vanity fair [2009-10-31 21:30:07] - uważam, że każda ocena powinna być poparta komentarzem.. tylko o dziwo nikt nie domaga się uzasadnienia zawyżonej oceny.. a ta krzywdzi bardziej niż ocena zbyt niska, bo utwierdza autora w błędzie i nie zachęca go do doskonalenia swoich umiejętności..
J.Karczmarski [2009-10-31 21:19:37] - argumentacja jest tu: http://plfoto.com/128845/autor.html - to ciepłe spojrzenie z avatara i ten stareńki analog w ręce... Czyż to nie jest fajne..?
Panie Marcinie - ale na tym zdjęciu autor troszkę chyba pomyślał - np. nad głębią ostrości, rozmyciem tła. No może nie w takim stopniu jak by Pan tego pożądał :)
robiąc zdjęcie metodą "jak stałem tak pstryknąłem" można uzyskać co najwyżej efekt jak na powyższym obrazku lub gorszy, chyba że ma się szczęście - niezależnie od tego, do jakiej kategorii praca ma się zaliczać. świadome robienie zdjęcia uruchamia proces potocznie zwany myśleniem, odpowiedzialny m.in. za kompozycję, pomiar światła, wybór ogniskowej, głębi i inne tam takie "pierdoły"... pewnie dlatego większość liści jest tu moderowana, bo proces ten sporej części pstrykających jest nieznany lub przez nich unikany; w końcu kupili syfrowe aparaty, przeczytali instrukcję (to ci ambitniejsi) a tu nie spotykają się ze zrozumieniem: tylko głupie uwagi zamiast konstruktywnej krytyki.
Panie Marcinie - dobry krajobraz czy reporterkę można też zrobić "jak stałem tak pstryknąłem", choć oczywiście może lepiej byłoby się schylić a czasem przesunąć, a może nawet statyw rozłożyć :). Akurat chyba taka argumentacja nie decyduje chyba o tym że zdjęcie jest gniotem. Oczywiście szanuję Pana ocenę - ma Pan do niej prawo jak każdy inny na tym portalu. Nie twierdzę też że omawiane zdjęcie jest "genialne". Mnie interesowała jedynie argumentacja dlaczego tego typu zdjęcia nie są "dobrze widziane" (ważne dla mnie bo czesto robię zdjęcia liściom) . Pozdrowienia jeszcze raz.
ja-nusz [2009-10-31 21:01:43] - jedną, bo jedna jest.. ale w każdym z gatunków inny czynnik będzie mieć decydujący wpływ na ocenę.. czy to takie trudne do zrozumienia..? i gdzie tu sprzeczność..?
Powiem tak - jeżeli miałoby to być zdjęcie do atlasu liści o którym wspomniałem wcześniej - dałbym ocenę w granicach około 8. Jeżeli miały oceniać to zdjęcie pod kątem jego walorów kompozycyjnych - dałbym około 5. Oczywiście jest to mój subiektywny odbiór. A moje pytanie z początku dyskusji wzięło się stąd, że zauważyłem już tu wiele zdjęć jesiennych liści o podobnym charakterze i jakości, które były oceniane słabo a nawet były moderowane (mz nie słusznie).
panie JK, a gdyby to zdjęcie było przeznaczone do atlasu ryb? albo gdyby jego autor był niewidomy? gdyby przy wykonywaniu tego zdjęcia stracił całą rodzinę, psa i jeża? gdyby tuż po wykonaniu zdjęcia musiał uciekać przed bandą złodziei, którzy zwietrzyli, że na karcie może mieć dzieła warte miliony? (bo przecież ktoś czający się nad listkiem musi robić zdjęcia nieprzeciętne) czy gdyby nawet to zdjęcie przypominało setkom oglądających ich radosne dzieciństwo, pierwsze "razy" czy bliskie spotkania trzeciego stopnia, dla mnie jest to zwyczajny gniot, pospolity obiekt przedstawiony w zupełnie nieciekawy sposób, metodą: jak stałem tak pstryknąłem. więc dla mnie jest tym czym napisałem, dla was może być światełkiem nowego geniuszu. pozdrawiam i do widzenia bo już i tak dawno kolacja mi wystygła. więcej tu niestety się pisze i czyta niż jest do oglądania.
ja-nusz [2009-10-31 20:57:19]- czy mam przez to rozumieć, że za akt można dać 10, ale za krajobraz już nie..? czy może odwrotnie..? w czym sam sobie przeczę..?
