a_Pole - drozd (2024-03-28 09:49:22)
Grzegorz Pawlak - Lublin (2024-03-28 05:16:15)
Grzegorz Pawlak - Lublin (2024-03-28 05:15:34)
draaa - Katowice Centrum (2024-03-27 23:11:55)

A_R_mator

A_R_mator

O sobie

lato, jesień, zima, wiosna, do Boliwii droga prosta...

Zamieszka?y

woj. Śląskie, Częstochowa
  • zdj?cia: 1842
  • komentarze: 22050
  • ocen: 12153
  • ocena: 8.87
 

[2011-08-07 23:36:57]

dyskusja: http://www.goldenline.pl/forum/1844366/inspiracja-vs-nasladownictwo/s/1

[2011-08-05 11:37:04]

radiowo takie zdanie wpadło mi w ucho >>> "Mnie denerwuje, że ten Hamlet jest tak bardzo zrozumiały". Nie wiem kogo cytuję ale odniósłbym ową myśl jako analogię do wielu zdjęć

[2011-06-08 12:29:18]

"Ludzie, każdy oddzielnie, będą siedzieć w celach, bębniąc koniuszkami palców po klawiaturze, wpatrzeni w maleńkie ekrany, odbierać, zmieniać i wysyłać obrazy" (V.Flusser wg Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych)

[2011-06-02 20:19:01]

Mnie przynajmniej w fotografii chodzi (czasami łącznie, czasami alternatywnie) o przekaz, wielorakość możliwych interpretacji, mnogość stawianych prze nią pytań. I te czynniki stanowią jakby istotę wartości zdjęcia. A jeśli są słabe lub ich nie ma to nie pozostaje nic innego, jak rozważania nad warstwą formalną (technika, zasady etc)

[2011-05-29 18:53:14]

WEDŁUG "Fotografia jako sztuka wspolczesna" (TO DOPIERO POCZĄTEK LINKÓW) Alec Soth: http://en.wikipedia.org/wiki/Alec_Soth __ http://alecsoth.com/photography/ __ http://69.6.214.9/ __ Willam Eggleston: http://en.wikipedia.org/wiki/William_Eggleston __ http://www.egglestontrust.com/ __ Stephen Shore: http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Shore __ http://www.masters-of-photography.com/S/shore/shore_easton.html __ http://www.303gallery.com/artists/stephen_shore/index.php?exhid=3&p=images __ Bernd i Hilla Becher: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernd_and_Hilla_Becher __ http://www.artnet.com/artists/bernd%20and%20hilla-becher/ __ http://www.designboom.com/history/becher.html __ Seydou Keïta: http://www.seydoukeitaphotographer.com/en/seydou-keita-home-page/ __ David Goldblatt: http://en.wikipedia.org/wiki/David_Goldblatt __ http://www.fotal.pl/david-goldblatt/ __ http://www.goodman-gallery.com/artists/davidgoldblatt __ Ralph Eugene Meatyard: http://en.wikipedia.org/wiki/Ralph_Eugene_Meatyard __ http://www.artscenecal.com/ArticlesFile/Archive/Articles1999/Articles0999/RMeatyardA.html __ http://www.artnet.com/artists/ralph%20eugene-meatyard/ __ Philip-Lorca Dicorcia: http://en.wikipedia.org/wiki/Philip-Lorca_diCorcia __ http://www.artnet.com/artists/philip-lorca-dicorcia/ __ http://www.fotal.pl/philip-lorca-dicorcia/ __ Sophie Calle: http://en.wikipedia.org/wiki/Sophie_Calle __ http://www.iniva.org/dare/themes/space/calle.html __ Zhang Huan: http://en.wikipedia.org/wiki/Zhang_Huan __ http://www.saatchi-gallery.co.uk/artists/zhang_huan.htm __ http://www.artnet.com/artists/zhang%20huan/ __ Rong Rong: http://www.artnet.com/artists/rong+rong+%28lu+zhirong%29/ __ Oleg Kulik: http://en.wikipedia.org/wiki/Oleg_Kulik __ http://www.artnet.com/artists/oleg-kulik/ __ Melanie Manchot: http://www.fogless.net/artreview/030825_rm_mm/manchotE.htm __ http://www.melaniemanchot.net/work/ __ Jeanne Dunning: http://www.voxphoto.com/english/expositions/dunning_jeanne/dunning_jeanne.html __ http://www.art.northwestern.edu/programs/faculty/dunning-images.html __ Tatsumi Orimoto: http://www.coolhunting.com/culture/tatsumi-orimoto.php __ http://www.dna-galerie.de/en/artists/tatsumi-orimoto/tatsumi-orimoto--works.php __ Erwin Wurm: http://www.archibaldkobayashi.com/?s=wurm __ http://news.shotview.com/2009/11/02/erwin-wurm-claudia-schiffer-for-vogue-germany-november-issue-09/ __ http://www.artmo.com/Artwork/watch+tv+all+day+long/erwin+wurm/ __ Gillian Wearing: http://www.tate.org.uk/servlet/ArtistWorks?cgroupid=999999961&artistid=2648&page=1 __ http://cultblog2.wordpress.com/2009/04/07/gillian-wearing/ __ http://mirm932.wordpress.com/2011/03/03/gillian-wearing/ __ Bettina von Zwehl: http://www.artnet.com/artists/bettina+von-zwehl/past-auction-results __ http://www.bettinavonzwehl.com/main.html __ Shizuka Yokomizo: http://www.wako-art.jp/artists/shizuka_yokomizo/biography/index_en.php __ http://www.artnet.com/artists/shizuka-yokomizo/past-auction-results __ http://www.photography-now.com/artists/K09264.html __ Hellen van Meene: http://hellenvanmeene.com/photos/ __ Ni Haifeng: http://haifeng.home.xs4all.nl/ __ http://www.artnet.com/artists/ni%20haifeng/ __ http://ideedianna.blogspot.com/2009/02/ni-haifeng.html __ Roy Villevoye: http://www.photonet.org.uk/index.php?pxid=454 __ http://watvanverkomt.blogspot.com/2008/11/roy-villevoye.html __ Nina Katchadourian: http://www.ninakatchadourian.com/photography/index.php __

