Andrzej Fryda: to nie jest "programowe odrzucanie PSa" ale uwarzam że jeśli coś można zrobić bez ingerencji komputera to uwarzam że powinno się z tego skorzytać. Robiąc masówkę i później kombinując w PSie jakoś traci się poczucie że wciąż mamy do czynienia z fotografią! Nie ukrywam że to co powstaje przy pomocy komputera nie może być o niebo lepsze - ale to już nie fotografia. To że tych dwóch rzeczy się jeszcze nie odróżnia to moim skromnym zdaniem błąd. RychoOprycho: Dzięki za wskazówki - będe szperał... ale słuchy mnie doszły że tylko nie liczni przez ową "biblię" przebrneli !
Już teraz nie pamiętam zakresu. Materiał cz/b ma większy zakres, aniżeli color. Odnosząc do szarości masz 10 stopni , a materiał cz/b wyrobi maximum 7, slajd kolorowy bodajże 6, a negatyw 5. Stąd konieczność zamierzonego operowania pomiarem światła - musisz mniej więcej wiedziec jak ma wyglądać odbitka, czy chcesz niedoświetlić cienie, lub prześwitlić jasności.
Anselm Adams opracował tzw. Zone System i wykonując zdjęcia na aparacie wielkoformatowym otrzymywał wyniki zamierzone poprzez naświetlenie błony i potem papieru. Opisał to w trzech tomach swojej "biblii" "The Camera", "The Negative", "The Print" .Poszperaj w internecie na ten temat.
Masz rację Mateus - to składanie w PS-ie to rozpaczliwy chwyt tonącego za brzytwę. Pomiar całego kadru, możesz zmierzyć punktowo różnicę między neonami i ciemnymi partiami - po różnicy stwierdzisz, czy materiał jest w stanie objąć cały zakres kontrastów. Jeśli nie, zdecyduj się, czy chcesz naświetlić ciemne partie, czy jasne. Wcześniejsza pora daje reszti światła słonecznego, niebo jest jaśniejsze i wtedy kontrasty jasno/ciemno nie są tak wielkie.
Tak jak pisał Koval: naświetlaj opcją całości kadru a nie pomiarem centralnie ważonym. Generalnie rzecz biorąc unikaj pełnej nocy. Jeśli jest neon np. użyj cokina połówkowego szarego. Jeśli możesz zrób zdjęcie ze statywu z podwójną ekspozycją: raz na mocne światła neonu, potem na ciemną ulicę. Całość złóż w PS-pie.
Andrzej Fryda: to nie jest "programowe odrzucanie PSa" ale uwarzam że jeśli coś można zrobić bez ingerencji komputera to uwarzam że powinno się z tego skorzytać. Robiąc masówkę i później kombinując w PSie jakoś traci się poczucie że wciąż mamy do czynienia z fotografią! Nie ukrywam że to co powstaje przy pomocy komputera nie może być o niebo lepsze - ale to już nie fotografia. To że tych dwóch rzeczy się jeszcze nie odróżnia to moim skromnym zdaniem błąd. RychoOprycho: Dzięki za wskazówki - będe szperał... ale słuchy mnie doszły że tylko nie liczni przez ową "biblię" przebrneli !
Już teraz nie pamiętam zakresu. Materiał cz/b ma większy zakres, aniżeli color. Odnosząc do szarości masz 10 stopni , a materiał cz/b wyrobi maximum 7, slajd kolorowy bodajże 6, a negatyw 5. Stąd konieczność zamierzonego operowania pomiarem światła - musisz mniej więcej wiedziec jak ma wyglądać odbitka, czy chcesz niedoświetlić cienie, lub prześwitlić jasności. Anselm Adams opracował tzw. Zone System i wykonując zdjęcia na aparacie wielkoformatowym otrzymywał wyniki zamierzone poprzez naświetlenie błony i potem papieru. Opisał to w trzech tomach swojej "biblii" "The Camera", "The Negative", "The Print" .Poszperaj w internecie na ten temat.
najlepsze zdjęcia nocne jakie widziałem były składane w PS z kilku (do 8) klatek, programowe odrzucanie obróbki w PS uważam za ...
Acha.. Rozumiem że każdy negatyw ma swoją własną tolerancję "błędu" ! Chyba znowu czas na praktykę... Dzięki !
Masz rację Mateus - to składanie w PS-ie to rozpaczliwy chwyt tonącego za brzytwę. Pomiar całego kadru, możesz zmierzyć punktowo różnicę między neonami i ciemnymi partiami - po różnicy stwierdzisz, czy materiał jest w stanie objąć cały zakres kontrastów. Jeśli nie, zdecyduj się, czy chcesz naświetlić ciemne partie, czy jasne. Wcześniejsza pora daje reszti światła słonecznego, niebo jest jaśniejsze i wtedy kontrasty jasno/ciemno nie są tak wielkie.
Wszystko ładnie pięknie ale ostatnie zdanie mi się nie podobać! Będe próbował bez PeeSa !!!
Tak jak pisał Koval: naświetlaj opcją całości kadru a nie pomiarem centralnie ważonym. Generalnie rzecz biorąc unikaj pełnej nocy. Jeśli jest neon np. użyj cokina połówkowego szarego. Jeśli możesz zrób zdjęcie ze statywu z podwójną ekspozycją: raz na mocne światła neonu, potem na ciemną ulicę. Całość złóż w PS-pie.
...już kilkakrotnie mi się taki błąd zdarza i wreszcie chciałbym się go nauczyć eliminować ( za wszelkie wskazówki wdzięczny- AUTOR)
to jak ? - metądą prób-i-błędów (bracketing) ? Czy jest na to jakaś metoda ?!
Raczej nie punktowym
Mam pytanie - jak w takich sytuacjach posługiwać się punktowym pomiarem światła i dokonać korekcji do całego kadru ??
IMHO , - zmniejsz kontrast , zmien sposob wykonywania pomiaru by uzyskac wieksze naswietlenie w przekroju calosci kadru , w miare mozliwosci sproboj maskowac czesci emitujace swiatlo , popraw geometrie budynku ...pk
Niestety nie wyszło MZ