Problemem jest pewien brak świadomości funkcjonowania różnych gatunków (jak zwał tak zwał) fotografii. Przykładowo, dziennikarskiej (reporterka, dokumentalna etc), komercyjnej (reklamowa, katalogowa etc), poszukującej (artystycznej etc). Z braku owej świadomości sporo kłopotów wynika i to głównie w zakresie krytyki, czyli komentowania i oceniania. Poprawy bym się nie spodziewał ;-)
mz światło nie dopisało... pada z boku tworząc na liściu cienie, jakby liść był podświetlony od tyłu, ładnie podkreśliłoby unerwienie blaszki oraz kontrastującą z jej kolorem czarną plamistość... bardziej jednolite tło też by nie zaszkodziło... w tej odsłonie ciekawy temat został pokazany płasko i mz nie ciekawie...
Panie Marcinie. Oczywiście każdy może , a nawet powinien oceniać według własnego przekonania (moim zdaniem najlepiej jeżeli opartego o jakieś konkretne argumenty). A jeżeli powyższe zdjęcie byłoby ilustracją do atlasu o chorobach drzew liściastych, czy też zasługiwałoby na tak niską ocenę ?. Według mnie zdjęcie jest poprawne technicznie i pokazuje kształt liścia jaworu z jesiennym jego przebarwieniem i licznymi oznakami infekcji. Według mnie odbiór tego zdjęcia jest pozytywny, choć oczywiście nie ma ono walorów tzw. artystycznych. Pozdrawiam
ja-nusz [2009-10-31 20:47:40] - myślę, że należało by stosować jedną skalę do wszystkich.. choć pewnie inne czynniki przeważać będą w reporterce, inne w krajobrazie, a jeszcze inne w zdjęciach zwierząt, czy ludzi.. puki co sam nie oceniam, by nie robić ludziom krzywdy.. głównie poprzez zawyżanie ocen..
Eliza, a mi się przypomniał z okazji Twojej opowieści taki moment ze Shreka III, jak Artur opowiada o swoim dzieciństwie, buduje się taka atmosfera, a w pewnym momencie czarodziej mówi: chłopie, ale ty pokręcony jesteś. mniej więcej oczywiście :) powodzenia ;)
panie Karczmarski, może niech każdy ocenia wg własnego sumienia i własnymi kryteriami :) ja się przyznałem: ocenę niską postawiłem z czystej z zazdrości w obawie, aby to zdjęcie nie prześcignęło mojego w rankingu. zdjęcie oczywiście nie ma słabych stron. ma mocne, cztery, ostre rogi, ładny kolor w środku i ogonek nieco w innym kolorze, co się świetnie razem komponuje. w dodatku autor tryska na to zdjęcie swoim entuzjazmem i wiarą w jego przekaz, co czyni zrozumiałym zachowanie olśnionego tym dziełem tłumu. serdecznie pozdrawiam :)
Ale ja naprawdę chciał bym wiedzieć czym kierują się osoby wystawiające tak wysokie oceny.. bo przecież jakieś kryteria trzeba mieć.. a wystawiając 8 trzeba mieć świadomość, że tylko dwa punkty dzieli to zdjęcie od najlepszych na tym portalu.. czy tak jest naprawdę..?
Marcinie, a Ty masz wzniosłe doznania, gdy co oglądasz?? Ja akurat kocham liście, przypominają mi dzieciństwo, zapach jesieni, spacery tam, gdzie już nigdy nie pojadę, Słyszę las, czuję powiew chłodnego wiatru na twarzy, są ze mną wtedy Ci, których już nigdy nie zobaczę... Nie twierdzę, że jest to najwspanialsze zdjęcie, ale JA JESTEM NA TAK.
Panie leszkuk - widocznie definicja gniota jest bardzo subiektywna w niektórych przypadkach. Osobiście muszę powiedzieć - że nie odpowiada mi taki sposób komentowania zdjęcia. Jeżeli zdjęcie jest rzeczywiście słabe to może lepiej zwrócić uwagę na konkretne błędy (jeżeli są :) )
Wiele osób tu, potrafi tylko bawić się innymi. To całe ich jestestwo. Nie widzą tylko tego, że sami sobie wystawiają świadectwo, a nie zdjęciu, bo ich "opinia" i tak nie ma wpływu na doznania innych... Ale to już dla nich za trudne do pojęcia... Mi się podoba, szukaj dalej tego, co Cię inspiruje...
p. Kaczmarski, nie ma co sie zastanawiac, geniusze fotografiki nie zniza sie do zrobienia zdjecia listkowi...jakbym umiescil zdjecia Anselma Adamsa, tez by je zgnojono...