[2011-04-24 19:54:56]

oksymoron (SWO) - lit. metaforyczne zestawienie wyrazów o przeciwstawnym, wykluczającym się znaczeniu, np. gorzkie szczęście, wymowne milczenie; ____ może trzeba poszukać w fotografii?

[2011-04-24 19:08:36]

Jednym z poważniejszych zagrożeń dla fotografów i krytyków portalowych, jest pseudo-obiektywne, wręcz populistyczne, zawężanie możliwych estetyk do "jedynie pożądanych".

[2011-04-15 20:58:14]

http://www.youtube.com/watch?v=srwEFsoKBm8

[2011-01-31 20:31:23]

Esej ten co niżej, w innym wydaniu: http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f70/16.html ___ oraz suplement do niego: http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f70/17.html

[2010-11-26 12:43:27]

Esej - tekst własny: http://sjsw-aqva.blogspot.com/2010_11_01_archive.html

[2010-11-06 19:47:47]

"Fotografia to jedyna z głównych gałęzi sztuki, w której wykształcenie zawodowe i lata doświadczenia nie dają automatycznie nieusuwalnej przewagi nad niewykształconymi i niedoświadczonymi. Dziej się tak z wielu powodów, między innymi dlatego, że w fotografii znaczną rolę odgrywa przypadek (albo łut szczęścia), a także z racji tendencji do faworyzowania tego co spontaniczne, szorstkie, niedoskonałe." (S.Sontag "Widok cudzego cierpienia")

[2010-10-10 13:30:33]

Każdy ma takie skojarzenia na jakie zasługuje © (własne)

[2010-10-09 14:57:03]

Francois Soulages, Estetyka fotografii; strata i zysk > Jak napisał Rene Char: Poeta powinien pozostawić ślady swojego przejścia, a nie dowody. Jedynie ślady skłaniają do marzeń. Któż jeszcze może wierzyć w to, iż zdjęcie stanowi dowód? Jest ono śladem i dlatego ma charakter poetycki. Fotograf jest tym, który powinien pozostawiać, czy lepiej: tworzyć, ślady swego przejścia, ślady spotkania ze zjawiskami. To dlatego jest artystą.

