Po-widoki i Obiekty banalne
18.07.2013, 21:13:55
Galeria Sztuki Wozownia (ul. Rabiańska 20, Toruń) zaprasza w piątek, 19 lipca, o godz. 18 na wernisaż wystaw dwóch autorów: "Po-widoki" Leszka Żurka i "Obiekty banalne" Tomasza Sobieraja. Wystawa potrwa do 25 sierpnia.
Wystawa przygotowana przez Krzysztofa Jureckiego ma przede wszystkim unaocznić interesujący problem, który należy do kategorii powidoku oraz techniki i estetyki montażu. Interesujące dla kuratora jest również to, że dwóch artystów w tym samym czasie w Polsce niezależnie od siebie wykonywało bardzo zbliżone pod względem formalnym prace. Dlaczego? Odpowiedzi należy szukać w tekście do katalogu, w którym Jurecki zastanawia się także nad tym problemem artystyczno-psychologicznym.
Leszek Żurek już w cyklu "Moje ogrody" (2004) wykorzystywał nakładanie negatywów o symbolicznym znaczeniu odwołującym się do atmosfery dzieciństwa. W "Po-widokach" (2011), z jednej strony świadomie sięga do koncepcji Władysława Strzemińskiego, ale z drugiej cykl ten jest przede wszystkim przedstawieniem miejsc ważnych, a nawet archetypowych naznaczonych melancholijnym znamieniem i przemijalnością. (…) Koncepcja powidoku ma duże możliwości rozwoju w fotografii, o czym zaświadczają prace Żurka, Sobieraja czy pokazywane kilka lat wcześniej w Galerii Wozownia prace Grzegorza Zygiera.
Z bardzo podobnej koncepcji wywodzą się poetyckie fotografie Tomasza Sobieraja. Jego cykl "Obiekty banalne" (2010) nie ma określonego początku, nie ma też rozwijającej się narracji i spektakularnego zakończenia. Każda praca, oparta na wielokrotnej ekspozycji materiału negatywowego, jest poszukiwaniem symbolicznym, które z chaosu przypadku ma wydobywać czy podnieść do miana wartości tytułowe „obiekty banalne”. Jest to trochę metoda podobna do tej, jaką stosował Marcel Duchamp, ale użyta w zupełnie inny sposób i w innym celu pokazania, że potencjalnie wszystko godne jest poezji / fotografii i od mocy twórczej zależeć będzie, czy to się powiedzie, czy nie. Jest to również opowieść melancholijna, a nawet katastroficzna, korespondująca z filozoficznymi poglądami Witkacego.
Ekspozycja jest też refleksją na temat przekroczenia granic konwencjonalnej fotografii, na rzecz poszukiwania jej alternatywnych wobec obrazu cyfrowego rozwiązań i przede wszystkim odnalezienia jej poetyckiej wyobraźni, która w przypadku Sobieraja i Żurka jest najważniejsza.
/Krzysztof Jurecki
Wystawie towarzyszy katalog wg projektu Kazimierza F. Napiórkowskiego.
Tomasz Sobieraj - ur. w 1964 roku w Łodzi; prozaik, poeta, eseista, krytyk literacki, fotografik; zajmuje się także sztuką wideo, grafiką użytkową i fotografią reklamową. Ukończył geografię (hydrologię i klimatologię) na Uniwersytecie Łódzkim i program GIS w Instytucie Statystyki Informatycznej Uniwersytetu w Lizbonie.
Prace fotograficzne wykonuje na klasycznych materiałach światłoczułych, bez elektronicznych przetworzeń, często techniką otworkową; mają formę narracyjną, sekwencji, esejów lub cykli tematycznych; znajdują się m.in. w zbiorach Southeast Museum of Photography, Fotomuseum Antwerp, WBP w Lublinie, archiwach SAFOTO oraz w kolekcjach prywatnych w USA, Brazylii, Niemczech, Austrii, Wlk. Brytanii, Izraelu i Polsce.
Autor: społecznych esejów fotograficznych - Kolosalna morda miasta (1999-2002), A perfect day (2005), Our street is quite ordinary (2005), Za bramami Ziemi Obiecanej (2012); cykli fotograficznych - I\'m only lusting after your body (2003), Krzyki (2003-2006), Masy kompozycyjne (2006), Obiekty banalne(2007-2011), Pieśń wysokiego wichru (2007-2009), Ulica Krokodyli (2008-2009); fotografii sekwencyjnych, narracyjnych, fotoliryków - The lockless door (2005), Touch sensitive (2005), Tutaj (2007), Nienawidzę małych miasteczek (2007); diaporam - Kocham twoją urodę złą (2003-2005), W poprzek (2005).
Opublikował książki poetyckie: Gra (2008), Wojna Kwiatów (2009), zbiór opowiadań Dom Nadzoru (2009) i powieść Ogólna teoria jesieni (2010); współautor zbioru utworów erotycznych Eroticon - drugi krąg piekła (2010) oraz antologii opowiadań Wbrew naturze (2010); autor kilkudziesięciu esejów poświęconych sztuce, felietonów i recenzji. Autorska strona: www.sobieraj.art.pl.
Leszek Żurek - ur. w 1964 r. w Gdyni. Absolwent ASP w Gdańsku oraz ASP w Poznaniu. Publikuje w Kwartalni „Fotografia”, Magazynie „Exit”, „Świecie obrazu” oraz w mediach lokalnych. Mieszka i pracuje w Rumi.
Brak komentarzy