Zauważyłem tu przeglądając zdjęcia w galerii i komentarze do nich pewną niechęć do tego typu zdjęć. Lubię fotki liści i nie sądzę żeby to zdjęcie zasługiwało aż na tak słabe oceny. Dlatego też chciałbym się dowiedzieć co z tym zdjęciem jest nie tak.
prawde mowiac malo znacza dla mnie oceny czy niskie czy wysokie, wole rzeczowe kometarze, opinie...to bardziej osobiste i wyraza cos. I to pobudza...
Koziołrogacz - masz rację. Każda ocena powinna być jakoś (najlepiej sensownie) uzasadniona.
vanity fair [2009-10-31 21:30:07] - uważam, że każda ocena powinna być poparta komentarzem.. tylko o dziwo nikt nie domaga się uzasadnienia zawyżonej oceny.. a ta krzywdzi bardziej niż ocena zbyt niska, bo utwierdza autora w błędzie i nie zachęca go do doskonalenia swoich umiejętności..
p. marcinie i p. leszku, ach jak wy sie dobrze rozumiecie...portal sympatia.pl...?
p. Kozil, czy tzlko wolno stawiac NISKIE oceny bez uzasadnienia ??
leszekk, jako żywo :)
Zibi - fajne , fajne. ;) . Pozdrowienia
wow, tylko naod wybranz potrafi obslugiwac swoje aparaciki? Rezerwujesz sobie prawo do wiedzy szamanskiej krecenia galkami na aparaciku ?
J.Karczmarski [2009-10-31 21:19:37] - argumentacja jest tu: http://plfoto.com/128845/autor.html - to ciepłe spojrzenie z avatara i ten stareńki analog w ręce... Czyż to nie jest fajne..?
Panie Marcinie - ale na tym zdjęciu autor troszkę chyba pomyślał - np. nad głębią ostrości, rozmyciem tła. No może nie w takim stopniu jak by Pan tego pożądał :)
A może o to chodzi-pokazac chory liść.
Zibi Lutomski - liść jest fajny jak mówisz :). A argumentacja .....?
robiąc zdjęcie metodą "jak stałem tak pstryknąłem" można uzyskać co najwyżej efekt jak na powyższym obrazku lub gorszy, chyba że ma się szczęście - niezależnie od tego, do jakiej kategorii praca ma się zaliczać. świadome robienie zdjęcia uruchamia proces potocznie zwany myśleniem, odpowiedzialny m.in. za kompozycję, pomiar światła, wybór ogniskowej, głębi i inne tam takie "pierdoły"... pewnie dlatego większość liści jest tu moderowana, bo proces ten sporej części pstrykających jest nieznany lub przez nich unikany; w końcu kupili syfrowe aparaty, przeczytali instrukcję (to ci ambitniejsi) a tu nie spotykają się ze zrozumieniem: tylko głupie uwagi zamiast konstruktywnej krytyki.
ja-nusz [2009-10-31 21:13:55] - masz rację :D liść jest fajny ;))
Raczej rzecz o argumentacji .... ;)
A_R_mator [2009-10-31 21:11:50] to tak jak ja :)
papajedi rotfl
rzecz o chorym liściu
dalej tego liścia walicie ?? :)))
vanity fair [2009-10-31 21:09:56] - mieści się.. ale chciałbym wiedzieć dlaczego..
arkjus [2009-10-31 21:04:33] > Nie szkodzi :-D Wiem swoje, przynajmniej w tym zakresie w jaki się wypowiadałem ;-)))
Panie Marcinie - dobry krajobraz czy reporterkę można też zrobić "jak stałem tak pstryknąłem", choć oczywiście może lepiej byłoby się schylić a czasem przesunąć, a może nawet statyw rozłożyć :). Akurat chyba taka argumentacja nie decyduje chyba o tym że zdjęcie jest gniotem. Oczywiście szanuję Pana ocenę - ma Pan do niej prawo jak każdy inny na tym portalu. Nie twierdzę też że omawiane zdjęcie jest "genialne". Mnie interesowała jedynie argumentacja dlaczego tego typu zdjęcia nie są "dobrze widziane" (ważne dla mnie bo czesto robię zdjęcia liściom) . Pozdrowienia jeszcze raz.