[2010-08-10 20:38:02]

Adam Clark Vroman > http://www.cmp.ucr.edu/collections/permanent/object_genres/photographers/vroman/

[2010-08-10 20:11:38]

w świetle niedawnych dyskusji, dawne fotografie męsko-męskie: http://vongloedengayhistory.free.fr/

[2010-08-09 18:00:39]

co jakiś czas pojawia się problem "nie-fotografii"... czasami w kontekście fotomontażu. Zatem interesujący tekst Andrzeja Różyckiego i kilka prac Zofii Rydet > http://fotofestiwal.com/2010/zofia-rydet/

[2010-08-02 20:36:55]

Zamiast pytać "co chciałaś/eś pokazać na tym zdjęciu?" lepiej powiedzieć "co chciałaś/eś wyrazić tym zdjęciem?" ;-)

[2010-05-29 20:07:59]

coś o dawnym kolorze: http://www.loc.gov/exhibits/empire/

[2010-04-24 22:11:52]

http://www.saudek.com/

[2010-03-21 20:46:49]

http://www.shorpy.com/node

[2010-03-20 00:14:25]

Bill Gates to nie tylko Microsoft > __ http://www.corbisimages.com/ __ ;-)

[2010-03-19 23:47:05]

No cóż. wrócił iczek razem z blogiem to trzeba linki do starych fragmentów zachować: __ http://iczek.blogspot.com/2009/12/cien-pod-nosem-wernisaz.html __ http://iczek.blogspot.com/2010/01/o-czym-fotograf-gada-w-sieci.html __ ;-)

[2010-03-19 23:32:49]

Zestaw cytatów z "Perfekcja w fotografii", aut. George Barr, wyd. Helion: "Radziłbym fotografom, ktorzy mają przejść pomiędzy tymi poziomami (mój dopisek - chodzi o poziomy umiejętności w zakresie technicznym), by kupowali sobie odbitki dobrych zdjęć. [...] Większość z nas wzdraga się na myśl o wydaniu 1000 dolarów na zdjęcia, choć prawie bez mrugnięcia okiem wydaje tyle na nową drukarkę lub aparat. A przecież takie odbitki mogą daleko bardziej przysłużyć się Twojej pracy. [...] Gdybym ze wszystkich rad w tej książce miał wybrać jedną, byłaby nią rada, byś studiował wielkie zdjęcia, zdobywał je w takiej formie, w jakiej tylko możesz, i studiował - czy w czasopismach, książkach, na płytach CD, w sieci, czy też najlepiej w formie wysokiej jakości - oryginalne odbitki." _____ Chyba warto pomyśleć nad treścią cytatów ;-)

[2010-03-15 19:37:52]

http://www.swiatobrazu.pl/co_dzis_jest_kontrowersyjne.html

[2010-03-15 19:33:26]

http://www.eioba.pl/a86261/fotografia_prasowa_niemoralna_czy_bezprawna

[2010-03-10 10:16:47]

Bardziej obszerny cytat z książki „Perfekcja w fotografii” aut. George Barr, wyd. Helion: “ Oto rzeczy, które mogę zrobić gdy moje ego zostanie urażone: __ 1. Nadąsać się – w tym jestem całkiem dobry. ___ 2. Wpaść w depresję – mówię sobie, że jestem marnym fotografem z za wysokim poczuciem własnej wartości i tym razem ma to odbicie w rzeczywistości – moje zdjęcia są do bani i powinienem zrezygnować z udawania, że do czegoś się nadają. W tym też jestem całkiem niezły! ___ 3. Wpaść w złość – powtarzam sobie, że ten cholerny jak mu tam nie rozpoznałby dobrego zdjęcia, nawet gdyby kopnęło go w tyłek (co może być zadowalające na krótką metę, ale odrobinę bezużyteczne na dłuższą). ___ 4. Odegrać się – odgrażam się, że napiszę do tego jak mu tam i wyleję trochę żółci. ___ 5. Martwić się – zaczynam zastanawiać się co się stanie, jeśli wszystkie moje próby zawiodą. Jak sobie z tym poradzę? A co jeśli skończyły mi się oryginalne pomysły i tak dalej? ___ 6. Zrezygnować – już to przerabiałem, raz nawet zrezygnowałem z fotografowania na piętnaście lat, co było głupim pomysłem. ___ 7. Wypłakać się komuś w mankiet – to tak naprawdę nie jest złe i mogę tę opcję polecić. Moja żona całkiem nieźle współczuje, równocześnie pomagając spojrzeć na wszystko z innej perspektywy. ___ 8. Udawać, że to się nie stało – to jest trudne, jestem kiepski w udawaniu. ___ 9. Pozostawić to za sobą i pójść dalej – snucie planów co do wysyłania prac gdzie indziej (choć nie wyciąganie żadnej nauki z tego doświadczenia byłoby błędem). ___ 10. Czegoś się z tego nauczyć – wykorzystać okazję do realistycznego zastanowienia się co się stało i dlaczego, tak żebym mógł nauczyć się na błędach i być lepszy następnym razem. Z mojej pracy w zakresie _p_s_y_c_h_i_a_t_r_i_i_ i wykorzystania terapii poznawczej w celu pomocy _p_a_c_j_e_n_t_o_m_ nauczyłem się, jak przydatna może być taka _t_e_r_a_p_i_a_ i jak mogę ją zastosować w tej konkretnej sytuacji...” ________ UWAGA: podkreślenia moje.

