Witamy w 58. numerze Newslettera Plfoto.com
Przypominamy o warszawskim spotkaniu Plfoto.com, które odbędzie się 12 marca o godz. 16 w Starej Galerii Związku Polskich Artystów Fotografików (Plac Zamkowy 8). Chętnych do pokazania swoich zdjęć w formie prezentacji cyfrowej (.ppt lub .avi czy .wmv) zapraszamy do nadsyłania linków do swoich profili w serwisie na adres admin@plfoto.com. Zapraszamy wszystkich subskrybentów Newslettera Plfoto.com :-)
W nowym, 58. numerze numerze Newslettera Plfoto.com rozpoczynamy sezon festiwalowy. Za wcześnie? Skąd, polecamy festiwal w Derby. Dlaczego? Wyjaśnienia znajdziecie w tekście Michaliny Pieczonki. Zapraszamy do lektury!
Reklama
Na hobby też można zarabiać. Inni już zarabiają - zacznij i Ty. Założ bezpłatne konto i korzystaj
Lekcja geometrii
WROCŁAW 22 lutego w murach ODA Firlej została otwarta wystawa Isaaca Sibecasa, młodego katalońskiego fotografa, który w swoich pracach przedstawia piękno form geometrycznych w przestrzeni miejskiej. Jego czarno-białe zdjęcia oferują wielość znaczeń czekających na odkrycie.
Isaac Sibecas to młody i utalentowany artysta, który ma już za sobą wystawy w Europie jak i w Ameryce Południowej. Współpracuje z Instytutem Cervantes, Luces de Bohemia w Pradze, jak i z Ambasadą Hiszpańską w Pradze, jego zdjęcia często pojawiają się w prasie.
Fotografia jest jego pasją od dziecka. Pochodzi z rodziny z tradycjami fotograficznymi (trzecie pokolenie), a więc można śmiało powiedzieć, że ten rodzaj sztuki jest jego naturalnym środowiskiem. Fotografować zaczął w wieku dwóch lat. Sam o sobie mówi, że żyje na przełomie fotografii analogowej i cyfrowej, dlatego właśnie jego prace zawsze są zawieszone pomiędzy klasycznym a nowatorskim obrazem. Wszystko to składa się na swoistą swobodę i odwagę w poruszaniu się na płaszczyźnie klatek, a sposób widzenia i uchwycenia tego świata jest szalenie niepowtarzalny. Każdy obraz jest oryginalną całością, która łączy w sobie różne techniki. Ponieważ artysta zawsze pozostawia otwarte drzwi, szczelinę, przez którą można się prześlizgnąć i wejść do niezwykłej przestrzeni minimalizmu, niedomówień, prostoty, gry świateł, jak i archaicznej zabawy black & white. I tę niesamowitą całość, każdy może dokończyć w swoim otoczeniu. Cykl fotografii "Geometria" (geo - ziemia, metria - miara) obejmuje prace, które można uszeregować w trzy główne nurty:
- point of view - circus - street art
Fotografie te powstały w okresie 2004 - 2010 w rozmaitych światoprzestrzeniach. Artysta posłużył się różnymi technikami, sięgnął do klasycznej, analogowej fotografii jak i do współczesnej - cyfrowej. Wszystkie prace są czarno - białe. Niezwykle ważną rolę odgrywa tu światło i cień, jak i uzyskana perspektywa. Elementy te sprawiają, że odbiorca ma niepowtarzalną możliwość zobaczenia wielości obrazu na płaszczyźnie jednej fotografii. Inaczej mówiąc, cykl łączy prace, które nie są jednoznaczne, ich mnogość znaczeń potęguje zestawienie takich wrażeń jak gładkość - surowość, obłość - ostrość, światło - cień... Przy tych wszystkich wymiarach wkrada się harmonia, która zachowując odpowiednie proporcje tworzy całkowitą przestrzeń miasta, jakiegokolwiek miasta, również i Twojego. Wystawa eksponowana była już w Warszawie (09.2010) i w Chorzowie (11.2010), gdzie spotkała się z ogromnym zainteresowaniem widzów.
Isaac Sibecas "Geometria" ODA Firlej, ul. Grabiszyńska 56, Wrocław Ekspozycja czynna będzie do 20 marca Wernisaż + koncert: 22 luty, godzina 18:00
Pinhole z Europy
JASTRZĘBIE ZDRÓJ Galeria Ciasna zaprasza na przegląd fotografii otworkowej, która w dobie rozkwitu cyfry budzi co raz większe zainteresowanie. Autorzy zebranych na wystawie zdjęć pochodzą z trzech państw, dzięki czemu odbiorcy mają możliwość porównania różnorodnego podejścia do tej wyjątkowej i wymagającej dziedziny sztuki.