Kozil... i leszekk - nie miesci sie w glowie, ze komus innemu to zdjecie moze sie podobac?
ja-nusz [2009-10-31 21:01:43] - jedną, bo jedna jest.. ale w każdym z gatunków inny czynnik będzie mieć decydujący wpływ na ocenę.. czy to takie trudne do zrozumienia..? i gdzie tu sprzeczność..?
Powiem tak - jeżeli miałoby to być zdjęcie do atlasu liści o którym wspomniałem wcześniej - dałbym ocenę w granicach około 8. Jeżeli miały oceniać to zdjęcie pod kątem jego walorów kompozycyjnych - dałbym około 5. Oczywiście jest to mój subiektywny odbiór. A moje pytanie z początku dyskusji wzięło się stąd, że zauważyłem już tu wiele zdjęć jesiennych liści o podobnym charakterze i jakości, które były oceniane słabo a nawet były moderowane (mz nie słusznie).
A_R_mator [2009-10-31 20:59:03] zginales w tlumie :/
panie JK, a gdyby to zdjęcie było przeznaczone do atlasu ryb? albo gdyby jego autor był niewidomy? gdyby przy wykonywaniu tego zdjęcia stracił całą rodzinę, psa i jeża? gdyby tuż po wykonaniu zdjęcia musiał uciekać przed bandą złodziei, którzy zwietrzyli, że na karcie może mieć dzieła warte miliony? (bo przecież ktoś czający się nad listkiem musi robić zdjęcia nieprzeciętne) czy gdyby nawet to zdjęcie przypominało setkom oglądających ich radosne dzieciństwo, pierwsze "razy" czy bliskie spotkania trzeciego stopnia, dla mnie jest to zwyczajny gniot, pospolity obiekt przedstawiony w zupełnie nieciekawy sposób, metodą: jak stałem tak pstryknąłem. więc dla mnie jest tym czym napisałem, dla was może być światełkiem nowego geniuszu. pozdrawiam i do widzenia bo już i tak dawno kolacja mi wystygła. więcej tu niestety się pisze i czyta niż jest do oglądania.
ja-nusz [2009-10-31 20:57:19]- czy mam przez to rozumieć, że za akt można dać 10, ale za krajobraz już nie..? czy może odwrotnie..? w czym sam sobie przeczę..?
Problemem jest pewien brak świadomości funkcjonowania różnych gatunków (jak zwał tak zwał) fotografii. Przykładowo, dziennikarskiej (reporterka, dokumentalna etc), komercyjnej (reklamowa, katalogowa etc), poszukującej (artystycznej etc). Z braku owej świadomości sporo kłopotów wynika i to głównie w zakresie krytyki, czyli komentowania i oceniania. Poprawy bym się nie spodziewał ;-)
mz światło nie dopisało... pada z boku tworząc na liściu cienie, jakby liść był podświetlony od tyłu, ładnie podkreśliłoby unerwienie blaszki oraz kontrastującą z jej kolorem czarną plamistość... bardziej jednolite tło też by nie zaszkodziło... w tej odsłonie ciekawy temat został pokazany płasko i mz nie ciekawie...
Panie Marcinie. Oczywiście każdy może , a nawet powinien oceniać według własnego przekonania (moim zdaniem najlepiej jeżeli opartego o jakieś konkretne argumenty). A jeżeli powyższe zdjęcie byłoby ilustracją do atlasu o chorobach drzew liściastych, czy też zasługiwałoby na tak niską ocenę ?. Według mnie zdjęcie jest poprawne technicznie i pokazuje kształt liścia jaworu z jesiennym jego przebarwieniem i licznymi oznakami infekcji. Według mnie odbiór tego zdjęcia jest pozytywny, choć oczywiście nie ma ono walorów tzw. artystycznych. Pozdrawiam
ja-nusz [2009-10-31 20:47:40] - myślę, że należało by stosować jedną skalę do wszystkich.. choć pewnie inne czynniki przeważać będą w reporterce, inne w krajobrazie, a jeszcze inne w zdjęciach zwierząt, czy ludzi.. puki co sam nie oceniam, by nie robić ludziom krzywdy.. głównie poprzez zawyżanie ocen..