[2010-03-04 11:50:00]

Cytat: (aut. George Barr, Perfekcja w fotografii, wyd. Helion) "Pozwól, że od razu powiem, że doskonałość i wielkość (mój dopisek: wielkość oznacza nie wielkość fizyczną czyli rozmiary, a wielkość określającą świetną fotografię) mają ze sobą bardzo niewiele wspólnego. Zdjęcie _Matka Imigrantka_ Dorothei Lange (następny mój wtręt bo warto: http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/query/i?pp/fsaall:@filreq%28@field%28NUMBER+@band%28fsa+8b29516%29%29+@field%28COLLID+fsa%29%29:displayType=1:m856sd=fsa:m856sf ) ma kiepską ostrość /koszula ostra, ale twarz już nie/ ale nie widać tego przy niewielkich reprodukcjach lub przy oglądaniu zdjęcia ze zwykłej odległości i, tak czy owak, nie ma to żadnego znaczenia dla tego, o czym jest zdjęcie. Może to oznacza, że im wspanialsze jest zdjęcie, tym chętniej wybaczamy mu niedoskonałość. Może to wyjaśnia dlaczego nudne fotografie muszą byc robione za pomocą profesjonalnego sprzętu - jeżeli już nie są szczególnie interesujące, to lepiej żeby były bardzo bliskie doskonałości. Czy może jest tak, że za dużo czasu poświęcamy doskonałości, a niedostatecznie dużo wielkości zdjęcia? "

[2010-03-03 19:24:19]

O sporach około-fotograficznych (przedmowa dzisiejsza + tekst z 1907 roku): http://www.guma.powernet.pl/historia/DemachyR.htm

[2010-03-02 20:20:01]

O krytyce - interesujące: http://www.galeriaszara.pl/?p=p_249

[2010-02-18 10:22:11]

miejsca publiczne wg prawa: http://lex.pl/pomoc-prawna-wpis/61079/1

[2010-01-19 11:39:51]

"Nowe kryteria maja na celu wyzwolenie fotografii jako sztuki od uciążliwych standardów doskonałości technicznej, wyzwolenie fotografii także i od piękna. Otwierają one możliwość powstania globalnego gustu, dla którego żaden temat (ano nawet brak tematu), żadna technika (ani jej brak) nie dyskwalifikują zdjęcia." [S.Sontag, "O fotografii"]

[2010-01-18 20:01:25]

"Chyba główne i najbardziej fascynujące przesłanie Susan Sontag mówi o tym, że prawdziwa sztuka posiada zdolność wprowadzania widza w stan niepokoju. Takie dzieła sztuki muszą być klarowne i gwałtowne, powinny wzbudzać przeświadczenie, że każdy komentarz do niego jest chybiony." (cytat z tekstu zalinkowanego poniżej)

[2010-01-17 18:42:47]

KONTESTACJA > http://magazyn.o.pl/2006/kontestacja-znaczenie-terminu-we-wspolczesnej-praktyce-artystycznej/

[2009-12-11 10:27:10]

moje teksty o fotografii (muszę zalinkować bo ciągle ich szukam na nowo) : http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f61/19.html __ http://www.fahrenheit.net.pl/archiwum/f62/18.html

[2009-12-10 21:35:20]

Pewnie w detalach bym się nie zgodził z treściami zawartymi, ale to jest blog, który warto czytać, bardzo warto > http://iczek.blogspot.com/

[2009-11-25 19:05:31]

znaleziony spis lektur: http://www.foto-info.pl/ksi-ki-o-fotografii-i-nie-tylko.html

[2009-10-31 17:44:20]

cytat chyba oddający istotę krytyki na plfoto: ech [2009-10-31 16:11:00] [...] plfoto to nie jest dobre miejsce na naukę czegokolwiek. tu obowiązuje 6-7 stylistyk, a wszystko co poza nie wychodzi jest raczej niemile widziane.

