy, bo nie wierzę w obiektywizm). Różnica jest jednak taka, że piszę autorowi, co zrobił według mnie źle i jak ja bym to widział. I nie ma później gorzkich żalów, że uzasadnij, powiedziałbyś coś więcej, jakbyś umiał, albo jakieś takie..... Mnie się nie rozchodzi o ocenę, tylko o słowo komentarza do niej. Tekst typu GNIOT tylko mi mówi o tym, że autor komentarza ma IQ na poziomie ilości liter w słowie. Ot co.
centur [2009-08-24 13:24:20]> dla Ciebie patologią jest istnienie słabych zdjęć, dla mnie pseudofachowcy z przeświadczeniem o tym ze sa wyrocznią; a naprawdę tak długo jak "administracja" bedzie działać jak działa nic się nie zmieni - poziom portalu będzie się nadal degradował kosztem "ruchu"; a "gnioty" i jedynki bez słowa racji bedą wywoływac pyskówki i potęgowac chamstwo
szambonur [2009-08-24 13:18:55] - tu masz rację. A poza tym mnie efekt końcowy się podoba i tyle. Więc mam satysfakcję. Ps. widziałem jak pod zdjęciem otworkowym ktoś napisał (strasznie winietuje ci obiektyw). Więc może lepiej, żeby interlokutor wiedział coś na temat okoliczności zarejestrowania obrazu ??
jeśli uważasz ze zdjęcie jest katastrofalnie słabe - nir rób nic, ostracyzm naprawdę szybciej zniechęci/da do myślenia niż wojny i pyskówki ..." - i z takiej własnie postawy wzieła sie plfotowa patologia ....... ps. swoich ocen nie uwazam za pośmiewisko ale niestety jestem w nieproporcjonalnej mniejszości więc nie ma to praktycznie żadnego znaczenia na opinię o tym serwisie ..................
Może następnym razem nie podawaj informacji iż robione przez dziurkę, jeżeli zdjęcie będzie naprawdę dobre, to nikogo nie będzie obchodzić fakt czym robione... przecież najważniejszy jest efekt końcowy...
centur [2009-08-24 13:06:30]> skoro ocena to pośmiewisko ... to po co stosujesz ją jako wyraz swojego zdania ? (mam na marginesie podobne zdanie o ocenach tu - każdą naley dzielić przez 3 jak nie lepiej); ale mam alergie na "1dynki" bez słowa i komentarze typu "gniot"; to moim zdaniem jest większa wada tego portalu niż kiepskie zdjęcia; jesli juz silisz się na cokolwiek - oceń i napisz cokolwiek z sensem, jeśli uważasz ze zdjęcie jest katastrofalnie słabe - nir rób nic, ostracyzm naprawdę szybciej zniechęci/da do myślenia niż wojny i pyskówki ...
maciej, to źle rozumiesz ...... oceny na tym portalu są posmiewiskiem w całym necie i nie tylko, a ja po prostu nie chce robić z siebie kretyna oceniając "wybitnie" wszytsko co widze, jeśli to cię pocieszy to kazde moje nastepne zdjęcie będzie miało blokadę oceniania .....................
centur [2009-08-24 12:51:36] > rozumiem że komplet Twoich zdjęć z PF to okładki poczytnych tytułów, laureaci konkursów prestiżowych koniecznie, itp. ? ciekawe kryterium dla zamieszczania lub nie zdjęcia na plf; jak juz zdjecie Cię ruszylo w jakikolwiek sposób to zawsze warto coś napisać, dolny próg skali ocen, albo elokwentny "gniot" świadczy na szczęscie wyłacznie o piszącym i to niekoniecznie najlepiej.
w moim ocenianiu 10-20% oceny to za technike, 80-90% - za treść, jeśli zrobnisz coś interesującego (i poprawnie zeskanujesz), pewnie docenię, niestety sam fakt że z otworka wogóle mnie nie podnieca, dla mnie moze być nawet na gumie japońskiej bylebyś chwile pomyslał, czy treść zdjęcia (prócz autora i "modelki") kogokolwiek zainteresuje, pozdr .......................
centur [2009-08-24 12:51:36] - kurka, ale mi w buty poszło..... Za tydzień wgram kolejne 3 zdjęcia z tego otworka. Zapraszam ponownie.
na temat zdjęcia nie ma więcej nic do dodania, moim komentarzem do niego jest moja ocena, gdybyś był domyslny nie zadawałbyś głupich pytań, na zamknięcie tematu pozwól że pogratuluję gustu tym wszystkim, którzy ocenili foto na 8-10, mam nadzieje że trafi na okładkę jakiegoś prestiżowego magazynu foto lub wygra jakiś prestiżowy konkurs, np. NG bo na DNO czy ZD jest po prostu za dobre.................. :-)
centur [2009-08-24 12:42:30] - 4 słowa wcześniej jest też napisane "uwagi". 4, to nie jest wysoka liczba......
centur [2009-08-24 12:42:30] - wiesz, jak ktoś wali mi niską ocenę, to znaczy, że z jakiegoś powodu mu się zdjęcie raczej nie podoba. Chciałbym znać ten powód, żeby zrobić coś w przyszłości lepiej. Jak ktoś stawia mi ocenę wysoką, to sam ten fakt dla mnie znaczy, że zdjęcie mu się podoba. Wolę znać powód dla którego zdjęcie komuś nie pasuje. Nie pogłębiaj choroby tego portalu i wysil się na kilka słów uzasadnienia swojej oceny. Wszystkim będzie lepiej.
centur : ,,musiałbym być stuknięty aby bawić sie w moderowanie zdjęć na plfoto,, - no właśnie
przecież napisałeś że będziesz wdzięczny za oceny więc o co chodzi ???? jak bym ocenił wysoko tez dopominałbyś sie o uzasadnienie ??? ..................