Eliza, a mi się przypomniał z okazji Twojej opowieści taki moment ze Shreka III, jak Artur opowiada o swoim dzieciństwie, buduje się taka atmosfera, a w pewnym momencie czarodziej mówi: chłopie, ale ty pokręcony jesteś. mniej więcej oczywiście :) powodzenia ;)
No mamy więc za to zdjęcie i jedynkę i dziesiątkę. Jedni twierdzą, że to gniot, zdanie innych że to zdjęcie wybitne.......
panie Karczmarski, może niech każdy ocenia wg własnego sumienia i własnymi kryteriami :) ja się przyznałem: ocenę niską postawiłem z czystej z zazdrości w obawie, aby to zdjęcie nie prześcignęło mojego w rankingu. zdjęcie oczywiście nie ma słabych stron. ma mocne, cztery, ostre rogi, ładny kolor w środku i ogonek nieco w innym kolorze, co się świetnie razem komponuje. w dodatku autor tryska na to zdjęcie swoim entuzjazmem i wiarą w jego przekaz, co czyni zrozumiałym zachowanie olśnionego tym dziełem tłumu. serdecznie pozdrawiam :)
okaz zdrowia i talentu - świetne ,
fajne
Ne jest to gniot,technicznie poprawne-Może ,że centralnie?
Ale ja naprawdę chciał bym wiedzieć czym kierują się osoby wystawiające tak wysokie oceny.. bo przecież jakieś kryteria trzeba mieć.. a wystawiając 8 trzeba mieć świadomość, że tylko dwa punkty dzieli to zdjęcie od najlepszych na tym portalu.. czy tak jest naprawdę..?
Marcinie, a Ty masz wzniosłe doznania, gdy co oglądasz?? Ja akurat kocham liście, przypominają mi dzieciństwo, zapach jesieni, spacery tam, gdzie już nigdy nie pojadę, Słyszę las, czuję powiew chłodnego wiatru na twarzy, są ze mną wtedy Ci, których już nigdy nie zobaczę... Nie twierdzę, że jest to najwspanialsze zdjęcie, ale JA JESTEM NA TAK.
Panie leszkuk - widocznie definicja gniota jest bardzo subiektywna w niektórych przypadkach. Osobiście muszę powiedzieć - że nie odpowiada mi taki sposób komentowania zdjęcia. Jeżeli zdjęcie jest rzeczywiście słabe to może lepiej zwrócić uwagę na konkretne błędy (jeżeli są :) )
nie fajnie być odwetowcem :/
p. leszek nie znizy sie do odpowiadania na chamskie zaczepki, p leszek ma zawsze racje i jego racja ma wiacej racji niz czyjas racja...
A gdybym tak zapytał dlaczego 8..? czy ktoś mi to potrafi uzasadnić..?
zadzieram kiece i lece....
Elizo, o doznaniach jakich doświadczasz przy oglądaniu listka można opowiadać dopiero po 22-giej ale i tak z chęcią poczekam i poczytam ;)
Wiele osób tu, potrafi tylko bawić się innymi. To całe ich jestestwo. Nie widzą tylko tego, że sami sobie wystawiają świadectwo, a nie zdjęciu, bo ich "opinia" i tak nie ma wpływu na doznania innych... Ale to już dla nich za trudne do pojęcia... Mi się podoba, szukaj dalej tego, co Cię inspiruje...
p. Kaczmarski, nie ma co sie zastanawiac, geniusze fotografiki nie zniza sie do zrobienia zdjecia listkowi...jakbym umiescil zdjecia Anselma Adamsa, tez by je zgnojono...
Łatwo jest napisać pod czyjąś fotką, że to gniot. Ale zasadne chyba byłoby uzasadnić czemu się tak uważa.
z zazdrości. może być? :) ale żeby nikt nie myślał, że z zazdrości to postawiłem 2 a nie 1 :)
panie leszku, idz pan se mrowki cykaj...choc nie, za zimno...moze jakis akt strzel strzelisty ;)
Zauważyłem tu przeglądając zdjęcia w galerii i komentarze do nich pewną niechęć do tego typu zdjęć. Lubię fotki liści i nie sądzę żeby to zdjęcie zasługiwało aż na tak słabe oceny. Dlatego też chciałbym się dowiedzieć co z tym zdjęciem jest nie tak.
ooo, nastepny wielki fotografik sie znalazl...p. leszek, dyzurny geniusz fotografi :DDD
p. Klepacki nie jest autorem tego zdjecia i dlatego tak nisko ocenil...
Czemu tylko 2 za to zdjęcie. Interesuje mnie uzasadnienie...
szczerosc za szczerosc :P
mam nadzieję, że ulżyło? ;)