Sugar Town wg Tomasza Tomaszewskiego

3.04.2013, 20:08:08

Jutro, czyli 4 kwietnia, o godz. 19 w Leica Gallery (CH Blue City, Al. Jerozolimskie 179, Warszawa) odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Tomasza Tomaszewskiego z jego podróży na Jawę i na jawie.

 

\"\"

 

Indonezja, Wyspa Jawa. Parowe maszyny obracają kołami zębatymi wielkości czterech mężczyzn. To fabryka cukru oparta na technologii sprzed ponad 100 lat. Plantacje trzciny założyli tu Holendrzy prawie 300 lat temu, a jeszcze w latach 30 ubiegłego wieku Jawa była jednym z największych producentów cukru na świecie. Dzisiaj, z ponad dwustu fabryk zostało kilkanaście. Chociaż siła robocza jest stosunkowo tania, to okazało się, że w Brazylii czy Surinamie robią to jeszcze taniej. Cukrownictwo na wyspie upada, a Indonezja zmuszona jest do importu cukru. Sezonowość cyklu produkcyjnego wyznacza rytm życia przyfabrycznych miast. Czas produkcji to ożywienie - sezonowi pracownicy, handlarze, objazdowe wesołe miasteczka.

Holenderska, prestiżowa fundacja Noorderlicht, zleciła sześciu fotografom [Alejandro Chaskielberg, James Whitlow Delano, Ed Kashi, Carl de Keyzer, Tomasz Tomaszewski, Francesco Zizola] przygotowanie raportu fotograficznego dotyczącego produkcji cukru w byłych koloniach holenderskich oraz krajach, z którymi Holandia miała ekonomiczne powiązania. „Mnie powierzono dokumentowanie fabryk cukru na Jawie oraz codziennego życia cukrowego miasteczka. Prezentowane zdjęcia są fragmentem tego, co udało mi się sfotografować w ramach powierzonego zadania. To było jak podróż do przeszłości. Znalazłem się wśród maszyn parowych i archaicznych narzędzi, które 100 lat temu przywieźli na Jawę Holendrzy. Wiele z nich było zepsutych. Robotnicy w fabryce pracowali bez ubrań ochronnych, na bosaka. Jednak pomimo panującego tu rozgardiaszu, upału sięgającego 100 stopni i ogromnej wilgotności powietrza, produkcja toczyła się. To była dla mnie lekcja, żebym nigdy nie oceniał rzeczy po ich wyglądzie ...” – opowiada Tomasz Tomaszewski.

40 czarnobiałych obrazów tworzących wystawę to historia nie tylko o produkcji cukru, ale przede wszystkim o ludziach i ich życiu w cieniu fabryk. Wieloplanowe kompozycje, z których każda jest opowieścią. Dynamiczne życie uchwycone w decydujących momentach. Pot i znój fizycznej pracy zderzony z wesołością przaśnych lunaparków i beztroską dzieci szukających ochłody i zabawy w mętnych wodach basenów i rzeczek.

Tomasz Tomaszewski - urodzony w 1953 roku. Absolwent ASP w Warszawie, członek ZPAF, agencji Visum Archiv w Hamburgu, agencji Image Collection w Waszyngtonie oraz American Society of Magazine Photographers. Zajmuje się fotografią prasową, publikował swoje zdjęcia zarówno w najważniejszych pismach polskich jak i w największych magazynach zagranicznych, m.in.: „Stern”, „Paris Match”, „GEO“, „New York Times”, „Time”, „Fortune”, „Vogue”, itd. Wydał kilka książek autorskich: OSTATNI - Współcześni Żydzi Polscy, W poszukiwaniu Ameryki, Cyganie Polscy, W Centrum, Niezwykła Hiszpania, Rzut Beretem oraz ilustrował swoimi pracami kilkanaście prac zbiorowych. Autor wielu wystaw indywidualnych. Laureat polskich oraz międzynarodowych nagród fotograficznych. Od dwudziestu pięciu lat współpracuje z magazynem National Geographic, w którym opublikował 18 esejów fotograficznych, a od roku 1999 jest głównym konsultantem jego polskiej edycji. Uczy fotografii w Polsce, USA, Niemczech i we Włoszech. 


 

 


powrót do aktualności



Komentarze

Brak komentarzy