[2009-03-29 10:16:38]

Wolę DYSKUSJE O FOTOGRAFII, a nie dyskusje zastępcze w stylu "czy to jest fotografia czy nie jest". Te drugie nic nie wnoszą, czasami śmieszą ;-)

[2009-02-11 20:34:57]

Wg WIKI EN > Fotografia (z Greckiego) to proces, czynność i sztuka tworzenia nieruchomych lub ruchomych obrazów poprzez nagranie promieniowania na czułym materiale takim jak film lub czujnik elektroniczny. Ślady światła odbite lub emitowane przez przedmioty aktywują wrażliwy chemiczny lub elektroniczny czujnik podczas czasu naświetlania, zazwyczaj przez obiektyw w urządzeniu nazywanym aparatem, który również przechowuje tę informację chemicznie lub elektronicznie .

[2009-02-08 16:55:03]

o szablonach, linijkach, pipetach ;-) > ___ http://autofocus.blox.pl/2008/01/Wielcy-fotografowie-w-Internecie.html ___

[2008-11-24 11:41:24]

skany szklanych negatywów, skanowałem i wstawiałem ja, autorem był dziadek mojego kolegi (cel porównawczo-edukacyjny): ___ http://plfoto.com/36386/autor.html ___

[2008-04-29 08:28:53]

De gustibus et coloribus non est disputandum.

[2008-01-04 21:16:30]

Piszemy obrazami, fotografujemy słowami (moje).

[2007-10-06 21:18:00]

muszę to wkleić :))) : neczek 2007-10-03 22:13:55 poprawność tego kadru aż mnie wkurrrrr ;D

[2007-09-27 20:45:47]

zdjęcia nie muszą mnie powalać - wystarczy, że się podobają :)

[2007-04-26 10:18:35]

mój komentarz do zdjęcia http://plfoto.com/1208600/zdjecie.html (na wszelki wypadek - gdyby zniknęło): A_R_mator 2007-04-23 23:14:17 Manifest??? Raczej brak odporności autora na wszelką (czyli istotną i nieistotną) krytykę. Decydując się na udostępnienie zdjęć trzeba brać pod uwagę, że inne osoby mogą mieć odmienne poglądy. Czasami też warto się przyjrzeć im spokojnie. Internet ma to do siebie, że słowo pisane jest jakby... mocniejsze. A jeśli ktoś pisze, że inna GO (itp) to jest jego zdanie, jego opinia, on by tak to widział. Czasami jest to kwestia upodobań, czasami wynika z całkowicie naturalnych, a opisanych w literaturze, funkcji naszego mózgu połączonego z czujnikami (oczami). Tego żadne bunty nie zmienią raczej. Dla jasności - wcale nie piszę o książkowych zasadach. Ich beznamiętne stosowanie może być pozbawione sensu. Ale również niestosowanie na zasadzie przekory też nigdzie nie prowadzi. Najlepiej jest "czuć", a zasady znać dla sprawniejszej analizy i syntezy. Warto nauczyć się czytać fotografie. Nie wszyscy jednak mają na to ochotę, będąc zapatrzonymi w to co zrobili. Sądząc po opisie tegoż manifestu (???) autor ma z tym problem. Jak to dziwnie jest, że chcielibyśmy być rozumiani, ale nie tolerujemy odmiennych opinii ;)

[2007-03-01 21:13:08]

Trochę "powyrywany" cytat (wywiad z J.Kamińskim - Chip Foto-Video 3/2007): "...Ważne jest jak technika zostaje wykorzystana do odpowiedniego efektu... Tymczasem wielu operatorów koncentruje się na technice, bo to coś, czego mogą dotknąć. Do tego potrzeba tylko warsztatu, a nie serca. Wiedzą, jakich farb użyć i jak je wymieszać, ale tu chodzi o to, żeby to wiedzieć, a następnie zapomnieć i skoncentrować się na procesie twórczym..." > Zacytowałem gdyż uważam, że doskonale się to odnosi do fotografii.

[2006-11-12 19:19:27]

Mam takie pewne wrażenie dotyczące komentujących autorów. Badań nie prowadziłem zatem pozostawiam to właśnie w sferze "wrażeń". Czy nie jest tak, że autorzy, którzy mają swój pewien styl, ale częściej manierę utwierdzają się w nim do tego stopnia, że niejako zaczynają byc "analfabetami" w nurtach fotograficznych, ktorych nie są zwolennikami?

