Uchwycić moment - Joe McNally

17.04.2009, 11:11:24

Drukowana wersja warsztatów prowadzonych przez wybitnego fotografika, Joe McNally’ego. Na wykładach prowadzonych w terenie dla grup wybrańców artysta uczy słuchaczy technik portretów środowiskowych, metod oświetlania poza studiem i wszystkiego, co pozwala uchwycić moment. "Uchwycić moment", książka, która nakładem wydawnictwa Fabryka Słów już 17 kwietnia pojawi się w sprzedaży, stanowi połączenie zachwycających obrazów i elegancji klasycznej coffee table book z bezcennym szkoleniem oraz rzeczową analizą.

"W tym zwariowanym, obrazkowym świecie potrzebujesz zdjęć, które krzyczą” – pisze autor książki. Joe McNally, jeden z najbardziej znanych specjalistów od zdjęć portretowych i reklam przekazuje wiedzę, stosując swoisty trójkąt nauczania. Zaczyna od pasjonującej historii, w trakcie której czytelnik poznaje jedną z wypracowanych w pocie czoła sztuczek zawodowych Joego. Taką, której nauczyć się można wyłącznie, spędzając lata z obiektywem. Potem przewraca kartkę i widzi jedno z błyskotliwych zdjęć, które doskonale ilustruje zastosowaną technikę. Na przykład pokazujące wykorzystanie luster. „ Lustra są wspaniałe, ale też delikatne, ciężkie, drogie i bardzo odblaskowe. Zawsze przypominam sobie o takich sprawach za późno. (Żeby zrobić zdjęcie zawodnika) wystawiliśmy je na boisko bez szwanku. Zostały przykręcone, ustabilizowane, wypolerowane i wyczyszczone, wycelowane i obłożone workami z piaskiem. Ozzie nie był nawet w kadrze, stał zaraz obok aparatu. Oświetlony lampą błyskową na wielkim wysięgniku filmowym, który górował nad całością tuż poza granicą kadru, patrzył do tyłu na aparat. Kontrolowałem rozproszenie światła za pomocą ciasnego plastra miodu1. Inaczej mielibyśmy koszmarne flary w obiektywie. Zmierzchało i coś zauważyłem. W każdym lustrze odbijał się niczym biały słoń nasz wóz techniczny. Nie-taki-znów-detal, który jakoś pominąłem, ustawiając wszystko. Nie można było przestawić ciężarówki – wszystkie podłączenia prądu z niej dochodziły. No dobra, białe widać, czarnego nie widać! Szybki wyścig do najbliższego sklepu z materiałami. "Dzień dobry, potrzebuję wszystkich beli czarnego materiału, jakie macie!” Sprzedawcy kochają zdesperowanych fotografów”.

I wreszcie – czytelnik odkrywa tajemnicę, jaka kryje się po drugiej stronie obiektywu. Z opisem powstawania kompozycji (włącznie ze sprzętem, jaki Joe zastosował), charakterystyką wyzwania, jakie stanowił projekt oraz cennymi wskazówkami, dzięki którym sam uzyskasz takie ujęcie. Na przykład zdjęcie zawodników rugby ćwiczących w deszczu. Joe McNally pisze: "W takich sytuacjach najważniejszą rolę do odegrania ma twoja umiejętność skupienia. I nie chodzi o skupienie w sensie soczewek, ale o skupienie górne... umysłowe. Jest ci zimno, jesteś cały mokry, jest ci źle, martwisz się o sprzęt i ostatnią rzeczą, o której myślisz, jest zdjęcie. Gorąca kawa i bar dla prasy jawią się jako szalenie pociągająca opcja. Ale zostań. Największy fotograf sportowy Neil Leifer zrobił kilka swoich najlepszych zdjęć w fatalnych warunkach i przy beznadziejnym świetle. Igraj z deszczem. Może to brzmieć niedorzecznie, ale staraj się trzymać obiektyw długoogniskowy na dłuższych czasach naświetlania, jak 1/60 itp. Możesz złapać chwile, gdy gracze są wyraźni, a deszcz, szczególnie ulewny, przelatuje przez kadr jak pociski smugowe. Deszcz staje się twoim sprzymierzeńcem, czynisz go bowiem stylistycznym elementem zdjęcia.”

To znakomita książka nie tylko dla początkujących, ale i dla wszystkich tych, dla których fotografia jest częścią ich życia. Inspiruje. Rzuca wyzwanie. Informuje. Co najistotniejsze - pomaga zrozumieć fotografię i sztukę robienia zdjęć na poziomie dotąd niemożliwym. Pełna jasnych spostrzeżeń, prowadzi ku cudownej chwili, gdy wszystko staje się sensowne - chwili, gdy chwyta się moment.

Joe McNally jest fotografem cieszącym się międzynarodowym uznaniem. Jego kariera, w trakcie której wykonuje zlecenia w pięćdziesięciu różnych krajach świata, trwa od 30 lat. Fotografuje dla "Time\\\'a", "Sports Illustrated" i "National Geographic". W połowie lat 90. był pierwszym od 23 lat etatowym fotografem w magazynie "Life". Wykonywał zlecenia komercyjne - między innymi dla firm Target, Nikon i Sony. Laureat Alfred Eisenstaedt Award for Outstanding Magazine Photography. Wielokrotnie uhonorowany przez: Communication Arts, Applied Arts, Photo District News, Pictures of the Year, American Photo, The World Press Photo Foundation, The Art Directors\\\' Club i Graphis. Jego wybitny projekt Faces of Ground Zero - Giant Polaroid Collection, został rozsławiony jako jedna z najistotniejszych artystycznych odpowiedzi na tragedię w World Trade Center.

  • autor: Joe McNally
  • tytuł: Uchwycić moment
  • tytuł oryginalny: The Moment it Clicks
  • ISBN: 978-83-7574-054-7
  • cena: 49,99 PLN
  • wymiary: 228,6 mm x 228,6 mm
  • liczba stron: 264
  • tłumaczenie: Agnieszka Falejczyk
  • redakcja merytoryczna: Radosław Przybył

powrót do aktualności



Komentarze

Brak komentarzy