Pierre-Olivier Boulant: "Z zawodu jestem chemikiem, z wyboru serca - artystą. Zanim oddałem się pasji dźwięku i obrazu, pracowałem przez kilka lat w przemyśle. Zajmuję się fotografią otworkową od czterech lat. Prowadzę warsztaty, podczas których fotografuję pinholem i zarażam tym wszystkich uczestników. Seria grafik solarnych, prezentowanych podczas Festiwalu, została wykonana kamerą składającą się z opakowań (tub) po sześciu butelkach whiskey, w których zostały zrobione po trzy otworki. Dospawałem je do sześciokątnej ramy z puszek (po pomidorach). Tylko do pięciu pinholi włożyłem papier światłoczuły, reszta z nich była skierowana do ściany na moim balkonie. Naświetlanie na papierze fotograficznym RC trwało od 27 lipca do 21 grudnia 2008. Zdjęcia zostały zeskanowane i cyfrowo obrobione przed wydrukiem. Fotografie solarne nie mogą być wywoływane w żadnej chemii, wywoływacz spowodowałby, że papier stałby się zupełnie czarny, podczas gdy utrwalacz zupełnie by go wybielił. Jedno efemeryczne zdjęcie wymaga pięciomiesięcznej ekspozycji."
Mark Tweedie: "Przez ostatnie trzy lata fotografowałem wyłącznie używając kamery otworkowej. Wolę robić własne wielkoformatowe aparaty, zazwyczaj używam papieru fotograficznego. W moje obecnej pracy badam impuls, który sprawia, że fotografia otworkowa staje się idealnym medium."
Cesare Bossi - grafiką zajmuje już od dawna. Jego fotografia ewoluowała – od DyeTransfer (metoda barwna przesiąkowa firmy Kodak), aż do fotografii cyfrowej. Jest prezesem Stowarzyszenia ASCAF we Florencji. Wykonuje zdjęcia otworkowe kamerą ShenHao z obiektywem Apogeo.
Giuseppe De Leo - urodzony w 1969 roku i wychowany we Florencji. Uwielbia czarno-białą fotografię. Zaczynał jako architekt krajobrazu, następnie zajął się fotografowaniem archeologii architektury przemysłowej i w ten sposób zjeździł całe Włochy. Używa różnych aparatów: od 35 mm do 20x25 cali, ze zmiennym korpusem, ale pozostaje wierny fotografii czarno-białej. Obecnie zajmuje się aktem i fotografią otworkową.
Luciana Majoni - ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Florencji. Jej środowisko artystyczne nawiązuje do klimatu artystycznego fermentu, skatalizowanego w latach 70-tych wokół Schema Gallery. Debiut Luciany Majoni przypadł na końcówkę lat siedemdziesiątych, w epoce obrazu postmodernistycznego. Następnie, przez całą dekadę, wykonywała fotografie dla muzeów poza granicami kraju, zwłaszcza Ermitażu. W najnowszych pracach koncentruje się na ludzkich kształtach. Od roku 2006 fotografuje również kamerą otworkową.
Paolo Monina - jest włoskim fotografem mody i portrecistą, pracuje między Anconą i Mediolanem. Jest autorem wielu interesujących projektów prezentowanych przez ASCAF. Używa filmów kolorowych, czarno-białych oraz polaroidu. Od 2007 roku używa również aparatu otworkowego.
Patrizio Pampaloni - artysta multimedialny, mieszkający i pracujący we Florencji. Posługuje się fotografią jako częścią składową swoich instalacji i prezentacji. W Galerii ASCAF prezentuje po raz pierwszy wystawę zdjęć zrealizowanych w latach 1980-1995, bez ingerencji cyfrowej. Aparatu otworkowego używa od 1998 roku.
"Otworki z trzech krajów" Galeria Ciasna, ul. Katowicka 17, Jastrzębie Zdrój Wystawa czynna od 17 lutego do 11 marca 2011 r.
Zdjęcia: Fot. Pierre Olivier Boulant Fot. Mark Tweedy Fot. Cesare Bossi Fot. Giuseppe De Leo Fot. Luciana Majoni Fot. Paolo Monina Fot. Patrizio Pampaloni
reklama
Chcesz
tanio i bezproblemowo zbudować własną stronę do prezentacji zdjęć ?
Zapomnij o czasochłonnych i drogich projektach, weź sprawy we własne
ręce! Selia.pl - własna animowana strona flash w kilka minut!
Właśnie tu, właśnie teraz
Zanim sezon na festiwale fotograficzne na dobre się rozkręci, wszak luty to ostatni miesiąc w roku, w którym to głównie światowe festiwale filmowe skupiają na sobie całą uwagę mediów, warto już teraz wiedzieć, gdzie wybrać się w najbliższym czasie, żeby sprawdzić co w fotograficznej światowej trawie piszczy. W maju wiadomo, nie można przegapić imprez w Krakowie i Łodzi, ale pierwszy duży festiwal odwiedzić można już na początku marca. Teoretycznie, nic prostszego. Ciągle konkurujące ze sobą tanie linie lotnicze mogą nam to znacznie ułatwić.