[2006-10-31 19:20:31]

Znalazłem w necie krótki tekścik. Nie moge stwierdzić kto go napisał: "Fotografia jest jak jaskółka dostrzeżona przez wąskie romańskie okienko. Jeśli kiedykolwiek wyglądaliście przez takie okienko to wiecie, że nie służy ono oglądaniu świata. Ono budzi naszą ciekawość tego, co pozostaje poza zasięgiem wzroku. Każde ujęcie jest kadrowaniem, każdy kadr jest odrzuceniem większej części rzeczywistości i większej części czasowego continuum. To, co pozostaje, nazywamy fotografią i ma to często niewiele wspólnego z okolicznościami w jakich zrobione zostało zdjęcie." Ten tekst jest jakimś odbiciem idei fotografii i znaczy dla mnie dużo więcej niż wszelkie dywagacje bez rozwiązania. Jest ponad.

[2006-10-05 19:18:38]

Pozwolę sobie na wtrącenie dotyczące WIECZNEGO na plfoto i nie tylko kontekstu co jest fotografią, a co nie jest. Snowmanku - nie dotyczy to naszych spornych kwestii (przynajmniej w większości). To co zacytuję powinno dać wielu osobom "do myślenia", a wręcz zachęcić do "otwarcia umysłu" na kwestie fotografii jako dziedziny twórczości. Ten tekst jest też pewnym odniesieniem do myśli, a zarazem tytułu wspominanej przeze mnie wielkokrtonie ostatnio książki P.Meyera "Prawda i rzeczywistość w fotografii". Ale cytat jaki przytoczę jest znacznie starszy. Pochodzi z wydanej po raz pierwszy w 1960r. książki W.Dederki "Elementy kompozycji fotograficznej". Cyt > > > " Zagadnienie formy w fotografii artystycznej jest od dawna przedmiotem dyskusji. Szczególnie w okresie międzywojennym rozwodzono się dużo na temat fotografii tzw. „czystej" i „tej drugiej", której nadawano różnego typu epitety. Powstały dwie grupy zwalczające się: „purystów" i „neodekadentów". „Puryści" wychodzili z założenia, że tylko to, co daje obiektyw jest fotografią, ich przeciwnicy uważali, że wolno fotografii dopomagać sposobami niefotograficznymi, a nawet bardzo śmiałym, byle odpowiednim retuszem. Zdawałoby się, że zagadnienie jest proste. Należy opowiedzieć się za „czystą" lub „nieczystą" fotografią w przeświadczeniu, że jeden z tych kierunków jest słuszny. Czy jest możliwe wyznaczenie ścisłej granicy pomiędzy fotografią „czystą" i „nieczystą"? Czy mamy zdecydować się na fotografię z jej wszystkimi błędami, mającymi swe źródło w niedoskonałości narzędzia — aparatu? Chyba nie, bo celem naszym jest pokazywanie prawdy ludzkiej, a nie prawdy mechanicznej. Wbrew zatem „purystom" będziemy stosowali materiały światłoczułe panchromatyczne, obiektyw o odpowiednim kącie widzenia. Jeśli mamy wybierać właściwy kąt widzenia kamery zbliżonej do kąta widzenia oka ludzkiego, będziemy musieli zastosować specjalne obiektywy. Oko ludzkie widzi ostry obraz ograniczony kątem 2° do 6°. Obraz zawarty kątem 30° wydaje się oku nieostry. Ale oko dostrzega w jego granicach kształty przedmiotów. Przedmioty objęte kątem 80° widzimy już tylko jako plamy, nie rozróżniając kształtów. Zbudowanie obiektywu o takich właściwościach, jakie przejawia oko ludzkie nie stwarzałoby w zasadzie wielkich trudności, lecz czy uzyskany z jego pomocą obraz byłby prawidłowy? Oko ludzkie posiada zdolność zwaną „pamięcią pantograficzną". Polega ona na tym, że człowiek oglądający przedmiot, widziany pod dużym kątem, „rysuje" jak gdyby w swym mózgu kształty oprowadzone ruchem oka. Obraz taki powstaje w pewnym czasie, nie od razu, jest jednak jako całość utrwalony. Utrwalone zostaną przy tym nie wszystkie szczegóły, lecz jedynie „ogólny pokrój" przedmiotu. A więc oko ludzkie dokonuje pewnej syntezy oglądanego przedmiotu. Jest to słuszne z punktu widzenia potrzeb życiowych. Ważne może być dostrzeżenie np. drzewa, natomiast widzenie wszystkich jego listków jest zbędne. śDochodzimy więc do wniosku, że należałoby posiadać obiektyw syntetyzujący obraz, gubiący zbędne szczegóły, podkreślający przedmiot jako konkretną, zwartą całość, Taki obiektyw można zbudować. Znamy szereg obiektywów miękko rysujących, syntetyzujących. Istnieją również inne metody zmiękczania rysunku. Ale i ta droga nie jest rozwiązaniem, gdyż oko ludzkie zasadniczo widzi przedmioty ostro i posiada znaczną „głębię ostrości". Musimy więc, nie negując całkowicie celowości zmiękczonego rysunku obrazu, szukać drogi syntetyzowania gdzie indziej — w technice odtwarzania tonów obrazów. Stosownym doborem emulsji negatywowej i pozytywowej, składem wywoływacza, dozowaniem czasu naświetlania i wywoływania możemy w pewnych granicach osiągnąć tonalną syntezę obrazu. Jest to jednak trudne zadanie. Drogą ściśle fotograficzną niełatwo jest jednak otrzymać syntezę totalną obrazu. To też każdy fotograf, niekoniecznie artysta, stosuje w procesie pozytywowym przy powiększaniu skuteczny sposób częściowego doświetlania obrazu. Ale przecież ten zabieg nie jest niczym innym, jak świadomym, celowym i niefotograficznym wpływaniem na wygląd ostatecznego obrazu, poprawianiem błędów, które popełnia surowa technika. Bardziej sceptycznie odnoszą się niektórzy krytycy do technik tonorozdzielczych, takich jak — „Person" „izohelia" itp. Jeszcze surowiej traktują technikę „inwersji" (pseudosolaryzacji), mimo że jest ona prawie całkowicie automatyczna i zasadniczo przypadkowa. Nie będę wspominał o takich zabiegach, jak częściowe osłabienie pozytywu, wtórnik i inne techniki pokrewne retuszowi. Przyczyną tych wszystkich negacji jest niezrozumienie istoty fotografii artystycznej. Czy istnieje jednak „fotografia czysta"? Moim zdaniem istnieje. Ale jest nią jedynie amatorskie zdjęcie pamiątkowe, wywoływane i odbijane przez laboratoria fotograficzne, nieciekawe, prymitywne, pozbawione jakichkolwiek wartości artystycznych."

