Opis zdjęcia
Kłodzko. Kościół jest przykładem okazałej kamiennej późnogotyckiej budowli sakralnej o cechach cechach wyraźnie nawiązujących do praskiego gotyku. Świątynia jest trójnawową bazyliką z emporami o siedmiu przęsłach i trzech apsydach zakończonych półośmiobocznie, silnie oszkarpowanych. Brakuje w nim transeptu. Do korpusu przylegają od północy: hala czteroprzęsłowa z Ogrójcem, a przed nią przedsionek, zaś obok cylindryczna klatka schodowa, wiodąca na emporę północną. Na wschód od Ogrójca znajduje się kaplica żałobna. Od południa przylegają: przedsionek, kaplica św. Jakuba, schody na emporę południową i do galerii łączącej świątynię z dawną komturią oraz zakrystia z przedsionkiem[7]. Wejście główne nie znajduje się na osi nawy, ale przesunięte jest w prawo, w kierunku południowym. Portal późnogotycki o ościeżach rozczłonkowanych, przenikającymi się w kluczu laskami o profilu gruszkowym, które opierają się na kręconych cokołach ze śmigą. Znacznie ciekawszy jest portal południowy z ok. 1462 roku z gzymsem wstęgowym tworzącym tympanon. Znajduje się tu rzeźba przedstawiająca veraicon, przedstawiająca chustę z wizerunkiem Chrystusa, trzymaną przez św. Weronikę i dwóch aniołów[19]. Okna naw bocznych i bocznych są bogato profilowane w ościeżach. Pierwsze z nich posiadają maswerki typowe dla gotyku. Okna nawy głównej zostały skrócone poprzez nadbudowane empory. Wystrój wnętrza utrzymany jest głównie w stylu barokowym[23]. Sklepienie nawy głównej jest siatkowe. W prezbiterium dawne sklepienie siatkowe zastąpiono kolebkowym przechodzącym w półkopułę. Zdobienia autorstwa Geronimo Fatchone i Andrea Carove nie zniekształciły jego gotyckich cech, ale nawet je uwypukliły. Wypełniły one pola sklepienia symetrycznymi motywami ornamentalnymi z lat 1660-1670. Wystrój i wyposażenie wnętrza jest gotycko-barokowe. Najwyższą kondygnację nawy głównej zdobią barokowe gzymsy i pilastry. Między otworami empor znajdują się popiersia 14 patronów Kłodzka autorstwa F. K. Veita, a nad nimi malowidła wykonane przez Karol Dankwarta, tworzącego w Nysie, ilustrujące hymn Salve Regina (1693). Na filarach w bogatych owalnych ramach widnieją obrazy pierwszych świętych zakonu jezuitów, w tym między innymi Polaków: Stanisława Kostki i Melchiora Grodzieckiego, które zostały umieszczone w nawie głównej ok. 1694 roku. Między przęsłami stoją stiukowe figury 12 apostołów (1680)[24]. Prezbiterium należące do najstarszych części kościoła posiada wystrój późnobarokowy z lat 1727-1729. Z tego samego okresu pochodzi ołtarz główny autorstwa wrocławskiego jezuity Christophera Tauscha, który w pomysłowy sposób wkomponował go w gotyckie prezbiterium. W ołtarzu pod baldachimem stoi bogato zdobiona symbolami ewangelistów i rzeźbami aniołów gotycka rzeźbiona w drzewie cedrowym figura "Kłodzkiej Madonny" z połowy XV wieku. Nad baldachimem jest attyka z wolimi oczyma i Panem Bogiem w szczycie. Po obu stronach ołtarza usytuowane są rzeźby: św. Jana Chrzciciela z lewej i św. Piotra z prawej. Cały wystrój rzeźbiarski wyszedł spod ręki J. A. Siegwitza, zaś kamienne balaski wykonano w 1696 roku.
Pięknie pokazane
Wspaniałe wnętrze, a te boczne ołtarze warte są pokazania. To najlepszy dowód, że statyw mocno potrzebny :))) Może tam kiedyś wrócisz ?
całkiem zgrabny kadr, choc z gotyku pozostało tylko samo sklepienie i łuki naw bocznych, reszta to porządny barok ... :)
Nie chciałbym żeby brzmiało to jak usprawiedliwienie, ale nie miałem z sobą statywu i zdjęcie robiłem "z ręki", aparatem Canon G1X a więc z niezbyt krótkim obiektywem. Nie prostowałem ponieważ boczne ołtarze zostałyby przycięte a gotyckiej architekturze takie skosy moim zdaniem nie szkodzą. Zdjęcie umieściłem głównie po to żeby pokazać ten przepiękny wytwór rąk ludzkich i gorąco namawiam tych którzy będą w Kłodzku do jego odwiedzenia. Same centrum starej części Kłodzka. Pozdrawiam
osobiście inaczej zaplanowałbym kadr, i wyprostowałbym w poziomie i pionie. Warto też wyciągnąć trochę szczegółów z okien. pozdrowienia