to racja z tym skanowaniem papieru :) Sprawdzałem na tym samym skanerze, bo mam teraz płaszczaka do przeźroczystych. Skanowana odbitka wygląda gładziej, ale nie tylko to jest lepsze. Kłopot jest taki, że trzeba by do każdego zdjęcia odbitkę robić.
Nie jest ryzyko ;)) Zawsze mozesz wczesniej jakas probna rolke (a nawet kawalek) przecwiczyc dla testu (przeciez nie musisz calego fimu wolac od razu - mozesz w ciemni wyciac z aparatu naswietlony odcinek i zaladowac do koreksu - byle sie na szpuli utrzymal - tak ze 4-5 klatek). Generalnie ciezko jest zepsuc nawet za pierwszym razem, ale jesli chcesz kontrolowac kontrast, to radzilbym kilka (1-2) probnych wywolan zrobic i oszacowac sobie wlasciwy czas pod wlasne porzeby.
A, co do czulosci jeszcze i kontrastu - nie daj sie zmylic filmami o czulosci 3200. Teoretycznie kontrast powinien byc niewielki, ale w praktyce sa to filmy o czulosci 1000, gdzie czulosc podana przez producenta osiaga sie standardowym przewolaniem, wiec i kontrast rosnie na maxa.
Mniej lub bardziej sa wlasnie w zaleznosci od tego jak je wywolasz - czy krocej, czy dluzej (ale masz pelna kontrole). Generalnie jest tak, ze im mniej czuly film, tym bardziej kontrastowy, im czulszy, tym mniejszy kontrast. Na przyklad APX 25, APX 100, Acros 100 sa bardzo kontrastowe, Neopan 1600 jest niskokontrastowy. Ale to nie znaczy, ze 100 nie mozna wywolac miekko, ani ze 1600 nie mozna wywolac kontrastowo. Do tego sa wywolywacze, ktore ze swojej natury pracuja miekko i wyrownawczo - Rodinal (1+100), D23, HAD (receptura wg. Vacka u mnie w blogu).
to racja z tym skanowaniem papieru :) Sprawdzałem na tym samym skanerze, bo mam teraz płaszczaka do przeźroczystych. Skanowana odbitka wygląda gładziej, ale nie tylko to jest lepsze. Kłopot jest taki, że trzeba by do każdego zdjęcia odbitkę robić.
Nie jest ryzyko ;)) Zawsze mozesz wczesniej jakas probna rolke (a nawet kawalek) przecwiczyc dla testu (przeciez nie musisz calego fimu wolac od razu - mozesz w ciemni wyciac z aparatu naswietlony odcinek i zaladowac do koreksu - byle sie na szpuli utrzymal - tak ze 4-5 klatek). Generalnie ciezko jest zepsuc nawet za pierwszym razem, ale jesli chcesz kontrolowac kontrast, to radzilbym kilka (1-2) probnych wywolan zrobic i oszacowac sobie wlasciwy czas pod wlasne porzeby.
A, co do czulosci jeszcze i kontrastu - nie daj sie zmylic filmami o czulosci 3200. Teoretycznie kontrast powinien byc niewielki, ale w praktyce sa to filmy o czulosci 1000, gdzie czulosc podana przez producenta osiaga sie standardowym przewolaniem, wiec i kontrast rosnie na maxa.
Mniej lub bardziej sa wlasnie w zaleznosci od tego jak je wywolasz - czy krocej, czy dluzej (ale masz pelna kontrole). Generalnie jest tak, ze im mniej czuly film, tym bardziej kontrastowy, im czulszy, tym mniejszy kontrast. Na przyklad APX 25, APX 100, Acros 100 sa bardzo kontrastowe, Neopan 1600 jest niskokontrastowy. Ale to nie znaczy, ze 100 nie mozna wywolac miekko, ani ze 1600 nie mozna wywolac kontrastowo. Do tego sa wywolywacze, ktore ze swojej natury pracuja miekko i wyrownawczo - Rodinal (1+100), D23, HAD (receptura wg. Vacka u mnie w blogu).
A sprobuj na papier - pod powiekszalnikiem, na papierze odpowiedniej gradacji, a nie w labie ktory najpierw musi zeskanowac.