zobacz: http://

[2006-08-30 20:24:32]

dla krytyków cyfrowości cytat z Pedro Meyera: Pojęciowo obraz fotograficzny znalazł się już w zupełnie nowym świecie, podczas gdy krytycy ciągle patrzą na niego według zasad starego modelu konstrukcji. Z drugiej strony, nazbyt dużym uproszczeniem jest spoglądanie na fotografię jako na bardziej wyrafinowany proces "wycięcia i wklejania". Po raz kolejny problem tkwi w braku doświadczenia, który utrudnia krytykom zrozumienie możliwości, jakie dają nowe narzędzia. Opisywanie ich jako bardziej wyrafinowanych jest jak opisywanie samochodu jako bardziej wyrafinowanego konia. Owszem, i samochód, i koń zabiorą nas z jednego miejsca do drugiego, ale samochód może zrobić tyle rzeczy, których nie potrafi koń, że staje się jasne, dlaczego to samochody zastąpiły konie jako środek transportu. Cyfrowe narzędzia umożliwiają nam uzyskanie takiej kontroli nad tym, co i jak możemy zmienić w obrazie, o jakiej w epoce fotografii analogowej nie można było nawet zamarzyć... Mógłbym w nieskończoność wyliczać tego typu przykłady... Wystarczy, że na koniec dodam, iż to nie takie ważne, co mogą zrobić narzędzia, bo liczy się to, co jest za ich pomocą stwarzane... Jak długo krytycy będą dochodzić do tego, że liczy się przede wszystkim fotografia? Ile czasu zajmie im zrozumienie cyfrowej fotografii? Musimy pamiętać, że krytycy dysponują amboną, dzięki której mogą szeroko rozgłaszać swoje opinie, nawet jeśli ich przypuszczenia są błędne. Krytycy zwykle niechętnie przyznają, że nawet oni muszą przejść przez okres intensywnego przekwalifikowania się; że piszą o sztuce, z którą jeszcze nie są obeznani. Pogódźmy się z tym, że żyjemy w trudnych czasach, kiedy nie ma niczego, czego by nie można poddać w wątpliwość - ani fotografii, ani krytyków.