Już 4 marca w angielskim Derby rozpocznie się piąta edycja jednego z wiodących europejskich festiwali poświęconych współczesnej fotografii FORMAT 2011. Pond 3000 zdjęć blisko 300 artystów z całego świata będzie eksplorowało główny temat Festiwalu, na jaki w tym roku kuratorka Luise Clements wybrała STREET PHOTOGRAPHY. Festiwal potrwa do 3 kwietnia.
Z tej okazji w Derby Museum&Art Gallery zobaczyć będzie można stworzony specjalnie na potrzeby Festiwalu fascynujący portret mieszkańców miasta sfotografowanych przez Brucea Gildena, cenionego fotografa agencji Magnum. I nie będzie to jedyny akcent związany z działalnością tej najważniejszej agencji fotograficznej na świecie. W końcu głównym założeniem planowanej edycji festiwalu jest jak najbardziej kompleksowe zbadanie i przedstawienie fotografii ulicznej, we wszystkich jej aspektach co podkreślają organizatorzy. W związku z tym na rynku miasta zaprezentowana zostanie duża, składająca się ze 140 wielkoformatowych fotografii ulicznych wystawa Take to the Streets, na którą złożą się zdjęcia siedmiu czołowych fotografów Magnum: Constantine Manos, Richarda Kalvara, Raymonda Depardon, Chrisa Steele-Perkinsa, Bruno Barbeya, Trenta Parkea oraz Alexa Webba.
Kto w tym czasie odwiedzi Derby będzie miał okazję w tej samej galerii obejrzeć fotografie najbardziej aktywnych kolektywów fotograficznych na świecie. In-Public (www.in-public.com) pokaże kolekcję 60 prac swoich najważniejszych członków, a także film złożyciela kolektywu Nicka Turpina o różnych podejściach do fotografii ulicznej. Collectives Encounter (www.collectivesencounter.wordpress.com) zaprezentuje dorobek sześciu wiodących międzynarodowych kolektywów w tym Rawiya zrzeszającego fotografki z Bliskiego Wschodu.
Dużym wydarzeniem Festiwalu, biorąc pod uwagę furrorę, jaką robi teraz autorka na świecie, będzie przegląd self-made filmów Vivan Maier, chicagowskiej fotografki – amatorki, której pokaźne archiwum składające się z negatywów, odbitek i filmów, zostało całkiem niedawno i przez przypadek odkryte przez Johna Maloofa. Obojętnie, czy zdjęcia Maier będą tylko sezonową ciekawostką (jak przewiduje Jakub Śwircz, a przeczytać możemy w Przekroju w tekście Kuby Dąbrowskiego traktującym o Maier Na razie wokół Maier panuje atmosfera zdrowej sensacji. To bardzo dobrze, cieszmy się tym odkryciem, ale pamiętajmy, że historyczny kanon to co innego niż zainteresowanie mediów. Historia fotografii amerykańskiej jest opisana bardzo dokładnie i gęsto, trudno w niej o miejsce dla nowych postaci.), czy może wejdą jednak do kanonu, pokusie zobaczenia jej dorobku, obejmującego lata 1950-1990 trudno się oprzeć.
Jak na trwający blisko miesiąc festiwal przystało dla odwiedzających w tym czasie Derby organizatorzy przygotowali szereg wydarzeń okołowystawowych m.in: międzynarodową konferencję Right Here Right Now z udziałem Johna Maloofa, Brucea Gildena i Sophie Howarth, przegląd portfolio, warsztaty z takimi osobistościami jak Brian Griffin, czy członkami Magnum Chrisem Steele-Perkinsem i Richardem Kalvarem, panele dyskusyjne oraz pokazy filmów, w tym brytyjska premiera dokumentalnego filmu Cheryl Dunns Everybody Street opowiadającego o fotografach ulicznych, którzy pojawili się na ulicach Nowego Jorku od czasów Stieglitza.
Więcej informacji o Festiwalu: www.formatfestival.com
FORMAT International Photography Festival
"Right Here, Right Now. Exposures from the public realm"
4 marca – 3 kwietnia 2011
Derby, Wielka Brytania
Michalina Pieczonka
Festiwal Podróżników Trzy Żywioły Data: 11.03.2011-13.03.2011 Zobacz więcej...Fotografia artystyczna. Od inspiracji do obrazu Autor: Alain Briot Data wydania: 01/2011 Zobacz więcej...Fotografia daleko od domu Autor: Artur Chmielewski Data wydania: 01/2011.Zobacz więcej...
Zapraszamy
do dzielenia się swoimi opiniami na temat Newslettera. Jeżeli macie
pomysły, którymi chcielibyście się podzielić z innymi, piszcie na adres admin@plfoto.com.
|