Wystawa absolwentów szkoły fotograficznej Fotoedukacja
1.07.2011, 13:10:24
Roczne Studium "Fotoedukacja" zaprasza do galerii Związku Polskich Artystów Fotografików w Katowicach (ul. św. Jana 10) na wernisaż wystawy fotografii swoich Absolwentów. Wernisaż odbędzie się 6 lipca 2011 o godzinie 18.30. Wystawę "Najlepsze dyplomy" będzie można oglądać do końca lipca 2011.
Na wernisażu zostaną pokazane wyróżnione prace dyplomowe zrealizowane w Rocznym Studium Fotograficznym "Fotoedukacja". Tegorocznymi promotorami prac dyplomowych są: Ireneusz Borowski, Przemysław Jendroska, Antoni Kreis, Grzegorz Klatka, Krzysztof Niesporek, Sebastian Szwajczak.
Absolwenci którzy zaprezentują swoje fotografie to: Łukasz Banduch, Dariusz Tiałowski, Zbigniew Tkacz , Magdalena Łękawa, Tomasz Rykała , Marta Dąbrowska, Agnieszka Plucińska , Piotr Celej.
Fot. Tomasz Rykała
Na wystawie będzie można zobaczyć miedzy innymi zestaw fotografii "Białe kruki" Tomasza Rykały.
"Białe kruki": „Są wyjątkowe, unikatowe, rzadkie. Tacy też są ludzie przedstawieni na moich portretach. Jako społeczeństwo stanowimy jednolitą masę, w której ukryta jest jednak głęboka forma i treść. Rozebrani na czynniki pierwsze ukazujemy swą indywidualność, obnażamy świat, w którym każdy z nas jest "białym krukiem".” Wszystkie fotografie zostały wykonane w okolicach Częstochowy i ukazują aktualną społeczność wiejską.
Fot. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska i jej opowieść „Podróże”.
Jak pisze autorka: „to cykl nieukończony; moim zamierzeniem jest kontynuowanie nad nim pracy; chcę utrwalić w formie zdjęć jak będzie się zmieniać moje podejście do tematu przemijania i śmierci wraz z upływającym czasem. Śmierć, starość, choroby, ból, bieda itd. dla wielu osób jest to tabu. To nie są „modne” tematy. Jeśli temat przemijania, już się pojawia, to jako towar, efektownie opakowany w karty emocjonujących książek i w kadry sensacyjnych filmów, na których śmierć staje się powszechna, łatwa i oczywista, pozbawiona całkowicie znaczeń. Dominuje kult młodości, urody, bogactwa, sukcesu. Życie pokazuje jednak, że temat przemijania i odchodzenia jest zawsze aktualny. Czy tego chcemy czy nie. Śmierć nie tylko nie ma względu na osoby, ale także na charakter czy atmosferę chwili. To raczej ludzie nie chcą pamiętać o śmierci, która potrafi bezlitośnie przypominać o sobie w najmniej oczekiwanym momencie. Paradoksalnie, myśląc o śmierci można bardziej zachwycić się życiem oraz dostrzec innych ludzi i docenić przemijającą chwilę”
Fot. Piotr Celej
Piotr Celej zaprezentuje fotografie "Ofiara" wykonane w technice gumy dwuchromianowej.
Fot. Magdalena Łękawa
Magdalena Łękawa która pisze o swoich pracach:
„Postęp cywilizacji jest powszechnie zauważany na każdym kroku. Możemy powiedzieć, że rozwój dotyczy każdej terminologii i każdej dziedziny życia. Za czym więc pędzimy? Do czego prowadzi nas ciągłe udoskonalanie, dążenie do perfekcji i jak największej wygody życia? Chcąc mocno podkreślić naszą pogoń za nowością zdecydowałam się na zestaw zdjęć, który moim zdaniem idealnie obrazuje postęp cywilizacji, są one przekrojem począwszy od czasów prehistorycznych, starożytności poprzez nowożytność, modernizm na indywidualnej wizji przyszłości kończąc. Tytuł pracy "W pogoni za szczęściem" zainspirowany został filmem opowiadającym o trudnej drodze, jaką trzeba przejść, by zapewnić godziwe warunki egzystencji. Krótkie momenty naszego życia na ziemi, zapisują się na kartach jej historii, każdy z nas pozostawia odbicie swojego istnienia. Forma samej prezentacji zestawu, daje efekt wielowymiarowości, mamy wrażenie, że jednym małym ruchem głowy możemy wpływać na kształt obraz, który widzimy. I tak też jest w rzeczywistości, to my ludzie kreujemy naszą rzeczywistość, to my jesteśmy motorami postępu, a naszą siłą napędową jest upragnione szczęście.”
Fot. Dariusz Tiałowski
Dariusz Tiałowski pokaże zestaw „Pornografia”.
Inspirując się obrazem Hieronima Boscha, pokazuje inną stronę wszechobecnej pornografii, przedstawianie jej oczywisty cel, ale znaczenie, które zwykle pomijamy. Należy pamiętać, że ta właśnie pornografia jest częścią kultury, w której żyjemy. W cyklu „Pornografia” autor wykorzystał różne techniki, a grafika nie bez powodu znajduje tu istotne miejsce. Oczywiście, wszystko ma początek w fotografii. Pornograficzne zdjęcia są proste, jednoznaczne, łatwe do odczytania i zrozumienia przekazu, abstrakcyjny obraz – wręcz przeciwnie, intencję autora potrafią zrozumieć nieliczni. Połączenie kodu ograniczonego i rozbudowanego zmusza do znalezienia złotego środka między nimi – graficznego przedstawienia obydwu warstw, które podkreśla ich symboliczny charakter. W pornografii nie szukamy szczegółów, ale kształtów – dlatego właśnie z fotografii autor wydobywa kształty i cienie. Układ zdjęć przedstawia natomiast zmianę spojrzenia na seks – zaczynając od szukania w nim tego, co mamy na celu zobaczyć, przez skupianie się na poszczególnych elementach, wreszcie – uprzedmiotowienie ciała, szukanie w nim tylko wspomnianych kształtów, następnie powolne rozmycie szczegółów, aż do zaniku jakichkolwiek wyrazistości na rzecz naszych wyobrażeń i wspomnień.
Fot. Łukasz Banduch
Brak komentarzy