[2006-06-29 17:09:34]

Obrazowanie cyfrowe. Z czym sie to je? Autorka art "obrazowanie cyfrowe" w BF nr 06/2006 Maja Herzog-Majewska (a zarazem redaktor naczelny BF) zaprezentowała pogląd, że bardziej prawidłowe będzie określenie "obrazowanie cyfrowe" a nie "fotografia cyfrowa". Powołuje się przy tym na wypowiedź B.Konopki "bo fotografia to pisanie światłem". Nie zwraca przy tym uwagi, że istnieje również "pisanie światłem" po matrycy. Tak jakby można było pisac teksty tylko gęsim piórem, a wiecznym już nie. Moim zdaniem nastąpiło tutaj znaczące pomylenie pojęć wprowadzające nawet w błąd. Stwierdzenie, że za pomoca kamery cyfrowej uzyskujemy obraz zapisany matematycznie, a następnie reprodukowany odnosi się moim zdaniem do techniki, a nie do istoty fotografii. Pozwolilem sobie kiedyś na lekką probę wpółczesnego określenia "fotografii". Fotografia to obraz namalowany światłem i następnie zarejestrowany tradycyjnie lub cyfrowo. Autorka wspomnianego artykułu jakby zapomina, że zarówno w przypadku fotografii tradycyjnej jak i cyfrowej mamy do czynienia z tymi czynnikami. Jednak najbardziej istotnym jest fakt, że określenie "obrazowanie cyfrowe" jest dużo szerszym określeniem niż fotografia cyfrowa. Obejmuje wiele innych dziedzin twórczości bądź tylko czynności. Tego typu poglądy są dość znamienne dla stosowania obrony fotografii tradycyjnej. Z tego tez powodu stosowanie technik współczesnych o znamionach cyfrowości stanowi łatwy pretekst do wrzucania niewygodnych tematów do wspólnych worków. Wrzuciłem do wora - pozbyłem się tematu. Bo to nie będzie błedne. Ja bym dodał nie błedne, ale niezbyt mądre. Wielki uczony (przysłowiowy) Pawłow zobaczył malutkiego, wędrującego kwiatuszka. Będąc nie lada skrupulantem długo się zastanawiał jakby można go sklasyfikować. Kwietuszek - roślina. Porusza się - zwierzak. I nagle przbłysk geniuszu - PRZYRODA. Nie zauważył przy tym, że to mała niezapominajka przykleiła się do odwłoku ubabranego w g....e żuczka :) Problem fotografii jednak jest szerszy. I pewne jest tylko jedno. Że obecnie jesteśmy na etapie stawiania pytań. Odpowiedź da czas. Ale to w żaden sposób nie usprawiedliwia tworzenia kolejnych worków. Szczególnie, że nawet śmieci staramy się segregować.

[2006-05-14 12:45:57]

New po mojemu > "Fotografia to obraz namalowany światłem i następnie zarejestrowany tradycyjnie lub cyfrowo"

[2006-02-02 15:48:41]

"Fotografia to obraz malowany światłem" - jestem za taką definicją :)

[2005-12-30 09:30:16]

W fotografii zasadniczą rolę odgrywa intuicja. Nie potrzeba wiedzieć, dlaczego właśnie wtedy naciska się spust migawki, ale trzeba to zrobić w takiej chwili, która stanowi o wyniku. A na ten wynik składa się zarówno wydarzenie i rozpoznanie w ułamku sekundy jego znaczenia, jak i równoczesna właściwa organizacja formy wizualnej. Fotografia dla mnie to rytm płaszczyzn, linii i walorów. Fotografia jest nowym rodzajem plastyki, funkcją chwilowych linii. A kompozycja powinna być stałym zajęciem fotografa. W momencie decydującym zaś powinna być intuicyjna”. Henri Cartier Bresson

[2005-07-26 06:18:30]

Odchudziłem

Blog - lista wiadomości

2008-03-21 20:39:21
Ucisz się. Uspokój się. I zatęsknij. Nie wiesz za czym, nie wiesz za kim. Może... za sobą prawdziwym? (Stachura)
2008-03-09 12:25:03
Pozostaną tylko fotografie...
2008-01-04 21:16:30
Piszemy obrazami, fotografujemy słowami (moje).
2007-12-14 15:20:23
New po mojemu > "Fotografia to obraz namalowany światłem i następnie zarejestrowany tradycyjnie lub cyfrowo"
2007-10-06 21:18:00
muszę to wkleić :))) : neczek 2007-10-03 22:13:55 poprawność tego kadru aż mnie wkurrrrr ;D
2007-09-27 20:45:47
zdjęcia nie muszą mnie powalać - wystarczy, że się podobają :)
{* *}

Nowa wersja PLFOTO